رشد مطلوب توليدات صنعتي در ايران

رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير گفت:در دو دهه اخير توسعه خوبي در بخشهاي مختلف صنعتي از جمله هوا فضا و زمينه هاي مرتبط با آن داشتيم.

به گزارش خبرنگار صنفي، آموزشي باشگاه خبرنگاران؛ دكتر عليرضا رهايي، رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير درآيين افتتاح هشتمين كنفرانس بين المللي مهندسي صنايع كه صبح امروز 26 بهمن ماه در سالن اجتماعات مركزي دانشگاه صنعتي اميركبير به مدت دو روز آغاز به كاركرد بيان داشت:برگزاري چنين همايش هايي فرصت مناسبي است تا محققان مقالات خود را در زمينه هاي مختلف صنعتي ارائه كرده و با برگزاري ميزگردها و نشست هاي تخصصي از تجربيات مديران صنايع بهره مند شوند.

 

وي با اشاره به اينكه در ارتباط با توليدات صنعتي رشد مطلوبي داشتيم افزود:طبق آمار صندوق بين المللي پول در سال 2011 سهم ايران از توليد ناخالص ملي به 930 ميليارد دلار رسيده و رتبه 17 را در بين 183 كشور به دست آورده است.

 

وي ادامه داد:بين سالهاي 1980 تا 2011 تقريبا توليد ناخالص ملي ايران 8 برابر شده كه رشد قابل توجهي را نشان ميدهد و اين تحولات در شرايطي حاصل شده كه همواره درگيرمحدوديت ها و سياست هاي تحريمي بوديم كه روز به روز تشديد شده است ،اما با وجود تمامي اين محروميتها رشدهاي قابل توجهي در صنايع داشتيم.

*صنايع بطور جدي به سمت مراكز علمي و دانشگاهها روي آورده اند

در ادامه دكتر رهايي رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير با اشاره به اينكه با پررنگتر شدن سياستهاي تحريمي بسياري از صنايع با محدوديتهايي از نظر ورود قطعات مورد نياز و مواردي از اين قبيل مواجه شده اند اذعان داشت:با وجود اين تحريم ها فرصت مناسبي براي صنايع شده تا با رجوع به مراكز علمي و دانشگاهها نيازهاي خود را مطرح كرده و دانشگاهها نيز از توان علمي خود براي رفع نيازهاي صنايع استفاده كنند.

 

وي اضافه كرد:وجود چنين شرايطي موجب شده فضاي رقابتي كم شود و ايجاد واحدهاي تحقيقاتي و توسعه R&D جايگاه مهمي پيداكرده و تاسيس اين واحدها پل ارتباطي ميان صنعت و دانشگاه شده است.

وي همچنين با اشاره به مشكلات واحدهاي صنعتي گفت:بسياري از واحدهاي صنعتي ما از مشكلات خود آگاهند اما علت را نميتوانند پيدا كنند كه دانشگاه با تجزيه و تحليل اين موضوع ميتواند به رفع مشكلات موجود در صنعت مورد نظر كمك كند.

 

دكتررهايي تصريح كرد:از 30 طرح مصوب در شوراي عتف سه طرح به دانشگاه صنعتي اميركبير تعلق دارد كه ميتواند مبدا تحولات مهم در كشور باشد.

 

وي با اشاره به اينكه نقش دانشگاهها و مراكز علمي در اقتصاد دانش بنيان مهم است اظهار داشت:يكي از ابتكارات دانشگاه صنعتي اميركبير در سال گذشته ايجاد كلينيك صنعت با كمك مجموعه هاي صنعتي در شهرك اشتهارد بوده كه راه اندازي اين كلينيك بستري براي حضور اساتيد و محققان براي تجزيه و تحليل مشكلات صنايع و ارائه راه حل ها براي مرتفع شدن آنها شده است.

 

وي افزود:ايجاد پژوهشكده مشترك پليمر و رنگ با كارخانجات ايران خودرو نيز گامي در جهت ارتباط با صنعت و رفع نيازها بوده است كه از سوي دانشگاه صنعتي اميركبير صورت گرفته است.

 

رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير در پايان خاطرنشان ساخت: يكي از مشكلات عمده R&D كيفيت توليد و هزينه و قيمت تمام شده توليد است كه در فضاي رقابتي امروز يك مشكل جدي است بنابراين در بحث صنايع جدا از كيفيت بايد روي بهينه سازي هزينه ها نيز كار شود و به سمت توليدات بومي حركت كنيم و آنچه در دانشگاه صنعتي اميركبير و ساير دانشگاهها به عنوان هيات علمي مشترك در ارتباط با تعريف پروژه در هر زمينه خاص موجود است الگوي خوبي براي رفع نيازهاي كشور است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار