با توجه به بررسی های انجام شده؛

12 اولویت پژوهشی بیماری های عفونی مشخص شد

با توجه به بررسی های انجام شده، 12 اولویت پژوهشی در خصوص بیماری های عفونی و گرمسیری مشخص شده است که عفونت های بیمارستانی، بروز مقاومت های دارویی و ایدز از جمله مهمترین آنها هستند.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اگر چه در سال های اخیر شیوع برخی از بیماری های عفونی کاهش یافته و بسیاری از این بیماری ها تا حد زیادی کنترل شده اند اما همچنان بیماری ها و عوامل عفونی به عنوان یک مشکل جدی و مهم در اغلب نقاط دنیا شناخته شده و هزینه های زیادی را برجای می گذارند.

وی افزود: به دلیل اهمیت بیماری های عفونی، اولویت های پژوهشی در خصوص این بیماری ها باید مشخص شده و مطالعات مورد نیاز جامعه براساس این اولویت ها صورت گرفته و از نتایج آن برای بهبود و ارتقای سطح بهداشتی جامعه استفاده شود.

سراوانی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز مختلف تحقیقاتی کشور اقدامات زیادی در خصوص تعیین اولویت های پژوهشی بیماری های عفونی و گرمسیری در کشور انجام داده اند تأکید کرد: با توجه به بررسی های انجام شده 12 اولویت پژوهشی در خصوص بیماری های عفونی و گرمسیری در کشور مشخص شده است که عفونت های بیمارستانی، بروز مقاومت های دارویی و ایدز، از جمله مهمترین آنها هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پس از سه اولویت فوق عفونت های منتقله از طریق تماس های جنسی، هپاتیت های B و C بیماری سل، عفونت در مبتلایان به بیماری های مزمن، عفونت در معتادان تزریقی، عفونت های منتقله از راه آب و غذا، بیماری ها و عفونت های تنفسی همچون آنفولانزا و نپومونی و همچنین بیماری های تب دار به ویژه تب مالت (بروسلوز) به ترتیب از دیگر اولویت های پژوهشی بیماری های عفونی و گرمسیری محسوب می شوند.

سراوانی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط خاص گزارش دهی بیماری ها در کشور نظام ثبت نام و گزارش دهی بیماری ها نیز به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی در کشور محسوب می شود./اس/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار