مازندران//عضو فناوری نانو نهاد ریاست جمهوری:

تحریم‌ها در بخش نانو موثر نبود/ 25 دستگاه آنالیزور نانو در کشور ساخته شد

عضو کارگروه فناوری نانوی نهاد ریاست جمهوری گفت: از زمان اعلام تحریم دستگاه‌های آنالیزور در نانو را دریافت نمی‌کنیم و در این مدت 25 دستگاه آنالیزور نانو با برند داخلی ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محسن جهانشاهی صبح امروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین هفته پژوهش وفناوری استان مازندران اظهار داشت: در تولید مقاله‌ در سال‌های اخیر بحث انحرافی عدم تولید مقاله‌ها مطرح شد و این در حالی است که رابطه بین تولید علم و چاپ مقاله‌ها برابری می‌کند و اگر مقاله‌ای چاپ نشود تولید علم نیز انجام نمی‌شود.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه نانو در مازندران تصریح کرد: برای کاربردی کردن علم در جامعه نیاز به ثبات مدیریتی داریم و یکی از دلایل تدوین سند نانو در مازندران ثبات مدیریتی بود که پست توسعه منابع انسانی در استانداری مازندران ایجاد شد.
مجری تدوین سند توسعه فناوری نانو در استان مازندران با بیان اینکه توسعه فناوری نانو در کشور ارتقای دانش عمومی را به دنبال داشت، یادآور شد: 9 هزار متخصص فناوری نانو در کشور مشغول فعالیت هستند.
وی شروع فعالیت‌های نانو در کشور را از سال 80 تا 82 عنوان کرد و گفت: اعلام فناوری نانو به کشور در برنامه چهارم در دستور کار قرار گرفت و چشم‌انداز ورود نانو در کشور تولید ثروت، بهبود کیفیت و امنیت زندگی مردم را به دنبال داشت.
این محقق نانو در کشور مهم‌ترین اقدامات در بخش نانو  از سال 86 تاکنون را آشنایی 70 هزار دانش‌آموز و 42 هزار داوطلب در بحث علم نانو عنوان و خاطر نشان کرد: فناوری نانو در 18 دانشگاه کشور ایجاد شد.
وی ادامه داد: 11 رشته دانشگاهی در سطح دکترا در حال آموزش فناوری‌های نانو هستند.
جهانشاهی به رشد رتبه کشور از 22 به 12 در یک ماه اخیر اشاره کرد و تصریح کرد: کشورهای پیشرفته، سهم ایران برای تولید علم در نانو را 1.5 درصد اعلام کردند که با جهشی که در یک ماه اخیر ایجاد شد سهم ما در دنیا در بخش نانو به 3.5 درصد رسید.
مجری تدوین سند توسعه نانو در استان مازندران با اشاره به تحریم اخیر برخی کشورهای استعماری در قبال ایران بیان داشت:  تنها 16.5 درصد مقاله‌های چاپ شده کشور ما در نانو با سایر کشورها مشترک است و 70 تا 80 درصد مقاله‌های چاپ شده در نانو مربوط به متخصصان کشور  است.
وی متذکر شد: 80 درصد مقالات چاپ شده دانشمندان در کشورهای پیشرفته مشترک است و نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی با وجود تحریم‌ها رشد مناسبی در نانو داشتند.
جهانشاهی تعداد شرکت‌های فعال نانو در کشور 130 مورد عنوان کرد و اذعان داشت: 68 شرکت تولیدی نوپا و تازه تاسیس هستند. وی در پایان خواستار افزایش بودجه دولتی در بخش نانو شد./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.