لرستان/

گونه اندمیک در استان شناسایی شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: 110 گونه اندمیک در استان شناسایی شده است.

بازگیر در گفتگو با

خبرنگار باشگاه

  با بیان اینکه 70 درصد وسعت استان جنگل و مرتع است، افزود: لرستان دارای 9 میلیون و 800 هزار هکتار مساحت بوده که از این میزان 880 هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 200 هزار هکتار جنگل با گونه قالب بلوط است.

وی با بیان اینکه در استان 1700 گونه گیاهی،200 گونه گیاهی دارویی، 110 گونه اندمیک در استان شناسایی شده، ادامه داد: لرستان از نظر تنوع زیستی غنی است چرا که دارای 42 گونه از 194گونه پستانداران و 211 گونه پرندگان است، 53 گونه خزنده، 50 گونه ماهی و 5 دوزیست در لرستان وجود دارد که یکی از این دوزیستها از گونه های شاخص و اندمیک کشور است؛ در مجموع 28 درصد تنوع زیستی ایران در لرستان است.

وی با بیان اینکه در لرستان و جنگلهای زاگرس پیک زمانی آتش سوزی از ساعت 5 و 6 عصر است اظهار کرد: در این زمان فرصت مانور مناسب را نداریم و توپوگرافی منطقه خشن و صعب العبور است.

بازگیر تصریح کرد: قالب گونه هایی که در اثر حریق آسیب می بینند علاوه بر زیر اشکوههای جنگلی، بلوط، زالزالک، گون، پسته و بادام وحشی است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان یکی از بزرگترین آسیب و مشکلات در بحث حریق را عدم هماهنگیهای بین بخشی برشمرد و اظهار کرد: در این راستا باید تلاش بیشتری جهت رفع این مسایل در استان صورت گیرد ؛درلرستان خیلی از علتهای حریق عمدی بوده است.

بازگیر متذکرشد: به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه و سخت گذر بودن در صورت داشتن نیروها، امكانات و تجهیزات می توان بخشی از مشكل اطفای حریق در استان را حل كرد.

وی با بیان اینکه در آتش سوزی شهرستان الیگودرز به علت صعب العبور بودن برای اطفای حریق عرصه5 هزار هكتاری این شهرستان تنها 12 نفر نیرو وجود داشت خاطر نشان کرد: یكی از امكانات موردنیاز استان در جهت اطفای حریق داشتن یك فروند بالگرد است و برای حل این مهم باید امكانات و تجهیزات استان در این زمینه افزایش یابد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان متذکر شد: كمبود نیرو و امكانات به عنوان مهمترین و اصلی ترین مشكل در راستای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع استان است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.