رصد آسمان شب ،خیال برانگیز است

انسانها با رصد آسمان بخصوص در شب و دیدن ستارگان و سیارات و حرکتهای کوچک آنها وارد دنیای خیال و آرامش می شوند.

معتمدی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: زمانی که انسان به فضا می نگرد دیواری روبروی او نیست و می تواند تا دورترین نقطه فضا را با چشم دنبال کرده و رصد کند بخصوص در آسمان شب دیدن ستارگان و برخی از سیارات و حرکت ظاهری آنها همه خیال برانگیز هستند.

وی افزود: فضا و دنیای سحر آمیز آن می تواند باعث دورکردن انسان از مشکلات و حوادث روزمره زندگی ماشینی امروز باشد.

معتمدی اظهار داشت: حرکتی چشمی و سفر چشمی در فضا باعث باز شدن اندیشه آدمی و حرکت آن به سمت دستاوردهای جدید می شود.

*رصد آسمان موجب دگرگونی اندیشه انسانها می شود

وی تصریح کرد: با نگاهی عادلانه و جذاب به فضا می توان همه پاکی ها را در آن یافت و مکانی کاملا مطابق طبع خود در آنجا برای خود ایجاد کنیم.

معتمدی عنوان کرد:‌معمولا هر کسی بسته به اینکه اندیشه آن به کدام سمت حرکت کرده است زمان رصد آسمان ،این اندیشه باز و دگرگون می شود.

وی تاکید کرد:‌شاعران و نویسندگان داستان های تخیلی و یا حتی افرادی که ایمان قوی دارند آسمان را بخشی سحرآمیز و پراهمیت می دانند و دراین راستا کارهای زیادی انجام داده اند.

*با رصد آسمان انسانها به خالق جهان تعظیم می کنند

معتمدی رصد ابعاد مختلف جهان،‌عظمت خلقت و پی بردن به گستردگی جهان را از جمله مزایای رصد آسمان دانست و افزود: زمانی که انسانها حتی یکی از این شاخه های رصدی را دریابند به خالق این جهان تعظیم می کنند.

وی یادآور شد:انسانها با فراگرفتن علم مربوطه به دنیای ستارگان می توانند خود و کره خاکی خود را با تمام دنیا مقایسه کنند و تکبر از آنها دور شود.

معتمدی اظهار داشت: در گذشته دور در آسمان ایران ابرهای کمی وجود داشته و به همین دلیل همیشه شاهد آسمان پرستاره بودیم به طوری که بیشتر کاروانها مسیر خود را از طریق ستارگان پیدا می کردند.

وی تصریح کرد:‌حرکت ستارگان مورد توجه بسیاری از دانشمندان بوده و ایران پیش از اسلام دارای رصد خانه بوده و عده ای بطور  دائم در آنجا در حال تلاش و کوشش برای پرده برداری از اسرار آسمان بوده اند.

*منشاء شکل گیری صورتفلکی تصورات تصویری گذشتگان است

معتمدی تاکید کرد:‌در همان دوران دانشمندان ایرانی نظرات مختلفی درباره مسیر ستارگان بزرگی و کوچکی آنها داشته اند.

وی عنوان کرد:‌بعد از اسلام به علت وجود علوم ،اطلاعات افراد بیشتر شد و یک مجمع از علم چند کشور تشکیل شد که نجوم نامگذاری شد.

معتمدی بیان کرد:‌منشاء پیدایش صورت فلکی تصورات شکلی انسانهای گذشته درباره ستارگان و اتصال آن به یکدیگر بوده است.

وی خاطر نشان کرد:‌اندازه گیری شعاع و محیط سیاره زمین یکی از گامهای مهم ایرانیان در علم نجوم بوده است.

*رصدخانه مراغه منشاء شکل گیری سایر رصدخانه های دنیا

وی گفت:‌ رصدخانه مراغه یکی از بزرگترین و مطرح ترین رصد خانه های جهان است و درگذشته گروه زیادی از دانشمندان در آنجا جمع شده و به رصد پرداختند.

معتمدی تاکید کرد:‌رصدخانه مراغه سرمشقی شد برای ساخت سایر رصدخانه ها در کل جهان و منشاء شکل گیری تمام رصدخانه های دنیا ر صد خانه مراغه است.

معتمدی عنوان کرد:‌خوشبختانه در سالهای اخیر یک جریان جدید نجوم و ستاره شناسی در ایران به وجود آمده که استادان گرانقدری در آن پیش قدم هستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دست اندرکاران در حال پایه گذاری رصدخانه ملی در ایران هستند.

*رکود علمی فرهنگی ایران در زمینه نجوم پایان یافته است

معتمدی این کار را یک کار عظیم و دشوار برای اجرا دانست و افزود: ما همین حالا نیز دیر آغاز به کار کردیم و قرنها بود که دچار رکود علمی و فرهنگی بوده ایم که به حمد الله پایان یافت.

وی خاطر نشان کرد: قرار است علم نجوم در کتابهای علوم و فیزیک پایه گذاری و نوشته شود که این خود راهی برای تشویق نوجوانان و جوانان است.

معتمدی گفت:‌در آینده نه چندان دور ما شاهد این خواهیم بود که تمام کودکان ایرانی با یک تلسکوپ آسمان بیکران را رصد می کنند و فعالیتهای گذشته تکرار خواهد شد و ایران باز هم سربلند خواهد بود.

وی تاکید کرد: علم نجوم باید یکی از تفریحات علمی کودکان ایرانی باشد و این کار با کمک والدین و مسئولان مدارس عملی است.ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار