آمريکا به ايجاد هرج ومرج در مصر متهم شد

روزنامه های دولتی و فعالان مصري به طور مشترك آمریکا را عامل گسترش هرج و مرج و بی نظمی در سراسر این کشور معرفي مي كنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ا خبرگزاري فرانسه؛ روزنامه های دولتی مصر با استناد به سخنان یک وزیر کابینه این کشور ، آمریکا را به پیگیری طرحی مخفیانه برای دامن زدن به خشونتها و هرج و مرج طلبی در سراسر این کشور متهم کردند . این اتهام رسانه های دولتی مصر، آتش بحران در روابط میان واشنگتن و قاهره را که به دنبال تحقیقات مصر در خصوص عملکرد سازمانهای غیر دولتی مستقر در آمریکا و ممنوع الخروج شدن چند آمریکایی از این کشور ایجاد شده بود ، شعله ورتر کرده است .

روزنامه الجمهوریه نوشت :‌ آمریکا در پشت پرده هرج و مرج ها در کشور قرار دارد . روزنامه الاهرام هم آورده است :‌این بنیادها و موسسات آمریکایی قصد دارند بذر خشونت و هرج و مرج را در مصر پراکنده کنند .

بر اساس اين گزارش دو روزنامه نام برده شده از نشریات پرشمارگان در مصر بشمار می روند و سرازير شدن کمکهای آمریکا به گروههای مدنی فعال در این کشور را به تلاش واشنگتن برای سواستفاده از اوضاع ناآرام دوران انتقال قدرت پس از مبارک و تضمین منافع آمریکا و اسرائیل در مصر مربوط مي دانند .

وزیر همکاریهای بین المللی مصر فاش ساخت : همه شواهد و مدارک نشان می دهد آمریکا نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا امکان تبدیل مصر به کشوری دمکراتیک ، امروزی و برخوردار از اقتصادی قدرتمند را با مانع روبرو سازد  زیرا تحقق این امر منافع آمریکا و اسرائیل را در معرض خطر قرار خواهد داد .


به گفته وزیر همکاریهای بین المللی مصر ، از زمان قیام مردمی علیه مبارک ، میزبان کمکهای مالی آمریکا به گروههای مدنی در مصر به ناگهان افزایش یافته است .


گفتني است، کارشناسان از بحران کنونی در مناسبات قاهره و واشنگتن به عنوان وخیم ترین دوران در طول بیش از سی سال همکاری نزدیک میان دو کشور نام می برند .این وضعیت تلاشهای واشنگتن را در جهت برقراری روابط با شورای حا کم نظامی که پس از سرنگونی مبارک به قدرت رسیده ؛ به مراتب دشوار می سازد .حتي اعضای کنگره آمریکا هشدار داد ند این اختلافات ممکن است کمکهای واشنگتن به قاهره را به خطر بیندازد ./ا


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار