با حضور رئيس جمهور ؛

6 طرح بزرگ راه سازي در سيستان و بلوچستان افتتاح شد

احمدي نژاد در جمع مردم ايرانشهر پس از مراسم افتتاح رسمي 6 طرح بزرگ راه سازي گفت: ماموريت اصلي ما ساختن كشور است، همه طراحي هاي دشمنان براي اين است كه ايران ساخته نشود چرا كه از ساخته شدن كشور ما وحشت دارند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران‌، به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در سخناني افزود: دشمنان حق دارند از ملت ايران كه از فرهنگ، تاريخ و تمدني كهن و غني برخوردار است وحشت داشته باشند.
وي افزود: اگر ايران از نظر اقتصادي و علمي پيشرفت كند به يك سد بزرگ در برابر سلطه گري و استعمار تبديل مي شود.
رييس جمهور با بيان اين كه قدرت هاي استعماري به دنبال سوء استفاده از ضعف در پيشرفت و مقتدر نبودن برخي كشورهاي منطقه هستند، خاطر نشان كرد: آنها نفت كشورهاي منطقه را مي گيرند و به جاي آن دهها ميليارد دلار اسلحه به اين كشورها مي دهند.
احمدي نژاد ادامه داد: اسلحه براي تخريب و ويران كردن است، كشورهاي منطقه خليج فارس به دليل اين كه پيشرفته و مقتدر نيستند و زورشان به مستكبران و صهيونيست ها نمي رسد در مقابل فروش نفت خود سلاح مي گيرند .
وي تصريح كرد: آنها اگر از اقتدار و پيشرفت برخوردار بودند هرگز حاضر نمي شدند در مقابل فروش نفت خود سلاح بگيرند .
رييس جمهوري اظهار داشت: دشمنان با فروش اسلحه به اين كشورها به دنبال آن هستند تا ملت ها را به جان هم بياندازند و شرايط را براي بهره برداري هاي بيشتر خود از منطقه فراهم كنند.
احمدي نژاد همچنين گفت: امروز چشم اميد بسياري از ملت هاي جهان،حتي مردم كشورهايي كه دولت هاي آنها عليه جمهوري اسلامي ايران هستند از جمله آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي به مردم بزرگ ايران است.
وي افزود: مردم كشورهايي كه تحت حكومت دولت هاي مستكبر و زورگو هستند فريادرس و پناهگاهي ندارند و امروز چشم اميد به ملت ايران دوخته اند.
وزير راه و شهرسازي نيز در اين نشست اظهار داشت: استان سيستان و بلوچستان به دليل قرار گرفتن در موقعيت راهبردي و ترانزيتي از اهميت فراواني برخوردار است.
علي نيكزاد اظهار داشت: استان سيستان و بلوچستان 978 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان و 282 كيلومتر مرز با پاكستان و 300 كيلومتر مرز آبي در درياي عمان دارد.
وي به موقعيت ويژه‌ استان سيستان و بلوچستان اشاره كرد و افزود: اين استان به لحاظ وجود بندر چابهار كه تنها بندر اقيانوسي ايران و آسان‌ترين و بهترين راه دسترسي كشورهاي آسياي مركزي به آبهاي آزاد است از شرايط مهمي برخوردار است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در حقيقت سيستان و بلوچستان پل پيوند آسياي باختري با هند و چين و مسير كاروان‌هاي بازرگاني بوده است.
نيكزاد بيان كرد: بر اين اساس از سال 1380 بيش از 2 هزار و 300 پروژه با اعتباري بالغ بر 11 هزار ميليارد ريال در سطح استان در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل به اجرا در آمده‌اند.
وي گفت: فعاليت‌هاي بخش حمل و نقل سبب شده ميزان بار جابه‌جا شده از طريق مسيرهاي جاده‌اي، ريلي و هوايي در استان نسبت به ابتداي سال 84، حدود 85 درصد افزايش داشته باشد.
وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: ميزان بار حمل شده از سال 84 نيز حدود يك‌هزار و 917 هزار تن بوده است كه اين مقدار در انتهاي سال 89 به بيش از 4 هزار و 455 هزار تن افزايش يافته است.
نيكزاد افزود: مسافر جا به‌ جا شده نيز از طريق حمل و نقل جاده‌اي نسبت به سال 84، از رشد 99 درصدي برخوردار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: در بخش حمل و نقل هوايي نيز تعداد مسافر جا به‌ جا شده از طريق چهار فرودگاه فعال استان در پايان سال 89، بيش از 668 هزار نفر در پروازهاي داخلي و بيش از 44 هزار نفر در پروازهاي خارجي بوده‌اند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: پروازهاي داخلي از ابتداي سال 84، تاكنون از رشد 30 درصدي و پروازهاي خارجي از رشد 175 درصدي برخوردار بوده‌اند.
نيكزاد تصريح كرد: امروز با تكميل حلقه‌هاي مفقوده شبكه حمل و نقل جاده‌اي در سطح منطقه شاهد تسريع در رشد و آباداني استان خواهيم بود.
وي گفت: در سه سال اخير، بزرگ‌ترين پروژه‌هاي پل سازي ايران در اين منطقه رقم خورده كه با احداث پل بزرگ فنوج، ارتباط استان كرمان، هرمزگان و جنوب سيستان و بلوچستان برقرار خواهد شد.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين پل داراي شش دهانه 20 متري با پايه بتوني است، افزود: با احداث اين پل در زمان سيلاب‌هاي فصلي محور كتيج ـ رمشك و كتيج ـ فنوج مسدود نمي‌شود و مشكلات عمده مردم در شرايط خاص برطرف خواهد شد.
نيكزاد ادامه داد: در دولت نهم و دهم تاكنون بيش از 466 كيلومتر بزرگراه در حوزه استحفاظي اداره كل راه و ترابري جنوب سيستان و بلوچستان مطالعه و با انجام كار مطالعاتي بزرگ مثل راه زاهدان ـ بيرجند، طول پروژه‌هاي مطالعاتي در حوزه اين اداره كل به 590 كيلومتر مي‌رسد.
وي بيان كرد: در مجموع تا پايان امسال، 805 كيلومتر بزرگراه و 565 كيلومتر راه اصلي با اعتباري بالغ بر 9 هزار و 90 ميليارد ريال احداث و به بهره‌برداري خواهد رسيد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.