ایلام/ نوروز و گشت و گذاري در استانها؛

ارتفاعات وکوهها

ارتفاعات وکوهها از جاذبه هاي گردشگري استان ايلام هستند.

به گزارش خبرگار باشگاه خبرنگاران؛

کبيرکوه: کبيرکوه به مجموعه کوه هاي بلندي است که خود قسمتي از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته مي شود .

اين رشته از ديوارهاي جنوبي درة رودخانة آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسيري از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه مي يابد . دامنه هاي شمال و شمال شرقي آن به دره هاي رودخانه سيمره ، کرخه و دامنه هاي جنوب و جنوب غربي آن به مرز ايران و عراق منتهي مي شود.
درة کنجان چم تا درة رودخانه کرخه 175 کيلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سيمره يا کرخه تا مرز ايران و عراق بين 45 تا 80 کيلومتر است . اين کوهستان پهنه اي به وسعت 9500 کيلومتر مربع را زير پوشش قرارداده است .
اين رشته کوه از شاخه هاي بسياري تشکيل يافته که به سمت غرب و جنوب غربي از ارتفاع آن ها کاسته مي شود و بلند ترين آنها که خط الرأس رشتة مزبور را تشکيل مي دهند دربخش شرقي آن واقع شده اند . بلندترين اين کوه ها ، قله اي به نام کبيرکوه است که 2790 متر ارتفاع دارد و در 18 کيلومتري شرق روستاي ارکواز واقع شده است . از اين رشته که کوهستان وسيعي را تشکيل داده است رودخانه هاي فراواني سرچشمه مي گيرند. و اکثراً به خاک عراق وارد مي شود و تعداد ديگري ازرودخانه ها نيز به رودخانه سيمره و کرخه مي پيوندند.
براي صعود به بلندترين قلة اين کوه مي توان از راه اتومبيل رو ايلام به دره شهر و از طريق روستاي بهرام خاني و راه کولم به روستاي گوران و پس از طي گردنة پينه به خط الرأس رشته مزبور دست يافت به طول 5/12 کيلومتر طي کرد تا به قله رسيد.

اهوران:کوه اهوران در 83 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه 2120 متراست. اين کوه از درة جزمان رود در غرب شروع شده و به طول 24 کيلومتر رو به سوي جنوب شرقي کشيده مي شود و در آن جا به کوه هاي کوليته و کازه تر مي پيوندد.
بانکول:کوه بانکول درناحية مهراب ، در10 کيلومتري شمال ايلام شده است . ارتفاع اين کوه 2304 متراست.
رودخانه هاي مورت ، کنگير و آب زنگان از کوه بانکول سرچشمه مي گيرند . اين کوه نيمه جنگلي از شمال غربي به سوي جنوب شرقي با طول 30 کيلومتر و با عرض متوسط 6 کيلومتر کشيده شده و از سوي جنوب شرقي به کوه مانشت متصل است . راه اتومبيل رو کرمانشاه به ايلام از غرب آن مي گذرد .
چمن گير:کوه چمن گير درناحية شيروان و در فاصلة 22 کيلومتري جنوب شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه چمن گير 2578 متراست . اين کوه سرچشمه رودخانه هاي گراب و چرداول مي باشد . اين کوه از جنوب شرقي به کوه سيوان و از شمال غربي به کوه قلارنگ متصل مي شود و جزو رشتة کبيرکوه از کوهستان زاگرس بشمار مي آيد.
سامله:کوه سامله درناحيه زردلان درفاصلة 84 کيلومتري شمال ايلام واقع شده است. ارتفاع اين کوه حدود 2150 متراست رودخانة گشتاني ازاين کوه سرچشمه مي گيرد .
سرخ خاني:کوه سرخ خاني درناحية چرداول و در فاصلة 33 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرخ خاني 2-30 متر مي باشد .
سرکب:
کوه سرکب در ناحيه ميشخاص و در فاصلة 8 کيلومتري جنوب شرقي ايلام واقع شده است . ارتفاع کوه سرکب 2120 متراست و جزو رشتة کبيرکوه از کوهستان زاگرس بشمار مي رود و رودخانه آب آفتاب از اين کوهستان سرچشمه مي گيرد .
شَره زول:کوه شره زول در ناحية چوار در 23 کيلومتري شمال غربي شهرستان ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه حدود 2050 متراست و به صورت رشته نسبتاً طويلي به درازاي 41 و پهناي متوسط آن 15 کيلومتر از شمال غربي به جنوب شرقي امتداد و گسترش يافته است.دهستان چوار در جنوب و دهستان هاي سهراب و مرکزي در دامنه هاي شمالي اين کوه جاي گرفته اند . بخش شمال غربي آن از جنگل هاي بلوط پوشيده شده است . رودخانه هاي کنگير ، گلال رود ، کزاب و مورت ازاين کوه سرچشمه مي گيرند.
شَلم: کوه شلم در 5 کيلومتري جنوب شرقي ايلام واقع شده و 2174 متر ارتفاع دارد . اين کوه از جنوب شرقي به کوه سرکب متصل است و سرچشمة اصلي رودخانه کنجانچم مي باشد.
قلاجه:کوه قلاجه در41کيلومتري شمال غربي ايلام واقع شده است . ارتفاع اين کوه از سطح دريا حدود 2050 متراست .
اين کوه از سوي شمال غربي به طرف جنوب شرقي کشيده شده از سوي جنوب شرقي به کوه کله جمن متصل مي شود.
اين کوهستان دهستان آسمان آباد رادر دامنه هاي جنوبي خود جاي داده است و جادة کرمانشاه – ايلام آن را قطع مي کند . رودخانه آب چيکا از دامنه هاي شمال و رودخانه آب آسمان آباد از دامنه هاي جنوبي اين کوه سرچشمه مي گيرند . بخشي از اين کوه به وسيلة جنگل هاي بلوط پوشيده شده است.
قلارنگ:کوه قلارنگ درفاصلة 11 کيلومتري شمال ايلام واقع شده و 2473 متر ارتفاع دارد . رودخانه هاي آب آفتاب و آب زنگوان ازاين کوه سرچشمه مي گيرند . اين کوه از غرب به کوه مانشت و از جنوب شرقي به کوه چمن گير متصل است و جزو رشتة کبيرکوه بشمار مي رود.
مانشت:کوه مانشت در 6 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده و ارتفاع آن 2629 متراست از اين کوه ، رودخانه هاي مورت و آسا زنگان سرچشمه مي گيرند . اين کوه از شمال
غربي به کوه بانکول و از جنوب غربي به کوه گاوه راه متصل است و دامنه هاي شرقي و غربي آن را جنگل هاي بلوط پوشانيده است .
کوه ملينجه:کوه ملينجه درناحية چرداول ، در 34 کيلومتري شمال شرقي ايلام واقع شده و ارتفاع آن 2193 متراست . رودخانه آب چيکا ازاين کوه سرچشمه مي گيرد.
دينارکوه:دينارکوه در 25 کيلومتري شمال دهلران واقع شده و ارتفاع آن 1955 متراست . اين کوه به صورت قوسي از شمال به جنوب کشيده شده و ناحيه آبدانان را در دامنه شرقي خود جاي داده است . رودخانه هاي ده بانه ، آب سيول ، آب خزينه و آب گل گل ازاين کوه سرچشمه مي گيرند. اين کوه از جنوب شرقي به سياه کوه متصل مي شود و کوه دال دردامنه شمال غربي آن واقع شده است .
بهار آب :کوه بهارآب درناحية چرداول در34 کيلومتري شمال شرقي شهرستان ايلام واقع شده است . اين کوه با ارتفاع 1970 متر جزء کوهستان زاگرس بشمار مي رود.
بانهراز:کوه بانهراز در ناحية چرداول ، در 28 کيلومتري شمال شرقي شهرستان ايلام واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا 1820 متراست . اين کوه از جنوب به کوه بهارآب متصل مي شود و دامنه هاي غربي آن به درة رودخانة چنارچ منتهي مي شود.
کلک :
کوه کلک در 43 کيلومتري شمال شرقي مهران واقع شده و ارتفاع آن از سطح دريا 1820 متراست . رودخانه هاي پيرمحمد و کل کلا ازاين کوه سرچشمه مي گيرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.