حداد عادل:

گفتمان قرآني جايي براي خرافات نمي‌گذارد

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس گفت: بايد قرآن را بفهميم ، بپذيريم و به آن عمل کنيم و اگر قرآن گفتمان مجالس ديني ما باشد ديگر جايي براي خرافات و حرفهايي که هيچ ربطي به اسلام ندارد نمي‌ماند.

به گزارش خبرنگار دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، غلامعلي حداد عادل در مراسم اختتاميه 31امين دوره مسابقات قرآن ارتش ضمن تشکر از تمامي کساني که در ترويج قرآن تلاش مي‌کنند، اظهار داشت: مسلمانان در دوران اخير از انس با قرآن دور مانده‌اند.
وي افزود:‌اگر مسلمان در صدر اسلام توانستند با جهشي خيره کننده در مدتي حدود 50 سال به صورت يک قدرت جهاني درآيند و بنيان‌گذار فرهنگ و تمدن شوند که هنوز هم پابرجاست به برکت مفاهيم اين کتاب مقدس آسماني است.
حداد عادل با بيان اينکه قرآن سند هويت مسلمانان است ، تصريح کرد:‌هر انسان شناسنامه‌اي دارد و شناسنامه فکري، فرهنگي و تمدني ما قرآن است.
وي گفت: قرآن کتاب جهان‌بيني ماست يعني ما درباره هستي، خالق هستي، جامعه و ساير انسان‌ها و همچنين درباره خودمان به عنوان يک انسان براساس قرآن فکر مي‌کنيم.
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينکه مسلماني يعني داشتن باور ،‌اعتقاد ،‌نگرش و بينش قرآني تصريح کرد: ما با قرآن در عقايد خود اعتدال مي‌يابيم و در ايجاد توازن بين دنيا و آخرت و بسياري ابعاد ديگر با قرآن مي‌توانيم مصون بمانيم.
وي با اشاره به توصيه پيامبر گرامي اسلام بر توجه مسلمانان به قرآن و عتر ت خاطر نشان کرد:‌اينکه عترت کنار قرآن نهاده شده به دليل اين است که خاندان پيامبر بهترين راه براي درک و فهم قرآن هستند و قرآن و عترت مستقل از يکديگر نيستند.
اين نماينده مجلس با تاکيد بر وحدت آفريني قرآن براي مسلمانان افزود: اين کتابي است که همه مسلمانان روي آن اتفاق نظر دارند و اختلافي در بين آنها نيست.
وي با بيان اينکه ما افتخار مي‌کنيم که قرآن از تحريف مصون مانده اظهار داشت: بسياري از مسائلي که در اديان ديگر و دين مسيحيت به وجود آمد به خاطر تحريف کتاب مقدس آنها بوده است و کتاب مقدسي که در اختيار مسيحيان است کتابي نيست که بتوانند ادعا کنند برپايه وحي است اين در حالي است که همه مسائل وحي بر ما مسلمانان روشن بوده است.
حداد عادل گفت: پس از وفات پيامبر ، حضرت علي (ع) کار جمع‌آوري آيات قرآن را واجب‌ترين وظيفه خود دانستند و به اين امر مبادرت ورزيدند .
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس با تاکيد براينکه قرآن حلقه رابطه بين مسلمانان و يکي از نشانه‌هاي وحدت امت اسلام است،‌تصريح کرد: از روزي که قرآن به حاشيه رفت دوران افول قدرت مسلمانان آغاز شد .
وي به تلاش‌هاي سيد‌جمال‌الدين اسد‌آبادي براي فهم و عمل قرآن از سوي مسلمانان اشاره و خاطر نشان کرد: اگر قرار است عظمت به مسلمانان برگردد بايد به قرآن تمسک کرد .
حداد عادل به سخن وزير مستعمرات انگليس در سالهاي گذشته مبني بر اينکه تا اين کتاب در بين مسلمانان است نمي‌توان بر آنها تسلط يافت اشاره کرد و گفت:‌ ما بايد ببينيم دشمن سراغ چه چيزي مي‌رود و مراقب آن باشيم
اين نماينده مجلس تصريح کرد: به برکت انقلاب فضا فضايي قرآني است و قرآن در همه جا مطرح بوده و هيچ جلسه رسمي نيست که با قرآن آغاز نشود.
وي تاکيد کرد: در مجلس شوراي اسلامي طبق قانون بايد جلسات با قرائت قرآن آغاز شود و من تصور مي‌کنم بدون اين امر جلسه رسميت نخواهد داشت.
حداد عادل تصريح کرد: جنبه هنري آغاز مجالس ما هنر الهي و شنيدن صوت قرآن است و هنگامي که قرآن با نحل هاي مختلف و با صوتي دلپذير خوانده و شنيده مي‌شود به معناي اين است که يک جنبه هنري لطيف در قرآن ايجاد شده است.
وي تاکيد کرد : انسان بايد به نحوي قرآن بخواند که دلها متوجه قرآن شود و همه اينها بايد مقدمه‌اي باشد بر وارد شدن قرآن در زندگي وجامعه ما.
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس وارد شدن قرآن به ذهن و دل انسان‌ها را يک امر لازم دانست و تصريح کرد: ذهن ما بايد قرآني شود و اين امر جز با مداومت در تلاوت قرآن حاصل نمي‌شود.
وي افزود: ما بايد نسل آينده خود را به گونه‌اي تربيت کنيم که هر روز قرآن بخوانند و قرآن بايد جاي معيني در زندگي ما داشته باشد.
حداد عادل با اشاره به سخن مقام معظم رهبري مبني بر اينکه ما دوست داريم قرآن در ذهن دانشگاهيان ما موج بزند اظهار داشت: هم ذهن و هم دل بايد قرآني باشد.
وي با تاکيد بر اينکه گفتمان مجالس ديني ما بايد قرآني باشد ، گفت: اگر قرآن گفتمان مجالس ديني ما باشد ديگر جايي براي خرافات و حرف‌هايي که هيچ ربطي به اسلام ندارند نمي‌ماند.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: بايد قرآن را بفهميم،‌بپذيريم و به آن عمل کنيم و لازمه اين امر دانستن زبان عربي است لذا به قاريان توصيه مي‌کنم که زبان عربي را فرا بگيرند.
وي تصريح کرد: ما بايد در جمهوري اسلامي کاري کنيم که ترجمه خواني در کنارقرائت قرآن به سنت تبديل شود .
حداد عادل با اشاره به آغاز اين روند در سال آخر مجلس هفتم و ادامه آن در مجلس هشتم تاکيد کرد: ما بايد به جاي اينکه دست خود را به دنياي غرب دراز کنيم مثل مسلمانان صدر اسلام جامعه را بر اساس جهان‌بيني قرآني بسازيم.
وي در پايان خاطر نشان کرد:‌اعتقاد قرآني در ارتش واجب‌تر از همه جاست و تمامي پرسنل ارتش بايد با اعتقاد به قرآن از مرز و بوم اين کشور دفاع کنند./ج


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار