تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت نيازمند رويكرد فراسازماني است

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت نيازمند رويكرد فراسازماني است، از حمايت اين وزارتخانه از دانشگاهها‌ براي حضور در اتحاديه جهاني مخابرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفی، آموزشی باشگاه خبرنگاران؛ رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات عصر دیروز که در افتتاحيه پانزدهمين‌ كنگره سراسري همكاري‌هاي دولت، دانشگاه‌ و صنعت سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در دنياي امروز هر لحظه شاهد افزايش روز‌افزون دانش بشر و روند پرشتاب تبديل آن به فناوري و ورود آن به جامعه و چرخه اقتصاد جوامع هستيم كه رقابت‌هاي پيچيده و سختي در سطح فناوري در جريان قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه علم، فناوري، صنعت، بازار و توليد ثروت (سرمايه) از جمله عناصر چرخه (اكوسيستم) تبديل علم به ثروت است، تصريح كرد: سهم ايران در برخي از عناصر چرخه‌ تبديل علم به ثروت بيش از كشورهاي ديگر است، اما اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا كه با اين همه فعاليت‌هاي صورت گرفته و قوانين مدون نوشته شده و سرمايه‌گذاري‌هاي مناسب شاهد نتايج و خروجي‌هاي درخور آن نيستيم. به نظر مي‌رسد مشكل در انتخاب الگوي بومي در كشور براي اين چرخه است كه بايد به نواقص اين چرخه نگاه كرده و با آسيب‌شناسي درست به دنبال مدل بومي باشيم.

وي ادامه داد: تحقيقات به عنوان يك لايه در بين عناصر چرخه علم به ثروت جاري و ساري است و به نظر مي‌رسد كه يكي از مشكلات اين چرخه همان تحقيقات است كه عمدتا از نوع مديريتي است.

* در تكميل چرخه تبديل علم به ثروت به الگوهاي فراسازماني نیاز داریم

تقي‌پور با بيان اينكه در صورت در نظر گرفتن دانشگاه‌هاي كشور به عنوان مراكز صرف علمي و آموزشي مي‌توان به آنها نمره قابل قبولي را داد، اظهار كرد: اين در حالي است كه بايد در راستاي تكميل چرخه علم به ثروت نواقص بسياري را برطرف كرده و حلقه‌هاي اين چرخه را كامل كرد.

وي با اشاره به اينكه در تكميل چرخه تبديل علم به ثروت به الگوهاي فراسازماني و فرابخشي نياز داريم، در خصوص برخي از فعاليت‌هاي انجام شده در وزارت اطلاعات و فناوري اطلاعات در زمينه ارتباط صنعت و فناوري خاطر نشان كرد: انعقاد قراردادهاي بسيار با دانشگاه‌هاي كشور و استفاده از پايان‌نامه ارشد و دكتري جزو اقداماتي است كه در اين زمينه صورت گرفته، اما هنوز اين ارتباط به نحوي كه بتواند بين اين دو بخش پيوند برقرار كند، وجود ندارد كه البته با موانعي روبروست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اضافه كرد: در برقراري ارتباط صنعت و فناوري چندين مانع و مشكل وجود دارد كه مي‌توان به آموزش محور بودن قالب دانشگاه‌ها و قائل بودن امتياز بيشتر براي انتشار مقالات علمي در برابر فعاليت‌هاي صنعتي در آمار علمي اساتيد و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها اشاره كرد.

وي با بيان اينكه همانطور كه برخي از دانشگاه‌هاي خارجي بخش‌هايي به عنوان بازاريابي داشته و نيروهاي زبده در اين حوزه را جذب كرده‌اند، در دانشگاه‌هاي كشور نيز بايد به اين نكته توجه داشت، ادامه داد: تشكيل معاونت فناوري و صنعت براي برقراري و گسترش و ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها يكي از پيشنهاداتي است كه مي‌تواند در اين زمينه مطرح شود و به نظر مي رسد با توجه به اينكه ماموريت اصلي حوزه فناوري اطلاعات مديريت دانش است، مي‌توان از اين پتانسيل براي به گردش درآوردن چرخه تبديل علم به صنعت كمك گرفت.

وي افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه بايد از يك رابطه خشك و قراردادي خارج و به رابطه اي پايدار و استراتژيك تبديل شده تا بتوان يك مدل مشخص بومي شده را الگو قرار داد.


تقي پور ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد از صادارت غيرنفتي به محصولات پتروشيمي اختصاص دارد كه ناشي از توسعه اين صنعت در كشور است و اشتغال‌زايي و پيشرفت صنايع مرتبط با پتروشيمي را به همراه داشته است. همچنين در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش نرم‌افزاري و امنيت حرف هاي زيادي براي گفتن داريم كه ناشي از نيروي انساني ماهر و دانش بالا است و اميدواريم بتوانيم در راستاي دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز توسعه گام برداريم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.