سازمان غذا و دارو هشدار داد؛

گزارش چند مورد مرگ مشكوك براثر استفاده از سفترياكسون

رييس سازمان غذا و دارو با توجه به گزارش موارد متعددي از عوارض شديد و تهديدكننده حيات ناشي از مصرف سفترياكسون، در خصوص تجويز و مصرف اين دارو به تمامي افراد شاغل در حرف پزشكي هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دكتر احمد شيباني با صدور بخشنامه اي به كليه مراكز درماني دولتي و خصوصي، اظهار داشت: باتوجه به گزارش چند مورد مرگ مشكوك در مورد استفاده از سفترياكسون، بخشنامه اي را براي افراد شاغل در حرف پزشكي در كليه مراكز دولتي و خصوصي تابعه اعم از شبكه هاي بهداشتي درماني، مطب ها، درمانگاه ها، بيمارستان ها و داروخانه ها صادر كرده ايم.

متن كامل اين بخش نامه به شرح زير است:

1- از تجويز و مصرف سفترياكسون در مواردي مانند سرماخوردگي و ساير مواردي كه از جمله موارد مصرف تاييد شده اين فرآورده نيست.جداً خودداري شود.

2- از تزريق سريع وريدي سفترياكسون جداً خودداري شده، انفوزيون وريدي در محلول مناسب حداقل 15 الي 30 دقيقه به طول انجامد

3- پيش از تجويز يا تزريق سفترياكسون، حتماً در مورد سابقه حساسيت دارويي بيمار نسبت به سفترياكسون يا ساير سفالوسپورين‌ها (مانند سفالكسين، سفالوتين، سفيكسيم، سفتازيديم، سفازولين و ...) يا پني‌سيلين‌ها از بيمار سوال شود. مصرف سفترياكسون در بيماران با سابقه حساسيت به سفترياكسون يا ساير سفالوسپورين‌ها ممنوع مي‌باشد. همچنين با توجه به حساسيت متقاطع پني‌سيلين‌ها و سفالوسپورين‌ها، در صورت وجود سابقه حساسيت به پني‌سيلين‌ها نيز تجويز اين فرآورده فقط در مواقع بسيار ضروري و با احتياط فراوان صورت پذيرد.

4- تزريق سفترياكسون بايد صرفاً توسط افراد مجرب، در مراكز مجهز به سيستم احياء انجام گيرد و از تزريق توسط افراد غيرحرفه‌اي يا در مكان‌هاي غير از مراكز درماني مجهز به امكانات احياءجداً خودداري شود.

5- مصرف همزمان سفترياكسون با محلول‌ها يا فرآورده‌هاي حاوي كلسيم در نوزادان حتي به صورت انفوزيون از رگ‌هاي متفاوت ممنوع مي‌باشد.

6- حتي‌الامكان از مصرف محلول‌ها يا فرآورده‌هاي حاوي كلسيم تا 48 ساعت پساز آخرين دوز سفترياكسون در تمام گروه‌هاي سني اجتناب گردد.

7- مصرف سفترياكسون در نوزادان مبتلا به هايپر بيلي روبينميا، بويژه نوزادان نارس، ممنوع مي‌باشد مطالعات نشان داده است كه سفترياكسون قادر بهجابجايي بيلي روبين از محل اتصال به آلبومين سرم مي‌باشد و لذا امكان ايجاد انسفالوپاتي ناشي از افزايش بيلي روبين در اين بيماران مطرح مي‌باشد.

8- استفاده از رقيق كننده‌هاي حاوي كلسيم، مانند محلول رينگر، به منظور آماده سازي سفترياكسون جهت تزريق، ممنوع مي‌باشد.

9- مسئولين فني داروخانه‌ها بايد از تحويل بدون نسخه اين فرآورده (همانند ساير داروهاي تحت نسخه) جداً خودداري نمايند، بديهي است تحويل بدون نسخه دارو توسط داروخانه پيگرد قانوني خواهد داشت و براساس قانون برخورد خواهد شد. /ط2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار