بهره برداری از کهن ترین دروازه تاریخی جنوب تهران

شهرداری منطقه 20 با اشاره به اهمیت حفظ هویت تاریخی از بهره برداری دروازه بلیسان در یکی از مبادی ورودی این منطقه خبر داد.

مجتبی عبداللهی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: دروازه تاریخی بلیسان یکی از بزرگترین و مهم ترین دروازه های قدیمی ری بوده که به منظور حفظ هویت و بافت تاریخی ری در کنار توسعه شهر در ضلع شمالی میدان نماز به عنوان یکی از مبادی ورودی منطقه 20 استقرار یافت .

وی با اشاره به اینکه زیر بنای این دروازه 800 متر مربع است افزود: نمای ظاهری دروازه بلیسان به شکل کاهگلی است که ضمن ایجاد استقامت در برابر دما، کاربری قدیمی و قدمت این دروازه را به خوبی به تصویر کشیده است.
عبداللهی کاربری اصلی این دروازه را فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: دروازه تاریخی بلیسان در 3 طبقه طراحی شده که بخش قابل توجهی از فضای داخلی آن برای گالری، نمایشگاه عکس و رصد خانه اختصاص دارد.
شهردار منطقه 20 همسو بودن فعالیت های عمرانی این منطقه با هویت تاریخی و قدمت 8 هزار ساله شهر ری را از جمله دغدغه مدیران شهری برشمرد و خاطر نشان کرد: پله های ورودی و خروجی این دروازه به شکلی قوسی شکل طراحی شده و تداعی کننده گذر از تاریخ است.
گفتنی است اعتبارات عمرانی این مجموعه فرهنگی تاریخی حدود 800 میلیون تومان بوده است./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار