کشتار افغانهاي بي گناه تا دوستی با طالبان؛

معاون رئیس جمهوری آمریکا: طالبان دشمن ما نیست

"جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه با مجله آمریکایی نیوز‌ویک اذعان کرد که آمریکا، گروه طالبان را در افغانستان دشمن خود نمی داند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان؛  بایدن در این مصاحبه مدعي شد: طالبان دشمن ما نیست. این بسیار مهم است.

وی گفت: تاکنون هیچ جمله ای یا اظهار نظری از رئیس جمهوری آمریا در زمینه سیاست ما دیده نشده است که گفته باشد طالبان دشمن ما هستند زیرا منافع آمریکا را تهدید می کنند!

این نخستین بار است که از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون یک مقام بلندپایه آمریکا از دشمنی نداشتن این کشور با گروه طالبان سخن می گوید.

اين در حالي است که حمله نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ پس از آن آغاز شد که دولت آمریکا در پی حملات انتحاری یازده سپتامبر، از حکومت افغانستان خواست تا رهبران القاعده را که در آن کشور حضور داشتند تحویل دهند، اما رهبری طالبان این درخواست را رد کرد.از آن زمان تا حالا، نیروهای ناتو که بخش اعظم آن را واحدهای آمریکایی تشکیل می دهند، درگیر یک جنگ فرساینده با نفرات وابسته به گروه طالبان در افغانستان بوده اند.

در این جنگ تاکنون هزاران نفر از مردم بی گناه افغانستان کشته یا آواره شدند و هنوز مردم جنگ زده افغانستان تاوان اشغالگری بیگانگان را پس می دهند.

امروز بعد از گذشت 10 سال از اشغال افغانستان، مقامات آمریکایی در موضعگیری متناقض، سخن از عدم دشمنی با طالبان و حمایت از آشتی حکومت با این گروه سر داده اند؛ بدون اینکه بگویند که تاوان این 10 سال اشغالگری را چه کسی می خواهد، بدهد؟

در همین راستا نیز دولت قطر اخیرا فعال شده است و همسو با رویکرد تازه دولت آمریکا درصدد بازگشایی دفتر گروه طالبان در شهر دوحه برآمده است؛ امری که اعتراض دولت افغانستان را درپی داشته است.

اینگونه که بر می آید آمریکا بعد از 10 سال بدنبال آن است که پرونده افغانستان را از طریق دادن دست دوستی با طالبان بسته و به نحوی به ناکامی چندین ساله خود در این کشور پایان دهد؛ بدون اینکه پاسخی به افکار عمومی جهان درقبال هزینه های انسانی و مالی تحمیلی این جنگ به ملت افغانستان داده باشد./ا

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار