قهرماني که پس از مرگ فراموش شد

با توجه به حمایت مسئولان و مردم ورزش دوست کشورمان از رشته های مختلف ورزشی به خصوص ورزش های پرهیجان، به فراموشی سپرده شدن قهرمانان فاجعه ای بزرگ است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در این چند سال اخیر، هیچ ردپا یا صحبتی از فالیزوانیان قهرمان موتور آسیا و عضو سازمان بین المللی پرش موتور سیکلت نیست.

شادروان محمد جواد فالیزوانیان یکی از زحمتکشانه در بخش موتور سواری کشور بود که در آخرین پرواز خود به سوی ابدیت پر کشید.
او یکی از با اخلاق ترین ورزشکاران شیراز بود و بسیار ناراحت کننده است فردی با 14 سال سابقه در این رشته به چنین فرجامی برسد.

محمد جواد فالیزوانیان در سال 1348 در استان فارس متولد شد، آخرین رکورد وی پرش از فراز رودخانه که در 10 کیلومتری تخت جمشید بود که 51 متر عرض داشت روز چهارم شهریور 1384 فالیروانیان، موتور سوار نمایشی شیراز با انجام هزینه 30 میلیون تومانی از طریق وام اقدام به پرش از روی 22 اتوبوس کرد که متاسفانه این اقدام با فرود روی اتوبوس سیزدهم نافرجام مانده و منجر به فوت وی شد.

فدراسیون اتومبیل رانی و موتور سواری هم هیچ مسئولیتی را نپذیرفت و تمامی مشکلات ناشی از این اقدام به دوش دختر 5.5 ساله و پسر 12 ساله به همراه همسر آن مرحوم افتاد.

محمد جواد فالیروانیان برنامه بعدی خود را پرش از دره ای به عرض 72 متر وعمق 150 متری اعلام کرده بود او در سالیان اخیر نظر بسیاری از دست اندرکاران بین المللی جلب کرد و حتی یک سایت خارجی با ثبت فعالیت های وی او راحمایت می کرد.

بیش از 110 اجرا در شهرهای مختلف انجام داد و هدف وی از اجرای برنامه های نمایشی ایجاد روحیه متنوع و شاداب برای مردم ذکر شده بود.

این ورزشکار در انجام کارهایش بسیار دقیق بود به طوری که قبل از انجام حرکات نمایشی چندین بار محل پرش، فرود و به طور کلی تمامی مسیر را کنترل می کرد.

او رکورد 51 متری پرش از رود خانه در مرو دشت را به همراه داشت که تنها با دقت او انجام چنین کاری میسر بود.

محمد جواد ریشه علایق خود را حضور در پیست موتور کراس شیراز در نوجوانی عنوان می کرد و انگیزه گسترش فعالیت های خود را دریافت نامه ای از یک نوجوان 12 ساله ذکر می کرد که بسیار تحت تاثیر عملیات ورزشی فالیزوانیان قرار گرفته بود.

فالیزوانیان موتور سواری را از 14 سالگی شروع کرد ودر روز 4 شهریور 84 برنامه پرش او از روی 22 اتوبوس به طور مستقیم پخش می شد که با وقوع سانحه، پخش تلویزیونی قطع شد.

فالیزوانیان با چرخ عقب بر روی اتوبوس سیزدهم فرود آمد و از روی اتوبوس چهاردهم در فضای خالی میان اتوبوس چهاردهم و پانزدهم به سمت زمین حرکت کرد، موتور وارد اتوبوس پانزدهم شد، فالیزوانیان پس از پرتاب به هوا بر روی اتوبوس شانزدهم فرود آمد وی در دم فوت شد.

کمیته تحقیق فالیزوانیان را مسئول مرگ دانست اما با توجه به اینکه فدراسیون اتومبیل رانی می توانست جلوی این برنامه را بگیرد، مسئول بخش موتور سواری را از کار برکنار کرد و تمام فدراسیون ها را انجام حرکات و برنامه های نمایشی منع کرد، فالیزوانیان برای انجام آخرین پرش خود 30 میلیون وام گرفته بود او تنها کار می کرد و هیچ تیم خاصی وی را همراهی نمی کرد.

بهرامی بحرینی، مدیر روابط عمومی فدراسیون اتومبیل رانی در پی فاجعه فوت محمد جواد فالیزوانیان اعلام کرد تمام مسئولیت این کار بر عهده خود آن مرحوم بوده است و ابزار پرش کاملا استاندارد بوده است و حتی جدیدی نفر اول موتور سواری کشور و دارنده 11 کاپ طلا، پیش از انجام چنین اقدامی تمام لوازم و تجهیزات فالیزوانیان را کنترل کرده است.

وي در خصوص کسب مجوز از فدراسیون اعلام کرده بود که وی پس از هفت ماه رفت و آمد در فدراسیون و طبق در خواست کتبی خواستار همکاری فدراسیون شده بود که فدراسیون هم موافقت کرده بود و اجازه این پرش را داده بود پس تبعات بعدی این پرش بر عهده خود او بوده است و فدراسیون هیچ مسئولیتی را قبول نمی کند.

مهرشاد قهرمانی، رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتور سواری اظهار کرده بود، فدراسیون باید گزارشی بر مشکلات و مسایل عدم موفقیت فالیزوانیان از لحاظ فنی و دیگر مسایل ارایه کند چرا که این کار زیر نظر فدراسیون انجام شده بود و در مورد توافق کتبی آن مرحوم با فدراسیون هم پیرامون پذیرش تمامی مسئولیت ها و پیامد ها نیز ، این مدرک کاملا واضع ارایه شود.

فالیزوانیان بدترین خاطره زندگی خود را از زلزله بم می دانست که برای کمک به مصیبت زدگان آن فاجعه برنامه های پرش از 20 اتومبیل، عبور از حلقه آتش و ... را در استادیوم تختی بندر عباس به اجرا گذاشت.

او 2 فرزند داشت و تمام عشق او شکستن رکورد 20 اتوبوس موتور سواری آمریکایی بود./مح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۶ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام من پسرعمه ان مرحوم هستم اسمي كه ماصداش ميكرديم فرهادبودوفاميل صحيح ان پاليزدانيان هست اصلتاجنوبي هست امازاده شيرازبودمحمدجوادتك پسرخانواده بودوتمام عموهاي ايشون درشهرفراشبندفارس زندگي ميكنن وپدرايشون قبل ازانقلاب چتربازارتش بودمرحوم محمدرضاپاليزدانيان روحش شادويادش گرامي باد
Singapore
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
بنظر میرسد بر مبنای رکورد ثبتیش نمیپریده مثلا اگر اخرین رکورد ثبتیش 22 متر بوده او باید به اندازه 20 متر اتوبوس میگذاشته حتی برای احتیاط دو متر هم کمتر و بعد میپریده یعنی در جاهای خطرناک حتی از رکورد ثبتی خودش هم باید کمتر میپریده حالا چرا اتوبوس نمیشد در یک منطقه خاکی موانع کم خطر تری انتخاب شود در مجوع نتیجه اینکه باید حتی از رکورد ثبتی خودش هم کمتر میپرید و بعد در برنامه های بعدی ان را جبران میکرد خدا رحمتش کند باید اینگونه نمایشات مرگبار که جان انسامها را به خطر می اندازد ممنوع شودممنوع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۵ تير ۱۳۹۹
اگه انسان احتمال مرگ برایش ده درصد هم باشه نباید ریسک کنه مگه مجبوره خدا رحمتش کنه ولی کارش خوب نبوده دل خیلی ها رو به درد اورد
Iran (Islamic Republic of)
رضا ناصری
۱۸:۲۰ ۲۵ دی ۱۳۹۸
این قهرمان در قلب های ما جا دارد و هیچ گاه فراموش نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۰۴:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
من ایشان را زیاد نمی شناختم
چند روز قبل از انجام حرکت نمایشی آن مرحوم با ایشان آشنا شدم سال 84 نوجوان بودم و برای روز برگزاری لحظه شماری می کردم. آن روز بیرون از منزل بودم وقتی برگشتم و تلویزیون را روشن کردم و خبر را شنیدم خیلی ناراحت شدم. اصلا شوکه شده بودم.
مرحوم فالیزوانیان به کل فراموش شده اند.
حتی امروز که پس از سالها یاد ایشان افتادم و خواستم کسب اطلاعی از قضیه ی آن حادثه بکنم اسم ایشان را هم نمی دانستم در گوگل با چند کلمه کلیدی جستجو کردم و با اینکه حادثه آن روز تلخ و صحنه های آن را بارها از شبکه خبر در آن روز که فکر می کنم دوربین خبرساز و اگر اشتباه نکنم آقای واحدی تهیه کرده بودند را دیده بودم متوجه شدم نام آن مرحوم فالیزوانیان است
روحش شاد و یادش گرامی