نگذاریم کودکانمان عقب مانده ذهنی شوند

عقب ماندگی ذهنی اختلالی است که از دوران جنینی گریبان گیر کودکان می شود و عواقب آن بعد از تولد و تا دوران بزرگسالی و تا زمان مرگ وجود دارد ولی راه کارهایی برای جلوگیری از بروز چنین رویدادی وجود دارد.

متین السادات نصری، مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای حذف یا کاهش شرایطی که به پیدایش عقب ماندگی ذهنی منجر می شود باید اقداماتی صورت گیرد كه در اولین گام باید در صدد افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی مردم در مورد عقب ماندگی ذهنی برآییم.

وی افزود: تلاش متخصصان بهداشتی برای تامین و بهبود تدابیر بهداشت عمومی در مرحله بعد مورد توجه قرار می گیرد که وضع قوانین برای تامین مراقبت مطلوب مادر و کودک را نیز شامل می شود.

ریشه کنی اختلالاتی که با آسیب دستگاه مرکزی همراهند، مشاوره ی خانوادگی و ژنتیک سبب کاهش میزان بروز عقب ماندگی ذهنی بر خانواده هایی می شود که دارای سابقه ی اختلال ژنتیکی همراه عقب ماندگی ذهنی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای کودکان و مادران طبقات اقتصادی، اجتماعی پایین مراقبت طبی مناسب، قبل‌و پس از تولد و برنامه های تقویتی مختلف و خدمات اجتماعی ممکن است به تقلیل عوارض طبی و روانی اجتماعی کمک کند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار