مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای بوشهر:

43 هزار دانش‌آموز بوشهری با طرح نجات آب آشنا می‌شوند

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای بوشهر گفت: 43 هزار دانش آموز مقطع راهنمایی سراسر استان با طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) آشنا می‌شوند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر شاهپور رجایی در کارگاه آموزشی طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) که ویژه نمایندگان ادارات آموزش و پرورش استان در شرکت برگزار شد، گفت: به علت کاهش بارندگی و استمرار خشکسالی منابع آبی استان در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی ادامه داد: بررسی آمار بارندگی استان نشان می‌دهد که متوسط تداوم خشکسالی هواشناسی استان دو ساله بوده ولی این تداوم در سالهای اخیر افزایش یافته و به شش سال رسیده است.

رجایی با اشاره به اینکه در حال حاضر از 32 دشت استان سه دشت بوشکان، جم و ریز به علت افت شدید منابع آب زیر زمینی و برداشت بی‌رویه به عنوان دشت‌های ممنوعه تلقی می‌شوند، تصریح کرد: وزارت نیرو در حال بررسی وضعیت بیلان دشت‌های استان است و بنظر می‌رسد تا پایان سال آبی جاری (شهریور ماه 91) 10 دشت دیگر استان نیز دشت‌های ممنوعه اعلام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اذعان داشت: حدود 520 میلیون متر مکعب برداشت آب از دشت‌های استان انجام می‌گیرد که در سال‌های خشک این برداشت به حدود 350 میلیون متر مکعب نیز می‌رسد.

رجایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی افزود: بیش از 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اگر بتوانیم 10درصد در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم نیاز مصارف دیگر در بخش‌های شرب و صنعت تامین می‌شود.

وی فرهنگ سازی، الگوی مصرف و الگوی کشت را از راهکارهای بسیار مهم در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی دانست و افزود: صرفه جویی در مصرف آب بسیار حایز اهمیت بوده و عدم استفاده بهینه و اصولی از منابع آب در دراز مدت سبب کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در استان خواهد شد.

در ادامه این کارگاه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: آموزش و پرورش معتقد است آنچه تحت عنوان ارزش به رشد فردی و اجتماعی و مهارت‌های زندگی دانش آموز برای برخورداری از زندگی سالم کمک می‌کند را باید در دستور کار خود قرار دهد.

ایرج نظری ادامه داد: این آموزش‌ها شاید جدا از کار کلاسیک آموزش و پرورش باشد و بنابراین ما علاوه بر اینکه با سازمان‌ها و ادارات مختلفی مثل نیروی انتظامی، کمیته امداد و بهزیستی و... در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی همکاری می‌کنیم و از اطلاعات آنها بهره می‌گیریم.

نظری تصریح کرد: مشتاق هستیم که در زمینه اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت و آگاهی مباحث آب نیز با شرکت آب منطقه ای بوشهر با توجه به شرایط و ضوابط موجود در آموزش و پرورش همکاری لازم را انجام دهیم تا دانش آموزان بتوانند نهایت بهره‌برداری را از منابع آب در حال و آینده ببرند.

وی با اشاره به برخورداری 43 هزار نفر دانش آموزان مقطع راهنمایی استان از این طرح، افزود: در مرحله اول با اجرای این طرح سه نفر از دانش آموز فعال و علاقه مند به منظور گسترش فرهنگ حفاظت بهتر از منابع آب و نیز ایجاد حس مسئولیت در دانش آموزان و نیز همیاری به معلم رابط در اجرای هر چه بهتر طرح را به عنوان "ناجی آب" انتخاب می‌شوند.

نماینده شرکت مشاور آب کاوان آبانگاه (مشاور طرح) در ادامه این کارگاه با تشریح روند اجرای طرح داناب، ابراز داشت: مدیریت منابع آب در بعد غیر سازه‌ای معنا و مفهوم خاصی را در این زمینه در اذهان متبادر می‌کند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نوروز سه سال پیاپی در حرم مطهر رضوی با مفهوم نگرانی در مورد وضعیت آب به ویژه آب کشاورزی، اهمیت این موضوع بسیار روشن و واضح می‌شود که مدیریت غیر سازه‌ای و فرهنگی منابع آب نقش بسیار حیاتی در حفظ منابع آب بازی می‌کند.

محمد فشایی بخش آموزش، مشارکتی، ارتباطی، رسانه‌ای، انگیزش و تشویقی ، ارزیابی و ارزشیابی، مستند سازی و گزارشات را از بخش‌های هفت‌گانه طرح داناب عنوان کرد و افزود: مطالعه و بررسی تجارب کشورهای پیش رو در عرصه بهبود فرهنگ نشان می‌دهد که جامعه دانش آموزی مناسب‌ترین بستر برای فعالیت‌های آموزشی در جهت بهبود فرهنگ عمومی است.

فشایی آگاهی بخشی، حساس سازی و ارائه راهکار را از عوامل موثر در فرایند آموزش و بهبود فرهنگ در طرح داناب دانست و ابراز امیدواری کرد: با روند اجرای مناسب این طرح در استان خوشبین هستیم در پایان سال تحصیلی 90 ـ 91 مراسم اختتامیه این طرح را در یکی از مدارس بوشهر برگزار کنیم. /ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.