محسن مومني شريف در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب؛

انقلاب اسلامي در سير تکاملي خود داراي سبک ادبي مي شود

انقلاب اسلامي در ادامه سير تکاملي خود داراي سبک ادبي و هنري شده، زيرا گذشتن از مرزها و داراي ساختار تاريخي و فرهنگي شدن از ويژگي هاي هر انقلابي است.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

حاضر در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره داستان انقلاب که روز گذشته در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد، محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري در اين مراسم گفت: انقلاب اسلامي در سير تکاملي خود داراي سبک ادبي و هنري خاص خود مي شود، بنابراين گذشتن از مرزهاي خود و داراي ساختار تاريخي و فرهنگي شدن خاصيت هنر انقلابي است رمان نيز به عنوان يک صورت ادبي در نسبت با ساخت تاريخي و فرهنگي مدرنيته پديد آمد و در قرن 19 به اوج خود رسيد.

مومني ادامه داد: صورت قالب ادبي متناسب با انقلاب داراي محتوايي است که در ظرف مخصوص خود قابل ارائه است همچنان که ما امروز تصرفاتي در برخي از قالب هاي غربي همانند رمان و داستان داشته ايم که برخي از منتقدان آن را جايزه نمي دانستند.

وي اظهار داشت: قصه گويي و روايت داستان تنها محدود به رمان کلاسيک يا مدرن نمي شود و به وجود آمدن يک صورت ادبي و ثبت آن با نام انقلاب اسلامي بعيد نيست که شباهتي به رمان هاي قرن بيستم نداشته باشد اما بدون شک آن رمان روايتي ادبي و خواندني است.

مومني تصريح کرد: با گذشت زمان نوع نگاه ما به رئاليسم و واقعيت گرايي با آنچه در جهانبيني غرب وجود دارد متفاوت تر مي شود و بايد گفت از آنجا که ايمان و اعتقاد به ماورا براي ما مسلمانان بخشي از واقعيت محسوب مي شود رئاليسم ادبيات و هنر انقلاب براي ما رئاليسم آرماني و توجه به امور متعالي و آينده اي مطلوب به عنوان رئاليسم امري ضروري است.

امير حسين فردي مدير مرکز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري و دبير علمي جشنواره در ادامه اي مراسم گفت: دشمنان انقلاب اسلامي در زمان تولد آن در پي سرنگوني آن بودند اما امروز در شرايطي معکوس حکومت هاي دشمنان ما سرنگون شده و يا در حال سرنگوني هستند اگر چه ما در مورد انقلاب دچار کم کاري شده ايم اما انقلاب اسلامي ما به زيباترين شکل ممکن و همانند يک معجزه شکل گرفت و ادامه پيدا کرد و به همان نسبت هم به تمام جهان صادر شد.

دبير علمي چهارمين جشنواره داستان انقلاب مولد بودن جشنواره را مهمترين ويژگي آن دانست و ادامه داد بيشتر جشنواره هاي ادبي در داخل کشورمان مصرف کننده هستند اما جشنواره ي انقلاب جشنواره هاي توليد کننده و مولد هستند به طوري که ما بعد از پايان جشنواره با تعداد و حجم قابل توجهي از کتاب ها و آثار مواجه هستيم.

فردي ضمن بيان اين موضوع که هدف جشنواره ارائه آمار و ارقام نبوده است گفت: هدف اين جشنواره اعتلاي ادبيات انقلابي است همچنين دعوت از چند مهمان خارجي يکي ديگر از ويژگي هاي جشنواره است که با دعوت از آنها قدم اول را در جهت تشکيل اتحاديه‌اي از نويسندگان مقاومت را برداشته ايم.

همچنين مجتبي رحماندوست نويسنده در اين مراسم گفت: تعداد نويسندگاني که در جهان با محور ادبيات مقاومت و موضوع بيداري اسلام کار کنند زياد نيستند.

وي ادامه داد: از شما نويسندگان خارجي درخواست داريم که در کشورهايتان زمينه برگزاري کنگره هايي با موضوع داستان مقاومت را تهيه کنيد تا در سال آينده با دعوت ايران از برگزيدگان اين کنگره همايش بين المللي داستان مقاومت را برگزار کنيم.

گفتني است، نفرات اول تا سوم بخش داستان کوتاه بزرگسال ابوذر هدايتي، عذرا موسوي و حسين علي جعفري و در بخش رمان نيز محمد کاظم مزيناني حائز رتبه دوم و محمد محمودي تورآبادي و جواد افخمي به طور مشترک حائز رتبه ي سوم شدند و هيچ کتابي در اين بخش حائز رتبه نخست نشد.

همچنين، در بخش رمان نوجوان سيد حسن حسيني ارسنجاني، عزت الله الوندي و بهناز ضرابي زاده و در بخش داستان کوتاه نيز مونا اسکندري، ابوالفضل بصيري و مرضيه قلعه گري رتبه هاي اول تا سوم را کسب کردند./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.