دريادار سياري:

ناوگروه هاي ايران توانايي حضور در هر نقطه اي از جهان را دارند

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: اين نيرو توانمندي حضور در هر نقطه اي از آب هاي آزاد و بين المللي از جمله اقيانوس اطلس را دارد.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي نيروي دريايي ارتش، امير دريادار حبيب الله سياري با اشاره به توانمنديهاي نيروي دريايي ارتش در تعمير و نگهداري و به وي‍ژه طراحي و ساخت انواع شناورهاي مورد نياز اين نيرو افزود: با اين وجود، سفر ناوگروه ايراني به اقيانوس اطلس و يا هر نقطه اي در آب هاي آزاد و بين المللي بر اساس تصميم سلسله مراتب انجام مي شود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: ماموريت 18 ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري در آبهاي آزاد و بين المللي و دهها مورد مقابله با دزدان دريايي و نجات انواع شناورهاي نفتكش و تجاري ايراني و خارجي و از جمله عبور ناوگروه دوازدهم از درياي سرخ و كانال سوئز و ورود آن به درياي مديترانه دليلي بر وجود اين توانمنديها است.

ناوگروه دوازدهم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پيش از اين با حضور در آب هاي بين­المللي و عبور از درياي عمان، تنگه باب المندب، درياي سرخ و كانال سوئز ، نخستين حضور خود را در درياي ‏مديترانه تجربه كرد. ‎

اين ناوگروه با مأموريت آموزشي و آشنايي دانشجويان و كاركنان دريادل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ‏ايران (نداجا) با آب هاي آزاد و با هدف تحكيم روابط و اعلام پيام صلح و دوستي به كشورهاي منطقه و مسلمان، پنجم بهمن ماه سال گذشته (1390) حركت خود را آغاز و پس از طي دو هزار و 570 مايل وارد درياي مديترانه شد. ‎

ناو گروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين مأموريت و در چارچوب ديدارهاي دوستانه ‏در بندر لاذقيه واقع در غرب سوريه پهلو گرفت. ‎

ديدار ناوهاي ايراني از كشورهاي دوست از جمله سوريه و همچنين جده عربستان سعودي كه هم اينك در جريان است، امري متداول و با هدف آموزشي صورت مي گيرد و در ‏ديگر نيروهاي دريايي ارتش هاي جهان نيز چنين برنامه هايي وجود دارد‎.

از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، در سال 1357 كه به قطع رابطه ميان تهران و قاهره انجاميد، ‏هيچ كشتي جنگي ايراني از كانال سوئز عبور نكرده بود‎.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در خصوص مسير بعدي ناوگروه هجدهم كه هم اينك در بندر جده عربستان سعودي پهلو گرفته است نيز گفت: هر بازديد و ادامه حركت ناوگروه هجدهم نيز منوطقه تصميم سلسله مراتب است اما پيش بيني شده كه اين ناوگروه از چند بندر كشورهاي دوست و همسايه از جمله سلاله عمان بازديد كند.

امير دريادار سياري يادآور شد: نيروي دريايي ارتش برخي كشورهاي دوست و همسايه تمايل جدي خود را براي اعزام ناوگروه هاي اين كشورها براي حضور در بنادر ايران را اعلام كرده اند.

وي خاطرنشان كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز آماده پذيرايي از ناوگروه هاي ساير كشورها از جمله نيروي دريايي ارتش عمان است كه پيش از اين براي پهلوگيري در بنادر كشورمان اعلام آمادگي كرده است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش افزود: تبادل ناوگروه ها ميان ايران و ساير كشورها مي تواند زمينه اي بسيار مثبت در راستاي افزايش تعاملات و همكاري هاي في مابين طرفين در عرصه درياها ، انتقال دستاوردها و تجارب يكديگر و درك متقابل شود.

امير دريادار سياري در ادامه تاكيد كرد: تعامل ميان نيروي دريايي ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سطح بسيار خوبي قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد: با تعاملاتي كه نيروي دريايي ارتش با سپاه با هم دارند و با همكاري هاي مشترك و تمريناتي كه داريم به عنوان دو نيروي لازم و ملزوم يكديگر در صحنه عمليات حضوري فعال داريم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش اضافه كرد: وظايف و تعاملات هر دو نيرو به طور كامل مشخص است و با همكاري هاي بسيار نزديك در منطقه حضور داريم.

/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار