صادرات رقیب نفتی ایران به مرز 2.2 میلیون بشکه رسید

صادرات نفت عراق به عنوان مهمترین رقیب نفتی ایران در اوپک از آغاز دسامبر 2011 میلادی (آبان – آذر) تاکنون نسبت به ماه گذشته میلادی به دو میلیون و 175 هزار بشکه رسیده است که به نظر می رسد با این میزان صادرات جایگاه ایران به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک را تصاحب کرده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سایت اطلاع رسانی مرکز اطلاعات فنی ایران؛ احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران  پیش از این در حاشیه برگزاری بیستمین کنگره جهانی نفت در قطر هم در پاسخ به رویترز از کاهش تولید نفت ایران به سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز خبر داده بود.

با احتساب ضرورت تحویل حداقل روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام به پالایشگاههای داخلی به منظور تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی، بر اساس گزارش اخیر مدیر عامل شرکت ملی نفت باید صادرات روزانه نفت ایران در بهترین شرایط حدود 2 میلیون بشکه در روز باشد.

از سوی دیگر بلومبرگ به نقل از فلاح الامری رئیس اداره دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) اعلام کرد: صادرات نفت خام عراق در ماه دسامبر تاکنون با 1.9 درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن به میانگین روزانه دو میلیون و 175 هزار بشکه رسیده است.

این مقام مسئول وزارت نفت عراق با اعلام اینکه پیش بینی می شود صادرات نفت خام عراق سال آینده میلادی به میانگین روزانه دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز برسد، اظهار داشت: عراق در ماه نوامبر به طور میانگین دو میلیون و 135 هزار بشکه نفت خام روانه بازارهای جهانی کرد.

به گفته الامری تولید نفت خام عراق در سال 2012 میلادی به سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز می رسد و در سال 2014 از رقم روزانه چهار میلیون بشکه فراتر می رود.

در همین حال ثامر غضبان رئیس کمیسیون مشاوران نخست وزیر عراق هم به خبرنگاران گفت: شرکت دولتی نورث اویل عراق در نظر دارد تولید نفت خام عراق از میدان‌های کرکوک در شمال این کشور را در مدت پنج سال آینده از رقم کنونی روزانه 600 تا 700 هزار بشکه به یک ملیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به برنامه عراق برای افزایش ظرفیت تولید میدان‌های نفتی تحت کنترل شرکت نورث اویل به خصوص نجمه و قیاره به وسیله شرکت ملی نفت آنگولا (سان آنگول) افزود: ظرفیت تولید نفت خام این دو میدان روزانه 500 هزار بشکه افزایش می یابد.
این در حالی است که شرکت سان آنگول آنگولا در دور دوم مناقصه های نفتی عراق موفق به دریافت قرارداد توسعه میدان های نفتی نجمه و قیاره شد.

عراق تاکنون دو دور مناقصه نفتی و یک دور مناقصه گازی برگزار و در این مناقصه ها حق امتیاز توسعه و برداشت از 12 میدان نفتی و سه میدان گازی را به شرکت های بین المللی نفتی واگذار کرده است. دولت بغداد همچنین در نظر دارد برای واگذاری چند بلوک نفت و گاز، چهارمین دور مناقصه های این کشور را برگزار کند./ق2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار