بندرعباس//

درناي خاکستري ميهمان دشتهاي طارم در هرمزگان

200 درنای خاکستری با آغاز فصل زمستان میهمان دشتهای منطقه حفاظت شده طارم در شهرستان حاجی آباد شدند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ریاضی فر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت : با آغاز مهاجرت پرندگان به دشتهای این شهرستان در شمال هرمزگان گشتهای ماموران حفاظت محیط زیست این شهرستان برای مقابله با شکارچیان افزایش یافته است. پارسال نیز 150 قطعه درنای خاکستری زمستان را در منطقه حفاظت شده طارم حاجی آباد گذراندند .

دشتهای حفاظت شده طارم و طاشکوئیه با 90 هکتار وسعت زیستگاه پرندگان بومی دراج ، کبک و تیهو نیز به شمار می رود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت : تاکنون سه گونه درنای سیبری ، خاکستری و طناز در کشور دیده شده است. درنای سیبری از گونه های در حال انقراض است که به شمال کشور مهاجرت می کنند .

درنای خاکستری بال خاکستری و سرو گردن سیاه دارد و نوار سفید پهنی از پشت چشم تا دو طرف گردن آن کشیده شده است. این پرندگان بزرگ با پاها و گردن دراز با مناطق خشکی و آبی سازگارند .

درناها پرندگان اجتماعی هستند که به شکل عدد هشت پرواز می کنند. شکار درناها که یکی از عوامل انقراض درناها است بر اساس اعلام سازمان محیط زیست ممنوع است. زاد و ولد در بین درناها نیز به علت وفاداری این پرنده به جفتش بسیار کم است .

هرمزگان به علت داشتن تالاب ها ، سواحل و دشتها هر سال میزبان بیش از 100 هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل زمستان است . پرندگان آبزی و کنار آبزی از خانواده حواصیلیان ، باکلانیان ، آکراسیان ، آبچلیکان ، نوک خنجریان ، کاکائیان ، اردک ها ، درنا ، هوبره و انواع پرندگان شکاری از پرندگانی هستند که به هرمزگان کوچ می کنند .

هرمزگان 13 منطقه حفاظت شده ، چهار تالاب بین المللی و نوار ساحلی به طول تقریبی هزار و 400 کیلومتر دارد . شهرستان حاجی آباد با 9 هزار و 380 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 165 کیلومتری شمال بندرعباس واقع است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.