اراک/

ارتباط خوابیدن و تقویت حافظه بلند مدت در دانش آموزان

توجه به سلامت دانش آموزان بخصوص کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ توجه به بهداشت ، تغذیه و خواب از مهمترین مسائلی است که والدین دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند. خواب کافی برای سلامت و کارکرد مناسب یک ضرورت است.
یکی از مسائلی که باید والدین و خود دانش آموزان رعایت کنند، مساله خواب دانش آموزان است که آنها نباید در طول شب کمتر از ۱۰ تا ۱۱ بخوابند.
تنظیم ساعت بیولوژیک بدن وابسته به عوامل متعددی از قبیل به خواب رفتن در زمان مشخص و تنظیم زمان مشخص برای برخاستن از خواب است. در اکثر خانواده ها، افراد بویژه کودکان تمایلی به خوابیدن در ساعات اولیه شب نداشته و همراه با افراد بزرگتر تا پاسی از شب بیدار می مانند. از این رو با فرارسیدن پائیز ، یکی از مشکلات والدین تنظیم خواب کودکان و نوجوانان است.
*کمبود خواب در دانش آموزان سبب بروز مشکلات بسیاری می شود:
مطالعات نشان داده اغلب دانش آموزان و دانشجویان به اندازه کافی نمی خوابند ، که این امر منجر به بسیاری از مشکلات می شود که می توان به از دست دادن سلامتی و نمرات پایین در درس و مدرسه اشاره کرد.
طبق آخرین تحقیقات دانش آموزانی که دچار کم خوابی هستند بیشتر دچار رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری می شوند و مشکلاتی مانند رفتارهای تهاجمی و سرکشی از خود بروز می دهند.
اگر دانش آموزان کمتر از آنچه احتیاج دارند، بخوابند کارهای بدنی و ذهنی را به کندی انجام خواهند داد،تداخل هورمونی، افزایش اشتها ، تغییر روحیه و همچنین افزایش بیماری های مزمن از دیگر عوارض کم خوابی است.
برنامه ریزی صحیح مطابق با نیاز کودک به خواب ، سن و میزان فعالیت صورت می گیرد ، به صورت شرطی درآمده و زمان خواب کودک تنظیم خواهد شد.
*اما فواید خوابیدن به اندازه:
خواب عمیق بر حل بسیاری از مسایل و مشکلات مؤثر است، هر فردی بعد از یک خواب خوب شبانه احساس شادابی و سرحالی می کند،خوابیدن باعث شده که بدن برای انجام اعمال مهم آماده و حافظه بلند مدت تقویت شود و از تاثیر آسیب هایی که در طول روز به ما می رسند جلوگیری گردد.
خواب کافی سبب تمرکز بیشتر در انجام امور و از جمله مطالعه می شود و فرد با دقت و توجه بهتر درس و کار خود را انجام می دهد./س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.