صالحي در برنامه ديروز،امروز،فردا خبر داد:

رييس‌جمهور به چين مي رود

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: وزير امور خارجه چين ظرف يكي دو ماه آينده به تهران سفر مي كند و همچنين دولت چين از احمدي‌نژاد براي سفر به پكن دعوت كرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،علي اكبر صالحي وزير امورخارجه كشورمان در برنامه ديروز،امروز،فردا كه جمعه شب از شبكه سوم پخش شد،گفت: نامه جليلي به گروه 1+5 آماده شده و در شرف فرستادن بوده يا فرستاده شده است اما به طور كلي انتظار مي‌رود كه در آينده‌اي نزديك مذاكرات با 1+5 انجام شود.

صالحی همچنین یادآور شد كه فعالیت های هسته ای ایران روز به روز بهتر شده و به سمت جلو در حركت است، ضمن آنكه ما به دنبال برون رفت آبرومندانه طرف مقابل در این زمینه هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینكه در هفته‌های آینده دستاوردهای هسته‌ای جدیدی اعلام خواهد شد، افزود: باید در بحث هسته‌ای شیوه اعتماد و مراقبت را در پیش گرفت، به هر حال آنها باید به ما اعتماد كنند و ما هم مراقبت های لازم را در چارچوب پادمان هسته‌ای خواهیم داشت.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره سفر روز یکشنبه معاون وزیر خارجه چین به تهران که گفته می شود به منظور انجام گفت وگو درباره برنامه هسته ای به ایران می آید، با بیان اینکه ما در رایزنی مستمر با چینی ها و روس ها در مورد 1+5 هستیم، خاطرنشان کرد: این بار رایزنی ما خیلی گسترده تر شده است،  مدتی پیش معاون وزیر خارجه چین به تهران آمد و قرار است دوباره به تهران بیاید.

وی همچنین به سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به پكن اشاره كرد و گفت كه در حال تنظیم برنامه این سفر هستیم.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان درباره مواضع غربي‌ها نسبت به موضوع هسته‌اي ايران افزود: اصولا مذاكره جايي براي اعلام مواضع نيست. هم جمهوري اسلامي ايران و هم طرف مقابل، مواضع خود را اعلام كرده‌اند. به عبارت ديگر مذاكره اين است كه دور يك ميز بنشينند و هر طرف، ابهامات و نگراني‌هاي خود را اعلام كند. ما هم سعي مي‌كنيم ديوار بي‌اعتمادي را كه آنها ايجاد كرده‌اند كوتاه‌تر كنيم. در هر صورت ما به خود مطمئن هستيم و اگر ريگي به كفش داشتيم اين‌گونه با اطمينان حرف نمي‌زديم. از 10 سالي كه از موضوع هسته‌اي ايران و پرونده ساختگي آنها مي‌گذرد، تمام جزئيات را مي‌دانم. اگر ما هدفي غير صلح‌آميز داشتيم، خجالت نمي‌كشيديم و بدون ابا اعلام مي‌كرديم. سياست خارجي ما اعلام شده بوده و به اين اعتبار بيان مي‌كنيم كه آماده مذاكره‌ايم.

صالحي اضافه كرد: در گذشته جمهوري اسلامي ايران به شش سوال عمده طرف مقابل پاسخ داده بود، يكي از سوالات اين بود كه آنها سه سال متوالي اعلام مي‌كردند كه شما غني‌سازي بالاي 35 درصد يا 50 درصد انجام مي‌دهيد و هرچه ما مي‌گفتيم كه اين غني‌سازي وارداتي بوده و تجهيزات وارداتي آلوده بوده‌اند، بعد از سه سال پس از فشارها و آماده‌سازي افكار عمومي در رسانه‌ها اقرار كردند كه اين غني‌سازي وارداتي است و همان‌گونه كه مقام معظم رهبري اعلام كردند غربي‌ها پس از رسيدن به پاسخ سوال‌هايشان دوباره مسائل ديگري را مطرح كردند.

وي در پاسخ به سوال مجري درباره‌ تحولات اخير سوريه تصريح كرد: در مجموع جمهوري اسلامي ايران نگاه واحدي دارد و تناقضي در موضع‌گيري‌ها وجود ندارد، بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه اعلام كرد كه بايد به دنبال خواسته‌هاي مشروع باشيم و اين خواسته‌ها در هر جايي كه باشد بايد پاسخ داده شود و دولت سوريه نيز اعلام كرده است كه به اين خواسته‌هاي مشروع پاسخ مي‌دهد.

صالحی با بیان اینكه سوریه هم اكنون از سوی غرب تحت فشارهای شدیدی قرار دارد، گفت: غربی‌ها در واقع با این كار قصد دارند سوریه و كشورهای دیگر اسلامی را سومالی‌زده كنند. یعنی مردم به خود مشغول باشند و آنها منابع شان را به یغما ببرند.

  رئيس دستگاه ديپلماسي درباره اخبار منتشر شده در خبرگزاري سي‌ان‌ان به نقل از مقامات غربي مبني بر احتمال حمله نظامي به سوريه نيز اظهار كرد: تعجب مي‌كنم كه آمريكا با وجود دانشگاه‌هايي مانند هاروارد، در بحث سياست خارجي چوب حراج به خود مي‌زند. در واقع ديگر آمريكا وجهه و اعتبار سياسي خود را از دست داده است. چند روز قبل كلينتون در شوراي امنيت هنگام راي‌گيري درباره قطعنامه پيشنهادي عليه سوريه گفته بود كه قصد مداخله نظامي در سوريه نداريم اما اكنون اخباري مبني بر احتمال حمله از سوي آنها در خبرگزاري‌ها منتشر مي‌شود. اين موضوع نشان مي‌دهد كه حرف‌هاي آنها قابل اعتماد نيست.

صالحي تصریح كرد : تهدیدهای غربی‌ها مبنی بر احتمال حمله نظامی علیه ایران كاملا بی‌اساس است. /پ2

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار