تشریح جزئیات جدیدی از افزایش جریمه های راهنمایی و رانندگی در گفتگوی ویژه خبری

مرحله دوم از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی از ابتدای دی ماه کلید خواهد خورد و رانندگانی که که کماکان نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی بی تفاوت هستند با جریمه های سنگینی روبرو خواهند شد. مسئولین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بازدارندگی جریمه های جدید را دلیل اعمالشان می دانند ولی آیا به راستی می توان با اعمال جریمه های سنگین تر مشکل پایین بودن فرهنگ ترافیکی مردم را حل کرد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با حضور سردار مهری جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور به بررسی ویژگی های مرحله دوم قانون راهنمایی ورانندگی وبازدارنده بودن جریمه های رانندگی پرداخت.
سردار مهری در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه که علت عدم احترام به
قانون بین مردم را جویا شد گفت:قانون جدید رسیدگی به تخلفات راهنمایی
ورانندگی پس از 4دهه در سال 90اجرایی شد ومرحله اول آن نیز با موفقیت
کامل در سراسر کشور اطلاع رسانی و اجراشد.وی علت عدم توجه بعضی رانندگان
به قوانین راهنمایی ورانندگی را به دو عامل نبود فرهنگ ترافیک بین مردم
وبازدارنده نبودن قوانین تا پیش از ابلاغ و اجرای قانون جدید دانست
وگفت:اولین عامل بی قانونی بین رانندگان عدم آگاهی و ضعف فرهنگ ترافیک
است.دومین عامل نیزنبود عوامل بازدارنده ای مانند محرومیت از رانندگی
،جرایم سنگین و حتی زندان بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از افزایش جرایم رانندگی بازدارندگی
است یا ابعاد دیگری نیز در آن لحاظ شده است گفت:هدف پلیس جریمه نیست بلکه
پلیس به دنبال ارتقای فرهنگ ترافیک ورانندگی و به موازات آن پیشگیری از
تلفات است.تخلفاتی که در کشور باعث مرگ سالیانه 23هزار انسان می شود.به
همین دلیل برای بازداشتن متخلفانی که با تخلفات خطرساز خود آسایش را از
مردم سلب می کنند باید عامل بازدارنده ای مانند جریمه های سنگین وجود
داشته باشد.
سردار مهری در پاسخ به این پرسش که میزان جریمه های جدید را مناسب می
دانید یا خیر اظهار داشت:تعیین وتصویب جریمه های جدید فرایندی طولانی را
طی کرده وپس از انجام کار کارشناسی طولانی توسط دولت تصویب وابلاغ شده
است.جریمه ها بر اساس شرایط اقتصادی کشور تعیین شده اند واز اول دی ماه
در برخورد با متخلفان اعمال خواهند شد.وی از کاهش تعداد 12هزار نفری
تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی طی 8ماهه نخست سال خبرداد وتصریح
کرد:کاهش این تعداد کشته ومجروح در حالی اتفاق افتاده است که در طول
8ماهه سال بیش از یک میلیون خودروی نوشماره و یک میلیون و 250هزار راننده
جدید به سیستم حمل و نقل وکشور اضافه شده اند.افزایش تعداد خودرو وراننده
و به همان نسبت کاهش تلفات نشان از اطلاع رسانی وفرهنگ رسانی مناسب پلیس
دارد که باهمکاری رسانه ها محقق شده است.وی خاطرنشان کرد مطالعات ما در
طول اجرای 8ماهه قانون جدید نشان می دهد که بیش از 95درصد از رانندگان
خود را ملزم به رعایت قوانین ومقررات می دانند.وی درتشریح صحبتهای خود به
وقوع 156هزار تصادف جرحی و فوتی طی هشت ماهه سال اشاره کردو افزود:در
مقایسه آمار فوق با تردد بیش از 20میلیون موتور سیکلت و خودروی موجود
درکشور می توان فهمیدکه تنها یک درصد از رانندگان از تخلفات حادثه ساز
آسیب دیده اند.این درحالی است که نیمی از این تعداد مقصر حادثه نبوده اند
وتنها 0.5درصد از رانندگان با انجام تخلفات حادثه ساز مسبب ایجاد حادثه
شده اند.به همین دلیل می توان گفت جریمه های جدید برای کمتر از 0.5درصد
از رانندگان است که مرتکب تخلفات خطر ساز می شوند.
وی درادامه نمرات منفی واعمالشان در سوابق رانندگان را ازدیکر امتیازات
مثبت قانون جدید راهنمایی ورانندگی دانست و گفت:بر اساس قانون جدید
راهنمایی ورانندگی رانندگانی که نمرات منفی شان به 30نمره برسد تا سه ماه
اجازه رانندگی نخواهند داشت و پس از گذشت این مدت نیز با پرداخت 40هزار
تومان جریمه اجازه بازگشت به رانندگی را خواهند یافت.به عنوان مثال در
این قانون قانونگذار 5نمره منفی برای عبور از چراغ قرمز توسط رانندگان
وسایل نقلیه شخصی و ده نمره منفی برای رانندگان خودروهای عمومی درنظر
گرفته است.وی تصریح کرد در قانون جدید اگر تخلف راننده ای توسط دوربین
های کنترلی ثبت شود نمرات منفی به صورت جداگانه در سوابق گواهینمامه مالک
خودرو درج خواهد شد.
سردار مهری در خصوص مرحله دوم کسب نمره منفی توسط رانندگان گفت:دراین
مرحله با رسیدن نمرات منفی به 25راننده متخلف برای مدت 6ماه اجازه
رانندگی نخواهد داشت وپس از آن نیز باید مبلغ 60هزار تومان جریمه برای
بازگشت به رانندگی پرداخت کند.در مرحله سوم گواهینامه راننده متخلف با
کسب 20نمره منفی ابطال خواهد شد.وی تاکید کرد محرومیت از رانندگی می
تواند بازدارندگی بیشتری نسبت به جریمه به خصوص برای افرادی تمول لازم
برای پرداخت جریمه ها را دارند داشته باشد.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور در پاسخ به این سوال که درقانون
جدید جریمه ها به نام فرد متخلف صادر خواهد شد یا به نام مالک خودرو
اظهار داشت:در پلاک های قدیم خودرو شناخته می شد ولی در پلاک های ملی
نمرات منفی و جریمه ها به نام مالک خودرو ثبت می شود.پلاک ملی پلاکی فردی
است ودر هنگام تعویض خودرو بر روی خودروی بعدی نصب می شود.وی در تکمیل
صحبت های خود افزود:اگر در هنگام جریمه خودرو توسط پلیس متوقف شده باشد
جریمه با مشخصات راننده صادر خواهد شد ودر صورت ثبت جریمه توسط دوربین
جریمه در سوابق مالک خودرو وپلاک ثبت می شود.
آیا نمرات منفی به مرور زمان از بین می روند؟سردار مهری در جواب به این
پرسش اظهارداشت:اگر امتیازات منفی راننده ای درمرحله اول به کمتر از
30امتیاز برسد وهمین راننده به مدت شش ماه تخلفی انجام ندهد تمامی نمرات
منفی اش حذف خواهد شد.
وی درمورد نحوه اطلاع رسانی راهورو تکلیف رانندگانی که از چندو چون جرایم
جدید اطلاع ندارند نیز گفت:هر راننده ای هنگام دریافت گواهینامه رانندگی
آموزش های تئوری وعملی آئین نامه ای را می گذراند و آموزشگاه های رانندگی
تمامی موارد آیین نامه را توسط اساتید مجرب به رانندگان آموزش می دهند.با
اینحال درخصوص کدهای تخلف جدید وکدتخلف هایی که میزان جریمه شان تغییر
یافته است اطلاع رسانی کافی توسط راهور انجام می شود.وی اطلاع رسانی
مداوم توسط شبکه های مختلف سیما را برای آگاهی بخشی به آندسته از
رانندگانی دانست که ممکن است در به مرور زمان قوانین را فراموش کرده
باشند.وی همچنین از برگزاری کلاسهای خاص رانندگان تاکسی،اتوبوس وکامیون
در سطح کشور خبرداد وافزود:افسران پلیس آموزش های چهره به چهره را در
مدارس نیز اجرایی کرده اند تا سطح آگاهی مردم نسبت به قانون وجرایم بالا
رود.
وی در واکنش به این سوال که چراسایت پلیس هنوز به روز رسانی نشده ومردم
برای آگاهی بیشتر از میزان جرایم و قانون باید به چه مرجعی مراجعه کنند
گفت:پس از تصویب قانون درمجلس وتایید شورای نگهبان قانون توسط دولت ابلاغ
شد واز همان روز مردم می توانستند از طریق سایت دولت به قانون دسترسی
داشته باشند.وی افزود در پلیس راهور سایت مشخصی برای تبلیغ قانون در نظر
گرفته نشده و اطلاع رسانی ها از طریق چاپ بروشور،بنر و صداوسیماو مطبوعات
انجام می شود.
جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال مجری برنامه که از میزان برنامه
های فرهنگی وآموزشی برای عامه مردم توسط پلیس می پرسید نیز گفت:پلیس
راهور با اجرای طرح هایی مانند فرهنگ یار پلیس وفرهنگ یار ترافیک به
دنبال ارتقای فرهنگ ترافیکی بوده ودراین زمینه رویکرد مثبتی داشته است.به
عنوان نمونه درگذشته اگر فرزندان پدر ومادر را تشویق به سبقت می کردند
امروز با فرهنگ سازی صورت گرفته عکس این ماجرا انجام می شود و بچه ها در
قبال انجام تخلف توسط والدین به آنها تذکر می دهند.وی افزود برای اجرای
مرحله دوم قانون نیز راهور اقدام به برگزاری همایش ها وجلسات مختلف
توجیهی و آموزشی کرد وافسران پلیس کلاس های آموزشهای چهره به چهره ای را
در سطح شهرها و مدارس کشور برگزار کردند.این افسر ارشد راهنمایی ورانندگی
کشور خاطرنشان کرد رانندگانی که به دلیل ارتکاب تخلفات حادثه ساز
گواهینامه شان توقییف می شود برای دریافت گواهینمامه رانندگی می بایست
دوره های آموزشی را پشت سربگذارند ضمن اینکه در اغلب پاسگاههای پلیس راه
افسران پلیس کلاس های توجیهی قانون را برای رانندگان حمل ونقل عمومی
برگزار می کنند.
وی الزام به بستن کمربند ایمنی برای راننده ،سرنشین و سرنشینان عقب خودرو
را از دستاوردهای مهم راهور ناجا دانست که کار فرهنگ سازی آن از یک دهه
قبل در کشور آغاز شده است.سردار مهری تصریح کرد درقانون جدید راهنمایی
ورانندگی جریمه نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان خودروها در سطح شهر
15هزار تومان در سطح بزرگراه ها وآزادراهها 30هزار تومان در نظر گرفته
شده است.
وی درخصوص مهلت پرداخت جرایم راهنمایی ورانندگی در قانون جدید نیز گفت:در
گذشته مهلت پرداخت جریمه ها تنها یک ماه تعیین شده بود درحالیکه در قانون
جدید فرصت پرداخت جریمه تا دوماه افزایش یافته است وپس از پایان یافتن
مهلت قانونی از طریق پیامک به راننده اطلاع رسانی خواهد شد تا نسبت به
پرداخت جریمه های خود اقدام کند.وی خاطرنشان کرد دراین قانون اگر میزان
جریمه ها به مرز یک میلیون تومان برسد خودرو توسط ماموران راهور متوقف
خواهد شد وراننده نیز اجازه رانندگی نخواهد داشت.وی با تاکید براینکه
تخلفات رانندگی درگذشته 20روز پس از انجام تخلف درسیستم اجرائیات راهور
ثبت می شد اظهار داشت از سال گذشته پلیس راهنمایی ورانندگی با بکارگیری
دستگاه های الکترونیکی ثبت تخلف این امکان را فراهم آورد تا حداکثر
24ساعت پس از ثبت تخلف توسط افسر جریمه درسیستم اجرائیات راهور ثبت
شود.وی افزود پیش بینی شده است حدود 10هزار دستگاه به منظور بالابردن
سرعت ثبت تخلفات وکاهش خطای انسانی تا پایان دوره دوساله در اختیار تمامی
افسران و درجه داران راهور قرار گیرد.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد قانون سختگیری بیشتری نسبت به
رانندگان وسایل نقلیه عمومی به خرج خواهد داد چراکه یک راننده اتوبوس
مسئولیت جان 40مسافر را برعهده دارد.وی در مورد جریمه های درنظر گرفته
شده برای استفاده از تلفن همراه حین رانندگی نیز اظهار داشت:دراین قانون
برای کسانی که از تلفن همراه در سرعت های بیش از 60کیلومتر درساعت
استفاده کنند 50هزار تومان جریمه و سه نمره منفی در نظر گرفته شده است
این درحالی است که جریمه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت کمتر
از 30کیلومتر در ساعت 30هزار تومان وبدون اعمال نمره منفی خواهد بود.
سردار مهری افزود در قانون جدید اگر راننده ای درهنگام حمل خودروی خود با
جرثقیل در محل حاضر شود ویا در حین حمل به افسر مراجعه کند افسر راهنمایی
ورانندگی وظیفه دارد خودرو را از جرثقیل پایین آورده وتنها به جریمه
راننده اکتفا کند.
وی درمورد چگونگی ونحوه اعتراض به جرایم رانندگی در قانون جدید اظهار
داشت:افرادی که نسبت به جرایم خود اعتراض دارند می توانند ابتدابه مراکز
پلیس +10مراجعه کنند ونسبت به جریمه خود اعتراض کنند.درصورت قانع نشدن می
توانند با مراجعه به مراکز اجرائیات راهور برای دومین بار اعتراض خود را
اعلام کنند تا توسط کارشناسان راهنمایی ورانندگی بررسی شود.وی علت عمده
بروز اشتباه در صدور جریمه های رانندگی را دست نویس بودن تعدادی از قبض
ها وامکان بروز خطای انسانی در مرحله اول صدور جریمه و پانچ آن در سیستم
دانست و اظهار امیدواری کرد با سیستماتیک شدن صدور جریمه امکان بروز
اشتباه در این حوزه به حداقل برسد.
مهری به مردم توصیه کرد درهنگام فروش خودروی خود با مراجعه به مراکز
تعویض پلاک راهور پلاک ملی خود را فک کرده و به انبار مرکز بسپارند چراکه
در غیر اینصورت تمامی تخلفات صورت گرفته توسط راننده ومالک بعدی در سوابق
پلاک ملی آنها ثبت خواهد شد.وپلیس راهور تنها مالک پلاک ملی را می شناسد
وجرایم انجام شده را درسوابق دارنده پلاک ملی ثبت می کند.وی تصریح کرد
درصورت بروز چنین مشکلی صاحب پلاک وفردی که تخلف از جانب او صورت گرفته
می توانند با مراجعه به اجرائیات راهور نسبت به انتقال جرایم و نمرات
منفی به سوابق راننده متخلف اقدام کنند.
وی در پایان تاکید کرد براساس تدبیر فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس
راهنمایی ورانندگی کشور دوره های استاندارد سازی رفتار کارکنان پلیس از
دوسال گذشته در کشور برگزار شده ودر این دوره ها افسران پلیس آموزشهای
لازم را به صورت علمی و عملی دریافت می کنند.وی افزود در حال حاضر دوره
بیست وچهارم یا بیست وپنجم استاندارد سازی رفتار کارکنان در حال برگزاری
است.وی از مردم خواست در صورت مواجهه با هرگونه بی حرمتی از سوی ماموران
راهنمایی ورانندگی شکایت خودرا از طریق تلفن 197ویا از طریق مکاتبه با
بازرسی راهور ناجا مطرح کنند تا در اسرع وقت به شکایتشان رسیدگی شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار