از آغاز امسال تا پایان دی ماه؛

سهم وزارت نفت از کل واگذاری‌های به 13 هزار و 442 میلیارد ریال رسید

سازمان خصوصی‌سازی سهم وزارت نفت از کل واگذاری‌های کشور از آغاز امسال تا پایان دی را 13 هزار و 442 میلیارد ریال (1.6 درصد) اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، همچنین سهم وزارت‌ نفت از واگذاری‌های انجام شده در کشور از سال 1384 تا پایان دی ماه 1390 برابر 407 هزار و 121 میلیارد ریال معادل 47.5 درصد بوده که در قالب سهام عدالت، واگذاری به بخش خصوصی و بخش عمومی غیردولتی انجام شده است.
براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی در ابتدای سال فهرستی از شرکت‌های قابل واگذاری در سال‌ جدید منتشر کرد که در آن نام 65 شرکت تابعه وزارت نفت نیز دیده می‌شود شرکت‌هایی که در قالب زیرمجموعه چهار شرکت مادر تخصصی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی تقسیم‌بندی شده‌‌اند.
شرکت ملی نفت ایران از گروه یک واگذاری‌ها در سال 90 تعداد 19 و از گروه دو تعداد پنج شرکت را در این فهرست داشته و تعداد شرکت‌های قابل واگذاری ملی صنایع پتروشیمی نیز از گروه یک 23 شرکت و از گروه دو تنها هلدینگ خلیج فارس بوده است.
سهم شرکت ملی گاز ایران نیز از فهرست گروه یک تنها یک شرکت و از فهرست گروه دو تعداد هفت شرکت بوده است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز فقط هشت شرکت را در گروه دو واگذاری‌ها دارد که عمده آن‌ها شامل پالایشگاه‌های نفت موجود می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت پیش‌تر در رابطه با واگذاری شرکت‌های تابعه نفت با بیان این که 142 شرکت در وزارت نفت مشمول واگذاری هستند، گفته بود: حدود 94 درصد از این تعداد در مرحله تکمیل واگذاری و در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار دارند.

محسن خجسته‌مهر شرکت‌های مشمول واگذاری صنعت نفت را به چهار گروه تقسیم‌بندی و تاکید کرده بود که علاوه بر 133 شرکت قابل واگذاری این وزارتخانه، باید برای واگذاری 6 درصد دیگر از شرکت‌ها برنامه‌ریزی شود.

به گفته او چهار درصد از این شرکت‌ها باید از واگذاری مستثنی شوند و واگذاری 2 درصد دیگر نیز یا باید با تعویق انجام شود یا این که گروه واگذاری آنها از "یک به دو" تغییر پیدا کند./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار