مشهد/

استاندار خراسان رضوي با معاون اول وزير كشور افغانستان در مشهد ديدار كرد

استاندار خراسان رضوي با معاون اول وزير كشور افغانستان در مشهد ديدار كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در اين ديدار گفت: سياست دولت جمهوري اسلامي توسعه روابط با كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي مسلمان است.

 وي افزود: ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي روابط خوب و متقابلي با كشورهاي همسايه و منطقه داشته و بر اساس منافع دو جانبه آن را توسعه داده است.

 استاندار خراسان رضوي با اشاره به اشتراكات فراوان بين كشور ايران و افغانستان

اظهار داشت: مرز جغرافيايي، فرهنگ، دين و زبان مشترك پيوندهاي عميقي بين دو كشور به وجود آورده است.

 صلاحي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره و در شرايط سخت جنگ با شوروي سابق و جنگ داخلي افغانستان در كنار مردم اين كشور بوده است.

 وي به روابط اقتصادي و فرهنگي استان خراسان رضوي با برخي از استان هاي افغانستان اشاره كرد و افزود: هم اكنون تعداد قابل توجهي از مهاجران افغاني در خراسان رضوي و مشهد سكونت دارند.

 وي ادامه داد: 60 هزار دانش آموز افغاني در مدارس استان مشغول به تحصيل هستند و از ابتداي امسال نيز طبق دستور رييس جمهور ايران تمامي فرزندان افرادي كه غير مجاز در ايران سكونت دارند نيز مجاز به تحصيل مي باشند.

استاندار خراسان رضوي خواستار فراهم كردن امكانات براي مرزنشينان افغانستان و خراسان رضوي شد و خاطر نشان كرد: توسعه اشتغال پايدار در اين مناطق از برخي پديده هاي منفي همچون قاچاق مواد مخدر و كالا جلوگيري خواهد كرد.

صلاحي ضمن اعلام آمادگي استان خراسان رضوي براي هرگونه همكاري با كشور افغانستان و انتقال تجارب در زمينه هاي فن آوري و تكنولوژي به اين كشور خواستار توسعه روابط در تمامي سطوح بين دو كشور شد.

ژنرال عبدالرحمان معاون اول وزير كشور افغانستان نيز ضمن تقدير از همكاري  و همراهي دولت و ملت ايران با كشور افغانستان در تمامي شرايط از توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران و به ويژه استان خراسان رضوي استقبال كرد.

وي افزود: با توجه به اشتراكات ميان دو كشور بايد روابط تجاري، اقتصادي و فرهنگي توسعه يابد و توافقات صورت گرفته بين دو كشور هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد.

گفتني است ژنرال عبد الرحمان به اتفاق فرمانده مرزباني و امور پروتكل هاي كشور افغانستان و هيات همراه به منظور بررسي مسايل دو جانبه و بازديد از مرزهاي مشترك دو كشور  به ايران سفر كرده بود /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.