معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبر داد:

افزایش یک میلیارد مترمکعبی حجم مخازن سدهای کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از افزایش یک میلیارد مترمکعبی حجم مخازن سدهای کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو؛ محمدرضا عطارزاده با بیان آنکه امسال یک رکورد تاریخی در ساخت و بهره برداری از مخازن سدها در کشور به ثبت رسیده است، افزود: در سال جاری برای افزایش حدود 12 میلیارد مترمکعبی ذخایر مخزنی کشور برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون 11 میلیارد مترمکعب به حجم مخازن سدهای کشور افزوده شده است و حدود یک میلیارد مترمکعب مخزن جدید دیگر به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه با اشاره به تلفات موجود در شبکه آب کشور، گفت: اگرچه با هدفمندی یارانه ها کاهش تلفات شبکه ها بین یک تا دو درصد رسیده و تلاش های گسترده ای در این زمینه انجام شده است، اما این روند باید رشد بیشتری بگیرد و در سال آینده به سقف پنج درصد برسد.

عطارزاده اضافه کرد: اصلاحاتی در جهت کاهش اتلاف شبکه ها انجام شده است و باید گام های موثرتری برداشته شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به مدیریت منابع آب در حوزه تامین و انتقال و توزیع اشاره کرد و گفت: این بحث بسیار مهم است و به مشارکت مردم و سرمایه گذاران خصوصی نیاز دارد.

وی افزود: در زمان کنونی بسترها آماده شده و در برنامه پنجم پیش بینی شده است که خرید تضمینی آب و پساب صورت گیرد و گام های بلندتری در این بخش با مشارکت سرمایه گذاران خصوصی و مردم برداشته شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا یکی دیگر از تلاش های وزارت نیرو در جهت پیشبرد قانون هدفمندسازی یارانه ها را توسعه شبکه های آبرسانی و تامین آب اعلام کرد و گفت: تکمیل سدهای نیمه تمام گام بسیار موثری در این بخش بوده است.

وی با اشاره به اقلیم گرم و خشک کشور، این تلاش را گام موثری در کشور دانست و ادامه داد: اقدام های موثری نیز باید در حفظ بارش های سیلابی انجام شود.

این مقام مسئول بحث تامین آب و انتقال آب بین حوزه ای را یکی دیگر از فعالیت های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: در بحث انتقال آب بین حوزه ای تلاش شده است در جاهایی که آب زیادی وجود داشته یا به دریا می ریزد، به داخل کشور برگردانده شود.

وی افزود: در زمان کنونی حدود 35 شهر در این زمینه بهره مند شده اند و امسال افزون بر تکمیل طرح آبرسانی به شهر مشهد از سد دوستی، شهرهای اراک از سد کمال صالح و شهرهای شازند و هندودر در شهرستان شازند از آب بهره مند شده اند.

به گفته وی، طرح های آبرسانی در راستای دسترسی مردم به آب بهتر انجام شده است که از آن جمله می توان به آبرسانی به شهرهای خلیج فارس و طرح غدیر در استان خوزستان اشاره کرد.

عطارزاده همچنین به پروژه آبرسانی قمرود در قم اشاره کرد و گفت: آب شیرین که از آرزوهای مردم قم بوده است نیز در این سال انجام شده است./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار