والدین چه وقت به فرزندان نه بگویند؟

"نه" گفتن والدین به فرزندان مرحله ای از تربیت آنان است امر و نهی زیاد از حد و الدين به فرزندان موجب ایجادحالات افسردگی و وسواس در آنان می شود.

رکسانا خوشابی کارشناس ارشد مشاوره در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه والدین هر زمان که لازم باشد می توانند به فرزندان "نه" بگویند گفت: در مواردی که بنابر فرهنگ و قوانین خانواده و جامعه فرزندان باید قوانینی را رعایت کنند می توانیم به موقع به آنها نه بگوییم.

وی  افزود: نه گفتن والدین قسمتی از تربیت فرزندان است اگر والدین به موقع فرزندان را از کاری منع نکنند یقینا فرزندی خود رای، خودمحور و از خودراضی رابه جامعه تحویل خواهند داد فرزندی که تمایلات اطرافیان را در نظر نمی گیرد.

*امر ونهی زیاد از حد والدین به فرزندان موجب سرکشی آنان می شود

خوشابی با بیان اینکه اگر والدین بیش از حد به کودکان خود امر و نهی کنند کودکان از فرمانبرداری و اطاعت آنان سرباز می زنند گفت: والدین باید درتربیت فرزندان تعامل را در نظر گیرند هر نوع  افراط و تفریط موجب انحراف فرزندان از مسیر اصلی تربیت والدین می شود.

*والدین ایده آل  در نه گفتن به فرزندان افراط می کنند

خوشابی تصریح کرد:‌پدر و مادری که تمایل دارند همه چیز ایده آل و بدون عیب و نقص باشد تمام حرکات و رفتار فرزندان را تحت کنترل خود می گیرند که نتیجه این رفتارها موجب می شود فرزند افسرده و وسواسی شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب والدین قادر به مراعات کردن حد تعادل در رفتار با فرزندان نیستند گفت: در جامعه کنونی ما والدین یا زیاد از حد به فرزندان میدان می دهند که هر کاری تمایل دارند ،انجام دهند یا برعکس کنترل و مهار بیش از حد دارند که هر دو نوع این روش موجب رفتار و حالاتی غیر طبیعی می شود.

*فرزندان به خوبی راه کنترل کردن والدین را تشخیص می دهند

خوشابی گفت: بچه ها از سن یک سالگی به خوبی تشخیص می دهند که با چه رفتار و ابزاری می توانند والدین را کنترل کنند.

وی افزود: فرزندان با بروز رفتارهایی همچون گریه، فرياد، پا به زمین کوبیدن، غذا نخوردن برای دستیابی به تمایالات خود تلاش می کنند.

خوشابی تصریح کرد:‌در مواردی که والدین از درست بودن روش تربیتی خود اطمینان دارند نباید تسلیم خواسته های فرزندان شوند هر چند تحمل رفتار مصرانه کودکان مشکل است ولی پدر و مادر باید با قاطعیت کامل بر اجرای قوانینی که بر اثر فرزندشان تعیین کرده اند پافشاری کنند نه به این معنا که با زور و تهدید فرزند را مجبور به انجام کاركنند بلکه باید با جدید بر حرف و خواسته خود تاکیدو هرگز حرف منطقی خود را تغییر ندهند.

وی در ادامه افزود: در مواردی که والدین از جیغ و فریاد و یا اصرار فرزندان خسته شده و تسلیم خواسته غلط آنان شوند بچه به طور ناخودآگاه می آموزد در مراحل بعدی نیزبه منظور دستیابی به خواسته خود رفتار اشتباه خود را تکرار کند هر چه بچه بزرگتر و باهوش تر شود سرو صدای بیشتر و در نتیجه ناراحتی و عذاب و تحریک اعصاب والدین بیشتر می شود در واقع هر زمان که پدر و مادر به خواسته اش توجه نکنند از همان ابزار و رفتار استفاده می کنند.

خوشابی تصریح کرد: در مواردی که پدر و مادر قانونی را در زندگی گذاشته اند و فرزند درخواست معقولی ندارد پدر و مادر باید با قاطعیت و جدیت "نه" بگویند بدون هر نوع رفتار منفی و توهین و سرزنش باید این کار را انجام دهند.

*در مواردی که فرزندان به چیزی نیاز دارند نه گفتن جایز نیست

این کارشناسی ارشد مشاوره یادآور شد،‌با توجه به اینکه نیازهای روحی فرزندان با یکدیگر متفاوت است، توجه به نیازهای روحی و عاطفی آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است والدین باید به نیازهای روحی و عاطفی کودک اهمیت دهند در مواردی که فرزندان نیاز به توجه بیشتر دارند و تمایل دارند آنها را در آغوش بگیریم یا وقتی را برای گفتگو اختصاص دهیم باید به طورحتم به این نیاز توجه کنیم.

وی تصریح کرد:‌والدین نیازهای فرزندان را از هوسهای وی تفکیک کنند که این توجه محدودیتی ندارد و در تمامی سنین باید رعایت شود.

وی افزود: گاهی حتی نوجوانان نیز نیاز به نوازش والدین دارند هرگز نباید به تصور اینکه لوس می شود یا بزرگ شده به این نیاز عاطفی اش توجه نشان نداد.

خوشابی خاطر نشان کرد:‌جوانانی که نیاز عاطفی شان از سوي والدین پاسخ داده نشده از مسیر صحیح زندگی منحرف شدو به بی راهه کشیده می شوند.ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار