بازار هنر شيشه گري در دست چين

آثار چيني در قالب هنر سنتي شيشه گري با کيفيت بسيار نامرغوب در بازار ايران است.

فرهاد جوشقاني کارشناس هنري، در گفتگو با

خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران

گفت:

شيشه گري

يکي از قديمي ترين هنرهاي سنتي ايران است که در طول سال هاي گذشته رونق قابل توجهي داشته است.

وي خاطرنشان کرد: هنر شيشه گري در گذشته به عنوان هنر - صنعت بود در حقيقت مردم با يادگيري اين هنر براي امرار معاش هم از اين هنر استفاده مي کردند.

جوشقاني در ادامه گفت: در طول سال هاي اخير متاسفانه اين هنر با رکود جدي روبرو شده است و کم کم به دست فراموشي سپرده مي شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر هنرمندان بسياري که در سال هاي گذشته به خلق اثر مي‌پرداختند متاسفانه اکنون دوران بيکاري را سپري مي کنند.

جوشقاني گفت: بسياري از استادان پيشکسوت شيشه گري کشورمان که تکنيک هاي خاصي را در خلق اثر دارند در حال حاضر کارگاه هاي خود را تعطيل و به حرفه اي ديگر مي‌پردازند و اين امر باعث لطمه شديد به اين هنر سنتي مي شود.

* تخريب کارگاه هاي خارج از شهر

وي در ادامه گفت: در گذشته بسياري از کارگاه هاي شيشه گري در خارج از شهر بود و اين درحالي است که برخي از کارگاه هاي شيشه گري در حال از بين رفتن است.

جوشقاني گفت: در حقيقت کارگاه هاي شيشه گري در حال تخريب است و اين يعني رو به اضمحلال رفتن اين هنر سنتي که اصلا به نفع هنر ايران است.

اين کارشناس هنري گفت: عليرغم اوضاع نامناسبي که اين هنر دارد متاسفانه هيچ مرکز مربوطه اي به سراغ اين هنر براي احيا و حمايت نمي‌رود.

* چين بازار شيشه را در دست گرفته

جوشقاني گفت: حضور چين در بسياري از هنرهاي ايراني بسيار پررنگ است.

وي افزود: در حال حاضر بازار بسياري از هنرهاي ايراني در دست چين است که البته هنر شيشه گيري نيز از اين قاعده مستثني نيست.

اين هنرمند شيشه گري خاطرنشان کرد: در سال هاي اخير چين بازار شيشه گري را در دست گرفته و آثاري نامرغوب که هيچ بهره اي از اصول و قواعد هنري نبرده اند به بازار ارائه مي دهد که البته با قيمت هاي نازل به فروش مي رسد.

جوشقاني گفت: با احيا هنر سنتي شيشه گري مي‌توانيم بار ديگر آثاري اصيل و ايراني را با المان هاي ايراني به بازار عرضه کنيم و حتي به کشورهاي ديگر نيز انتقال دهيم.

وي گفت: اگر به زودي به دنبال راهي براي احيا دوباره هنر شيشه گري نباشيم اين هنر نيز از بين خواهد رفت./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.