اراک/

مصرف بی رویه سموم در تولید محصولات گلخانه ای برای سلامت زیان بار است.

مصرف بی رویه سموم در تولید محصولات گلخانه ای برای سلامت شهروندان زیان بار و گاهی کشنده است و باید نظارت و ساماندهی جدی در این بخش اعمال شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛سموم کشاورزی با هدف پیشگیری از حمله آفات در محیط های پرورش گلخانه ای استفاده می شود و در صورت رعایت نشدن مقدار توصیه شده مصرف هنگام برداشت در بافت های محصولات باقی مانده و سلامت مردم را تهدید می کند.
به گفته دکترشریعتی رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراکیگ گروه مهم از سمومی که در پرورش محصولات گلخانه ای استفاده می شود سم های ارگانوفسفره هستند که استفاده زیاد آن کشنده است و مصرف محصولات گلخانه ای که باقیمانده این سم را داشته باشد ممکن است با عوارضی چون اختلالات تنفسی/سرگیجه/سردرد/اسهال/عرق فراوان/تنگ شدن مردمک چشم/دردهای سینه و شک/اختلالات بینایی و کند شدن نبض همراه شود.
وی با بیان اینکه اثرات سم ارگانوفسفره حداقل 21 روز در محصولات گلخانه ای بروز عوارضی چون تشنج و تکان های عضلانی ، اغما و مرگ نیز وجود دارد.

کشت محصولات ارگانیگ بعنوان باکیفیت ترین و سالمترین محصولات کشاورزی در کشت ارگانیک محصولات کشاورزی بدون استفاده از کود و سم و نهاده هایی که منشاء شیمیایی دارند و بدون مواد نگهدارنده باتوجه به سلامت آن باید در اولویت باشد.
محصولات گلخانه ای از جمله خیار و گوجه فرنگی درسال های اخیر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار داردولی تضمین سلامت این محصولات نفش مهمی درامنیت غذایی جامعه دارد.
کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانیک تاثیر بسزایی بر افزایش سلامت افراد دارد.
هم اکنون 424 هکتار فضای گلخانه ای برای کشت سبزی و صیفی و گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی وجود دارد./ب
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.