به دنبال نشر خبر شرکت فيلم هايي با عناوين تقليدي در جشنواره فيلم فجر؛

فيلم فجر هنرمندان را به جان يکديگر انداخته است

بي توجهي مسئولان و داوران برگزاري جشنواره فيلم فجر نسبت به تقليد عناوين فيلم ها از روي آثار ادبي و گهگاه فيلم هاي ديگر نتيجه اي جز تشويق ساير فيلمسازان به تقليد کارهايي بر مبناي مبدل شدن به مقلداني از شيوه هاي نادرست نام گذاري بر روي آثار هنري را به دنبال ندارد.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، امروزه که به گفته برخي از کارشناسان صاحب نظر در حوزه فيلمنامه نويسي و برخلاف تعاريف مطرح در ساير کشورهاي جهان، اقتباس تصويري از آثار ادبي برجسته و مطرح، هنوز جايگاه خود را به دست نياورده و زمينه ساز طرح ادعايي مبني بر خوردن انگ بي توجهي به آثار ادبي و نقش آن ها در بهبود وضعيت کيفي سينماها به پيشاني فيلمسازان و دست اندرکاران هنر هفتم در ايران شده گويا بازار تقليدهايي در حوزه گزينش عناوين آثار سينمايي و تلوزيوني از آثار ادبي گرم تر شده تا جايي که به تدريج و با مرور زمان موجبات طرح دعوا توسط نويسندگان و شاعران عليه فيلمسازان را فراه کرده و فرهنگيان فعال در دو عرصه تاثيرگذار را به جان يکديگر انداخته است.

البته اين امر زماني به اوج خود مي‌رسد که پاي فيلم هايي چون "بوسيدن روي ماه" برگرفته از عنوان کتاب "روي ماه خداوند را ببوس" نوشته مصطفي مستور با عناوين تقليدي به جشنواره هاي معتبري چون جشنواره فيلم فجر باز شده و با گوش ها و چشم هاي بسته نسبت به چنين آفاتي مواجه مي شوند.

بي توجهي مسئولان و داوران برگزاري جشنواره فيلم فجر نسبت به تقليد عناوين فيلم ها از روي آثار ادبي و گهگاه فيلم هاي ديگر نتيجه اي جز تشويق ساير فيلمسازان به تقليد کارهايي بر مبناي مبدل شدن به مقلداني از شيوه هاي نادرست نام گذاري بر روي آثار هنري را به دنبال ندارد.

لازم به ذکر است که نمي‌توان نقش نبود تعهد نسبت به قانون مالکيت ادبي و هنري را در ميان هنرمندان ناديده گرفت زيرا اين تعهد به باور اکثر منتقدان از بروز آفتي با عنوان تقليد در امر نامگذاري آثار ادبي پيشگيري مي‌کند.

مالکيت ادبي و هنري اميد مي‌رود که در روزهاي آينده با توجه به برگزاري همايش هايي در اين زمينه لکه هاي آفاتي چون تقليد در نامگذاري آثاري بيش از پيش کم رنگ و به مروز از ميان بروند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.