افشاي استفاده آمریکا از بمب‌‌هاي خوشه‌ای در افغانستان

تصاویری منتشر شده است كه هواپیماهای جنگنده تحت امر امریکا را در حال بمباران افغانستان با بمب‌های خوشه‌ای نشان می‌دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، نیروهای تحت امر امریکا از آغاز تهاجم این کشور به افغانستان در سال2001 تا کنون از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌ كه این بمب‌ها موجب کشتار تعداد زیادی از غير نظاميان و تخریب اموال شده است.
 
بر اساس اين گزارش علاوه بر غیرنظامیانی که در جریان حملات امریکا قربانی چنین بمب‌هایی می‌شوند، شماری دیگری از افراد نیز در اثر انفجار بمب‌های خوشه‌ای عمل نکرده که از حملات هوایی به جا مانده‎اند، جان خود را از دست می‌دهند.

گروه‌های حقوقی بین‌المللی اغلب خواهان توقف جهانی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای هستند. علت این درخواست گروه‌های یادشده، تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در جریان استفاده از این بمب‌ها عنوان شده است.

امریکا و اسرائیل، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بمب‌های خوشه‌ای در جهان به شمار می‌روند. واشنگتن و تل آویو از امضای معاهده منع استفاده از مهمات خوشه‌ای که از سال 2010جرایی شده است، سر باز زده‌اند.

از سوي ديگر سازمان ملل در تاریخ4 فوریه، آمار تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2011 را بی‌سابقه اعلام کرد.به گفته سازمان ملل، تعداد تلفات غیرنظامیان در سال 2011 در مقایسه با سال پیش از آن، 8 درصد افزایش یافته و در مقایسه با سال 2007 حدودا 2 برابر شده است.

با گذشت بیش از یک دهه از تهاجم تحت امر امریکا به افغانستان در سال 2011 ، شرایط امنیتی در این کشور همچنان هم به رغم حضور هزاران نیروی نظامی خارجی، شکننده است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار