اراک/نوروز و گشت و گذاري در استانها؛

قلعه سالار محتشم خمین یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی

قلعه سالار محتشم خمین یکی از جاذبه های گردشگری استان مرکزی و از بناهای شاخص معماری رومی ایرانی است که در ایام نوروز با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛این قلعه که متعلق به نوادگان محتشم است 170 سال پیش احداث شده و 8 سال قبل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به گزراش باشگاه خبرنگاران این بنای تاریخی دارای عکاسخانه اختصاصی بوده و اکنون عکس های بسیاری از آن به جا مانده که علاوه بر آثار هنری از نظر شناخت تاریخ خمین نیز حائز اهمیت است.
این قلعه متعلق به میرزا علی خان کمره ای فرزند علی قلی خان از صاحب منصبان لشکری دوره قاجار بوده که به دلیل خدمات خود از طریق دولت وقت ملقب به سالار محتشم می شود.
قلعه سالار محتشم عمارت مسکونی بزرگ است که در گذشته باغ مشجری آن را فرا گرفته و اطراف آن را دیوارهای بلند محصور کرده است.
این بنای تاریخی شامل یک بخش شبستانی در پایین و یک بخش اعیان نشین در بالا است 8 اتاق در بخش شبستان وجود دارد که طرح و اندازه آن متفاوت است و از طریق 3 پله در نقاط مختلف شبستان می توان به طبقه اعیان نشین وارد شد.
ایوان طبقه اعیان نشین دارای 18 ستون چوبی است که روی آن با گچ مزین شده است، گچبری و آثار زیبای شکارگاهی ، آجرکاری ، نقوش اسلیمی و همچنین درها ، پنجره ها و سقف های چوبی این بنا بسیار زیبا و جالب توجه است.
این بنا پس از مرمت و تجهیز در سال 85 به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شده است، سبک معماری ، تزئینات و فضای داخلی و اسکلت ساختمانی و نوع مصالح ساختمانی آن را به صورت یک اثر معماری بی نظیر درآورده است.
ساختمان اصلی شامل چند اتاق تو رد تو است که فضای داخلی توسط مجسمه هایی تزئین شده است و در جلوی اتاق ها یک ایوان بزرگ قرار دارد که از دو طرف پلکان به حیاط ارتباط دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.