كارشناس سياسي مصري:

غرب بايد ايران هسته اي را بپذيرد

"ممدوح سلامه"، اقتصاددان و كارشناس سياسي مصر در گزارشي تلاش هاي آمريكا و هم پيمانان غربي آن براي توقف برنامه هسته اي ايران را بي نتيجه خواند و خاطرنشان كرد: قدرت هاي غربي مجبورند ايران را بعنوان كشوري هسته اي بپذيرند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ديلي نيوز، بسياري معتقدند كه تنها تحريم نفت و صنايع نفتي ايران مي تواند اين كشور را ضعيف كرده و وادار به توقف يا تعليق در برنامه هسته اي اش نمايد. گزينه اي كه عملي كردن آن در سطح بين الملل كاملا غيرممكن است؛ چرا كه بسياري از كشورهاي جهان مخصوصا اروپا سوخت كارخانه ها و صنايع ماشيني خود را از ايران تهيه كرده و ابزار آلات آنها بر اساس كيفيت نفت ايران طراحي و ساخته شده است.

اين كشورها غالبا مايل به پذيرش اين طرح نيستند چرا كه خسارات سنگين مالي ناشي از آن مي تواند طي يك يا دو سال انان را ورشكسته كند.

از اين رو بايد طرح يا سياست ديگري ارائه نمود.

حضور ناوهاي ايراني در تنگه هرمز و توانايي آنها در بستن اين تنگه مي تواند موجب قطع ترانزيت روزانه 17ميليون بشكه نفت به ارزش بيش از 150 تا 200 ميليون دلار شود. بديهي است بزرگترين متضرر اين اتفاق بزرگترين خريدار نفت جهان يعني آمريكا با واردات روزانه 12 تا 14 ميليون بشكه نفت مي باشد.

فاجعه اقتصادي حاصل از آن حداقل در 10 سال آينده به واشنگتن غيرقابل جبران است. اين مورد يكي از اصلي ترين عواملي است كه كارشناسان با بيان آن، استدلالي منطقي براي شكست تحريم ها مي آورند.

جنگ نيز مانند تحريم موفقيت آميز نخواهد بود. تاريخ مقاومت هاي مردمي و نظام ايران نشان داده كه جنگ و اقدام نظامي نيز نتوانسته مانع  پافشاري اين كشور در ادامه برنامه هسته اي اش شود.

وحشت امريكا و اسرائيل از فناوري هسته اي ايران با اقدام نظامي عليه آن، عملي شده و تهران را وادار مي كند از نهايت قدرت نظامي و دفاعي خود استفاده كند.

حمله مجدد اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران گرچه خساراتي به اين كشور وارد مي‌كند، اما پاسخ ايران براي تل آويو نابود كننده خواهد بود.

يادآوري جنگ اسرائيل با حزب الله لبنان در سال 2006 به راحتي اثبات مي كند كه رژيم صهيونيستي قابليت نظامي در حد يك گروهك نظامي را نيز ندارد، چه رسد به كشوري مانند ايران.

طي جنگ با حزب الله بيش از 500 هزار اسرائيلي ساكن شمال سرزمين هاي اشغالي به مناطق مركزي آن فرار كردند تا از برد موشك هاي لبناني در امان بمانند. حال با وجود برد طولاني موشك هاي ايراني تا قلب تل آويو اين جمعيت به كجا فرار خواهند كرد؟

ايالات متحده نيز نه ميلي به شروع جنگي دوباره درخاورميانه دارد و نه نيروي نظامي كافي براي اين كار را؛ بخصوص پس از پايان مفتضحانه جنگ عراق.

همچنين روند جنگ با ايران رويه اي كاملا متفاوت با كشورهاي قبلي از جمله عراق و افغانستان خواهد داشت. حاميان شيعه ايران در كشورهاي مسلمان پاكستان، عراق و لبنان از هيچ اقدامي براي دفاع از ايران فرو گذار نمي كنند.

بعلاوه محبوبيت بالاي مردمي حكومت ايران نيز مانع موفقيت در تلاش غرب برابر براندازي حكومت آن است. كاخ سفيد نبايد توقع داشته باشد ايران را از فعاليت هاي هسته اي منع كند اما خود بطور مستقيم و غير مستقيم به نيروگاه هاي هسته اي هند و پاكستان كمك كند و نيز تل آويو را در دستيابي به سلاح اتمي ياري كند.

ايران در هرحال بعنوان يك قدرت بزرگ در منطقه و جهان به شمار مي رود و سياست هاي كارشكنانه غرب و اسرائيل تاكنون در از پا درآوردن آن بي نتيجه بوده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار