رئيس انجمن علمي جراحي زانو ،آرتروسكوپي و آسيبهاي ورزشي ايران :

بیشترین آسیبب در جوانان پارگی رباط صلیبی قدامی است

بیشترین آسیب دیدگی در جوانان پارگی رباط صلیبی قدامی و یا ای سی ال است که نبود آمادگی جسمانی و عدم تمرین مناسب از مهمترین عوامل ایجاد این عارضه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل ، دكتر محمد رازي رئيس انجمن علمي جراحي زانو ،آرتروسكوپي و آسيبهاي ورزشي ايران در حاشیه این کنگره با بيان اينكه مشكلات زانو به دو نوع كلي تقسيم مي شوند گفت : يكي از اين مشكلات در جوانان ديده مي شود كه بيشتر دچار آسيب و پارگي رباط صليبي قدامي يا اي سي ال مي شوند و ديگري در افراد ميانسال كه به علل مختلف از جمله كم تحركي ، وزن زياد ، نحوه زندگي و شغل دچار سائيدگي و درد مفصل زانو مي شوند كه در حقيقت پيش درآمد آرتروز در سنين ميانسالي مي باشد.
وي ادامه داد : عدم تمرين مناسب ، عدم رعايت مقررات ،نبود آمادگي جسماني و فشار بيش از حد و حتي برخي از رشته هاي ورزشي كه احتمال آسيب بيشتري دارند از جمله عوامل ايجاد آسيب در ورزشكاران مي باشند كه باعث پارگي در رباطهاي سي ال و مينيسك هايشان مي شوند .
دكتر رازي يادآور شد : وزن نامناسب ، رانندگي طولاني در ترافيك و به ويژه شهرهاي شلوغ ، بالا و پايين رفتن از پله و بكارگيري نامناسب و بيش از حد مفصل زانو دردهاي زانو و آرتروز زانو را در پي خواهد داشت .
وي با اشاره به اينكه برخي از مشاغل نيز در ايجاد دردهاي زانو دخيل هستند گفت : كارهاي بنايي و موزائيك ، افرادي كه روزانه چندين بار براي تعمير ماشين وارد چاله مكانيكي مي شوند و مشاغلي كه نيازمند نشستن روي زانو هستند نيز در ايجاد دردهاي زانو و آسيبهاي زانو نقش زيادي دارند .
رئيس انجمن علمي جراحي زانو ، آرتروسكوپي و آسيبهاي ورزشي ايران اظهار كرد: زمان راه رفتن يا دويدن ، دو تا 5 برابر وزن شخص به مفصل زانو وارد مي شود كه در افراد دچار اضافه وزن ، اين فشار به صورت تصاعدي بوده و موجب آسيبهاي بسياري به زانو مي شود.
وي با اشاره به اينكه تغذيه در سلامت جسماني افراد نقش به سزايي دارد گفت : بدن انسان نيازمند تغذيه همه جانبه اعم از گياهان ، گوشت خواري، غذاهاي دريايي و لبنيات است كه براي حفظ سلامتي بايد از انواع غذاها استفاده شود .
رازي در رابطه با گياهان دارويي بيان داشت : اصل طب براساس داروهاي گياهي است كه اين نوع گياهان تاثيرات متفاوتي اعم از بهبودي ، وخامت و يا اعتياد را در پي دارند ولي در اين راستا بايد با اطلاع از تاثيرات گياهان آنها را كشت داده و مواد موثره آنها به طور سنتيك در آزمايشگاه تهيه شوند.
وي در پايان با بيان اينكه مردم نبايد در فصل بهار به دنبال گياهان دارويي باشند خاطرنشان كرد: داروي گياهي تاثيرات خوبي دارند به شرطي كه در آزمايشگاه تست شده و توسط متخصصان كشت داده و به حد صنعتي برسد.
دومین کنگره بین المللی جراحان زانو ، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی تا پنجم اسفند در سالن همایش های بین المللی کیش در حال برگزاری است ./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار