رودهن/

اصلاح شیوه زندگی، مهمترین عامل درمان اضافه وزن و چاقی است

كم تحركی و خوردن انواع غذاهای آماده و پرچرب زمینه ساز اضافه وزن در افراد می شود كه اصلاح در شیوه زندگی افراد از مهمترین عوامل كنترل و درمان اضافه وزن و چاقی خواهد بود.

به گزارش

خبرنگار باشگاه خبرنگاران

؛ با پیشرفت تكنولوژی و ماشینی شدن زندگی، تحرك و فعالیت بدنی افراد به شدت كاهش یافته است و بی تحركی انواع بیماری های مزمن از جمله چاقی را برای ما به همراه می آورد.

چاقی و اضافه وزن از مشكلات شایع ناشی از زندگی ماشینی و كم تحركی می شود، كه این كم تحركی ها زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیرواگیر محسوب می شود و همین زندگی ماشینی و خوردن انواع غذاهای آماده و پر چرب باعث بروز چاقی خواهد شد.

چاقی در اصطلاح به حالتی اطلاق می شود كه فرد بیش از حد طبیعی توده چربی ذخیره كرده و وزنی بیش از حد نرمال داشته باشد كه به عبارت دیگر انباشته شدن انرژی حاصل از مواد غذایی مازاد به شكل چربی در بدن چاقی است.

رئیس شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری های مزمنی مثل بیماری قلبی، دیابت نوع 2، پرفشاری خون، انواع سكته، بیماری كیسه صفرا، تنگی نفس شبانه، برخی سرطان ها و التهاب مفاصل با چاقی مرتبط هستند كه اصلاح شیوه زندگی افراد از مهمترین عوامل كنترل و درمان اضافه وزن و چاقی است.

دكتر سید 'مهدی معززی' به افرادی كه چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیه شكمی دارند، اشاره كرد و گفت: خطرناك ترین نوع چاقی تجمع چربی در ناحیه شكم است كه اندازه دور كمر بیش از 102 سانتی متر در آقایان و بیش از 88 سانتی متر در خانمها پرخطر محسوب می شود و این افراد برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مستعدترند حتی اگر هیچ یك از عوامل خطرساز این بیماری را نداشته باشند.

این مسوول به مهمترین روش ها جهت پیشگیری و كنترل چاقی، كاهش انرژی دریافتی و افزایش انرژی مصرفی با افزایش تحرك بدنی اشاره كرد و بیان داشت: یكی از راههای درمان چاقی 'رژیم درمانی' می باشد كه می توان با یك برنامه غذایی صحیح مقدار كالری دریافتی را كمتر كنید و از همه گروه های غذایی به میزان متعادل و بطور مناسب استفاده نمایید.

وی با بیان اینكه هیچ یك از وعده های غذایی را حذف نكنید، از شهروندان خواست تا حجم وعده های غذایی را كم كنید و مصرف چربی و روغن را كاهش دهید و از روغن های مایع به میزان مناسب استفاده كنید.

این كارشناس تغذیه، استفاده از غذاهای سالم و خانگی را در كنار مصرف غذاهای آماده و بسته بندی شده در اولویت دانست و افزود: غذاهای بسته بندی شده و فست فود ها اغلب دارای درصد سدیم و چربی بالایی هستند كه لازم است از مصرف آنان دوری كرد.

معززی ادامه داد: وجود برچسب 'بدون چربی' روی یك ماده غذایی لزوما به معنی كم كالری بودن نیست و یا برچسب 'بدون قند' نیز نمی تواند به معنی كم كالری بودن آن محصول باشد پس همیشه برچسب روی مواد غذایی را با دقت بیشتری بخوانید و سپس مصرف كنید.

این مسوول توصیه كرد: آب میوه ها، شیر و شكری كه به داخل چای و قهوه خود می ریزید همه می تواند دارای كالری زیادی باشند پس سعی كنید در طول روز حداقل هشت لیوان آب بنوشید تا ضمن تامین آب مورد نیاز بدن، احساس گرسنگی را نیز اندكی تعدیل نماید.

رئیس شبكه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ورزش و تحرك بدنی را یكی از بهترین عوامل برنامه كنترل وزن بدن دانست و اظهار داشت: فعالیت بدنی را بیشتر كنید تا بدن انرژی بیشتری مصرف كند به ویژه آنكه از انجام آن فعالیت بدنی لذت ببرید و هرچه تمرینات استقامتی بیشتر باشد در كاهش وزن بدن موثرتر خواهد بود.

وی استفاده از دوره های لاغری به هر نحو ممكن را مضر و بدون مشورت با پزشك را خطرناك دانست.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا در برخی موارد حفظ وزن پس از رسیدن به وزن مطلوب موفقیت آمیز نمی باشد، افزود: فرد در رژیم لاغری خود متحمل سختی شده است و در بسیاری از مواقع تمایل به بازگشت عادات قبلی و لذت بردن از غذای قبلی در وی ایجاد می شود پس در رژیم لاغری خود از همان ابتدا از غذای متداول و متنوع آغاز كنید، اما میزان آن را بطور متعادل كاهش دهید.

فراموش نكنیم كه براساس نظر كارشناسان تغذیه، اصلی ترین هدف كم كردن وزن باید توام با حفظ سلامتی باشد و اگر افراد در مدت زمان كوتاهی وزن زیادی از دست بدهند به بدن آسیب می رسد و در دراز مدت با قطع رژیم دوباره اضافه وزن و چاقی بر می گردد پس هرچه سریع تر وزن كم شود چربی كمتری از بین رفته و آنچه باعث كاهش وزن می شود كم شدن آب بین بافتها است و كم شدن سریع وزن در زمان كوتاه اثرات جبران ناپذیری بر بدن می گذارد./س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.