خوزستان:هورالعظیم در معرض نابودی؛

ضرب‌الاجل یک روزه برای میدان نفتی آزادگان تعیین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تعیین مهلت یک روزه برای تحقق تعهدات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم خبر داد و گفت: در غیر این صورت از فعالیت‌های این میدان نفتی در هورالعظیم جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛تورج همتی   اظهار داشت: در صورتی که میدان نفتی آزادگان ظرف 24 ساعت آینده به تعهدات زیست محیطی خود در هورالعظیم عمل نکند، از فعالیت این شرکت جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت نفت و میدان نفتی آزادگان تعهدات خود را در هورالعظیم زیر پا گذاشته، افزود: در صورت عدم تحقق تعهدات زیست محیطی، موضوع از طریق مراجع قضایی اقدام می‌شود.
همتی با اشاره به خشک کردن مخزن شماره 3 هورالعظیم توسط میدان نفتی آزادگان، گفت: بر اساس مصوبه کارگروه تالاب‌های استان  مقرر شد آب در این مخزن رهاسازی شود اما برای اجرای این مصوبه ممانعت‌هایی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: تعهدات زیست محیطی شرکت نفت برای فعالیت میدان نفتی آزادگان در تالاب شامل 59 بند بوده است که این تعهدات باید اجرا شوند، در غیر این صورت اقدامات قانونی علیه آنها وارد مرحله جدیدی می‌شود.
دبیر کارگروه تالاب‌های استان با بیان اینکه فعالیت‌های شرکت نفت در هورالعظیم برای توسعه میادین نفتی باید ضابطه‌مند باشد، اظهار داشت: پرونده‌هایی در مراجع قضایی برای فعالیت‌های غیرمجاز این شرکت در تالاب تشکیل شده و پیگیری‌ها از طریق مراجع قضایی به صورت جدی ادامه دارد.
به گفته وی بخش‌هایی از هورالعظیم که در اختیار شرکت نفت است به صورت مشروط واگذار شده و تابع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زیست محیطی است.
هورالعظیم با 450 هزار هکتار وسعت در غرب خوزستان، خط مرز زمینی دو کشور ایران و عراق را تشکیل می‌دهد. بهره‌برداری از میدان آزادگان، یک پروژه نفتی است که در دو بخش شمال و جنوب هورالعظیم اجرا می‌شود، با وجودی که بر اساس قانون تالاب ها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست هستند و حق واگذاری آن را ندارند، اما در سال 87 بر اساس مصوبه وزیران عضو کمیسیون اقتصاد، بیش از ٧ هزار هکتار از اراضی ملی واقع در دشت آزادگان خوزستان برای عملیات حفاری با رعایت قوانین زیست محیطی به مدت پنج سال در اختیار وزارت نفت قرار گرفت و مقرر شد پس از قطعیت استخراج نفت، بهره‌برداری از محل هر یک از چاه‌های استخراج نفت با شعاع ٢٥٠ متر از نقطه استخراج به مدت ٣٠ سال به وزارت نفت واگذار شود، در حال حاضر فعالیت‌های نفتی علاوه بر بخش خشک و جنوبی تالاب، به بخش شمالی و تنها قسمت زنده هورالعظیم نیز گسترش یافته است. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.