روسيااليوم فاش كرد:

انگليس در پس ناآرامي هاي اخير قزاقستان

يك كارشناس مسائل راهبردی در مسکو در مصاحبه روسيااليوم گفت شماری از بازرگانان تحت تعقیب قانون و ساکن انگلیس در حوادث اخیر قزاقستان دست دارند و لندن نیز با پنهان دادن آنان مسئول است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "عادل موکاشف" در برنامه اي در شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: این بازرگانان در ارتباط با فعالیتهای مالی نامشروع تحت پیگیرد هستند.

موکاشف گفت درست است که قزاقستان از شرق تا غرب به چندین قبیله و قومیت تقسیم شده اما دریای خزر ثروت مشترک است. قزاقستان، کشور پهناوری است و قزاقها نیز اقلیت هستند به همین سبب دولت قزاقهای مقیم خارج را تشویق کرده است به کشور بازگردند و تعداد زیادی از چین و مغولستان بازگشته اند و در شهر نفت خیز "جان اوزن" کار کنند و بر اساس معیارهای گذشته دستمزدهای کافی نیز می گیرند.

وی افزود: مشکل آنجاست که در کنار شرکت قزاقستان چندین شرکت غربی مانند شفرون و اکسون موبیل و برخی دیگر از شرکتها کار می کنند و آنان دستمزدهای بالایی می گیرند شاید این علت مستقیم وخیم شدن اوضاع باشد.

شماری از کارگران شرکت نفت قزاقستان اعتصاب کرده اند. این شهر قبلا شاهد هیچ گونه ناآرامی نبوده است تا اینکه بازرگانان تحت تعقیب دخالت کردند و اوضاع به هم ریخت .یک بازرگان فراری از جمله آنهاست که تخلف اقتصادی بزرگی را مرتکب شده است و هم اکنون در لندن زندگی می کند.

موکاشف گفت به نظر من غربیها در این حوادث دست ندارند زیرا بی ثباتی قزاقستان به نفع آنها نیست تا فعالیت شرکتهایشان ادامه یابد و سرمایه گذاری کنند .قزاقستان لیبی نیست.

کارشناس روس گفت بازرگانان تحت تعقیب می خواهند از دولت انتقام بگیرند. انگلیسی ها مسئول هستند زیرا مجرمان تحت تعقیب را پناه داده اند .سرویسهای اطلاعاتی انگلیس از فعالیتهای آنان به خوبی اطلاع دارند.

روسیا الیوم از موکاشف پرسید با وجود آنکه سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان از تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان مشاور کمک می گیرد و به او حقوق کلانی به او می دهد و بر اساس معیارهای بین المللی او شخص دروغگویی است و نیروهای انگلیسی را به جنگ در عراق کشاند چرا انگلیس بازرگان متهم را تحویل نمی دهد؟

موکاشف گفت حوادث شهر جان اوزن به صورت خودجوش رخ داد و مقامات انتظار آن را نداشتند. اما درباره تونی بلر هم باید گفت وی همان کسی است که مشاور سرهنگ قذافی و میانجی بین او و غرب بود. نقش تونی بلر در قزاقستان نیز هم اکنون مشاوره دهی به نظربایف است اما لازم است که اشاره شود در انگلیس شرکتهای نفتی و گازی وجود دارند که از فناوریهای بالایی دارند و این چیزی است که قزاقستان نیاز دارد تا سرمایه گذاریهای انگلیس را جذب کند .من نمی دانم تونی بلر به عنوان مشاور نظربایف چقدر پول می گیرد اما شرکتهای نفت روسی به شرودر صدر اعظم سابق آلمان که در شرکت گاز پروم روسی سمت داشت پول مکفی می دادند. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار