آلودگي هاي نفتي تهديد جدي

آلودگيهاي صنعتي به ويژه آلودگيهاي نفتي باعث از بين رفتن جنگلهاي حرا در جنوب کشور شده است.

افشين دانه کار استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود:جنگلهاي حرا در کشور به وسعت محدوده حدود 20 هزار هكتار بخشي از کرانه هاي ساحلي سه استان جنوبي در 9 سايت توزيع شده است.

وي ادامه داد:در دنيا 18 ميليون جنگل حرا وجود دارد که در 112 کشور توزيع شده اند و محدود مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري هستند.

وي با بيان اينکه سه استان جنوبي کشور شامل بوشهر،هرمزگان و سيستان و بلوچستان جز کرانه هاي ساحلي جنگلهاي حرا مي باشند تصريح کرد:با توجه به اينکه رويش اين درختان در شرايط بياباني و گرم و خشک است بودجه امکانات طبيعي براي تحقيق در مورد اين مناطق وجود ندارد.

اين استاد دانشگاه جنگلهاي حرا را يک فرصت استثنايي طبيعي براي سبز شدن بخشهايي از مناطق ساحلي جنوب کشور دانست و اظهار داشت:گروههاي جانوري زيادي از جمله بي مهرگان که در شبکه غذايي دريا قرار دارند، ماهيها،پرندگان،‌خزاندگان،پستانداران،در اکوسيستم حضور دارند.

وي گفت: جنگلهاي حرا يکي از ذخاير تنوع ژنتيکي در جنوب کشور هستند که در اين ذخيره گاه زيست کوه گونه هاي کمياب و در خط انقراض وجود دارند و از لحاظ اکولوژيکي جز ذخاير ژنتيکي کشور هستند.

دانه کار آلودگي هاي صنعتي به ويژه الودگيهاي نفتي را باعث از بين رفتن اين جنگلها دانست و افزود:احداث راه و اسکله ساختار آنها را دگرگون گرده و از طرفي توسعه آبزي پروري(ميگو) و زباله هاي سکونتگاهاي ساحلي مشکلاتي را براي اين جنگلها فراهم آورده است.

وي با اشاره به اينکه گردشگري و بهره برداري بدون مديريت سرشاخه (درختان حرا) براي تهيه علوفه دامها خاطرنشان کرد:مناطق ساحلي جنگلهاي حرا مراکزي هستند که از نظر صيد و صيادي حائز اهميت هستند، همچنين تامين کننده بخشي از نياز علوفه دامهاي جوامع محلي هستند و با توجه به اينکه مناطق دستخوش خشکسالي دوره اي مي شود تدوين طرح مديريت در هر سايت و در هر رويشگاه با همکاري سازمان جنگلها و مراتع و سازمان محيز زيست وضعيت موجود را ساماندهي مي کند./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار