مرور مواضع علی لاریجانی در دوران فتنه+اسناد

برخي که در يک سال اوليه پس از انتخابات، تعداد محدودي را «خواص بي بصيرت» ميخواندند، هر چه به پايان سال 90 نزديکتر مي شويم دامنه مشمولين اين واژه را آنقدر گسترش دادند که نهايتا ناگزير شدند واژه «ساکتين فتنه» را جايگزينش کنند

»به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران سایت شخصی دکتر علی لاریجانی   با انتشار مطلبی به انتشار مواضع وی در دوران فتنه سال 88 اقدام کرد. این مطلب بدین شرح است:

بصيرت و «فتنه» از جمله واژگان به شهرت يافته بعد از انتخابات 88 هستند. واژگاني «گرته برداري» شده از فرمايشات رهبرمعظم انقلاب که بيش از توصيه هايي چون «جذب حداکثري و دفع حداقلي» به مستمسکي براي منازعات سياسي بدل شدند.آنچه دکتر لاریجانی درباره فتنه 88 گفت


»بصيرت» و «فتنه» از جمله واژگان به شهرت يافته بعد از انتخابات 88 هستند. واژگاني «گرته برداري» شده از فرمايشات رهبرمعظم انقلاب که بيش از توصيه هايي چون «جذب حداکثري و دفع حداقلي» به مستمسکي براي منازعات سياسي بدل شدند. خلق واژه هايي چون «ساکتين فتنه» و «کاسبين فتنه» دو سال بعد از انتخابات 88، شاهد اين مدعاست. برخي که در يک سال اوليه پس از اين انتخابات، تعداد محدودي را «خواص بي بصيرت» ميخواندند، هر چه به پايان سال 90 نزديکتر مي شويم دامنه مشمولين اين واژه را آنقدر گسترش دادند که نهايتا ناگزير شدند واژه «ساکتين فتنه» را جايگزينش کنند!

آنها که به جاي معرفي خود و ارائه عملکردشان، در پس سياسي کاري هاي انتخاباتي و دميدن بر تنور فتنه مخفي شده بودند، نهايتا از سوي منتقدانشان، «کاسبين فتنه» خوانده شدند. کاسبيني که با نزديک شدن به انتخابات، از «فتنه» پوستيني ساختند براي پوشش ضعف هاي خود، تخريب ديگران و ابزاري براي تبليغات انتخاباتي.
انتخاباتي که دو نامزد معترض به نتايج آن، به جاي طي مراحل قانوني اين اعتراض به تدريج به مخالفت هاي ساختار شکنانه اي روي آوردند و نشان دادند که بازی خورده فتنه ای هستند که دشمنان انقلاب طراحی کرده اند. اگر چه مقام معظم رهبری در نخستین حضورشان در نماز جمعه تهران پس از آن انتخابات -29 خرداد 88- از حضور هر چهار نامزد در اين انتخابات و حضور پرشور مردم تشکر کردند و تا ماه ها پس از آن همچنان معترضان را به پيگيري خواسته هايشان از مراجع قانوني دعوت ميکردند و بر «جذب حداکثري و دفع حداقلي» تاکيد داشتند. اما معترضان که تحت تاثیر حمایت های ضد انقلاب قرار گرفته بودند، به این مدار مدارا بی توجهی می کردند. در اين ميان برخي با ادعاي حمايت از ولايت، از مواضع ايشان پيشی گرفته و براي معترضان، احکام شديدالحني تا «اعدام» را جايز ميدانستند و برخي نيز که از قطار ولايت پذيري خارج شده بودند، بي توجه به نصايح ايشان به ادامه روش خود ادامه مي دادند و عملا با افراط گری ، هیجان آفرینی و بحران سازی های خود، حل معقول مسئله را در چهارچوب منافع ملی ناممکن می کردند و به این شکل با فریب گری و فریب خوردگی گروه مقابل، تجارت می کردند.
در اين ميان بودند چهره هايي که سرعت حرکتشان را با «ولي فقيه» تنظيم کرده بودند و به جای فریاد های بی نتیجه ، دنبال ناکام گذاشتن دشمنان در بهره برداری از یک موضوع داخلی بودند؛ کساني که فرداي انتخابات پيروزي نامزد پيروز را از تريبون علني به او تبريک گفتند و همگام با رهبري، معترضان را به پيگيري اعتراضشان از کانالهاي قانوني توصيه کردند. کساني که با تکيه بر توصيه معظم له، اهانت به ديگران ولو به بهانه رفتارهای ساختار شکنانه را جايز ندانسته و به جاي «مرده باد» و «زنده باد» به دنبال تاسي از ولايت فقيه و توصيه به رعايت قانون بودند. کساني که اقدامات موهون از اهانت به امام(ره) در 16 آذر، سر دادن شعار «نه غزه نه لبنان» در روز قدس، اهانت به ولايت فقيه در مراسم تشييع پيکر آيت الله منتظري و ... را محکوم کرده و همگان را بر حرکت بر مدار قانون و توجه به تاکيدات رهبري توصيه ميکردند. همانها که اهانت به ساحت امامت در روز عاشورا را بر نتابيده و زبان به اعتراض گشودند و.....
رئیس مجلس، يکي از آنها بود. نگاهي به سخنان انتخاباتي لاريجاني در سال 88 شاهد اين مدعاست که در جدول زير به آمده است.
 
زمان
مواضع رئیس مجلس و تحلیل ها
13 ارديبهشت
در پنجمين همايش حكمت مطهر ويژه گرامي داشت ياد استاد شهيد مطهري: اگر فردي در انتخابات وارد مي‌شود حرفي بزند كه آن را قبول دارد. در صحنه سياسي اگر فعاليت مي‌كند همان را انجام دهد كه قبول دارد نه اين‌كه براي خوشايند ديگران چيزي بگويد كه قبول ندارد.
14 ارديبهشت
در جمع مربيان سپاه حفاظت انصارالمهدي: {با اشاره به در پيش بودن انتخابات} در تفكر شهيد مطهري انتخابات مجالي براي ظهور استعدادهاست نه جنگ و جدال. حاكمان اسلامي نبايد براي قدرت جدال كنند بلكه بايد زمينه ظهور استعدادها را فراهم كنند، انتخابات مدرسه تربيت اسلامي است نه ميدان زد و خورد سياسي.
متاسفم که اين روزها تخريب و گفت‌وگوهاي تلخ در مورد كانديداهاي رياست جمهوري از سوي برخي مطرح مي‌شود.مقام معظم رهبري در سخنان مشهدشان فرمودند هر كس مي‌تواند كشور را اداره كند بايد حضور يابد. بنابراين تيراندازي به كسي كه تازه وارد صحنه انتخابات مي‌شود درست نيست. تا زماني كه اين افراد وارد صحنه نشده‌اند درباره شان چيزي گفته نمي شود ولي به محض ورود عده‌اي شروع به تيراندازي به او مي‌كنند.
برخي افراد بي ملاحظاتي داشته و باعث سوءاستفاده ديگران مي‌شوند تلخ كردن فضاي انتخابات موجب رشد نمي‌شود. فضاي سخنراني كانديداها نبايد سراسر تلخ و منفي باشد. در اين دولت فعلي اشكالاتي دارد شكي نيست ولي خدماتي هم داشته، برخي مجادلات بين دولت و مجلس وجود دارد، ولي مجلس راه تخصصي خود را مي‌رود و دولت نيز براساس نظرات خود رفتار مي‌كند. نبايد بي‌انصافي كرد بلكه بايد خدمات دولت را هم ديد تا آن را به مردم انتقال داد. اين موضوع را درباره‌ي نقدهاي منصفانه نيز بايد رعايت كرد.
اين‌كه گفته شود چند صد ميليارد به كجا رفته است، افزود: اين‌كه برخي مي‌گويند 300 ميليارد بودجه به كجا رفته است درست نيست. مرجع رسيدگي به اين موضوع ديوان محاسبات است و دادسرا درباره ‌ آن تعيين تكليف مي‌كند، ولي اين كه كل بودجه و فروش نفت زير سوال برود درست نيست. برخي دوستان اخيرا گفته‌اند نظام مالي كشور يا سرش پريده و يا تهش، ولي نه سر و نه ته نظام بودجه‌اي و مالي كشور نپريده است.
همه افرادي كه وارد انتخابات شده‌اند محترم هستند و تخريب و توهين به آنها درست نيست. افراد شناخته شده‌اي وارد عرصه انتخابات شده‌اند آنان كه از كره مريخ نيامده‌اند، پس منصفانه نيست به آنان تهمت زد يا به آنها توهين كرد، اگر نقدي مي‌شود نقد منصفانه شود.
فضاي آراسته انقلاب اسلامي را در فضاي انتخابات به ميدان تيراندازي مبدل نكنيد، با توهم نبايد حرف زد، امام فرمودند نيروهاي مسلح نبايد در انتخابات به صورت سازمان يافته دخالت كنند. خبر موثق دارم كه مقام معظم رهبري نيز همين اعتقاد را دارد، ولي خانواده‌ي نيروهاي مسلح مي‌توانند در انتخابات مشاركت داشته باشند.
فرماندهان نبايد در قالب سازماني صحبت‌هاي انتخاباتي داشته باشند، به ويژه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. سپاه قدرت بزرگي در منطقه است كه بايد از ظرفيت‌هايش صيانت شود. شان سپاه ورود به مسايل خرد سياسي و انتخاباتي نيست. از سوي ديگر، ديگران نيز نبايد دچار توهم ورود سپاه به مسايل انتخاباتي شوند.
{ خطاب به شوراي نگهبان، دولت و وزارت كشور} نبايد بي‌جهت در ديگران نگراني به وجود آورند، سپس تصريح كرد: شوراي نگهبان، دولت و وزارت كشور با مطرح كردن مسايل كوچك نبايد بي جهت اذهان سياسيون را دچار نگراني كنند. انتخابات پرشور براي نظام نقش آفرين است. حضور حداكثري اصل است و منازعات سياسي كوچك نبايد بر اين مهم تاثيرگذار باشد. مجريان و ناظران بايد روحيه اميدواري به مردم انتقال دهند.
نقل قول‌هاي برخي به ويژه درباره سخنان مقام معظم رهبري كه در مشهد بيان شد درست نيست، اتصاف برخي به معظم‌له در فضاي انتخابات جفا به رهبري است. رهبري هر گاه بخواهد بي واسطه با مردم سخن مي‌گويد. خرج كردن از كيسه اسلام به صلاح كشور نبوده و درست نيست.
31 ارديبهشت
مراسم تشويق و تجليل از حاملان كلام وحي: در انتخابات نمي‌خواهيم رهبر را انتخاب كنيم، بلكه مي‌خواهيم رييس جمهور انتخاب كنيم، رييس جمهور بايد برنامه درست براي اداره كشور و قوت كافي براي اجراي برنامه‌ها داشته باشد. عرصه انتخابات ميدان تئوري‌پردازي نيست و احتياج به تئوري پردازي‌هاي زياد در انتخابات نداريم، چراكه سياست‌هاي كلان نظام تئوري است و چارچوب‌ها را مشخص كرده است و رييس جمهور بايد آنها را اجرا كند.
ما مردم سالاري ديني داريم كه از درون تفكر اسلامي خارج شده است. سعادت سياسي ما مشاركت سياسي مردم است، مردم سالاري ديني احتياج به مشاركت دارد. بايد ديد بسترهاي فراهم شده از سوي كانديداها و متوليان انتخابات موجب افزايش مشاركت مي‌شود يا كاهش مشاركت را در پي دارد. عزت مداري جمهوري اسلامي ايران مشاركت بيشتر مردم در انتخابات است. اين اتفاق، بسياري از ترديدها و هزينه‌هاي كشور را از بين مي‌برد.
انتخاب اصلح محور دوم است، كليد آن نيز معيارهاي رهبري است. معيارهاي رهبري درسخنراني كردستان است.
اگر بخواهيم يك انقلابي بصير باشيم، بايد يك انسان مسلكي باشيم. قصد قربتي كه مقام معظم رهبري براي شركت در انتخابات در استان كردستان فرمودند مبتني بر همين ديدگاه است. كانديداي مسلكي دنبال فراهم كردن بستر براي انتخاب با بصيرت مردم است. چه كانديداها و چه متوليان بايد زمينه‌اي فراهم كنند تا مردم با خلوص دست به انتخاب بزنند.
اول خرداد
سخنراني پيش خطبه در نماز جمعه تهران:فرصت خوبي است در مبارزات انتخاباتي به جاي بحث‌هاي كلي و نظريه‌پردازي، نامزدها موضوعات دقيق و مشخصي را كه در واقع نشان دهد آن‌ها چه كارهايي را مي‌توانند دنبال كنند بيان كنند؛ در ضمن تفاوت نامزدها و تفاوت برنامه‌هايشان بايد روشن و معنادار باشد تا مردم دقيقا متوجه شوند كه كدام راه را مي‌توانند انتخاب كنند.
درك دقيق مردم براي اين‌كه بدانند كدام راه است نيازمند اين است كه مواضع ايجابي و اثباتي نامزدها زياد باشد، البته گاهي نقد هم مواضع را مشخص مي‌كند، اما اصل موضوع مواضع ايجابي و اثباتي آن‌ها در مسائل است. در نقد دولت نيز نبايد برآيند سخنان سياه‌نمايي تلقي شود همه معتقدند كه نقد دولت مفيد است اما با حد و اندازه خودش نه يك سر نخ، حتي در منطق انتخاباتي خودشان نيز مضر است. جدا از اين‌كه اين سياه‌نمايي لطماتي به تصور مردم به انقلاب مي‌زند.
ما فضاي پروسه انتخابات را نوعي توانمندسازي شرايط سياسي كشور بايد بدانيم نه اين‌كه كشور از اين رهگذر لطمه بخورد. مقام معظم رهبري در كردستان فرمودند مردم حضور پرابهت در انتخابات داشته باشند و اين گوياترين كلامي است كه در اين زمينه و در اين مقطع مي‌توان گفت. حضور مردم در همه صحنه‌هاي انقلاب داراي ابهت بود و اساسا ابهت انقلاب و نظام ما مربوط به صحنه‌هاي غرورآفريني است كه مردم با حضور و مشاركت خود رقم زدند.
يك جنبه از آثار حضور پرابهت مردم در انتخابات اولا به عزت ملت و كشور و تعظيم و تكريم و كرنشي است كه در ديگران ايجاد مي‌كند و نكته دوم دلگرمي و اطميناني است كه در دوستان انقلاب ايجاد مي‌كند و نكته سوم هضم و احتياط در مزاحمان است. به هر حال هر كشوري يك عده مزاحم در خارج و اطراف دارد كه حضور پرابهت ملي باعث مي‌شود كه آن‌ها مقداري احتياط كنند.
حضور آگاهانه مردم براي مدتي حداقل مسير تحقق منافع ملي كشور را مهيا خواهد كرد و از طرفي در تاريخ گذشته كشور ما هميشه قدرت مردم همراه با قدرتمندي دين بوده است، و بالعكس هر وقت قدرت مردم پس زده شد، به فاصله كمي قدرت دين نيز پس زده شد. تاريخ گذشته ما مي‌گويد قدرت مردم در كشور ما در سيماي قدرت دين تجلي پيدا مي‌كند. حضور پرابهتي كه رهبري فرمودند هم از منافع ملي كشور در داخل و خارج صيانت مي‌كند و هم كمك مستمر به تجلي و ظهور دين در كشور ما مي‌كند و آن را بارور مي‌كند.
رهبر معظم انقلاب مشخصات اصلح را به نيكي بيان كردند كه اين راهي است كه همه مي‌توانند بر اساس آن انتخاب درست داشته باشند. تحرك رسانه‌ ملي از ديگر موضوعات مهم در بحث انتخابات است. يكي از نامزدهاي محترم نيز نامه‌اي به رييس قوه قضائيه و رييس مجلس در مورد بحث رسانه‌ي ملي نوشت، ما در اين زمينه با مسوولان صداوسيما صحبت كرديم و آنچه ما ديديم يك برنامه‌ جامع تدارك ديده شده و تلاش خوبي كردند كه در انتخابات همه نامزدها فرصت كافي داشته باشند و بتوانند عقايدشان را بيان كنند. البته اين كار بايد با يك شورآفريني قرين باشد كه ان‌شاءالله اين كار رخ خواهد داد.
تقاضاي ما اين است كه فضاي مطلوبي كه براي انتخابات است و مي‌تواند مدرسه‌ي تربيت سياسي باشد تبديل به زد و خوردها و مشاجرات نشود كه كينه را در كشور زياد كند.
8 خرداد
 
خبر حمايت لاريجاني از نامزدي خاص درانتخابات رياست جمهوري تكذيب شد «نظر به انتشار خبر "حمايت رياست محترم مجلس شوراي اسلامي از يكي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري" در برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري، به استحضار مي‌رساند ضمن احترام دكتر علي لاريجاني به همه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، ايشان تاكنون از هيچكدام اين عزيزان حمايت خاصي نداشته و خبر منتسب به رييس مجلس تكذيب مي‌گردد.»
در همين روز 211 نماينده با صدور بيانيه‌اي از محمود احمدي‌نژاد حمايت كردند و لاريجاني براي يكسال ديگر به عنوان رييس مجلس انتخاب شد.      
13 خرداد
در سخناني در جمع مردم روستاي قلعه چم: رييس جمهور داراي جايگاه مهمي ‌است. رييس جمهور يك فرد نيست بلكه يك جمع است و عده زيادي از مسوولان زير مجموعه او هستند و انتخاب رييس جمهور به معناي انتخاب يك مجموعه خواهد بود.
ما نيازمند افراد كاردان، فهيم و انقلابي هستيم تا بتوانند از خود مايه گذاشته و انقلاب را پيش ببرند. انتخاب بايد از روي بصيرت باشد. حضور مردم در صحنه، پيام اساسي براي خارج و داخل كشور خواهد داشت و چشم‌هايي كه در منطقه نگاه به انتخابات ما دارد ميزان مشاركت مردم در اداره كشور را ارزيابي مي‌كنند. هر چه ميزان حضور مردم در صحنه چشم‌گير باشد، ياس و نااميدي براي دشمنان به همراه خواهد داشت و اقتدار ايران را به رخ جهانيان خواهد كشيد.
با هر راي ملت تهديدات مرتفع و هزينه كشور كاهش مي‌يابد و راه و شرايط را هموار مي‌كند تا مسوولان گام‌هاي بعدي را سريع‌تر بردارند. انتخابات براي كشور صرفا يك حركت نمادين نيست. انتخابات براي كشور ما يك حركت جوهري و حقيقي است و حكومت ما مبتني بر راي ملت است. تاكيد رهبري براي حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي به دليل اسرار و تاثيراتي است كه بر انتخابات ما نهفته است.
ما نبايد انتخاب خود را با جوسازي انجام دهيم بلكه بايد فكر كنيم چه كسي براي آينده كشور بهتر خواهد بود.
كانديداهاي مختلف و متنوعي در انتخابات حضور دارند. همه اين افراد در تاريخ ايران سابقه مديريت دارند و زحمات فراواني كشيده‌اند و حضور اين افراد زمينه‌اي است كه شما به علت تنوع موجود با بصيرت و بررسي‌هاي لازم خود انتخاب كنيد. ما در مجلس از انتخاب مردم حمايت مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم تا با يك نگاه وحدت آميز مسير آينده طي شود.
در همه انتخابات افرادي وجود دارند كه علاقه‌مند به كانديداي خود هستند. توجه داشته باشيم كه همه شورآفريني‌ها و تلاش‌هايي كه در زمينه انتخابات صورت مي‌گيرد در يك مسير اخلاقي درست و همراه با وحدت باشد.
نبايد اتحاد و همدلي مردم از بين برود. مردم بايد با بصيرت خود فرد مناسب را انتخاب كنند، ولي آنچه كه بايد مورد توجه باشد اين است كه ايران پيشرفت نخواهد كرد مگر اين كه وحدت ملي آن حفظ شود. بايد با همدلي و وحدت خود و به دور از تفرقه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شويم و مسير رشد و توسعه‌ كشور را فراهم نماييم.
24 خرداد
لاريجاني در نطق صحن علني: انتخابات شكوهمندي در 22 خرداد ماه محقق شد كه اولا وجود نامزدهاي مختلف با سلايق گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي بستر مناسب براي حضور در انتخابات را فراهم نمود و بايد از همه كانديداهاي عزيز تشكر كرد كه در اين اقدام ملي نقش آفرين بودند و توانستند ميدان انتخابات را به يك مدرسه سياسي تبديل كنند.
درك و تيزبيني ملت در صحنه‌آرايي انتخابات چه قبل از راي‌گيري و چه در روز راي گيري كه با آرامش و دقت در متن مبارزات انتخاباتي حاضر شدند شايان تقدير است كه توانستند جلوه‌هاي عظيم شگرف عزم ملي را در سپهر انديشه انقلاب اسلامي به ظهور برسانند. واقعا مشاركت حدود 85 درصدي مردم در پاي صندوق‌هاي راي يك سرمايه ملي براي حركت آتي كشور است كه بايد به درستي از آن بهره جست. نقش آفريني رسانه‌ها مخصوصا صدا و سيما، با برنامه‌هاي متعدد و مناظرات در خلق اين حماسه ملي بسيار اثرگذار بود كه از دست اندركاران متعهد و فهيم آن سپاسگزاري مي‌شود.
بايد توجه داشت صيانت از پيام اقتدار حضور ملي در انتخابات 22 خرداد ماه و بهره‌گيري از اين توشه و توان ملت در راه پيشرفت و عدالت احتياج به انضباط و رعايت آرامش و به كارگيري قواعد و قوانين كشور دارد تا در فضاي معقول، خواست ملت پيگيري شود.
از اين جهت همه نامزدها، سياستمداران و احزاب و رسانه‌ها را به ايجاد فضاي مودت و برادري بين آحاد ملت دعوت مي‌كنيم كه اين گام نخست مدنيت اسلامي است و البته بلوغ و شايستگي و فرزانگي ملت عزيز اين مسير را هموار خواهد كرد.
زماني است كه بايد بحث‌هاي داغ و مجادلات انتخاباتي جاي خود را به عرصه جديد همگرايي و هم‌افزايي توان‌ها جهت پيشرفت كشور بدهد.مجلس شوراي اسلامي انتخابات 22 خرداد را نقطه عطف مباركي مي‌داند و از ملت عزيز سپاسگزار است، چراكه انصافا وظيفه خود را به بهترين وجه به انجام رساندند و اينك زمانه فعليت رساندن اين استعداد ملي در متن كار و تلاش و فعاليت ديواني كشور است.
{ با تبريك انتخاب مجدد دكتر احمدي‌نژاد}بر اين باوريم كه با اين حماسه مردمي بسترهاي راهگشا براي حل مشكلات كشور براي دولت فراهم شده است. مجلس شوراي اسلامي با دولت جديد مسير همكاري و همدلي برادرانه در چارچوب نظامات قانوني را پيگيري خواهد كرد.
بايد اذعان نمود خلق اين خيزش بزرگ مردمي در انتخابات در پناه هدايت‌هاي حكيمانه رهبري فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) محقق شد. ما اين نفس گيري جديد حركت انقلاب را هديه رهبري و ملت مي‌دانيم كه تداوم راه امام (قدس سره) و شهداي عظيم الشان را رقم زدند.
24 خرداد
بيانيه تشکر 220 نماينده مجلس از حضور پرشور مردم در انتخابات
25 خرداد
حضور جمعي از نمايندگان مجلس در كوي دانشگاه تهران و گفت‌وگو با دانشجويان
رييس مجلس هياتي را مامور رسيدگي به حمله به کوي دانشگاه و مجتمع سبحان کرد. اعضاي اين هيات:ابوترابي‌فرد(رئيس هيات)، دكتر الياس نادران، دكتر حميدرضا كاتوزيان، دكتر علي عباسپو تهراني، دكتر كاظم جلالي(سخنگوي اين کميته)، دكتر عليرضا زاكاني/در اسرع وقت گزارش جامع و بي‌طرفانه‌اي در مورد آنچه اتفاق افتاده تهيه و به اينجانب ارائه نماييد.
26 خرداد
-          در نطق صحن علني: 22 خرداد با مشارکت حداکثری ملت، زمینه حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در جهت گام اساسی دهه چهارم انقلاب یعنی پیشرفت و عدالت را فراهم کرد/به همه آقایان (کاندیداها) توصیه می‌کنیم سیر قانونی را در پیش بگیرند/چه معنایی دارد نیمه شب به دانشجویان در کوی دانشگاه حمله شود و یا ساعت 2:30 بامداد عده‌ای به مجتمع مسکونی سبحان حمله کنند و آسایش ساکنان را برهم بزنند. وزیر کشور در این زمینه مسوول است و باید پاسخگو باشد.
31 خرداد
در نطق صحن علني:{ با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران} رعايت قانون شرايط كشور را عادي مي‌كند/ ما نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي تمركز و استواري مقام رهبري بر پيمودن راه قانوني حتي در اين شرايط را مهمترين هديه براي تحكيم مباني عدالت در جامعه مي‌دانيم./انتخابات باشكوه 22 خرداد هر چند برخي مناقشات را پيرامون آن دامن زدند، ولي متن آن براي همه ايرانيان غرورآميز است، به نحوي كه رهبر معظم نسبت به آن تجليل و تعظيم نمودند./رفتار كانديداها بايد از منظر ملي قابل دفاع باشد، كوفتن بر طبق اختلافات اگر از سر حق طلبي هم باشد در شرايط امروز ايران كه همگان شاهد ماجراجويي عده‌اي در داخل و خارج هستند بايد در طراز رفتار ملي تبلور يابد/خيلي زود الفاظ فريبكارانه تغيير را معنا كرديد، روساي چند كشور اروپايي بايد از اقدامات گذشته خود سرافكنده باشند كه در زمان شاه ديكتاتور در كنار او بودند و نسبت به حقوق بشر دم نمي‌زدند و در جنگ عراق در كنار صدام بودند و حتي هواپيماهاي سوپراستاندارد به او اجاره دادند و امروز با فرصت طلبي تصور نمودند در اختلاف درون خانواده ايران مجالي يافته‌اند.
4 مرداد
در نطق صحن علني: شكوه انتخابات و حضور 85 درصدي ملت در پاي صندوق‌هاي راي مدل زيست اجتماعي دموكراتيك و ديني نظام اسلامي را برجسته نمود، خيلي عجيب نبود كه دشمنان مخصوصا آمريكا و اسراييل تلاش خود را مصروف مشوه جلوه دادن چنين جايگاهي نمايند. حركت‌هاي عجيب و غريب رسانه‌اي و دخالت‌هاي عجولانه برخي كشورها سر از چنين استراتژي داشته است، به همين ميزان دل‌نگراني براي دوستان فراهم نمود.
‌ جاي اين سوال اساسي وجود دارد كه چرا سياست‌مداران چنين مجال تبليغاتي براي دشمن فراهم نمودند تا غرب ترغيب شود گزنده سخن گويد و تصورات واهي پيدا كند. اخيرا وزير خارجه آمريكا گفته است كه ما مجال گفت‌وگو با ايران را فراهم كرديم، لكن آنها چنان درگير مسائل داخلي خود هستند كه نمي‌توانند تصميم بگيرند.  البته بد نيست آنها در چنين تخيلاتي غوطه‌ور باشند، اما مناسب و بلكه ضروري است نقادانه به اصلاح مسير بپردازيم، امام حسين(ع) مي‌فرمايند از نشانه‌هاي مرد دانا نقادي او از گفتار خود و آگاهي او از اسرار و آراي گوناگون است.
به نظر مي‌رسد اساس كار در اين مقطع مي‌تواند بر اين سه وجه استوار باشد، اول بيش از هر زمان ديگر به وحدت ملي جامعه توجه شود و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند به ازاي هر اختلاف‌نظري، افتراق‌ها دامن زده نشود و افراد متهم نشوند، تلاش اصلي تكيه بر اصول و مباني جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد كه مبناي وحدت جامعه است. طبيعي است كه با چنين رويكردي بايد نسبت به بسياري از مسائل اختلافي خرد گذشت نمود و از طرح بيانات تند و خشن نسبت به يكديگر حتي اگر از وجهي درست هم باشد، در چنين شرايطي پرهيز كرد چراكه مخل وحدت ملي جامعه است. دوم اين‌كه نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به عنوان مظهر وحدت ملي كشور مورد توجه همگان قرار گيرد، جهموري اسلامي ايران در پناه رهبري حضرت امام (ره) و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) در اين سي‌سال، تجربه‌ ارزشمند از پيشرفت و مقاومت اندوخته است و بايد از گذشته درس آموخت.
بايد در سايه آرامش و ايجاد فضاي امن براي همه جريان‌ها امكان حركت توسعه كشور فراهم آيد، وقت و فكر و ذهن صاحب‌نظران مصروف پيشرفت كشور شود، لذا بايد از هر تحرك بياني، قلمي و اجتماعي كه ظرفيت ناامني در كشور پيدا مي‌كند پرهيز شود. ‌اين به معني ناديده انگاري حقوق اساسي ملت نيست، بلكه زمينه‌سازي جهت تحقق حقوق اساسي ملت است. مجلس شوراي اسلامي به همه سياست‌مداران، ‌احزاب و صاحب‌نظران توصيه مي‌كند در اقدامات خود به اين مثلث تحرك سياسي توجه نمايند.
كشورهايي كه در ماجراهاي اخير با سوءاستفاده رسانه‌اي قصد تخريب جايگاه ايران را داشتند متوجه خواهند شد كه ايرانيان از نظر عقايد هرچند اختلافاتي داشته باشند، اما در لابه‌لاي مويه‌هاي دروغين آنها لبخندهاي كريه آنها را مشاهده كرده و در مقابل آنها ايستادگي خواهند كرد و قدرت جمهوري اسلامي آن گونه‌ نيست كه با چند مانور تبليغاتي آنها بتوانند نفوذ ايران را كاهش دهند و به موقع پاسخ‌هاي ايران را دريافت خواهند كرد.
 
14 مرداد
در مراسم تحليف رئيس جمهور: قطعا مجلس شوراي اسلامي با تحليل واقع‌بينانه از شرايط كشور و با تاسي به توصيه‌ي رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) استراتژي خود را در همگرايي و مساعدت دولت در اين جهات مي‌داند و بر همكاري صميمانه‌ي قواي سه گانه تاكيد دارد تا فرصت و زمينه مساعد براي رفع مشكلات مردم فراهم گردد و هم پيام روشني باشد براي برخي دولت‌هاي غرب كه با رفتار عجولانه‌ي خود در ماجراهاي پس از انتخابات و با تخيلات واهي عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند كه ايرانيان با هر عقيد‌ه‌اي در مقابل دسايس بيگانگان يك دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌دراني آنها را خواهند داد./ حركت قانونمند، از موارد سفارش مجلس به رييس‌جمهور است كه بر اين اساس اجراي قانون جوهره‌ي عدالت مي‌باشد.
19 مرداد
در مراسم روز خبرنگار: اتفاقات بعد از انتخابات و برخي بي‌سليقه‌گي‌هايي كه رخ داد شرايط را به گونه‌اي كرد كه آنها آن را فرصت خوبي ديدند تا به تخريب بپردازند و نتيجه انتخابات را به سمتي ببرند كه وزن آن را كاهش دهند، البته برخي هم از داخل به اين موضوع دامن زدند. ممكن است هر كدام از كانديداها نسبت به هم گله‌اي داشته باشند و اشكالاتي را وارد بدانند كه البته اين موارد امكان دارد در سر جاي خودش قابل بحث باشد، اما همه در درون يك مجموعه قرار داريم و مي‌دانيم كه خارج از ايران كسي به دنبال احقاق حقوق ديگران نيست، بلكه مي‌خواهند اين پيام را مخابره كنند كه نارضايتي در ايران وجود دارد تا تاثيرگذاري ملت ايران را كاهش دهند. براي بنده كاملا روشن بود كه آنها اين مسير را دنبال مي‌كنند و اگر كسي اهل بصيرت بود و شرايط كشور و دنيا را دنبال مي‌كرد نيز به همين نتيجه مي‌رسيد. برخي مسائل در داخل كشور است كه امكان دارد اختلافات و دلتنگي‌هايي بين افراد وجود داشته باشد، از سويي ديگر اين موارد مي‌تواند غباري ايجاد كند كه حركت توسعه‌ كشور ناپيدا شود، اما در اينجا سوال آن است كه در اين شرايط كشور وظيفه رسانه‌ها چيست؟ ممكن است خود شما مسائل خرد را كه مي‌بينيد احساسات‌تان جريحه‌دار شود و مسائل كلان را مدنظر قرار ندهيد، البته اگر به حقوق ملت در جايي تجاوز شده و به كسي احيانا ضرري رسيده بايد مدنظر قرار گرفته شود، اما در كنار اين مساله بايد مسائل كلان را هم ديد؛ لذا فكر مي‌كنم در شرايط فعلي اگر از منظر ملي به موضوع رسانه نگاه كنيم بايد ببينيم كه آن كاري كه انجام مي‌دهيد منافع ملي را در نظر مي‌گيرد يا موجب ضرر به منافع ملي مي‌شود؛ لذا در اين زمينه اولويت‌بندي بسيار مهم است.
21 مرداد
در نطق صحن علني: چند روز پيش، ‌حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي كروبي خطاب به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نامه‌اي را نوشته و در رسانه‌ها منتشر كردند كه هرچند در فضاي افكارعمومي تكان دهنده بود و فورا در اكثر رسانه‌هاي خارجي بدان پرداخته شد، اما از منظر كار كميته بررسي مجلس شوراي اسلامي از قبل مورد توجه قرار گرفته بود، به دليل اين‌كه از حدود يك ماه پيش، در چند سايت بدان اشاره شده بود و ما لازم ديديم كميته مجلس موضوع را پيگيري كند/پس از طرح موضوع از جانب آقاي كروبي از كميته مجلس درخواست نمودم نتيجه بررسي خود را ارائه نمايد، اينك اجمالي از متن گزارش كميته بررسي مجلس را تقديم مي‌كنم. پس از مقدماتي كه مطرح كردند اين نكته اصلي است كه در گزارش كميته مجلس مطرح شده است؛ در خصوص پيگيري وضعيت بازداشت شدگان پس از حوادث انتخابات كميته به شكل جدي پيگير موضوع است و گزارش جامع آن در آينده نزديك نهايي خواهد شد، اما آنچه در نامه منتسب به جناب آقاي كروبي كه خطاب به رياست محترم مجلس خبرگان ارسال نموده‌اند، اعلام مي‌گردد: 1- در بررسي‌هاي دقيق و جامع انجام شده از بازداشت‌شدگان در كهريزك و اوين هيچ گونه موردي كه مبتني بر آزار و تجاوز جنسي باشد، مشاهده نگرديده است.2-در صورتي كه جناب آقاي كروبي، ‌شواهد، بينه و مستنداتي مبني بر آزار و تجاوز جنسي در اختيار دارند به جنابعالي يا هيات اطلاع دهند تا به صور جدي پيگيري شود./لازم به ذكر است اينجانب از طريق ديگري نيز موضوع را پيگيري كردم و نتيجه همان است كه در گزارش كميته مجلس آمده است؛ ملاحظه مي‌كنيد كه موضوع آزار جنسي بازداشت‌شدگان كذب است و بر سر امري كه مبناي واقعي نداشت چه سر و صدايي به راه انداخته شد/ اين امر يك هشدار باش به سياست‌مداران است كه مراقبت نمايند در شرايط غبارآلود افكار عمومي، هر ادعايي را قبل از تحقيق، آن هم تحقيق كافي به سطح رسانه‌ها نكشانند تا دستاويز بيگانگان گردد. البته در ماجراي پس از انتخابات اشتباهاتي در بازداشتگاه‌ كهريزك رخ داد كه با پيگيري‌هاي انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) با متخلفين برخورد شده، ولي به هيچ وجه اين تخلفات از اين جنس نبود و همچنان موضوع درحال پيگيري است. ‌اين امر نشان مي‌دهد نظام جمهوري اسلامي از توانمندي خود اصلاحي برخوردار است و رهبري نظام با نگاهي نافذ و عادلانه همانگونه كه با آشوبگران برخورد كردند، دستور برخورد با متخلفين در بازداشتگاه‌ها را نيز داده‌اند.{ با اشاره به اظهارات اخير وزراي خارجه آمريكا و فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات} ‌اين اظهارات قدري شفاف‌تر، ‌انگيزه و حرص و ولع آنان را در مداخله در امور ايران نشان مي‌دهد.  وزير خارجه فرانسه اعلام نمود در سفارت فرانسه در تهران بر روي تمامي تظاهركنندگان ايراني در حوادث اخير باز بوده است، تعجب‌آور است كه اين گونه كشورها با اين بضاعت عقلاني چگونه داعيه اداره دنيا را در سر مي‌پرورانند، شما در سفارت خود را باز نگه داشتيد، آيا هيچ تظاهركننده‌اي به آنجا رجوع كرد؟ البته از برخي عناصر عقب افتاده سرويس آنان نيز اطلاعاتي به دست آمد، سخنان وزير خارجه فرانسه را يك جنس توهم دانست كه نوع فراگيرتر آن در سخنان وزير خارجه آمريكا مبتلور شده است و افزود: «وزير خارجه آمريكا گفته است كارهاي زيادي انجام داديم تا معترضين را واقعا قدرتمند نماييم و بر حمايت از اپوزسيون ادامه خواهيم داد.  واقعا فضاحت‌آور است ديپلماسي يك كشور اين‌قدر فرصت‌طلبانه طراحي شود. حال كه شما به قول خود كارهاي زيادي در حمايت از اپوزسيون و به هم زدن امور ايران انجام داده‌ايد، ‌مي‌توانيد قدرت خود را ارزيابي كنيد كه اين كارهاي زياد شما چقدر ارزش سياسي و امنيتي داشت، اين نمونه‌اي از وضعيت شما در دنياي امروز است و ريشه اين عدم توفيق‌ها ديپلماسي بيمارگونه ايالات متحده و نفرت عمومي نسبت به تفرعن توخالي آنان است.»
27 شهريور
در نماز جمعه قم: در شرايط كنوني برخي افراد بي اطلاع و منحرف در برخي سايت ها عنوان مي كنند كه مساله فلسطين چه ربطي به ما ايرانيان دارند كه اين امر بسيار تاسف انگيز است، مگر فلسطيني ها مسلمان نيستند و مگر ما پيرو امام علي(ع) و امام حسين(ع) نيستيم، همين بي خيالي هاي كشورهاي عربي بود كه رژيم صهيونيستي را به چنين جايگاهي رساند.
عزت كشور ما در اين نيست كه سرخود را زير برف كند تا دشمن به سراغ وي برود، بلكه عزتمندي ايراني و ايرانيان در اين است كه با قدرت نفوذ خود را نشان دهند تا دشمن جرات تعدي را نداشته باشد و در واقع امروز دفاع از مردم فلسطين جداي از وظيفه‌ي ديني ما كاملا و مستقيما به منافع ايرانيان پيوند خورده است.
اسراييل پيوسته ايران را به حمله‌ي نظامي تهديد مي‌كند، شايد اسراييل و آمريكا تصور كرده‌اند كه جنجال‌هاي پس از انتخابات، ايران را به خود مشغول كرده ونسبت به سرنوشت فلسطين بي تفاوت شده است. اين يك اشتباه محاسباتي بزرگ است، ملت ايران در راه انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) و با راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري به صورت يك صدا در حركت است و در مقابل هر تحرك و موضوعي كه منافع ما را تهديد كند، پاسخي دندان شكن خواهد داد.
تهديد به حمله يك جنگ رواني است. ما به اوباما و آمريكا كه متحد اسراييل است مي گوييم كه اگر مي خواهيد اسراييل غزل خداحافظي را بخواند و وي را تشييع جنازه كنيد، عليه ما تحريك كنيد. آمريكا بايد مراقب باشد تا مادران سربازان خود را داغ دار نكند، اقدام ايران عليه كساني كه منافع كشور ما را به خطر اندازند درد آور و داراي سوزش دائمي خواهد بود.
30 شهريور
در جمع تعدادي از سرداران عمليات شكست حصر آبادان و مسئولان اين شهر: ولايت فقيه عامل وحدت ملي و ايستادگي كشور است و ما چه قبل و چه بعد از جنگ در بحران‌هاي مختلف نقش برجسته ولايت فقيه را ديده‌ايم./ خصوصيت حكومت ديني اين است كه وقتي ولي فقيه در راس قرار دارد مردم احساس مي‌كنند يك تكيه‌گاه امن دارند و او را آدم خبيري مي‌دانند كه براي خدا كار مي‌كند.
5 مهر
در حاشيه افتتاح نمايشگاه انجمن نجوم: ‌آنچه رهبر انقلاب در عيد فطر و در ديدار با خبرگان گفته‌اند فضاي روشني را مشخص كرد و تمام كساني كه مي‌خواهند فضاي وحدت آفرين را حفظ كنند بايد به راهي كه ايشان مشخص كرده‌اند تاسي كنند. بايد فضاي اتهام را كمتر كنيد تا فضاي وحدت ايجاد كنيم. گاهي رسانه‌ها تيراندازي سياسي مختلفي به يكديگر مي‌كنند، اما بايد توجه كنند كه با اين كار كمكي به وحدت كشور نمي‌كنند.  وحدت كشور نيازمند تمسك به اصول يعني روحانيت، قانون اساسي، رهبري و ولايت فقيه است. رسانه‌ها پيش از پرداختن به شكاف‌ها به عوامل اشتراك و وحدت بپردازند تا بتوانند اذهان را به هم نزديك كنند.
6 مهر
لاريجاني در جشنواره ربع قرن دفاع مقدس: توجه به اصول وحدت ملي يعني به فكر ملي با همان اصولش يعني مرجعيت و روحانيت توجه شود، همچنين علاوه بر توجه به فكر ملي براي ايجاد وحدت ملي بايد قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي كشور و سپس ولايت فقيه همواره سرلوحه‌ي كارها باشد. اگر مي‌خواهيم در مقابل سر و صداهايي كه به هر دليل ايجاد مي‌شود و اين روزها بر سر مساله‌ي هسته‌يي جيغ بنفشي راه انداخته‌اند بايستيم بايد به اصول وحدت ملي توجه كرد، نخبگان ديني و سياسي نيز در اين امر موثرند، همه بايد تلاش كنند اختلافات كاهش پيدا كند نه آنكه مراكز اختلاف‌انگيز را شناخته و در آن مراكز لانه كنند.
17 مهر
در مراسم افتتاح بنياد شهيد مطهري: {با اشاره به شعارهايي كه در روز قدس داده شد} چنين شعارهايي عزت اسلامي را مخدوش مي‌كند و كساني كه با چنين گروه‌هايي پيوند داشته‌اند، بايد اعلام موضع مي‌كردند، نه اين‌كه سكوت كنند. جمهوري ايراني باعث عزت كشور نيست و استقلالي كه در حال حاضر در كشور وجود دارد به خاطر جمهوري اسلامي است و كساني كه براي عزت اسلامي دل‌مشغولي دارند، بايد اين افراد را راهنمايي مي‌كردند، نه اين‌كه سكوت كنند، زيرا امر به معروف و نهي از منكر موجب ايجاد فضاي سالم تذكر مي‌شود.
8 آذر
در صحن علني: فضاي غير اخلاقي، شايعه سازي و تهمت و ايجاد دو دستگي بين مردم و وانمود كردن اختلاف بين مسوولان جوهره استراتژي جنگ نرم است. تذكر رهبر معظم به سياسيون و اصحاب رسانه در اين امر را بايد با هوشياري و دقت پيگيري نمود. در شرايط فتنه آميز، همه كساني كه دستي بر سياست دارند و صاحب قلم و گفتار هستند در ايجاد وحدت و آرامش در كشور بايد براساس قول حق و نه ظن هم راستا شوند آن هم تا آنجا كه همت‌ها و اراده‌ها را معطوف به عزتمندي كشور و احقاق حقوق ملت، تحت تدابير ارزشمند ولايت فقيه مي‌كند نه از سر كينه‌ورزي به طرح مطالبي بپردازند كه آرامش جامعه را برهم بزنند.
 تذكار جدي حضرت ايشان به كساني كه با تشويق و لبخند دشمن مي‌خواهند با نظام اسلامي، قانون اساسي و حركت عظيم مردمي تقابل نمايند راهگشا است و انتظار مي‌رود بر اين مبنا آقايان اصلاح مسير نمايند و اين چندمين بار است كه رهبر معظم هم انذار دادند و هم راه درست را نشانگر شده‌اند.
پس از اين تذكرات مشفقانه،‌ ملت عزيز انتظار تصحيح گفتارها و رفتارها را دارند و حضراتي كه در ماجراهاي پس از انتخابات مدخليت داشتند بدانند كه ادامه اين مسير حركت سياسي در چارچوب قانون اساسي تلقي نمي‌شود، بلكه مين‌گذاري جلوي پاي ملت و اختلاف‌افكني خواهد بود كه باعث فرسايش توان ملي مي‌گردد.
9 آذر
در نشست خبري: در فضايي كه مخاطرات بيروني و دشمن خارجي وجود دارد، موضوع وحدت موضوعي اساسي است كه زمان خاصي ندارد.در شرايط فعلي آنچه مهم است، اين است كه در برخي كشمكش‌هاي سياسي در كشور كه حالت مشمئز كننده‌اي ايجاد كرده اطراف قضيه با نگاه ملي و دقيق استراتژيك به موضوع توجه داشته باشند.ادامه اين مباحث به نفع كشور نيست؛ چرا كه در صورت ادامه منافع ملي كشور دچار سايش مي‌شود.حتما درك درست از شرايط و توجه به راهنمايي هاي مقام معظم انقلاب كمك مي كند كه فضاي كشور به سوي همگرايي سوق داده شود و لذا همه بايد در اين فضا كمك كنند.
در سخنان اخير مقام معظم رهبري نكات بسيار مهمي بود كه طبق آن نبايد بي‌جهت به افراد تهمت و انگ زده شود و همه رسانه‌ها بايد تلاش كنند كه فضا سالم و برادرانه بوده و موضوعات در مسير اخوت دنبال شود. مقام معظم رهبري در مورد شعارهاي تند نيز گفته‌اند كه هر كسي را منافق و ضد ولايت فقيه نگوييد.
برخي در مساله انتخابات مناقشاتي داشته‌اند. اين افراد بايد توجه كنند كه انتخابات تنها موضوع مهم كشور نيست، مسائل بسيار مهم ديگري نيز در كشور هست كه قلمرو منافع ملي را روشن مي‌كند، تمركز بيش از حد روي اين موضوع مي‌تواند ايجاد سايش كند. مگر در زماني كه همين افراد مسوول برگزاري انتخابات بودند، مناقشات به وجود نمي‌آمد؟ وقتي ايستادگي‌هاي بلاوجه صورت گيرد، بايد انتظار داشت كه از آن سوء استفاده نيز بشود، در اين صورت توان ملي كشور دچار سايش مي‌شود.
مجلس هشتم بر اين باور است كه ما بايد اين مسير را ادامه دهيم و در اين راستا با كسي تعارف نداريم. اگر ايرادي ببينيم وارد مي‌شويم همان‌طور كه پس از انتخابات كميته‌هايي در مجلس تشكيل شد و به مسائل كوي دانشگاه و مجتمع سبحان رسيدگي كرد و جلوي اين كارها را گرفت. ايستادگي، حرف و حضور مجلس در اين خصوص تاثيرگذار بود. در ماجراي كهريزك نيز مجلس به جد اين وقايع را دنبال كرد و گزارش‌هاي مجلس در اصلاح مسير موثر بود.
البته ممكن است افرادي دلخور شوند، اما ارزشي كه اين اقدامات براي تاريخ دارد مهم‌تر از اين دلخوري‌هاي خرد است. مجلس بايد به اين باور رسيده باشد كه حفاظت از منافع ملي اقتضاء مي‌كند كه مجلس با كسي رو در بايستي نداشته باشد.
{در پاسخ به اينکه شما در جريان انتخابات زماني كه فراكسيون اصولگرايان مي‌خواست از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كند، گفته بوديد كه چون همزمان رييس فراكسيون و رييس مجلس هستيد نبايد از كانديدايي طرفداري كنيد. زماني هم كه يكي از گزارش‌ها به دفتر شما رسيده بود تبريك رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد را از آن حذف كرده بوديد. نظر شما در اين خصوص چيست؟} اين تا حدي شوخي است كه در دفتر من چنين اتفاقي افتاده است و من چنين چيزي را به ياد نمي‌آورم. من معتقدم نظامات كشور بايد متناسب با جايگاه باشد و مشاجره‌ها بحث ديگري است. من خود روز شنبه رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد را تبريك گفتم، اما در مقابل هم معتقدم مجلس نبايد در انتخابات دخالت كند. اينها نمايندگان ملت هستند. همان‌طور كه معتقدم جايگاه رياست جمهوري اقتضاء نمي‌كند كه در انتخابات مجلس دخالت كند.
اين را درست نمي‌دانم كه از حيثيت مطلق مجلس در اين‌گونه امور استفاده شود. البته فراكسيون‌ها كار خود را انجام مي‌دهند و من چنين بياني نداشته‌ام كه چون رياست مجلس و فراكسيون با من است، فراكسيون بيانيه‌اي ندهد. فراكسيون يك جريان سياسي است و بر اساس اجماع تصميم مي‌گيرد، همان‌طور كه در اين انتخابات تصميم گرفت، آراي مختلفي وجود داشت و نهايتا در بين آنها راي‌گيري شد و آنها حمايت كردند. نظر من اين است كه مجلس يك جايگاه رسمي دارد و نبايد در مسايل سياسي انتخاباتي ورود پيدا كند.
{علت مردودي خواص در انتخابات اخير را چه مي‌دانيد و بايد خواص چه كنند تا در آزمون ديگر شانس‌شان را امتحان كرده و موفق شوند؟} دركشورمان از ابتداي پيروزي انقلاب عده زيادي با اخلاص خود قصد خدمتگزاري داشته و در راه انقلاب فداكاري كرده‌اند و آن را ادامه مي‌دهند اين افراد مراتب و شدت و ضعف مختلفي دارند. از سوي ديگر عده كمي بودند كه نگاه خائنانه‌اي داشته و به كشور لطمه زده‌اند. از ابتداي انقلاب در جريان سوابق جريان منافقان و بني صدر كه به مقابله با نظام ايستاده‌اند و مشكلاتي را براي نظام به وجود آورده‌اند، قرار داريد.
مرزبندي بين خدمتگزاران و منافقين بسيار حائز اهميت است، بايد به اين موضوع توجه كرد. مطالبي كه اخيرا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مطرح كرده‌اند به اين موضوع اشاره دارد.
در ادوار مختلف افراد خدمتگزاري با مراتب مختلف بودند. به طور مثال آقاي ناطق نوري يكي از شخصيت‌هاي بارز كشور در ادوار مختلف بوده است. اين شخصيت مبارز و فعال در صحنه سياسي مدت‌ها رييس مجلس بود و اكنون نيز در بازرسي دفتر مقام معظم رهبري حضور دارد، شخصيت ايشان شخصيتي ممتاز است كه همواره در ميدان‌هاي مختلف فعال بوده است.
چه فايده‌اي است كه اين گونه افراد را تخريب كنيم؟ چرا بايد شخصيت‌ها را تنها به اين دليل كه يك موضع آنها را نمي پذيريم نفي كنيم؟ به طور طبيعي هيچ كس مطلق نيست، هر كسي در عرصه سياسي حضور مي‌يابد قابل نقد مي‌شود، ولي آيا مي‌توان خدمات گذشته آنان را ناديده گرفت و آيا اين كار براي كشور درست است؟اين موضوع درباره افراد ديگر نيز صادق است. وقتي مقام معظم رهبري در نماز جمعه‌اي كه بعد از انتخابات حضور يافتند از افراد مختلفي كه در انتخابات حضور داشتند، ياد كردند و خدمات‌شان را بر شمردند، اين يعني اين كه عرصه‌اي كه در كشور وجود دارد از سوي ايشان تعريف مي‌شود. اين درست نيست كه ما گذشته ايران و انقلاب را يك سره ناديده گرفته و تخريب كنيم. بايد توجه داشته باشيم كه ميدان افراد خدمت گذار و افراد خائن جدا شود.
اين نوعي ظرفيت‌سوزي است كه ما به اين امر توجه نداشته باشيم. بنده فكر مي‌كنم آنجا كه بصيرت حكم مي‌كند اين است كه به اين چارچوب توجه كافي داشته باشيم، افراد را بي‌جهت تخريب نكنيم، فضاي تندروانه در كشور ايجاد نكنيم كه در دالان اين فضا بسياري از چيزها حق و ناحق شود و براي كشور مشكلات ايجاد شود. بايد نگاه منصفانه داشته باشيم.
ممكن است سياست مداري در يك مقطعي در تصميم‌گيري اشتباه كند، ولي اگر قصد خدمت داشتيم بايد مجال بازگشت به آن سياست‌مدار داد. در مسايل پس از انتخاب نيز همين طور است. افرادي كه در صحنه انتخابات حاضر شدند افرادي بودند كه در گذشته كارنامه‌اي در ايران داشتند، پس از انتخابات اشتباهاتي داشتند. بايد از اين فضا استفاده مي‌كردند و مطابق قانون اساسي و قوانين عمل مي‌كردند. اكنون نيز به اين دوستان توصيه مي‌كنم كه به فضاي تندروانه دامن نزنند.
فضاي تندروانه به نفع منافع ملي كشور نيست. شاهد بوديد زماني بني صدر تندترين حرف‌ها را برعليه حزب جمهوري اسلامي مي‌زد، در آن زمان در راس اين حزب مرحوم شهيد بهشتي، آيت‌الله هاشمي و آيت‌الله خامنه‌اي بودند، اما طوفان اتهاماتي كه بني صدر به اين حزب مي‌زد مجال فكر كردن را از عرصه جامعه مي‌گرفت. پس از مدتي هم معلوم شد كه اين فرد خائن است و از ميدان به در رفت، اما در كنار آن بسترها كه به وجود آورده بود، گول منافقين را خورد كه عبرت آميز است.
برخي از كارهايي كه پس از انتخابات انجام شد ظلم به نظام و انقلاب بود و مجلس در اين زمينه‌ها حساس است. مجلس در مواقع حساس با بيانيه‌ها و حضور به موقع‌اش نسبت به برخي از افراط‌گري نسبت به انقلاب موضع‌گيري داشته است، البته از طرفي ديگر نبايد به افراد نيز تعدي شود.همان‌گونه كه مقام معظم رهبري در رابطه با برخي از اقداماتي كه در رابطه با كهريزك و كوي دانشگاه گفتند كه خون به دل ‌شان شد مي‌توان گفت كه اين حوادث كمي نبود. بنابراين نوع ورود مجلس و حساس شدنش به اين موضوع‌ها بازدارنده بود تا اين رفتارها صورت نگيرد. از طرف ديگر بسياري از اين گزارشات مفيد واقع شد، به گونه‌اي كه برخي از اين گزارشات به قوه قضاييه براي رسيدگي فرستاده شده است كه در حال حاضر دنبال مي‌شود. البته آنها از مجاري خودشان اين موارد را نيز دنبال مي‌كنند. در چنين شرايطي مي‌توان گفت كه اين مسير فعال بودن كمك مي‌كند كه جلوي اين كارها در كشور گرفته شود. انتظار ما از قوه قضاييه رسيدگي به همه ابعاد موضوع است تا حقي ضايع نشود و در اين زمينه پيگير نيز هستيم.
وحدت در كشور و نزديكي فكرها به همراه قبول اين‌كه افكار مختلفي كه در چارچوب نظام، افكار رهبري و قانون اساسي كار مي‌كنند بايد دل‌مشغولي‌شان توسعه‌ي كشور باشد. اين‌گونه مشاجرات سياسي تنها باعث مي‌شود كه ذهن‌ها از مسائل اصلي دور بماند، لذا بايد اين موضوع در كشور جا بيفتد.
فرمايشات مقام معظم رهبري نشان مي‌دهد كه كشور ما از ظرفيت نخبگي خوبي برخوردار است و مردم در هر انتخابات با آگاهي شركت مي‌كنند، اين امر نشان مي‌دهد كه اولا نبايد مساله‌ انتخابات را به تابو تبديل كنيم كه يك عده پشت آن خيمه زده و مشكلات ايجاد كنند. ما بايد مسير كشور را براي كار هموار كنيم، انتخابات تنها ابزاري براي اداره‌ كشور و براي رسيدن به اهداف است و نبايد آن‌چنان اصالت پيدا كند كه هدف گرفته شود.
گزارش كميته‌هاي مجلس كه بعد از انتخابات به شكل شفاهي به من داده شده، اما به شكل كتبي هنوز ارايه نشده است. درخصوص احتمال قرائت اين گزارش‌ها نيز زماني كه اين گزارش‌ها به شكل رسمي ارايه شد درخصوص اين مساله تصميم‌گيري مي‌كنيم.
22 آذر
در صحن علني: در حاشيه مراسم 16 آذر امسال در دانشگاه تهران به واسطه توهين به ساحت امام راحل اتفاق افتاد. كسي ترديد ندارد قشر فرهيخته دانشگاهي، هر ايده‌اي كه داشته باشد، به چنين رفتار سخيفي روي نمي‌آورد.امروز ملت ايران قبل از فرا رسيدن محرم و گريستن بر مظلوميت امام حسين (ع)، به خاطر مظلوميت امام (قدس‌سره) عزادار شد و اهانت ناجوانمردانه به نماد صلابت و بيداري مسلمانان در عصر حاضر، نماد استقلال ملت ايران، نماد عزتمندي مسلمانان در مقابل استكبار قلب همه امت را جريحه‌دار كرد. گفته مي‌شود آن صحنه موهن كه در تلويزيون منعكس گرديد مربوط به دانشجويان نمي‌شود. كسي ترديد ندارد كه قشر فرهيخته دانشگاهي، هر ايده‌اي كه داشته باشند، به چنين رفتار سخيفي روي نمي‌آورند. سخن در اين است كه وقتي فضاي سياسي جامعه را غبارآلود كرديد و در شعارها و پيام‌هاي خود، معيارها و حدود و قانون اساسي را محترم نشمرديد و به راحتي از راهنمايي‌هاي دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب عبور نموديد، مجال براي عده‌اي فراهم مي‌كنيد كه ريشه‌ها و هويت‌ها را به سخره گيرند.
 اين حوادث معلول سهل‌انگاري‌هاي سياسي، نسبت به دستاوردهاي انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي شهداست كه در رفتاري توام با عصبانيت نمايان گرديده است. در ابتداي پيروزي انقلاب، نقطه هدف تيراندازي سياسي دشمن اصل ولايت‌فقيه بود. بعيد است كسي در صحنه‌ي سياسي كشور غوري داشته باشد و نيافته باشد كه اساس مبارزه آمريكا و عوامل داخلي آنها نظير منافقين، بني‌صدر و ليبرال‌ها و گروه‌هاي ضدانقلاب در مايوس كردن مردم، حركت به سوي تخريب جايگاه ولايت‌فقيه بود.
در دهه‌ي اول انقلاب شخصيت حضرت امام و روحانيت و مرجعيت و در دو دهه بعد اين فلش به سوي مقام معظم رهبري نشانه رفت. علت اين امر هم روشن بود، آن تفكري كه به ملت ايران هويت بخشيد تا در مقابل ديكتاتوري شاه بايستد، تا در مبارزه با استكبار نقش پيشتاز در بين ملل اسلامي داشته باشند، تا حركت فراگير نسبت به صهيونيزم در منطقه و جهان ايجاد كنند، تا در دفاع از مستضعفين و ايجاد عدالت قيام نمايند، تا نمونه‌اي از مردمسالاري ديني را در دنياي پر از فريب و نيرنگ ارايه كنند، امام (ره) بود و امروز حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) با استواري و فرزانگي چراغ راهنماي ملت در اين مسير هستند.
ستيز آنان با قطب انقلاب اسلامي براي فرزندان انقلاب تازگي ندارد ،اما تعجب در اين است كه دوستان ديروز انقلاب چرا هشيار نمي‌شوند. قيام غيرتمندانه‌ي ملت در روز گذشته مخصوصا در حوزه‌ي علميه‌ي قم يادآور حضور آگاهي‌بخش آنان در 19 دي بود كه جرقه‌ي بيداري ملت گرديد. به نظر مي‌رسد كه حضور معنادار در روز گذشته نوعي اتمام حجت در مشاجرات مشمئزكننده ماه‌هاي اخير بود؛ البته بارها رهبر معظم انذار دادند و دلسوزان انقلاب مشفقانه سخن گفتند و راه را نشان دادند.
23 آذر
در مراسم سي‌امين سالگرد شهادت آيت‌الله مفتح: بايد مساله اصلي ما همان آمريكا باشد. بسياري از مناقشات فرسايش‌آميز در داخل كشور وقتي با اين نگاه نگريسته شود، متوجه مي‌شويم كه همه به صورت تصنعي به وجود آمده است .
در زمان انتخابات يك سوالي وجود داشت، اما چرا آن را به يك منازعه بزرگ تبديل مي‌كنيم؟
توهين اخير نسبت به ساحت امام خميني (ره) خيلي بد بود و معلوم است كه در همين صفحه شطرنج رقم خورده و آنها دنبال آن هستند كه مجادلات بي‌ربط در كشور ايجاد كنند، البته حق نيست كه ملت پاسخ دهند، زيرا قدر و منزلت امام چيز كوچكي نيست كه كسي تفنني با آن برخورد كند.
شما دوستاني كه اهل فكر و دانش هستيد، بدانيد كه آمريكايي‌ها دنبال چنين چيزهايي هستند و ما بايد مسائل اصلي را دنبال كنيم كه يكي از اين مسائل شناسايي دشمن است تا بتوانيم شرايط را به سمت توسعه ببريم، نه اين‌كه به مشاجرات دامن بزنيم .
آقاياني كه راهي را دنبال كردند توجه كنند كه منافع ملي ايران اين گونه نيست و ما احتياج به آرامش داريم و شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه بتوانيم كار كنيم و توسعه را فراهم كنيم .

در مراسم تجليل از 200 دانشجوي نخبه، برگزيده و فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد و دكتراي فرزندان خانواده كميته امداد امام: با يادآوري اين نكته كه ايجاد دعواي تصنعي، مسلك امام و رهبري نيست، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري گفت: رهبر معظم انقلاب صراط را مشخص كرده‌اند، اما عده‌اي به اين مساله توجه لازم را نشان ندادند و عده‌اي نيز از اين مناقشات سوءاستفاده كردند كه اين مساله به نفع جامعه نيست.
{ با اشاره به اقدام اخير در اهانت به ساحت امام خميني (ره) با دردآور توصيف كردن اين مساله} اگرچه اين مساله از سر غفلت صورت گرفت، اما وقتي مكشوف شد لازم بود كه ملت موضعش را روشن كند، مهم اين است كه اين مساله اسباب تنبه براي برخي شود كه اين كار را كردند.
بحث‌هاي موجود در كشور پس از انتخابات رياست جمهوري، كشور را دچار سايش مي‌كند، دوستان انقلاب بايد توجه كنند كه تنها مساله كشور انتخابات نيست و انتخابات تنها يك ابزار است، اما امروز شاهديم كه تبديل به اسباب سايش مي‌شود.
رهبري ديروز نكات مهمي را فرمودند و راه را نشان دادند و نگاهشان را جذب حداكثري و دفع حداقلي عنوان كردند. دوستان بايد اين مساله را دريابند و خودشان را بازتعريف كنند. دوستان به صلابت كشور و جمهوري اسلامي کمک کنند و هركس در هر جايي كه اشتباهي را كرده بپذيرد؛ چرا كه امروز كشور به اخوت و برادري و همدلي بيشتر نياز دارد تا مستمسكي براي ديگران نباشد كه به صورت چماقي منافع ملي را دنبال كنند.
{با اشاره به تجربيات گذشته‌ كشور در مورد افشاگري} در تجربيات گذشته كشور بايد به اين نكته توجه كرد كه شايد عده‌اي جامعه را به اين سمت هول دادند؛ همان‌گونه كه اوايل انقلاب شاهد بوديم كه برخي گروه‌ها جولان مي‌دادند و شعار روزنامه‌ها افشاگري شده بود. افشاگري برخي چيزها كه به منافع كشور لطمه بزند خوب نيست و آبروي فردي را ريختن، بي‌ديني است، ساحت مدينه غدير، اين‌گونه امور نيست. دل امام علي (ع) پر از اسراري بود كه در دوراني كه كنار نشسته بودند چيزي نگفتند؛ چرا كه مصلحت را در اين مي‌ديدند تا در جامعه اختلاف رخ ندهد.
8 دي
در صحن علني: روزهاي اخير در دهه محرم براي مردم فهيم و متدين كشور حاوي دو درس بود. نخست نشان دادن درس دينداري، غيرت، حريت و همبستگي معنوي در مدرسه سيدالشهدا امام حسين(ع) بود؛ به طوري كه همه اقوام و اصناف ايراني با قلبي حزين، حماسه سالار شهيدان را در قلمرو ايران اسلامي و حوزه تفكر اسلامي به تصوير كشيدند.
دراين جا سلايق مختلف اجتماعي و سياسي در امواج يكرنگي معنويت عاشورايي، طوفاني از قدرت استعلائي كيش اهل بيت(ع) و انقلاب رهايي بخش اسلامي را به پا نمودند كه در عصر از خودبيگانگي مدرنيته و فرار از مرگ‌آگاهي غيرقابل تصور بود. چرا كه دنيازدگي عصر حاضر تربيتي را براي انسان‌ها مهيا كرده است كه فرسنگ‌ها از چنين عواطفي فاصله پيدا كرده است و هر چه بيشتر در فرديت فرو رفته و از سنت‌هاي جمع‌گراي معنوي دور گشته است.
 اين امر اختصاص به مكتب عاشورا دارد كه هر سال موجي از شوريدگي و شيدايي حسيني در قلوب مومنان ايجاد مي‌كند و رشته‌اي است كه همه لحظات سالانه آدمي را تحت تاثير خود قرارمي‌دهد تا به سعادت برسد، كه "ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه".
درس دوم كه تامل برانگيز شد، گستاخي عده‌اي چه در مراسم تشييع مرحوم آيت‌الله منتظري در شهر مقدس قم و چه در روز عاشورا در تهران به ساحت مقدس ماه محرم و عاشوراي حسيني بود. صورت ظاهر موضوع را به ادامه بحث و جدل‌هاي انتخابات اخير مربوط ساخته‌اند، اما اين يك صورت فريب‌كارانه بيش نيست. ماهيت آنچه كه در اين ايام رخ داد چيزي جز يك اقدام ضد ديني و ضد انقلابي نبود.اين كه مراسم تشييع يك عالم بهانه‌اي شود جهت دفع كينه نسبت به اصل انقلاب، آيا جز فرصت‌طلبي نام ديگري دارد؟
همه كساني كه حتي نقدي بر آرا سياسي ايشان وارد مي‌دانستند حرمت فقاهت را پاس داشتند و به مقام علمي ايشان احترام گذاشتند و حكمت و ادب حوزه فكري امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را نشان دادند. آيا پاسخ اين متانت سياسي و ادب اجتماعي و ديني، چنين گستاخي‌ها، آن هم در شهر كريمه اهل بيت بود؟ هر چند مردم انقلابي و آگاه استان قم با حضور در صحنه، پاسخ اين شناعت سياسي را دادند اما وجه ضد ملي ماجراجويي‌هاي اخير را بيشتر روشن كرد.
حادثه روز عاشورا يكباره بخش اعظم هويت اين جريان را علني كرد. بعيد است كسي درد توهين سهمگين اعمال سبك و ضد ديني ظهر عاشوراي اين عده را با همه وجود درك نكرده باشد. چرا ظهر عاشورا كه همه به احترام سيدالشهدا(ع) و در سوگ او در عمق وجود خود عزادار هستند شما به آرمان يك ملت توهين كرديد؟ شما توجه داريد به چه مقامي بي‌احترامي كرديد؟ به ولي خدا به واسطه فيض‌الهي. مگر اين امري است كه بتوان به راحتي از آن گذشت. امروز همه ما در مقابل ساحت مقدس امام حسين(ع) خجل و شرمنده‌ايم، عذر خواهيم از محضر ولي‌الله الاعظم امام زمان(عج) كه عصر عاشورا چنين حوادث بي‌سابقه‌اي در كشور اهل بيت رخ داد.
با اقدامي كه روز عاشورا انجام داديد عملا جنگ با خدا و ولي خدا را آغاز كرديد. جداي از عقوبت اخروي اين جا موضعي است كه به هيچ وجه از آن نمي‌گذريم، شما نسبت به ولايت فقيه كه ميراث فكري امام(ره) و ثمره خون صدها هزار شهيد است توهين نموديد و با سخافت درشت گويي كرديد و به تخريب امكانات دولت و مردم پرداختيد حال به خوبي عيان كرديد كه مساله انتخابات بهانه بود و خوب است اين را هم بدانيد كه ما در راه امام حسين(ع) و صيانت از معارف عاشورا و حفظ حرمت اهل بيت(ع) و دفاع از ولايت فقيه، تا پاي جان ايستاده‌ايم و با هيچ كس مماشات نخواهيم كرد.
مجلس شوراي اسلامي از مسوولان امنيتي دولت اعم از وزارت‌ كشور و اطلاعات و قوه قضاييه مي‌خواهد اين گونه افراد هتاك نسبت به ساحت دين را دستگير و با چنين افراد ضد انقلابي، بدون هيچ ملاحظه‌اي اشد مجازات را جاري كنند.
نمايندگان ملت به عنوان امناي ملت به طور جد پيگير اجراي عدالت در مورد اين افراد هستند، و لازم است كميسيون امنيت ملي و قضايي نهايت سعي خود را در استيفاي حقوق ملت به كار گيرند، مخصوصا اين افراد بايد نسبت به تخريب امكانات مردم و يا تجهيزات و اماكن دولتي كه با ماليات مردم ساخته شده‌اند پاسخ‌گو باشند. اينجا لازم است عرض كنيم ما حساب جريان‌هاي سياسي داخل انقلاب، نظير جريان‌هاي موسوم به چپ در نظام را از چنين افراد ضد انقلاب جدا مي‌دانيم؛ چه آنان عموما حسن سابقه در ديانت و تعلق خاطر به انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) داشته‌اند. اما انتظار هم داريم برخي از آقايان كه در حوادث انتخابات اعتراضاتي داشته‌اند به هوش بيايند، و با اين همه اماره و بينه، مسير خود را به طور روشن از اين جريان زشت كار، جدا كنند.
نه اين كه مجددا بيانيه صادر و در آن فضا را غبار آلوده‌تر كنند. سخنان مفتضح مسوولان انگليس، آمريكا و اسرائيل در حوادث ضد ديني عاشورا، آن‌قدر عيان و چندش‌آور است كه جايگاه اين حركت را در تخريب ارزش‌هاي ديني و انقلابي كاملا روشن مي‌كند. جزع و فزع وزير جنگ فلاكت‌زده رژيم صهيونيستي براي كمك بيشتر كشورهاي غربي به اين حركت ضد ديني، به ايضاح شرايط سياسي، كمك بسيار كرد؛ مخصوصا دستپاچگي رسانه وهابيت سلطنتي، بيش از حد رسوايي به بار آورده است، كه اميدوارم همه اين وقايع و حقايق، حضرات معترض را به خود بياورد و توجه كنند به خاطر برخي مجادلات سياسي با برادران انقلابي خود، يكباره همسفر يك عده ضدانقلاب ضددين نشوند.
البته يكي از نعمات اين آزمون الهي، جلوگيري از لغزش عده‌اي در تصور ساده‌انگارانه نسبت به تحولات آمريكا بود. نوع رفتارهاي آمريكا درحوادث چند ماه اخير، چيزي جز فرصت‌طلبي براي ضربه‌زدن به منافع ملي ايرانيان و مسلمانان نبود، حال چه دخالت‌هاي كودكانه در مسايل داخلي ما و چه ژست‌هاي چند پهلو در مساله هسته‌اي، و از ديگر مسائل، موضوع درخواست سفر جناب آقاي جان كري به ايران است.
اين روزها در سطح رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. البته چندي پيش طي نامه‌اي تقاضاي خود را مطرح كردند. آيا بهتر نيست به جاي سفر به ايران، به رفتارهاي دوگانه ايالات متحده پايان دهيد؟ در همين شرايط كه اين نامه نوشته شده شاهد اقدامات ستيزه‌جويانه كنگره و دولت آمريكا چه در مسايل هسته‌اي و چه اقدامات موذيانه در مسايل اخير هستيم؛ يا بايد اين نوع حركت‌ها تنافر سياسي را حمل بر آشفتگي سياسي نمود يا اقدامات فريب‌كارانه؛ در هر صورت توصيه ما اين است كه حداقل خودتان تحليل يكساني از شعار تغيير داشته باشيد، تا بتوانيد آن را براي ديگران تفسير كنيد.
چه آن چه تا امروز از تغيير در مشرق زمين دريافت شده است چيزي جز رجعت به سياست‌هاي گذشته نبوده است. سخنان اخير رييس‌جمهور آمريكا در حمايت اين عده كه اقدامات ضدديني در روز عاشورا انجام دادند بيشتر اين رجعت را نشان مي‌دهد. آقاي اوباما بايد شرمنده رفتارهاي ضد حقوق بشر سربازانش در ابوغريب، گوانتانامو، افغانستان و عراق باشد و اعلام مي‌كنيم، اين گونه ستايش‌هاي شما از اين گروه، هم آبروي شما را مي‌برد و هم پس زمينه حركتي اين عده ضد دين را بهتر نشان مي‌دهد و قاطعيت عمل نظام را بيشتر موجب مي‌شود.
اقدامات آشوبگران و هتاكان در روز عاشورا را باعث خجالت بود. در كشور امام زمان (عج) عده‌اي با تحريك اجانب بر ضد آيين و كيش مقدس اسلامي بي‌حرمتي كردند.
 
در جمع نمايندگان و كاركنان مجلس شوراي اسلامي كه در محكوميت اقدامات هتاكان در روز عاشورا بر سر مزار شهداي گمنام در مجلس حضور يافته بودند: امروز همه‌ي ما عزاداريم. دليل اين مسئله هم به خاطر ايام محرم و هم به خاطر جسارتي است كه به سرور و سالار شهيدان شده است. اين مسئله همه‌ ما را خجل كرد، چرا كه در كشور امام زمان(عج) عده‌اي با تحريك اجانب بر ضد كيش و آيين مقدس اسلامي تا اين حد بي‌حرمتي كردند.
راهپيمايي نمايندگان به عنوان يك كار نمادين عاملي بود كه نشان مي‌دهد مجلس در برابر اين توطئه‌ها آرام نمي‌نشيند و براي صيانت از حقوق اساسي ملت و انقلاب اسلامي يكپارچه است و از آن دفاع مي‌كند.
حادثه‌ي روز عاشورا و قبل از آن در قم يك زنگ خطر و بيدارباش براي همه بود. همگان بايد بدانند كه با اين اقدامات فضا غبارآلود شده و عده‌اي فتنه‌گر كه با آرمان‌هاي امام(ره) و انقلاب ستيز دارند به خود جسارت اهانت به حريم سيد الشهداء(ع) را مي‌دهند. همه‌ي نيروهاي انقلابي بايد توجه كنند كه دشمن در پي آن است با رخنه در ستون و صفوف انقلابي به حركت‌هاي ضد انقلابي خود شكل مي‌دهد.
ولايت فقيه ستون جمهوري اسلامي است. ولايت فقيه عامل ايستادگي ملت است و همين ولايت فقيه باعث شد كه در طول 30 سال ملت بتواند در برابر خيل عظيم دشمنان پايداري عظيم از خود نشان دهد و اگر در دوران جنگ ولايت فقيه نبود، نمي‌توانستيم در برابر دشمنان ايستادگي كنيم. ولايت فقيه چهره ديكتاتوري بني‌صدر را برداشت، اما عده‌اي تصور مي‌كنند كه فضايي ايجاد شده كه بتوانند عليه منافع كشور اقدام كنند، اما آنها سخت در اشتباه هستند.
ملت ايران با تندي و جديت با عوامل حوادث روز عاشورا برخورد مي‌كند و اين جمع نمايندگان كه از همه‌ي سلايق تشكيل شده نشان مي‌دهد كه همه در پاي آرمان‌هاي انقلاب يكصدا هستيم.
اوباما در رفتار سبك و كودكانه‌ يك سال اخير از يك طرف بحث از حقوق مسلمانان مي‌كند و از طرف ديگر در تلاش است با بروز برخي مسائل در كشورهاي اسلامي از آنها سوءاستفاده كند، اما بايد بداند كه زمان اين اقدامات به پايان رسيده است. ما امروز در كنار مزار شهدا با روح بلند امام(ره) پيمان مي‌بنديم كه تا آخرين نفس پاي آرمان‌هاي انقلاب ايستاده‌ايم و در مقابل اين حركت‌هاي ضد انقلابي و براي دفاع از انقلاب و ولايت فقيه تا پايان جان ايستاده‌ايم.
پس از پيروزي انقلاب از اين حوادث زياد داشته‌ايم، اما با صلابت نيروهاي انقلابي مانند كف روي آب از بين رفته‌اند و ما اين جريان ضدانقلاب و ضددين را سركوب مي‌كنيم.
 
9 دي
در مراسم راهپيمايي مردم گناباد: در حال حاضر فضا تا حد زيادي غبارآلود شده و هر كسي ديگري را متهم مي‌كند و رسانه‌ها هم غوغايي به پا كردند، اما ملتي كه صراط صحيحي داشته باشد راه در مقابلش باز مي‌شود.
مدت‌ها است كه در كشور ما صحبت‌هايي مي‌شود و بهانه‌جويي‌هايي مطرح مي‌كنند كه ظاهر و باطني دارد و بايد از صبر جميل مردم در اين مدت سپاسگزاري كنيم، زيرا بيش از شش ماه است كه از انتخابات گذشته است اما اين صحبت‌ها همچنان ادامه دارد و مردم ما با متانت تحمل كردند.
كشور ما بر اساس اراده مردم رقم مي‌خورد و افتخار مي‌كنيم كه كشور ايران همه اقداماتش بر اساس اين اراده مردم است. بسياري از كشورهاي اطراف ايران صورت ظاهر بزك كرده و دموكراسي را نشان مي‌دهند، اما مردم آن‌ها نقشي در كشور ندارند؛ اما ما پاي دموكراسي خود ايستاده‌ايم و از آن صيانت مي‌كنيم و بايد به لوازم آن متعهد باشيم. ضمن آنكه در انتخابات به صورت طبيعي يك عده مورد قبول مي‌گيرند و عده‌اي قرار نمي‌گيرند، اما كش دادن اين موضوع درست نيست و به مصلحت كشور ما نخواهد بود البته اين اتفاقات ظاهر قضيه بود.
اين اتفاقات باطن ديگري هم داشت كه چند روز پيش آن را ديديم. چرا ما در مقابل چنين آزموني قرار گرفته‌ايم؟ من اين آزمون و امتحان را براي هماهنگ‌سازي روحيه‌ اين كشور مفيد مي‌دانم و شما سربلند بيرون آمديد و انقلاب را سربلند كرديد.
ما در آيات الهي داريم كه فتنه بالاترين قتل است و مجازات آن جهنم جاودان است و علت آنكه به اين ميزان مورد توجه قرار گرفته آن است كه فتنه آسيبي به جامعه مي‌رساند و جنسش متفاوت از قتل‌هاي ديگر است، زيرا يك قتل ناجوانمردانه حداكثر ايجاد ناامني در منطقه مي‌كند و دستگاه عدليه بايد آن را پيگيري كند، اما فتنه بيم را از بين مي‌برد. وظيفه‌اي كه خداوند در قرآن كريم براي ما مشخص كرده، آن است كه همه بايد در مقابل فتنه ايستادگي كنيم و به پا خيزيم زيرا همه در مقابل فتنه مسوول هستيم.
نبايد از امتحان و آزمون‌ها نگران باشيم. ما بايد در اين آزمون‌ها استعدادهاي خود را پرورش دهيم تا از آزمون سربلند بيرون بياييم. ضمن آنكه همه ما در معرض آزمون هستيم و اين آزمون‌ها براي همه مفيد است، البته اگر كسي مي‌خواهد دعا كند از خداوند بخواهد از اين فتنه‌هاي گمراه كننده به راحتي بيرون بيايد.
آن‌هايي كه قوي‌تر هستند آزمون‌شان سخت‌تر است. اما ملت‌هايي كه در حالت خواب‌آلودگي قرار دارند و آگاهي‌شان كم است آزمون‌شان ضعيف‌تر است، اما ملتي كه مي‌گويد اين سرزمين امام زمان است بايد آمادگي آزمون‌هاي بزرگ را داشته باشد تا جلودار باشد.
همچنين در اين ميان عده‌اي نگذاشتند انتخابات با اين عظمت به خوبي به دنيا معرفي شود و نكته‌ مهم آن تحركاتي است كه كشورهاي ديگر انجام دادند كه از جمله آن رژيم صهيونيستي كه در دشمني‌اش ترديدي نيست در مورد انتخابات ما حرف زدند و آخرين بار نيز وزير جنگ آنها عنوان كرد كه اين اقدام موهن كه روز عاشورا شروع شد اگر كشورهاي غربي كمك كنند موجب اميدواري خواهد بود. آمريكايي‌ها نيز برخلاف حرف‌هايي كه در اين دوره جديد زدند با يك زبان تيز و گزنده عنوان كردند كه بايد به حقوق بشر در ايران توجه داشته باشيم و رژيم ايران نبايد به كساني كه در اين روز اهانت كردند سخت بگيرد.
در 13 آبان و 16 آذر جسارتي به عكس امام خميني(ره) شد اما پس از آن ديديم كه در تشييع جنازه يك عالم روحاني به دليل آنكه مرجع تقليد بود عده‌اي زيادي كه با او هم‌سليقه‌ سياسي نبودند شركت كردند، اما عده‌اي در اين مراسم صحبت‌هايي كردند كه نبايد انجام مي‌شد و اين اتفاق در روز عاشورا تكرار شد در واقع در آن روز به ولايت فقيه توهين كردند و در روز عاشورا به دين توهين كردند در حاليكه همه هويت ما مجاهدت‌ها در اين راه است.
در روز عاشورا شعارها يك طرف به دين و طرف ديگر به ولايت فقيه بود و اين همان موضوعي است كه مورد افتخار آن‌هاست كه البته مساله كوچكي هم نيست. همه اين حوادث درس بزرگي به ما مي‌دهد و ما نبايد از آن فرار كنيم بلكه بايد عمق بيشتر پيدا كنيم و انتخاب درست داشته باشيم.
راه سعادت در آن است كه از ولايت فقيه تبعيت كنيم. ولايت فقيه هست كه مي‌تواند در شرايط فعلي راه درست را به ما نشان دهد و بايد خدا را ستايش كنيم كه رهبري فرزانه مانند آيت‌الله خامنه‌اي را داريم.
دغدغه اين مرد الهي چيزي جز دين نيست ضمن آنكه سياست امري است كه افراد را اين طرف و آن طرف مي‌كشد، اما ايشان چه زماني كه در مشهد بودند و به عنوان مبارز فعاليت مي‌كردند و چه زماني كه نماينده مجلس، رييس‌جمهور و حتي رهبر شدند تغيير نكرده‌اند.
حضور وظيفه‌شناسانه مردم در راهپيمايي امروز نشان داد كه مردم ما پاي اساس دين با همه وجود ايستاده‌اند، اما وظيفه‌ ديگر آن است كه به اين جسارت افراد يك پاسخ كوبنده داده شود.
ملت ما از دستگاه امنيتي و عدليه اين را مي‌خواهند كساني كه در روز عاشورا چنين جسارتي را كردند حتما مجازات جدي شوند و دوم آنكه پاسخ خسارت‌هايي كه به امكانات دولتي زده شده از آن‌ها گرفته شود و همچنين كساني كه تحريك كننده، تشويق كننده و يا در اين حركت حضور داشتند بايد در مقابل اين خسارت‌هايي كه وارد شده پاسخگو باشند.
ما نيز در مجلس شوراي اسلامي اين جسارت را پيگيري مي‌كنيم و از دستگاه‌هاي مربوطه پيگيري آن را خواهانيم.
{مردم شعار "سران فتنه سبز اعدام بايد گردند" را سر دادند} اين نداي مطالبات مردم است و دستگاه‌هاي امنيتي بايد به اين موضوع رسيدگي كنند و افراد را به مجازاتشان برسانند. نكته ديگر حضور شما در صحنه راهپيمايي آن است كه اگر بار ديگر كسي جسارتي به اولياي دين و همچنين علمدار كشور آيت‌الله خامنه‌اي كند با متن ملت مواجه خواهد شد.
در اجلاسيه‌ بزرگداشت يك هزار شهيد منطقه‌ تربت‌حيدريه: امروز روش دشمنان نسبت به ايران عوض شده است و به تضعيف داخلي پرداخته‌اند، اما راه نجات ما از اين وضعيت پيروي از مقام معظم رهبري است و هر سليقه سياسي كه دلش براي منافع اسلام و انقلاب مي‌سوزد بايد اطاعت از ولايت فقيه كند كه اين راه نجات كشور است.
پيروان ولايت فقيه راسخ هستند و فرزندان اسلام و انقلاب ضمن حمايت از ولايت فقيه اجازه نمي‌دهند عده‌اي خفاش‌وار به امام حسين(ع) و مقدسات ديني اهانت كنند.
ملتي كه اين همه آزمون‌هاي مختلف را طي كرده از اين آزمون هم سربلند بيرون مي‌آيد. مردم اين منطقه در انقلاب پيش‌رو بودند، و قبل از آن‌كه جاهاي ديگر ايران تحول جديد براي انقلاب داشته باشند براي مبارزه با ديكتاتور زودتر از همه جا حركت كردند و به همين دليل است كه نماينده مردم اين منطقه عنوان مي‌كند كه اگر مردم تهران نمي‌توانند در مقابل افرادي كه روز عاشورا به امام حسين (ع) و مقدسات اهانت كردند، بايستند؛ مردم تربت حيدريه به تهران مي‌آيند و در مقابل آنها مي‌ايستند.
ما در اين 30 سال فراز و فرودهاي زيادي طي كرده‌ايم و تجربيات زيادي داشته‌ايم. تاريخ اين 30 سال ما قابل مقايسه با گذشته نيست و چيزي كه ما را در مقابل تلاش‌هاي دشمنان براي مبارزه با ايران از جمله جنگ، دخالت در كشور و حركت‌هاي نرم با اين صلابت حفظ كرده دو چيز است كه يكي تبعيت از خدا و رسول او و ديگري جهاد است.
در زماني كه بوش بر روي كار بود با بيان جنگ‌هاي صليبي و اينكه ايران محور شرارت است سعي داشتند تا مقدمات براي حمله نظامي ايجاد كنند و تصور مي‌كردند مي‌توانند با فشار سخت ايران را بگيرند، اما راهبري‌هاي مقام معظم رهبري وضع را به كلي عوض كرد و آنها شرايط بدي در عراق و افغانستان پيدا كردند و خودشان نيز اذعان مي‌كنند دچار مشكل شده‌اند. آنها به اين نتيجه رسيدند كه بايد ادبيات خود را عوض كنند و بايد شرايط دروني كشور را تغيير دهند زيرا از بيرون نمي‌توانند كشور را به دست بگيرند، اگر بوش صريح و سخت با ايران مواجه مي‌شد همه ملت ايران تكليف خود را مي‌دانستند، اما امروز رفتار مزورانه آمريكايي‌ها براي نفوذ در ايران فضا را مشوه مي‌كند.
آمريكايي‌ها در مسائل هسته‌يي و انتخابات نيز بيش از حدشان حرف زدند، همين آقاي اوباما كه سال تحويل را به ايران پيام داد، چرا اكنون از يك مشت اوباش كه به امام حسين(ع) اهانت كردند، حمايت كرد، لذا اكنون مي‌توان تحليل درستي از آمريكا داشت. آمريكايي‌ها يك اشتباه بزرگ در مورد ملت ايران مي‌كنند و فكر مي‌كنند با لفاظي‌ها مي‌توانند عده‌اي را فريب دهند، اما ديديم كه شعار تغيير آنها به زودي رو شد.
برداشت من اين است كه آمريكايي‌ها به دنبال دخالت در امور داخلي كشور هستند و تا مدت‌ها وضعيت فعلي را دنبال مي‌كنند، اما زماني اين خط فتنه كور مي‌شود كه ملت ايران يك صدا در صحنه باشند و با اين افراد با جديت برخورد كنند. نبايد از هياهوهاي اين افراد ترسيد و جالب اينجاست كه در ظهر عاشورا عده‌اي كه ضد دين بودند به امام حسين(ع) توهين كردند و ساختمان‌هاي دولتي آتش زدند و به ولايت فقيه توهين كردند. اما از آن طرف غربي‌ها و آمريكا نسبت به اين افراد اظهارنگراني كردند و به ايران عنوان كردند كه حقوق اين افراد در حال پايمال شدن است، اما ما خوب مي‌دانيم كه حرف آنها را نبايد جدي گرفت و بايد با قاطعيت با آنها برخورد كرد و راهش همين است كه مردم در صحنه باشند.
در فضاي غبارآلود هستيم كه بگومگو و جدال وجود دارد و هر كس گوشه‌اي حق را مي‌گويد و ناحق را نمي‌گويد.ممكن است همه افراد اطلاعات كافي نداشته باشند، اما راه آن است كه در فضاي غبارآلود تمسك به ولايت فقيه داشته باشيم كه اين راه همه را به مقصد مي‌رساند، در اين سي سال هر وقت پيرو ولايت بوديم پيروز شديم و در هرجا كه حرف‌هاي روشنفكري زده شد ضرر كرديم.
11 دي
در جمع مردم چناران: غربي‌ها مي‌دانند كه روحانيت فكر انسان‌ها را مي‌سازند و حركت‌هاي عمق‌ بخشي را به وجود مي‌آورند لذا در مقابل آن‌ها گروه‌هاي مختلفي مانند منافقين، توده‌اي‌ها، مجاهدين خلق و آمريكايي‌ها فعاليت مي‌كردند.
دومين نكته آن است كه مردم ما بر روي مسئله ولايت فقيه و حمايت از آن يكصدا ايستاده‌اند و ولايت فقيه نيز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمايي كرده است. آنها ترورهاي وسيعي را كه در اوايل انقلاب به راه انداختند براي آن بود كه انقلاب ما را به زمين بزنند، اما امام (ره) در مقابل آن ايستادند.
در جنگ تحميلي نيز اگر ولايت فقيه نبود مردم به صحنه نمي‌آمدند و ما توفيقي نداشتيم. حوادث اخير هم از همين جنس است اما با شكل ديگري است. اين حادثه‌اي كه پنج الي شش ماه با آن زندگي مي‌كنيم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتايج انتخابات بود و به همين دليل يك دودستگي به وجود آمد.
البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسي اعتراضي دارد آن را به صورت قانوني پيگيري كند نه اينكه تنها حرف آن را بزند؛ اما يك عده گوش نكردند و از اين فرصت‌ها نيز در نهايت غربي‌ها استفاده كردند.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب گفت: اين موفقيت‌ها موجب شده تا آنها نسبت به ايران بغض پيدا كنند و به همين دليل هم از فرصت پيش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند. سخن ما اين است كه شما كه حرف مردم را شنيده‌ايد بدانيد كه اين افراد كساني نيستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادي كه اموال دولتي را آتش زدند و به امام حسين (ع) و ولايت فقيه توهين كردند بايد به صورت جدي مورد مجازات قرار گيرند.
بايد تكليف خود را روشن كنيد، اگر مي‌گوييد با آن‌ها نيستيد علني اعلام كنيد نه اينكه با حرف‌ها و پيغام‌هاي خود بنزين در آتش بريزيد. ما نمي‌گوييم كه نقد نكنيد و نمي‌گوييم كه دولت و مجلس هيچ ايرادي ندارند اما كارهايي كه اين روزها رخ داد نقد نبود، آيا شما مي‌خواستيد دوباره ديكتاتوري در كشور ايجاد كنيد و به عنوان آزادي بيان خفقان ايجاد كنيد؟
 
پيش‌خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد:كشور ما در شرايط فعلي دچار فتنه شده است، البته فتنه يك امتحان و آزمون است و ملت ما با هوشياري با آن برخورد كرده است. ايمان بدون بصيرت سعادت انسان‌ها را تامين نمي‌كند. آن ايماني مورد رضايت الهي است كه بتواند از درون فتنه‌ها عبور كرده و صلابت خود را همچنان داشته باشد.
در چه شرايطي فتنه شكل مي‌گيرد؟ زماني كه حق و باطل شبيه‌سازي مي‌شوند زمينه شكل‌گيري فتنه به وجود مي‌آيد، البته در زندگي متعارف اين گونه نيست، اما وقتي گردباد فتنه به وجود مي‌آيد تشخيص آن با باطل مشكل مي‌شود، لذا فتنه‌گران حرف باطل خود را با ظاهر حق‌نما بيان مي‌كنند.
فتنه حتي به خود به وجود آورندگان هم رحم نمي‌كند و آنها را به سمت ديگر پرتاب مي‌كند. شما شاهد بوديد كه بعد از انتخابات يك سري دعاوي مطرح شد، اما بعدا متن آن چيزي كه ظاهر شد با ظاهر آن متفاوت بود به گونه‌اي كه ديديد در روز عاشورا به امام حسين(ع) جسارت كردند در واقع وقتي گردباد فتنه به وجود مي‌آيد شرايط براي همه از بين مي‌رود و آتش فتنه فرو خورنده خود فتنه‌گران نيز مي‌شود.
شبه‌افكني، تفرقه‌افكني، نفي افتخارات گذشته جامعه، استفاده از شعارهاي به ظاهر جذاب كه باطن آن ستم است و استفاده از احساسات براي تحريك مردم از جمله روش‌هاي فتنه‌گران است. در اين شش ماه از همه اين ابزارها استفاده شد و بين صفوف مختلف، سياسيون و مردم اختلافاتي ايجاد كردند. فتنه پيام‌هاي منفي و مثبت به همراه دارد. در شرايط غفلت پيامدهاي فتنه منفي خواهد بود، اما اگر بصيرت داشته باشيم مي‌توانيم پيامدهاي مثبت آن را متوجه شويم.
اگر با فتنه درست رفتار نشود ارزش‌ها فراموش مي‌شود. در صورتي كه با فتنه برخورد نشود حاكميت حاكمان سودجو، گروه‌گرا، دشمن حقيقت و گستاخ در جامعه مهيا مي‌شود. البته در صورتي كه با فتنه‌گران برخورد شود پيامدهاي مثبتي به همراه خواهد داشت كه از جمله آن جدا شدن و مشخص شدن مرزبندي‌ها، ‌پختگي اجتماعي و سياسي، به فعليت رسيدن استعدادهاي ملت خواهد بود.
عمل بر اساس يقين،‌ رجوع به قرآن، ‌تمسك به اهل بيت(ع)، ‌مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع فتنه‌گران، ‌بردباري و مدارا و تلاش براي آرام كردن اوضاع از جمله شيوه‌هاي مبارزه با فتنه است كه همه بايد آن را شناخته و به آن عمل كنند.
حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه نشان داد كه ملت ما از اسلام، ‌اهل بيت(ع) و رهبري عقب‌نشيني نكرده است.اگر عده‌اي تصور مي‌كنند كه با آتش زدن امكانات دولتي و شعارهاي آمريكايي‌پسند مي‌توانند ملت ما را به عقب‌نشيني وا دارند اشتباه بزرگي مي‌كنند، زيرا ملت ما نشان داده است كه در اين مسير با هيچ‌كس مماشات نمي‌كنند.
{خطاب به كساني كه در شعارهاي خود به مقام معظم رهبري توهين كرده بودند} آيا مي‌خواهيد با شعار بر عليه ولايت فقيه مجددا در كشور ديكتاتوري ايجاد كنيد؟
{با اشاره به دخالت‌هاي كشورهاي غربي و عربي در مسائل ايران} ملت ايران فريب رنگ‌ها و الفاظ را نمي‌خورد و پاسخ محكمي به آمريكايي‌ها مي‌دهد و شما مطمئن باشيد كه ما پاي اشد مجازات به توهين‌كنندگان به امام حسين(ع) ايستاده‌ايم و ضروري است دستگاه‌هاي دولتي اعم از وزارت كشور و اطلاعات و همچنين قوه قضاييه پاسخ درستي به درخواست ملي بدهند و افرادي را كه در ظهر عاشورا چنين جسارتي كردند و همچنين كساني كه مبدع آن هستند را به مجازات سخت برساند.اين گروه ضد انقلاب و ضد دين در بستري كه فراهم شد جرات چنين جسارتي را كردند لذا سياسيوني كه به مجادلات سياسي دامن زدند متوجه باشند كه چه گردبادهاي سياسي به وجود آمد. بر همين اساس نيز توهين به امام حسين(ع) شد.ما نمي‌گوييم شما سوابق ديني و انقلابي نداريد اما شما بايد مرزبندي خود را مشخص كنيد وگرنه عامل تحريك مي‌شويد.
ما شاهد بوديم كه چه ميزان رهبر انقلاب و ناصحان صحبت كردند، اما انتظار ملت از شما اين است كه به اين شكل مشاجرات پايان بدهيد و جهت خود را روشن كنيد. ما قصد توهين به شما را نداريم، اما خودتان عامل مي‌شويد بنابراين دست از اين امور برداريد كه نجات كشور در همين امر است.
{خطاب به مردم شركت‌كننده در راهپيمايي } شما با اين روحيه مقاومتي كه نشان داديد قطعا پيروز خواهيد بود و با تمسك به ولايت فقيه صراط مستقيم را مي‌يابيد و با تمسك به ولايت فقيه است كه سعادت ملت تامين مي‌شود و ما نيز براي راه ولايت فقيه جان خود را مي‌دهيم. اما كساني كه در اين ماجرا مناقشاتي را ايجاد كرده‌اند بدانند كه فرصت آنها تمام شده است و آنها بايد خود را با اراده ملت تنظيم كنند، زيرا در غير اين صورت سيل خروشان ملت آنها را سر جاي خودشان مي‌نشاند.
اين‌كه استعدادهاي انقلابي و ديني كشور بتواند به فعل تبديل شود و شاخه‌هاي ذهني مختلف متمركز شود به يك كارهاي هويت‌بخشي نياز دارد و فتنه‌ به وجود آمده اين وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه بايد در درون مسائل و مشكلات آبديدگي به وجود آيد. لذا فكر مي‌كنم در حال حاضر ما يك حركت كماني و جامعه ما به يك هوشياري رسيده است.
 
در جلسه شوراي اداري مشهد: در حال حاضر حركت‌هايي در كشور در بحث سياسي مي‌شود كه سايش‌هايي در صحنه بين‌المللي در كشور ما ايجاد كرده است. كساني كه مبدع اين مسائل هستند بايد ارزيابي از رفتار خود داشته باشند، اما در كل منافعي هم اين اتفاقات به همراه داشت؛ زيرا هميشه فتنه‌ها وجه مثبت هم به همراه دارد.
اين‌كه استعدادهاي انقلابي و ديني كشور بتواند به فعل تبديل شود و شاخه‌هاي ذهني مختلف متمركز شود به يك كارهاي هويت‌بخشي نياز دارد و فتنه‌ به وجود آمده اين وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه بايد در درون مسائل و مشكلات آبديدگي به وجود آيد. لذا فكر مي‌كنم در حال حاضر ما يك حركت كماني و جامعه ما به يك هوشياري رسيده است.
قطعا حضور مردم يك وجه مثبتي از اين موضوع را داشته است. البته توصيه مي‌كنم كه آرام‌بخشي در كشور را به صورت جدي دنبال كنيم؛ زيرا براي پيدا كردن علت اين موضوعات نيازمند آرامش هستيم و بايد صبورانه آنها را دنبال كرد.
 
در شهرستان فريمان: {با اشاره به شرايط فعلي كشور و فشارهاي خارجي‌اي كه از طرف دشمنان نسبت به ايران وارد مي‌شود} اينكه مقام معظم رهبري در 13 آبان عنوان كردند كه گول الفاظ آمريكايي‌ها را نخوريد بسيار موضوع قابل توجهي است و ما در اين روزها آن را درك كرده‌ايم، زيرا آمريكايي‌ها در ايام جديد مي‌گفتند ما رفتارمان را عوض كرده‌ايم و به حقوق مسلمانان توجه مي‌كنيم اما وقتي ديدند زمينه براي اخلال آنها فراهم شده است به يك باره رفتار خود را تغيير دادند و آن دندان‌هاي تيزي كه مي‌گفتند كشيده‌اند و نشان نمي‌دهيم، را نشان دادند. البته كساني كه به مسائل بين‌المللي آشنا هستند مي‌دانستند كه چنين اتفاقي خواهد افتاد اما به هر حال رفتارهاي آنها ترديدهايي را به وجود آورد و بررسي همين رفتار پنج الي شش ماهه آنها نگاه موذيانه آنها را نشان مي‌دهد.
{با اشاره به اتفاقات روز عاشورا و اهانت به ساحت امام حسين (ع) و ولايت فقيه} آمريكا در همين موقع موضع‌گيري روشني داشت و عنوان كرد كه همين گروه كه به امام حسين و هويت ديني توهين كردند بايد حمايت شوند و اين گروه بخشي از جريان سياسي ايران هستند و حكومت ايران نبايد با آنها برخورد كند.
{با اشاره به حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه} شما در اين راهپيمايي حماسه بزرگي را خلق كرديد و در اين حركت نشان داديد كه ايمان شما به خداوند راسخ است و آنجا كه به حيثيت و دين شما توهين مي‌شود كوتاه نمي‌آييد. نكته ديگر آن بود كه وقتي ملت ايران احساس كردند عده‌اي دنبال آن هستند كه با آرمان‌هاي شهدا و انقلاب بازي كنند و آن را به تمسخر بگيرند، با صداي بلند به ميدان آمديد و نشان داديد كه اجازه نمي‌دهيد كسي كوچك‌ترين جسارتي به اركان انقلاب وارد كند و مردم يك صدا اعتقاد راسخ خودشان را به ولايت فقيه و حضرت آيت الله خامنه‌اي نشان دادند.
{پس از سردادن شعار "ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند" و "مرگ بر منافق"} روز چهارشنبه نيز شعارهاي شما از همين نوع بود و شما به ميدان آمديد تا از اصل ولايت فقيه دفاع كنيد. اين ايمان راسخ يك سرمايه ملي براي كشور ما محسوب مي‌شود. شعارهاي شما در اين راهپيمايي چه بود كه مردم در پاسخ به او گفتند "حسين حسين شعار ماست، ‌شهادت افتخار ماست". اين شعارها قيمت دارد و شما با صداي بلند نفرت خود را نسبت به آمريكا نشان داديد.
{پس از شعار "قوه قضاييه انتقام انتقام"} چرا مي‌گوييد انتقام، بگوييد عدالت اجرا شود. البته ما از همه مسوولان دولتي مانند وزارت كشور و وزارت اطلاعات و همچنين قوه قضاييه مي‌خواهيم با اين افراد كه به حقوق ملت تجاوز كرده‌اند برخورد كند و عدالت را در مورد آنها به نحو اشد اجرايي كند.{پس از شعار "آشوبگر عاشورا اعدام بايد گردد "} مطمئن باشيد اين اراده شما محقق خواهد شد و اين افراد مجازات سنگيني مي‌شوند. ترديد نداشته باشيد كه جوسازي رژيم صهيونيستي و آمريكا در مورد اين افراد هيچ تاثيري در تنبيه و مجازات آنها نخواهد داشت و با آنها برخورد قاطع خواهد شد.
مردم از مجادلات سياسي خسته شده‌اند. اين حضور شما يك هشدارباش نيز به همه سياسيون بود كه مراقب رفتارها و سخنان خود باشند و در اين فضا با لجاجت رفتار نكنند. بايد شرايط كشور آرام باشد تا مسوولان بتوانند به خدمت خود ادامه دهند و در فضاي غبارآلود نمي‌توان خدمات را به نيكويي انجام داد.
{با تشكر از حضور آن‌ها در راهپيمايي عاشوراييان در محكوميت حرمت‌شكني عاشوراي حسيني} اين حضور شما پاسخي به حركت شوم برخي افراد در ظهر عاشورا بود كه به ساحت مقدس امام حسين (ع) و هويت ايراني و ديني جسارت و توهين كردند و با درشت‌گويي حرفهايي زدند كه به عزتمندي كشور توهين شد. لذا حضور شما پاسخ دقيقي بود به حرفهاي گزافي كه در مورد ايران گفته ‌شد.
تلاش اين افراد آن است كه نظام اسلامي و حضور مردم در صحنه تضعيف شود. اما شما با حضورتان به آنان نشان داد‌يد روحيه‌ انقلابي و صيانت از انقلاب و آرمانهاي انقلاب در شما موج مي‌زند؛ گرچه ممكن است آنها موضوع را به گونه‌ ديگري منعكس كنند، اما اگر مردم در صحنه باشند بسياري از مخاطرات از كشور كم مي‌شود.
{خطاب به كساني كه حرمت روز عاشورا را شكستند} شما چكاره هستيد كه به حقوق مردم تجاوز مي‌كنيد و اموال دولتي را كه با پول بيت‌المال و مردم ساخته شده از بين مي‌بريد؟ آيا مردم حق ندارند از قوه قضائيه بخواهند با شما برخورد جدي كند تا امكاناتشان از بين نرود؟البته هوشياري مردم باعث مي‌شود مسوولان با قدرت با اين رفتار برخورد كنند.
در حال حاضر مردم مرزبندي خودشان را نشان دادند؛ لذا انتظار است همه گروهها و افراد اصيل نيز مرزبندي خود را با چنين جريان‌هايي به خوبي نشان دهند تا فرصتها هرز نرود. در اين چند ماه فضا را غبارآلود كرده بودند اما اكنون خيلي چيزها روشن شده و بايد توجه كنند كه فضا از اين بدتر نشود و شرايطي فراهم شود كه مسوولان بتوانند خدمت خالصانه كنند.
12 دي
در جمع مردم سبزوار: {با اشاره به مسائل داخلي كشور و حوادث بعد از انتخابات} اگر كسي فكر مي‌كند براي ثبات خود مي‌تواند انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد و يا از آن عبور كند بايد گفت كه اشتباه مي‌كند.
بايد بدانيم كه عارضه پس از انتخابات كدام‌ قسمت‌ها را خراش مي‌دهد، ضمن آن كه اتفاقات پس از انتخابات مجادلاتي را به وجود آورد. حال اين سوال مطرح است آيا اين اتفاقات به اخوت و برادري در كشور كمك مي‌كند؟‌ آيا به حيثيت جمهوري اسلامي در بيرون كمك مي‌كند و وزن ايران را بالا مي‌برد؟ آيا وضعيت اقتصادي كشور را بهبود مي‌بخشد؟
بنده هر چقدر فكر مي‌كنم مي‌بينيم اين مجادلات به كدام بخش از مولفه‌هاي قدرت در كشور كمك كرده به نتيجه نرسيديم. البته اين وقايع مورد سوءاستفاده كشورهاي غربي قرار گرفت. صددرصد اين مجادلات سياسي به ضرر كشور است.
انتظار اين بود كه با انذارهاي رهبر انقلاب در اين مدت مقداري حواس‌ها جمع‌تر مي‌شد البته خيلي از دوستان تلاش كردند، انذار دادند شايد رهبر حكيم ما بيشتر از همه راه‌ها را باز كردند اما اين عده در اين زمينه بي‌تدبيري كردند و درست نبود و اقدامات آن‌ها موجب اين حوادث شد و موجب شد كه ظهر عاشورا افرادي به مقدسات توهين كنند بنابراين حق بود كه ملت به صحنه بيايند و بگويند نمي‌گذاريم شما به اهل البيت (ع) و معارف ما توهين كنيد.
ما بنا نداريم كه اجازه دهيم اين همه شهيد بدهيم، ملت همه‌ هستي‌اش را بدهد و عده‌اي دنبال ديكتاتوري در كشور باشند. بنابراين اين عده بايد پاسخ جدي از ملت مي‌گرفتند. شما نشان داديد كه انقلاب زنده است و مردم نسبت به آرمان‌هاي امام (ره) وفادار هستند. اين پيام شما را غربي‌ها و برخي افراد در داخل كه اين كارها را سامان دادند، دريافت كردند.
اين حوادثي كه رخ داد نسبت به وقايع انقلاب كوچك بود. آن‌ها كاري كردند كه اميرنشين‌ها هم به حرف آمدند و اين براي ما سخت بود. همچنين برخي كشورها مثل انگليس و آمريكا نيز به وجد آمدند اما شما ترديد نكنيد با اين افراد برخورد جدي مي‌شود. اين حركت نشان داد كه اراده ملت اين است بنابراين اين مشاجرات را خاتمه دهيد و نبايد با رفتارها و حرف‌هاي خود فضايي ايجاد كنيد كه اين سوءاستفاده‌ها انجام شود.
در جمع مردم نيشابور: راه ولايت فقيه راهي است كه ما را به سعادت مي‌رساند، فهم توحيد بدون اين صراط امكان‌پذير نيست. من نمي‌گويم در اين موضوع نوعي جمود در سايه سياست به خرج دهيم بلكه مي‌خواهم بگويم كه توانمندي فكر اسلامي و فكر انقلاب اسلامي بستگي به اين داشت كه در اين مسير چه ميزان مصمم حركت كرده‌ايم.
هرگاه ملت ما از راه ولايت فقيه جدا شد با گرداب‌ها مواجه شد و اگر كسي بخواهد با راه دل هم حركت كند بدون توسل به ولايت فقيه امكان‌پذير نيست.
در حوزه سياست نيز چنين است، يعني در شرايط پس از انقلاب فراز و فرودهاي گوناگوني پشت سرگذاشته‌ايم، يا اگر ولايت فقيه از كشور ما كه ادامه راه اولياء دين است به هر دليل نبود، ما دچار ديكتاتوري جديد مي‌شديم.
آن عاملي كه در كشور ما استواري ايجاد كرد تا پس از تغيير دولت‌ها، يك راه را در مسائل استراتژيك دنبال كنيم ولايت فقيه بود. آن راهي كه باعث شد راه امام(ره) و شهدا در كشور حفظ شود ولايت فقيه بود .اين يك ستم به هويت ملي ما و اراده ملي است كه عده‌اي در كشور راه افتادند و به نكات برجسته‌اي كه عامل استقرار ملت و مردم ماست حمله مي‌كنند.
حرف‌هاي سخيف زدند و جدال بلاوجه در كشور راه انداختند، مسائلي مطرح مي‌كنند كه گويي به عنوان علمداران آزادي اين مباحث را مطرح مي‌كنند. در صحنه بين‌الملل مدعي حقوق بشر شده‌اند اما يك نفر در صحنه‌ي بين‌المللي نگفت كه چرا با ماليات مردم بايد ساختمان ساخته شود و آن گاه عده‌اي آن را به آتش بكشند.
آيا توهين به ولايت فقيه، آزادي فكر است؟ نمي‌گويم كه همه كساني كه در عالم سياست هستند راضي به اين امر بودند، اما اين اقدامات هم خيلي زشت بود. اين ظلم به انقلاب بود و ملت انتظار آن را نداشت كه با يك حركت زشت، زيبايي حركت ميليوني مردم را مشوه كنند؛ لذا حق بود كه مردم به صحنه آمده و از هويت ملي‌شان دفاع كنند و نشان دهند كه پاي ولايت فقيه ايستاده‌اند.
البته الان هم دير نشده است و همه كساني كه راه را به كجي بسته‌اند آن را اصلاح كنند و كسي در كشور دنبال كينه‌ورزي نيست. در اين مدت ناسپاسي شد.آقايان كمي به هوش بيايند. همان‌طور كه مقام معظم رهبري گفتند ما به دنبال جذب حداكثري و دفع حداقلي هستيم، در اين زمينه نيز نهايت تلاش خود را كردند، البته اكنون هم براي اين افراد دير نشده است. در اين فضا بايد مواضع خود را روشن كنيم و عيار و مرزبندي خود را اعلام كنيم، اما شما جوري عمل مي‌كنيد كه همه چيز را مشوه مي‌كند، آن وقت لازم است كه ملت اراده خود را اعلام كند.
توصيه ما به شما اين است كه صداي ملت را بشنويد، اين به ايجاد يك اخلاق متعادل سياسي در كشور و وحدت ملي كمك مي‌كند و اميدوارم كه خداوند نيز در اين زمينه كمك كند.
 
در جمع مردم قوچان: اگر كسي از مناقشات سياسي فاصله بگيرد و يك مقدار توجه كند كه ديگران چه تصوري از ايران دارند به گونه‌ ديگري فكر خواهد كرد و ديگر در ظهر عاشورا به امام حسين(ع) توهين نمي‌كنند و شعاري نمي‌دهند كه دل پدران شهيد را بسوزاند.
بنده از ابتداي اين مجادلات سياسي احساس مي‌كردم كه گام‌هاي غلطي در حال برداشته شدن است. البته در كشوري كه آزادي بيان و دموكراسي وجود دارد اين‌گونه حرف‌ها عجيب نيست، اما بايد به يكسري از مسائل توجه جدي داشت.
حوادث چند روز اخير نيز بسيار قابل تامل است و ما در مجلس شوراي اسلامي اين نظر را داشتيم كه اين‌گونه گام برداشتن در واقع حركت بر روي مين است يعني كارهايي مي‌كنند كه موجب ساماندهي اختلافات عميق مي‌شود و به حيثيت نظام جمهوري اسلامي ضربه مي‌زند؛ لذا نمايندگان در مقابل اين‌گونه اقدامات ايستادگي كرده و خواهند كرد.
ما هر چه داريم از اهل بيت و ولايت فقيه داريم. ما مي‌دانيم كه ولايت فقيه در كشور ما ثبات ايجاد كرده است و بر همين اساس نيز به صورت روشن اعلام مي‌كنيم كه ما پاي اين مسئله و دفاع از ولايت فقيه با تمام وجود ايستاده‌ايم.
همه‌ توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اثر تدابير رهبري بوده است. دولت‌هاي مختلف در اين 30 سال حضور داشته‌اند و هر كدام گاهي در مسائل سياست خارجي و يا داخلي راه درستي را نمي‌رفتند اما ولايت فقيه آن را به راه درست مي‌رساند. حالا شما مي‌خواهيد ولايت فقيه را هدف قرار دهيد. والله كه چيزي مهم‌تر از ولايت فقيه برايمان نيست.
اكنون زمان آن است كه همه‌ي جريانات سياسي به گوش باشند و همه بايد بدانند كه ما در سنگر حمايت از اسلام، ولايت فقيه و آرمان‌هاي انقلاب تا آخرين نفس مي‌ايستيم.
 
در جمع مردم چناران: مردم ما بر روي مسئله ولايت فقيه و حمايت از آن يكصدا ايستاده‌اند و ولايت فقيه نيز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمايي كرده است. آنها ترورهاي وسيعي را كه در اوايل انقلاب به راه انداختند براي آن بود كه انقلاب ما را به زمين بزنند، اما امام (ره) در مقابل آن ايستادند.
در جنگ تحميلي نيز اگر ولايت فقيه نبود مردم به صحنه نمي‌آمدند و ما توفيقي نداشتيم. حوادث اخير هم از همين جنس است اما با شكل ديگري است. اين حادثه‌اي كه پنج الي شش ماه با آن زندگي مي‌كنيم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتايج انتخابات بود و به همين دليل يك دودستگي به وجود آمد.
البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسي اعتراضي دارد آن را به صورت قانوني پيگيري كند نه اينكه تنها حرف آن را بزند؛ اما يك عده گوش نكردند و از اين فرصت‌ها نيز در نهايت غربي‌ها استفاده كردند.
فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب موجب شده تا آنها نسبت به ايران بغض پيدا كنند و به همين دليل هم از فرصت پيش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند.
سخن ما اين است كه شما كه حرف مردم را شنيده‌ايد بدانيد كه اين افراد كساني نيستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادي كه اموال دولتي را آتش زدند و به امام حسين (ع) و ولايت فقيه توهين كردند بايد به صورت جدي مورد مجازات قرار گيرند. بايد تكليف خود را روشن كنيد، اگر مي‌گوييد با آن‌ها نيستيد علني اعلام كنيد نه اينكه با حرف‌ها و پيغام‌هاي خود بنزين در آتش بريزيد.
ما نمي‌گوييم كه نقد نكنيد و نمي‌گوييم كه دولت و مجلس هيچ ايرادي ندارند اما كارهايي كه اين روزها رخ داد نقد نبود، آيا شما مي‌خواستيد دوباره ديكتاتوري در كشور ايجاد كنيد و به عنوان آزادي بيان خفقان ايجاد كنيد؟
13 دي
در همايش سربداران شهر سبزوار: اگر همه به قانون پايبند باشيم در عرصه اقتصادي نيز پيشرفت مي‌كنيم و در عرصه‌ سياسي نيز توانمند مي‌شويم و از اين حوادث كمتر رخ مي‌دهد، ضمن آن كه اگر پايبندي به قانون، فرهنگ شود، اگر كسي بي‌قانوني كند، جامعه آن را طرد مي‌كند.
در حوادث اخير نيز يكي از مشكلات همين بود كه برخي بي‌قانوني‌ها به وجود آمد؛ اما با آن برخوردي انجام نشد، اما قباحت اين بي‌قانوني به نظر نيامد و تجري پيدا كرد و در ظهر عاشورا صورت سخيف آن علني شد.هر چه ما در معارف ديني عمق داشته باشيم، اين حوادثي كه به وجود مي‌آيد ديگر تكرار نخواهد شد و كمتر رخ مي‌دهد، زيرا در همان مرحله اول افراد مي‌توانند باطن اين قضايا را ببينند.
اگر مي‌بينيد در طول تاريخ ايران ما يك استمرار فكري داريم به خاطر آن بود كه در طول تاريخ تشيع، از يك معارف خاصي برخوردار بوديم.
همه‌ گروه‌ها و جريان‌هايي كه روحانيت را نفي مي‌كردند متاع جايگزين خوبي براي آن نداشتند، لذا اگر ما يك سعادتي را براي انقلاب و كشور مي‌خواهيم بايد به اين بعد كه همان روحانيت است توجه جدي كنيم، زيرا در اين صورت فكر علمي و گرايش به فضل زياد شده و همين عامل پيشرفت كشور مي‌شود.
19 دي
در اجلاس فرماندهان نيروي انتظامي: استراتژي آمريكا و غرب اين است كه با دامن زدن به اختلاف در داخل كشور، فرسايش در توان ملي ايجاد كنند، بهانه‌اي كه دستاويز قرار دادند انتخابات بود، ولي همت آنان اختلاف‌افكني و نشانه‌گيري دو ركن اصلي بود؛ يكي روحانيت و معارف اهل بيت و ديگر ولايت فقيه. خيلي عجيب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند، اما عمده حمله‌ آنان به ولايت فقيه است. ولايت فقيه چه نقشي در بحث انتخابات دارد؟ ولايت فقيه شرايط را آماده انتخابات وسيع 85 درصدي نمود. اگر مشاجره‌اي داريد چه ربطي به ولي فقيه دارد. اين نشان مي‌دهد مسئله انتخابات نيست بلكه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم كاملا مكشوف شد كه آنها عامل تداوم اقتدار ايران را هدف گرفته‌اند، و متاسفانه برخي هم با غفلت زمينه‌ حركت‌هاي ضدديني و ضدانقلابي را فراهم نمودند، اينجاست كه بايد توجه جدي نمود.
هدف دشمن را بايد دقيقا شناخت كه آنها تخريب آرمان‌هاي ديني و اصل ولايت فقيه را هدف‌گيري كردند تا هم فضاي اختلاف را عميق‌تر كنند و هم زمينه را براي عدم ثبات، تدارك نمايند، كه كشور نتواند اقدامات توسعه‌ اقتصادي را شكل دهد، اين جريان ضدديني و ضدانقلابي محكوم به شكست است، و همه بايد مرزهاي خود را نسبت به آن مشخص كنند.
از جانب ديگر بايد توجه داشت بين مقولات سياسي مخلوط‌سازي نشود، به كوچك‌ترين تفاوتي راي افراد را مخالف و منافق نكنند، تذكر رهبر معظم انقلاب در جذب حداكثري و دفع حداقلي و تذكر ديگر ايشان كه به مجرد هر اختلاف‌نظري، شعار منافق ندهيد، اين سياست متين را نشان مي‌دهد كه به خلاف استراتژي دشمن، بايد در داخل همه تلاش كنند فضاي وحدت‌بخش را ايجاد نمايند تا شرايط كار و تلاش و سرمايه‌گذاري و توسعه فراهم گردد.
20 دي
در صحن علني مجلس: بيان روشن رهبر معظم انقلاب در صف‌كشي جريان ضدانقلاب متشكل از دولت‌هاي استكباري به خصوص ايالات متحده و انگليس و رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي ماركسيسم و سلطنت‌طلب و ليبرال در مقابل ملت عزيز، جهت‌گيري درست دوستداران انقلاب را تنظيم مي كند. تا اراده‌ها به جاي ايجاد فرسايش سياسي با يكديگر يا تنازع در امور فرعيه، يكسره در اين مرحله انقلاب، به سوي مبارزه با اين ائتلاف ضد دين و ضد انقلاب و استكباري متمركز گردد.
اين موقف روشن قلمرو مشخصي را تعريف نمود تا همه كساني كه امروز در امتداد گذشته انقلابي خود به درستي گام بر نداشتند، اصلاح مسير كنند. به نظر مي‌رسد چنانچه حضرات معترضين در اين مقام راه خود را با صراحت از ائتلاف ضد انقلاب و ضد دين متمايز نمايند، جداي از اصلاح حيات سياسي خود، كمك جدي به روشني راه مبارزه استكباري ملت ايران خواهند داشت كه ان‌شاء الله نزد خداوند مأجور خواهند بود.
رهبر معظم، استراتژي دشمن را سرگرم سازي ملت و دولت به همين جدال‌ها معرفي نمودند.ايشان توصيه دقيقي داشتند كه همه افراد جامعه تلاش كنند. در اين طراحي حريف گرفتار نشوند، تا شاهد چرخه پرتحرك توسعه كشور در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي باشيم.  اين جهت گيري مترقي، هم براي سياستمداران و هم صاحبان رسانه‌ها بايد مبناي عمل قرار گيرد تا از هرگونه مجادله غيرضرور پرهيز شود و فضاي اصلي سياسي كشور را به بحث و گفت‌وگو پيرامون چگونگي توسعه كشور اختصاص دهند.
تاكيد رهبر معظم در پايان سخنان خويش به همه جوانان و عزيزان بسيجي مبني بر پرهيز از هر گونه اقدام بي‌رويه و ابتناء يكسره امور كشور بر منهج قانوني بايد بر همه دوستداران انقلاب نصب‌العين قرار گيرد؛ چرا كه اين گونه اقدامات هر چند با خيرخواهي صورت پذيرد، عملا بستر سوء استفاده ديگران را فراهم كرده و به آشفتگي محيط سياسي- اجتماعي منجر مي‌گردد.
{در پاسخ به تذکري که به لزوم برخورد با متخلفين در گزارش کميته ويژه مجلس اشاره داشت}در اين‌كه قوه‌ي قضاييه بايد همه‌ي ابعاد موضوع را مورد رسيدگي قرار دهد، ترديد نيست. فكر مي‌كنم در فرازي از ريشه‌ها و علت‌هاي گزارش كميته‌ي ويژه بر اين موضوع تاكيد شده است.
{در پاسخ به سوال ستار هدايت‌خواه كه عنوان كرده بود در هيچ جاي آيين‌نامه چنين اختياري به رييس مجلس داده نشده كه كميته‌اي تشكيل و اين كميته گزارشش را به مجلس ارائه بدهد}رييس مجلس مي‌تواند چنين كميته‌اي تشكيل دهد؛بررسي منصفانه باعث اقتدار مجلس است. من متاسفم كه جنابعالي اين قدر زود قضاوت مي‌كنيد. مجلس در اين هفت، هشت ماه بارها موضع خود را در مسائل حساس و كلان و هم در بيانيه‌ها و هم در صحبت‌هاي بنده، ‌اعلام كرد بنابراين چگونه شما از يك فعل آن را به كل مجلس گسترش مي‌دهيد؟
مجلس در اين مدت 7 و 8 ماه پيش، از همه قوا در اين موضوع حساس، اعلام موضع كرد چه با امضاي نمايندگان چه با مواضع رييس مجلس و كميسيون‌ها. از كجا مي‌گوييد رييس مجلس چين حقي را ندارد؟ رييس مجلس طبق ماده 21 ‌وظايفي دارد و بعد هم نوشته شده "در ساير موارد مذكور در قانون اساسي و ديگر مقررات" اگر مساله مهمي رخ داد، ‌رييس مجلس به عنوان اينكه عضو شوراي عالي امنيت ملي، مجمع تشخيص مصلحت و رييس يك قوه است مي‌تواند بررسي كند.
بنابراين رييس قوه مي‌تواند كميته‌اي تشكيل دهد، نتيجه‌اش را بگيرد. همچنين اين كميته براساس ماده 33 تشكيل شد ما از كميسيون امنيت ملي خواستيم اين موضوع را بررسي كند،‌ اين كميسيون، كميته‌اي تشكيل داد، كميسيون حقوقي نيز گفت كه ما هم مي‌خواهيم يكي دو نفر را اضافه كنيم و اين كار را كردند.
در تبصره بند 6 ماده 33 وظايف كميسيون‌ها آمده است "كميسيون‌ها مي‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات با سوءمديريت با دعوت از مسولان ذي‌ربط بررسي كنند گزارش آن را به هيات رييسه بدهند" اين كار انجام شد. اين كار كاملا قانوني است به نظرم بررسي منصفانه‌اي نيز كردند باعث اقتدار مجلس است. نگاه منصفانه داشتن توسط مجلس حسن است و در غير اين صورت ما در مسائل مهم و حساس چه در مورد اين فتنه و قبل و بعد آن نمايندگان مجلس مواضعي گرفته‌اند و موضع مجلس هم كاملا شفاف است. نظير بحث‌هايي كه بعد از عاشورا شد، موضع مجلس كاملا آشكار بود. اما اين به آن معنا نيست كه از برخي مسائل ديگر در كشور تغافل كنيم. اين مساله جاي خود، آن مساله هم جدي بايد پيگيري شود.
 
چکيده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس: مرتضوي فقدان گنجايش اوين را علت انتقال بازداشتي​هاي 18 تير به کهريزک به عنوان يک زندان استاندارد عنوان کرد. ولي مسئولين اوين اين ادعا را رد کردند/از دادستان وقت تهران خواست اولا كساني كه داراي اتهام سنگيني نيستند هرچه سريعتر آزاد شوند، ثانيا تكليف همه بازداشت‌شدگان براساس قواعد حقوقي هرچه سريعتر تعيين شود ،‌ثالثا اطلاع رساني به خانواده‌ها با سرعت انجام پذيرد تا التهابات ناشي از نگراني آنان كاهش يابد ، رابعا براساس گزارشات رسيده تخلفاتي از ناحيه برخي از ضابطين خصوصا در كهريزك وجود دارد ،لذا هر چه سريعتر مسير برخورد با آنان هموار شود. حدود 140 نفر به اين ترتيب آزاد شدند/آزارهاي زندانيان کهريزک عبارت بود از زنداني شدن 147 نفر در يك مساحت كم ، عدم وجود تهويه ، فقدان آب و غذاي مناسب ، شنيدن فحش‌هاي ركيك ، كلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم ، ‌همجواري با اراذل و اوباش و تحقير شدن/زندانيان 209 مي گفتند: به دليل آن‌كه زنداني نظامي هستند كه خود را متعلق و فدايي آن مي‌دانند شكوه دارند و اين موضوع را عذابي روحي شديد براي خود مي‌دانستند./اعضاي كميته منصوب از ناحيه دو تن از كانديداها كه پيگير مسايل بازداشت شدگان پس از انتخابات بودند با تقاضاي قبلي جهت ملاقات با هيات در مجلس حضور يافته و با كميته ملاقات كردند، در اين ملاقات آنها ضمن تشريح دريافت‌هاي خود و گزارشات رسيده به آنان، مدعي شدند كه 69 نفر در حوادث اخير كشته شده‌اند، اين هيات از آنان خواست ليست حاوي اسامي و مشخصات اين افراد را ارايه دهند، آنان نيز ليستي را متشكل از نام و فاميل ارايه كردند، پس از آن از آنها خواسته شد مشخصات بيشتري كه قابل پيگيري باشد را ارايه دهند و آنان نيز پذيرفتند وليكن تا زمان تدوين اين گزارش جز همان ورقه حاوي نام و فاميل افراد اطلاعات تكميلي واصل نشده است./پس از انتشار نامه آقاي كروبي مبني بر آزار جنسي برخي از زندانيان، كميته با ايشان نيز جلسه مفصلي داشت و پرسيده شد آيا براي شما وقوع آزار جنسي بر روي اين چهار نفر قطعي است؟ وي با برآشفتگي منكر قطعيت شد و قائل بود كه به اين دليل نامه‌اي به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسي نمايند و در صورت وقوع با اين مساله برخورد جدي شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.  آقاي كروبي از ارائه هر گونه سند و مدركي به كميته استنكاف ورزيد و اعلام كرد در صورت تعيين هياتي از جانب شخص رييس قوه‌ قضاييه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارايه نمايد. اين خواسته آقاي كروبي از طريق كميته با رياست مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر لاريجاني در ميان گذاشته شد و نهايتا رياست قوه قضاييه با تعيين سه نفر نماينده از طرف خود آنان را مسوول بررسي همه‌جانبه موضوع نمود كه گزارش كار اين كميته به اطلاع همگان رسيد.بررسي‌هاي همه‌جانبه انجام شده به هيچ موردي از آزار جنسي نرسيده و آن را قويا تكذيب مي‌نماييم. /در مساله مربوط به بازداشتگاه كهريزك عملا دو ظلم بزرگ انجام شده است.
الف – ظلم آشكار بر بازداشت‌شدگان 18 تير ماه كه بايد از آنان دلجويي درخوري شود.  ب – ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوري اسلامي رفته و عملا آبروي يك نظام برآمده از خون شهيدان به بازي گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامي در منظر جهانيان شده است و بايد دستگاه قضايي با ريشه‌يابي دقيق و برخورد جدي با همه عوامل اين حادثه تلخ اعم از قضايي، اداري و انتظامي و بدون رعايت هر گونه ملاحظه‌اي و با تقدم دلسوزي تام نسبت به آبروي نظام جمهوري اسلامي اين مساله را به نتيجه برساند و افكار عمومي را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلي بدون توجه به عناوين آنان برخورد نمايد./ اساسا طرح مساله‌اي با عنوان مننژيت رد شده است/از علل اصلي پديد آمدن اين حوادث نبايد غافل ماند و از جمله القاي يك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات رياست جمهوري و رفتارهاي غيرقانوني كه سبب ايجاد اين حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب‌هاي قانوني مسير خود را طي مي‌نمودند و اگر دو كانديداي رياست جمهوري دست به قانون‌شكني، تحريك احساسات و عواطف مردم نمي‌پرداختند امروز شاهد اين گونه حوادث تلخ نبوديم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و تضييع فرصت گران‌سنگ حضور 40 ميليوني مردم در پاي صندوق‌هاي راي شود. بي‌ترديد آنان بايد پاسخگو باشند و دستگاه قضايي در خصوص اين گونه رفتارهاي مجرمانه نبايد بي‌اعتنا باشد.
23 دي
در صحن علني مجلس: سخنان ناسنجيده و سخيفي هم سناتور مك‌كين و ليبرمن درباره‌ي حوادث ايران زدند كه با حرف‌هاي سبك رييس‌جمهور ايالات متحده كه گفته بود مردم ايران حتي در روزهاي مذهبي با مشت آهنين روبه‌رو شدند از نظر محتوايي نزديك به هم است و اين امر نشان مي‌دهد دو جناح حاكميت آمريكا در مقابله با منافع ملي ايرانيان، كاملا هم موضع و در يك راستا عمل مي‌كنند و كساني كه با ساده‌انگاري به تغييرات آمريكا دل سپرده بودند، مي‌توانند كژي خام‌انديشي خود را دريابند.
مسوولان ايالات متحده بايد بدانند با اين اقدامات موذيانه خلا قدرت سياسي خود را نمي‌توانند پر كنند، و بعيد است اين رفتارهاي دوگانه كمكي به حل مشكل بدهي 14 هزار ميليارد دلاري آنان بكند. امروز سوال ملت عزيز اين است، با چنين شرايطي نبايد از سياستمداران و جناح‌هاي داخل اين انتظار را داشت كه در مقابل اين دسايس روشن، از منظر ملي به صحنه بنگرند و در دفاع از منافع ملي يكصدا شوند؟
چرا با رفتارها و بيانيه‌هاي خود شرايطي را تدارك مي‌كنيد كه فضاي وسوسه‌آميز براي بيگانگان فراهم شود. بنده به دليل سوابق طولاني كاري در مسايل امنيت ملي كشور راحت خدمت سران ماجراهاي اخير عرض مي‌كنم، متاسفانه برآيند اقدامات چند ماهه شما به ضرر منافع و امنيت ملي ايران بوده و به هر دليل بستري را تدارك كرده است كه بيگانگان فرصت را براي اقدامات ايذايي براي ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامي در كمين‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بيگانه تروريست را جوابي قاطع دهند و من مطمئن هستم نتيجه‌ي اين امتحان الهي، چيزي جز توانمندي جمهوري اسلامي نخواهد بود.
اما سخن در اين است كه شما آقايان كه سابقه‌دار در انقلاب هستيد چرا از منظر ملي به اين رويدادهاي چند ماهه نمي‌نگريد؟ لزومي ندارد كه حوادث مختلف كه به صورت كنش و واكنش درآمده مجددا شمارش شود يا در بيانيه‌ها مندرج گردد، و بنده از مسير همه آنها مطلع هستم.
امروز وقتي پاي منافع ملي و امنيت ملي ايران در ميان است و به عينه مي‌بينيد كه چه مي‌گويند و چه مي‌كنند، جاي درنگ نيست. تمام مسايل غير از منافع ملي و امنيت ملي بايد به كناري نهاده شود و همپاي ملت و رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تقابل با بيگانگان و ضدانقلاب سنگر بگيريد.
مجال براي ساير بحث‌هاي سياسي وجود دارد. ماموريت تاريخي و ملي همگان در اين دوره‌ي زماني، همصدايي با ملت و رهبري معظم در مبارزه با استكبار و ضدانقلاب و ايجاد فضاي همگرايي و آرامش جهت توسعه‌ي كشور مي‌باشد كه اميدواريم خداوند اين توفيق را به همه عطا فرمايد.
24 دي
در برنامه تلويزيوني تهران بيست: اگر گفت‌وگو و مجادله‌هاي سياسي با آداب همراه باشد حيات يك جامعه را نشان مي‌دهد اما متاسفانه پس از انتخابات اين گفت‌وگوها از آداب خارج شد كه در طراز انقلاب اسلامي نبود؛ به عبارتي ديگر با نگاهي به شش يا هفت ماه گذشته مي‌توان به اين نكته پي‌برد كه اگر رفتارها آراسته بود هيچ‌گاه اين موضوع‌ها و اين وضعيت در جامعه بروز پيدا نمي‌كرد. البته از گذشته نيز اين امر مكشوف بود كه چنين رفتارهايي درست نيست.
كشور ما در چارچوب قانون اساسي با نهادهايي هم‌چون دولت، مجلس و قوه قضاييه و در راس آن رهبري تشكيل شده است. احترام نگذاشتن به چنين نظم و قانون اساسي بدترين چيزي است كه جريان سياسي مي‌تواند در كشور ايجاد كند. بر اين اساس مي‌توان گفت كه در حوادث پس از انتخابات برخي رفتارهاي خلاف قانوني را دنبال كردند كه مشكلاتي را به وجود آورد. البته آن‌ها ممكن است كه بگويند كه دعاوي داشته‌اند اما هر فردي بايد ادعاهايش را در چارچوب قانون ارائه كند. از سوي ديگر در طي اين دوران برخي از مسائل از مسير عادي خود خارج شد.
 
مشاجرات و مجادلات سياسي بايد تابع آدابي باشد . نبايد اموري كه به طور طبيعي داراي اندازه‌اي نيست تمام فضاي كشور را تحت‌الشعاع قرار داده و در افكار مردم سايش ايجاد كند.
بنده به دليل تجربه‌اي كه در مسايل امنيت ملي دارم مي‌گويم كه بحث‌هايي كه برخي از سران مجادلات در كشور مطرح كردند به منافع و امنيت ملي كشور لطمه زد.
هرگاه مجادلات سياسي فرسايشي شد و افراد و سران قضايا با نگاهي ملي و مبتني بر منافع ملي به موضوع نگاه نكرده و درست تحليل نكنند، دشمنان به وسوسه و اشتباه مي‌افتند و فكر مي‌كنند كه زمان رخنه و ضربه زدن است. در شرايط فعلي نيز اشتباهي رخ داد البته ظرفيت نظام ما ظرفيت بسيار بزرگي است كه خيلي از اين حوادث را توانسته تا كنون حل كند چون با مردمش رابطه‌اي راحت دارد و مي‌تواند با تشريح موضوعات هم‌گرايي ايجاد كند.
در اين بين سوال اين است كه چرا پس از 30 سال افرادي كه در دوراني مديران كشور بودند و درك درستي از شرايط انقلاب داشتند به اين موارد توجه نكردند كه سايش بيش از حد در برخي از مجادلات چنين فضاهايي را به و جود مي‌آورد. تحليل بنده اين است كه هنگامي كه اين موارد از حدي عبور كند كاملا به ضرر منافع ملي تمام شده و تلقي‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌كند. البته قدرت كشور براي حل مساله ترور و شناسايي آن بسيار زياد است.
نكته ديگر در بررسي حوادث پس از انتخابات تاثيرگذاري ايران در مسائل بيروني است. يعني تلقي‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌شود كه افراد بايد با نگاهي ملي اين موضوعات را مورد توجه قرار دهند.
حادثه روز عاشورا حادثه مهمي بود كه بايد ذهن كساني كه غفلت داشتند را هوشيار مي‌كرد؛ اين كه در روز عاشورا در حالي كه مردم سوگوار بودند به مراسم سوگواري امام حسين(ع) توهين شود و برخي رفتارها و حرف‌هايي كه در شان نبود مطرح شد نشان دهنده اين است كه حركت ضدديني و ضدانقلابي انجام شده است. اين حادثه براي مردم تهران و همه كشور ناگوار بود كه بعد از آن مردم حركت جهنده‌اي را در 9 دي‌ماه نشان دادند. مي‌توان گفت كه اراده مردم حفظ معارف فرهنگي و ديني به عنوان ميراث خودشان است. هم‌چنين اين كه مردم ما به آرمان‌هاي‌شان تعلق خاصي داشتند كه همه اين موارد را مي‌توان در حركت جهنده مردم در 9 دي‌ماه مشاهده كرد. مردم در اين روز بزرگ‌منشي و بزرگواري را از خودشان نشان دادند. البته رسانه‌هاي مختلف به اين موضوع پرداختند كه جاي تاسف است كه برخي از آن‌ها اين حادثه بزرگ را به نحو ديگري منعكس كردند كه مطمئنا اين انعكاس از بزرگي حادثه نمي‌كاهد.
حرف‌هاي اوباما در مورد روز عاشورا خيلي سخيف و سبك بود و سناتور مك‌كين نيز سبك‌تر سخن گفت. اين سخنان وجه بيروني اين مسائل است اما وجه دروني آن خيلي بيش‌تر از آن است. بدان معنا كه آن‌ها فرصتي براي خودشان مغتنم شماردند تا به منافع ملي ايران ضربه زنند يعني اين كه يك اغتشاش كوچك در ايران را چنان بزرگ جلوه مي‌دهند و به حادثه‌اي براي ضربه زدن به اعتبار و حيثيت ايرانيان تبديل مي‌كنند.
در حادثه روز عاشورا كاملا مكشوف بود كه جرياني از بيرون اين موضوع را تحريك مي‌كند كه به وضوح مي‌توان رگه‌هايي از دخالت سرويس‌هاي امنيتي در آن ديد.
فعالان سياسي بايد مرزهاي‌شان را روشن كنند . كساني كه در حوزه فعاليت‌هاي سياسي نقش دارند بايد به وضوح بدانند كه گام‌هاي‌شان به چه سمتي است و مرزهاي‌شان را روشن كنند تا رفتارها مخلوط نشود. هيچ‌كس نمي‌خواهد پيشينه انقلابي سران قضايا را تخريب با خراب كند اما پيشينه انقلابي همه مساله نيست امروز نيز بايد ديد كه چگونه تصميم‌سازي مي‌كنند.
بعد ديگر اين قضايا مربوط به مردم است كه خوشبختانه مردم ما از بيداري نسبتا جاودانه‌اي برخوردارند كه حركات آن‌ها ماندگار مي‌شود. در كنار همه اين مسائل بايد به اين نكته توجه كرد كه مردم انتظار وجود آرامش در كشور را دارند همان‌گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند كل سيستم نظام بايد بچرخد تا وضع اقتصادي و شرايط معيشتي مردم بهبود و تغيير پيدا كند. اما وقتي فضا غبارآلود مي‌شود به طور طبيعي اين شرايط به تاخير مي‌افتد.
ايجاد امنيت و آرامش براي كشور نكته بسيار مهمي است . اين گونه حوادث نوعي آزمون را تداعي مي‌كند كه در صورت هدايت درست موجب توانمندي ذهني سياسي جامعه مي‌شود اما در اين بين بايد حد امور را رعايت كرد يعني شرايط به گونه‌اي باشد كه مردم بتوانند به مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي‌شان بپردازند از اين رو وظيفه مسوولان، سياسيون، احزاب و به طور مشخص رسانه‌ها انعكاس درست شرايط است.
به طور نمونه در شرايط اخير از لحاظ سياسي شرايطي به وجود آمده كه ذهن خبرنگاران را زود جلب مي‌كند و به مساله اصلي تبديل مي‌شود اما بايد بررسي شود كه آيا همين موضوع مساله اصلي كشور است كه بايد مرتب برجسته‌سازي شود. اين همه كار در كشور انجام مي‌شود اما آيا تمام اهتمام رسانه‌ها برجسته‌كردن اين موضوع و رساندن مردم به درك كامل از آن است يا آن كه در دالان رسانه‌يي خود ساخته كه ديگران نيز تحميل مي‌كنند افتاده‌اند. يعني مدام مسائلي را برجسته مي‌كنند كه همه ذهن مردم را مي‌گيرد اين در حالي است كه مردم مسائل ديگري در ابعاد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارند و مي‌خواهند بدانندكه به طور مثال وضع تهران به چه سمتي مي‌رود و چه كارهايي انجام مي‌شود.
 
رسانه‌ها بايد استراتژي درستي داشته باشند .توصيه بنده اين است كه استراتژي‌تان اين باشد كه كل قلمروي مورد نياز مردم را معرفي كنيد. توصيه ديگر بنده به آقايان سياستمدار در عرصه‌هاي مختلف است كه مناظرات و سخنان‌شان بايد همراه با رعايت آداب اسلامي و ايراني باشد. مناظراتي كه در تلويزيون در چند وقت اخير راه افتاد خوب است اما بايد علاوه بر پوشش دادن همه زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آداب را در آن رعايت كنند يعني اين مناظرات نبايد تبديل به جدال بلاوجه شود؛ مطمئنا با رعايت آداب اسلامي ايراني سخن گفتن در فضاي صميمي و مودت آرامش را در بين مردم ايجاد مي‌كند.
{ آيا ظرفيت‌هاي قانون اساسي براي پيگيري مطالبات مردم و حتي مخالفان مناسب است} ممكن است قوانين داراي نواقصي باشد اما اين طور نيست كه جلوي تحركات را بگيرد. قانون اساسي داراي ظرفيت‌هاي سياسي براي ايجاد تحركات سياسي و دموكراتيك است. براي احزاب و رسانه‌ها نيز قوانيني وجود دارد كه اكنون طرحي در مجلس براي قانون احزاب توسط عده‌اي از نمايندگان تهيه شده كه اين موضوع گامي به جلو است. نمايندگان طرح ديگري را راجع به انتخابات تهيه كرده‌اند كه اين طرح نيز نسبت به قوانين كنوني انتخابات گامي به جلو و نگاه جامع‌تري دارد. رسانه‌ها مي‌توانند بر روي اين موارد بحث كنند و يا اين كه اين موضوع را بررسي كنند كه چگونه مي‌توان نظارت‌ها را بهتر كرد.
هنگامي كه نظم سياسي در كشور مطابق با قانون اساسي برقرار شود اين مسائل مي‌تواند در قالب گفت‌وگوهايي بين سياستمداران و احزاب رسانه‌ها به صورت دقيق تر بيان شود. در مجلس نيز به روي كسي بسته نيست. مجلس در تغيير آيين‌نامه داخلي‌اش به اين موضوع اهتمام ورزيده كه به غير از نمايندگان دولت براي حضور در كميسيون‌ها و صحن علني نمايندگان بخش خصوصي نيز مي‌توانند در مجلس حضور پيدا كرده و سخنانش را بيان كنند. ذهن مجلس كاملا آماده است تا افكار مختلف را شنيده و بهترين را برگزيند.
29 دي
در حاشيه مراسم روز 29 دي‌ كه با نام "غزه، نماد مقاومت" نام‌گذاري شده: {در پاسخ به ارزيابي‌ از مناظرات برگزار شده اخير در صدا و سيما} اصل اين‌كه مناظرات در كشور در ابعاد مختلف به صورت جدي وجود داشته باشد بد نيست، و در واقع فضايي ايجاد مي‌شود كه افكار عمومي بتوانند بر روي موضوعات اصلي تمركز پيدا كند. اما نبايد به اين مساله به عنوان يك كار مقطعي توجه كرد و بايد به عنوان يك استراتژي در تلويزيون و رسانه‌ها مورد پيگيري قرار گيرد. البته بايد  بر رعايت نزاكت و ادب لازم در اجراي مناظرات تاكيد كرد و فكر مي‌كنم كه عرض اين كار را بايد وسيع و مجال اظهارنظر را براي همه صاحب‌نظران فراهم كرد.
30 دي
در جلسه شوراي اداري استان مركزي: سلوك رهبري بر اين مساله استوار است كه ايشان نمي‌خواهند تحت حمايت از رهبري، به كسي توهين شود و بارها تاكيد كرده‌اند كه نظامات كشور بايد رعايت گردد.در صحنه بودن به معناي آشفتگي در كشور و عدم حفظ حريم‌ها نيست. راهي كه مقام معظم رهبري توصيه مي‌كنند بايد به عنوان خط مشي دنبال شود؛ چرا كه افراط‌گرايي باعث دشمني بيشتر مي‌شود. عده‌اي تخيلاتي دارند و علاقه دارند كه در اين ماجرا تخيلات خود را دنبال كنند، اما انقلاب اسلامي ما اصولي دارد كه با تخيلات دنبال نمي‌شود.
كشور دنباله‌رو راه امام (ره)، مقام معظم رهبري و قانون اساسي است. نبايد جامعه را به خاطر تخيلات عده‌اي متشنج كرد. انقلاب اسلامي آن‌قدر پرتوان است كه توانست مسائل بزرگ‌تر از حوادث پس از انتخابات را هضم كند و آنها را تبديل به فرصت نمايد.
ملت ايران با تأسي به رهبري از اين امتحان پيروز بيرون مي‌آيند كه راه آن پيروي از مقام معظم رهبري و توجه به سنت‌هاي ديني در اين مسير است.
تمركز اصلي در كشور بايد بر روي توسعه باشد و حواشي ديگر نظير جنگ و جدل‌هاي سياسي باعث انحراف ذهن مي‌شود و فرصت‌سوزي را به دنبال دارد. شايد عده‌اي چنين فكري براي كشور داشته باشند، اما بايد توجه كرد كه همان‌گونه كه مقام معظم رهبري گفته‌اند همه بايد به دنبال توسعه كشور باشيم و به آن توجه كنيم. بحث‌هاي سياسي جايگاه خود را دارد كه نبايد اذهان را از تمركز دور كند.
ايجاد فضاي آرام و با مودت با مردم را براي تحقق سرمايه‌گذاري‌ها و رشد كشور لازم است. در فضاي آشفته‌ سياسي،‌ توسعه ايجاد نمي‌شود و بايد فضا آرام باشد تا سرمايه‌گذاران تشويق شوند. بايد با توجه به اين مسائل، نقايص را ديد و در كارها با مرجعي مقايسه كرد تا انحرافي ايجاد نشود.
انتخابات رياست جمهوري گذشته را از نظر سياسي و فرهنگي بسيار باشكوه بود كه مي‌توانست از نظر وزن سياسي و اجتماعي منشأ تحولاتي براي كشور باشد. حضور 85 درصد مردم بر سر صندوق‌هاي راي در جوامع دموكراسي بسيار نادر و پرارزش است و به اين دليل دشمنان طرحي ريختند تا اثرات آن را كاهش دهند. در 7-6 ماه گذشته مجادلات بلاوجهي در جامعه دامن زده شد كه كشور به آنها نياز نداشت و در وزن و توسعه كشور تاثيرگذار بود.
عده‌اي براي توجيه خودشان دلايلي را مطرح مي‌كنند و مسائل معلول را در صدر مي‌آورند اما دليلي براي عدم ايجاد آرامش در كشور وجود ندارد.
بايد ديد که سطح رفتارهاي پس از انتخابات در كشور آيا با آرمان‌هاي امام (ره) و رهنمودهاي رهبري سنخيت داشته و آيا در چارچوب قانون و در انطباق با منافع ملي و امنيت ملي بوده است يا خير. فرض كنيم عده‌اي از نتايج انتخابات ناراضي‌اند. آيا اين اعتراضات نبايد در چارچوب قانون رسيدگي شود؟ انتظار اين بود كه وقتي مقام معظم رهبري تاكيد مي‌كنند كه بايد قانون رعايت شود و كسي نبايد از سيستم خارج شود، آنها نيز به اين مساله تمكين مي‌كردند. لذا نسبت اين مسائل با رعايت قانون، منفي است.
از ابتداي كار كه بحث شوراي نگهبان مطرح شد، گفتند كه چون برخي از اعضاي شوراي نگهبان موضعي دارند لذا ما به آن‌جا شكايت نمي‌كنيم؛ در حالي كه اعضاي شوراي نگهبان متدين هستند و از قانون اساسي صيانت مي‌كنند.اين ادعا را داراي اشكال است. كسي حق ندارد كه بخواهد شوراي نگهبان كنار برود و چيز ديگري در اين زمينه ايجاد شود.
 حوادث پس از انتخابات با منافع ملي در تضاد بود. جايگاه ايران در منطقه، تاثيرگذاري و نفوذ آن امر حيرت‌آوري بود كه مجاهدت‌هاي زيادي پس از انقلاب به خاطر آن صورت گرفت و جمهوري اسلامي توانست مدلي از دموكراسي و اسلاميت را ارايه كند. لذا تخريب آن به ضرر منافع ملي است و مخدوش كردن آن به منافع ملي ضرر مي‌زند.
هم‌چنين اين مقوله در تضاد با امنيت ملي بود. هر وقت در درون ايران مجادلات از حدي خارج مي‌شود زمينه‌هاي وسوسه‌ دشمنان را فراهم مي‌آورد. مجادلاتي كه در دولت قبل به وجود آمده بود فضا را براي ترور ايجاد كرد كه شاهد ترور آقايان صيادشيرازي و لاجوردي بوديم. وقتي كشور دشمنان بزرگ دارد و اين دشمن زماني كه احساس كند مجادله وجود دارد از اين فضا استفاده مي‌كند. با توجه به همه‌ اينها مي‌توان نتيجه گرفت كه اين كارها از منظر انطباق با منافع ملي نمره منفي مي‌گيرد.
دو گوهر گرانبهاي به يادگار گذاشته شده از امام (ره) رعايت قانون و اصل ولايت فقيه بود كه با روش‌هاي اتخاذ شده پس از انتخابات در مقابل فكر امام (ره) ايستادگي شد. رهبر انقلاب در 7-6 ماه گذشته كرارا تاكيد كردند كه كسي حق بي‌توجهي به قانون را ندارد و لذا نبايد از ايشان نيز توقع اتخاذ راه‌هاي غيرقانوني را داشت. وقتي بالاترين فرد كشور به رعايت قانون تاكيد دارد ممكن است شما در اهداف خرد خود به نتيجه‌اي نرسيد، اما اين مساله سرمايه‌اي براي كشور است.
اگر اين توقعات با منافع كشور و قانون سايش دارد، چرا ادامه مي‌دهيد؟ خاطرنشان كرد: بايد از منظر منافع ملي، عاقلان توجه كنند كه نكاتي كه مقام معظم رهبري روز گذشته فرمودند بسيار مهم است و با اين بيانات مشخص مي‌شود كه راه براي كساني كه مي‌خواهند رفتارشان را درست كنند باز است و به رفع اشتباهات نيز كمك مي‌كند، مگر اين‌كه كسي منكر آنها باشد.
مجلس در اين زمينه هيچ چيز پنهاني ندارد. ما اين قضيه را پي‌گيري كرديم و پي‌گيري آن از طريق قوه قضاييه را نيز مورد تاكيد قرار مي‌دهيم كه اگر كسي در اين مسير تعدي صورت داده به مجازات خود برسد. ضمن اين‌كه مقام معظم رهبري نيز در ديدار دانشجويان فرمودند كه تخلفات و جنايات از سوي نيروهاي ناآشنا بايد مورد رسيدگي قرار گيرد كه اين مساله بدون وابستگي سازماني آنها بايد باشد و از معضلات دستگاه‌هاي اجرايي است.اگر ما در كشور به حقوق و منافع ملت توجه داريم بايد اين كارهاي خارج از مدار قانون و راه امام (ره) را كه به منافع كشور ضرر مي‌زند به اتمام برسانيم و رهبري نيز بر اين مساله تاكيد كردند و البته مردم در روز 9 دي اراده خود را نشان دادند. لذا خوب نيست كه در برابر اين خواست مردم ايستادگي كرد.
كشمكش‌ها روحيه‌ خردمندي را از جامعه مي‌گيرد. لذا بايد براي توسعه كشور بستر مناسب فراهم شود و اگرچه ممكن است برخي از اين حوادث امتحاني براي كشور باشد، اما بايد به مشي گفته شده توسط مقام معظم رهبري توجه كافي صورت گيرد و مجلس نيز پي‌گير است كه امورات و بحث‌ها برابر قانون باشد و در نهايت نگاه داهيانه رهبري مبناي عمل قرار گيرد.
 
در جمع مردم شازند: اگر كشوري بخواهد حركت سالم در مسير توسعه داشته باشد احتياج به آرامش دارد. كساني كه در داخل به مشاجرات دامن مي‌زنند بايد به اين نكته توجه كنند كه در فضاي غبارآلود امكان سرمايه گذاري مطلوب وجود ندارد. سايش‌هاي سياسي فقط تاثير سياسي در كشور ندارد و ابعاد مختلف موثر است و حركت‌هاي توسعه را زير سوال مي‌برد. اين مسايل مديران را محتاط مي‌كند و لذا اين خواسته معقول است كه به اراده آنها توجه شود.
9 دي نشان دهنده اراده مردم است. همه بايد توجه كنند كه نبايد كاري صورت دهند كه مردم احساس كنند در برابر آنها هستند. بايد در اين زمينه راه خود را روشن نمايند. اگر ضد انقلاب بخواهد معضلي در كشور پديد آورد بايد موضع خود را روشن كند. وقتي جريانات غرب و ضد انقلاب در روز عاشورا ماجراجويي كرد بايد برخورد جدي با عوامل آن صورت گيرد و مردم با انقلاب خود مي‌خواستند كه مسيري براي آينده به كشور باز كنند تا راه امام دنبال شود و توسعه كشور محقق گردد نه اين كه به خاطر لجاجت مشاجرات ادامه يابد.
اول بهمن
در جمع مردم محلات: حركات خارجي در كشور تا حد زيادي براي انحراف مردم و مسوولان از توسعه است كه با تبعيتي كه مردم در 9 دي از مقام معظم رهبري و دفاع از نظام نشان دادند اين غائله‌ها ختم مي‌شود. همه گروه‌ها بايد در مقابل قانون مطيع باشند و جريان‌هاي سياسي حاضر موضع خود را به طور شفاف اعلام كنند.
 
در يادواره سرداران و هزار شهيد شهرستان خمين: ولايت فقيه عامل استقامت كشور در برابر بيگانگان، مبارزه با استكبار و صيانت از جمهوري اسلامي است كه تمام فتنه‌هايي كه در طول 30 سال گذشته به وجود آمده توسط ولايت فقيه آرام شده است. در دولت قبل سوالات بلاوجهي مطرح مي‌شد اما اين ولايت فقيه بود كه كشور را به سمت درست هدايت مي‌كرد و ولايت فقيه توانست با بيداري نيروهاي انقلابي كشور را از برخي مسائل انحرافي دور كند و جلوي اين تفكرات انحرافي را بگيرد. با توجه به اين مسئله بايد از ميراث گرانقدر امام (ره) صيانت كنيم.
جمهوريت و آزادگي در كشور مورد تاكيد امام (ره) بود که تاكيدات بسيار در برگزاري انتخابات در بدترين شرايط نيز، داشتند. چرا که جمهوريت نظام مسئله‌ بزرگ و افتخارآفريني در كشور است و بحث‌هاي تقلب خود يك دروغ بزرگ است. تن دادن به اين حرف‌ها جمهوريت نظام را زير سوال مي‌برد. همه‌ي اركان كشور به بحث انتخابات به نوعي مربوط هستند كه اين خود يكي ديگر از ميراث‌هاي بزرگ امام (ره) است.
 
در جمع روحانيون استان مركزي: {با اشاره به حضور جرياناتي مختلف پس از انتخابات در كشور} جرياني در كشور حضور دارد كه تحت عنوان دفاع از ولايت و رهبري هر كاري مي‌كند كه من مطمئنم مقام معظم رهبري از اين رفتارها راضي نيستند. نبايد زمينه‌هاي اختلاف‌افكني و تهمت و فحاشي فراهم شود. ما هر چه روايت و حديث داريم بر اين مساله تاكيد دارد كه اين قبيل رفتارها باعث فتنه مي‌شود و به جامعه صدمه مي زند.
جريان ديگري كه پس از انتخابات در كشور شكل گرفت طيفي است كه از انتخابات شكايت داشتند، اما سوابق آنها در داخل انقلاب است كه براساس بيانات رهبري بايد اين طيف صف و موضع خود را از حركت‌هاي ضدانقلابي جدا كند و بايد به اين نكته توجه كنند كه مخلوط عمل كردن باعث رفتن دود به چشم خودشان است و آنها را مخدوش مي‌كند ضمن اين كه به منافع ملي و ملت نيز صدمه وارد مي‌كند.
جريان ديگر تحركات ضد انقلاب و جريانات ضد ديني بود كه در روز قدس ، عاشورا و تشييع جنازه آيت‌الله منتظري رفتارهاي خود را بروز داده است.اين جريان داراي نسبتي عجيب با ولايت فقيه است. ولايت فقيه ما مامني است كه زمينه‌هاي استقرار كشور را فراهم مي كند و عامل ايجاد دموكراسي است. ولايت فقيه ضد ديكتاتوري و عاملي است كه نمي گذارد كسي در جايي زياد ماندگار شود.{خطاب به اين جريان} اگر در انتخابات مشكل داشتيد اين مساله چه ربطي به ولايت فقيه دارد؟ اين رفتار شما امري غير طبيعي است. اين جريان فقط مي خواهد از بستر فراهم شده استفاده كند و در مجموع آنها با اصل انقلاب مخالفند.
بايد اين سه جريان را شناخت. برخي ممكن است كه براي دفاع از رهبري حرفهايي بزنند اما بايد دقت كنند كه برخي رفتارها ضربه مي‌زند. گاهي حرف‌هاي شاذ باعث ايجاد ضربه مي‌شود و هر كس در حوزه ماموريت خود بايد در مسير رهبري حركت كند. حرف‌هاي شاذ زدن از طريق انقلابي، در مسير رهبري بودن نيست.
بايد بدانيم كه هر يك از اين جريانات در آينده چه رفتاري مي‌خواهند داشته باشند و لذا با شناخت آنها نسبت به علاج فتنه عمل كنيم. غبرخي اختلافات و تشنج‌هاي سياسي در كشور را باعث از دست رفتن فرصت توسعه كشور دانست.
تحليل ارايه شده در فارين پاليسي اين است كه چون هدايت ايران تحت نظر رهبري است لذا مصالحه و جنگ سخت است، لذا آمريكا بايد تغيير رويه دهد و در يك طراحي جديد با استفاده از اپوزيسيون و رسانه‌هاي فارسي زبان و جعل اخبار، همبستگي داخلي ايران را از بين ببرد. اين اقدام در جهت گيج شدن نهادهاي اطلاعاتي و رسانه‌اي كشور است تا عناصر نظام در برابر يكديگر قرار گيرند. گاهي رهبر معظم انقلاب در صحبت هايشان به اين طراحي ها اشاره مي‌كنند اما عده‌اي تصور مي‌كنند كه اين تحليل‌ها را نمي‌توان پذيرفت، اما پشت اين تحليل‌ها اطلاعاتي موجود است.
2 بهمن
در خطبه‌هاي پيش از نماز جمعه‌ي شهرستان ساوه: ما در مقاطع مختلف پس از انتخابات شاهد حوادثي بوديم كه مي‌توانست شوك‌هاي امنيتي در كشور ايجاد كند. ضمن اين‌كه سنگ‌اندازي‌هايي از طرف قدرت‌هاي غربي و استكبار عليه ملت ايران انجام مي‌شد تا بتوانند موقعيت خود را كه از دست رفته است، باز يابند.
{با تاكيد مجدد بر اشتباهات محاسباتي آمريكا و غرب مبني بر يافتن فرصتي براي دامن زدن به اختلافات پس از انتخابات رياست جمهوري} رهبر انقلاب از همان ابتدا راه را براي همه روشن كردند، اما عده‌اي نفهميدند و نخواستند كه از اين مسير بروند؛ در حالي كه ايشان همه را به مسير قانون دعوت كردند، اما اين مساله درك نشد و سايش‌هايي ايجاد شده و دشمنان از آن سوءاستفاده كردند.
به ولي فقيه كه عامل ترقي كشور است توهين شد و اين امر ساده‌اي نبود و روشن شد كه جريان ضدانقلاب و ضدديني در پشت اين قضيه است، ولي مردم اراده‌ي خود را در روز 9 دي نشان دادند كه پاي انقلاب، رهبر و معارف اهل بيت با تمام هستي‌شان ايستاده‌اند.
اين مساله نعمتي براي ملت ايران است. امروز مجالي وجود دارد كه افراد سرنوشت خود را درست تعريف كنند و در زمين حريف بازي نكنند. از لحاظ ديني ولي فقيه هرچه گفت بايد فرد مومن از آن اطاعت كند و از لحاظ سياسي نيز بايد ولي فقيه را به عنوان اصل در وحدت كشور قرار دهيم.
ضمن اين‌كه صف ضدانقلاب و كساني كه با فكر ديني مشكل دارند را جدا مي‌كنيم، بايد بين مومنان اخوت و برادري ايجاد نماييم.
بايد تمام تلاش‌ها در جهت پيوندها و نه اختلاف‌افكني باشد؛ چرا كه اختلاف‌افكني باعث زدايش دين و ايمان مي‌شود.
مرزبندي جريان‌هاي سياسي بايد مشخص شود. اين به نفع همه‌ي گروه‌هاست كه مرزهاي خود را با ضدانقلاب مشخص كنند. برخي از اين جريان‌ها فكر مي‌كنند كه با اين كار پيروانشان مي‌ريزند، اما بايد بدانند افرادي كه ريزش مي‌كنند طرفدار هيچ فرد و گروهي نيستند و لذا بايد مسووليت اخروي را گروه‌ها در نظر بگيرند. بايد در جامعه وحدت و مودت ايجاد شود تا فضاي توسعه در كشور فراهم گردد.
6 بهمن
در جمع کارمندان سفارت ايران و کويت و ايرانيان مقيم کويت: بايد ستون‌هاي انقلاب به عنوان راهنماي هميشگي ما باشند. اگر چه آمريکايي‌ها تلاش مي‌کنند آن را غبار آلود کنند و سعي مي‌کنند شرايطي فراهم شود که ستون‌هاي انقلاب درک نشود؛ اما همين ستون‌هاي اصلي فکر انقلاب موجب باروري انقلاب شده‌اند.
7 بهمن
در نشستي با خبرنگاران رسانه‌ها در كويت: {در پاسخ به سوالي در مورد شرايط داخلي ايران پس از انتخابات} در اين زمينه بايد به چند نكته توجه كرد. در ايران مسايل دموكراسي و حضور مردم در سرنوشت خود بسيار جدي است و لذا آراي مختلف به صورت فعال مطرح است.
طبيعي است كه در انتخابات اختلاف نظرها اوج مي‌گيرد و در همين راستا نيز ممكن است براي برخي كشورها كه از نظر ساختار سياسي، حالت سكون در افكار عمومي دارند، عجيب باشد. در برخي كشورها رييس‌جمهور سي سال تغييري نمي‌كند، اما در ايران گردش نيرو وجود دارد و در انتخابات وضع عوض مي‌شود و اين شرايط دموكراتيك ايران است.
وضعيت پس از انتخابات در ايران با آنچه كه برخي رسانه‌ها به آن مي‌پردازند متفاوت است. برخي مطبوعات دوست دارند اين موضوع را به گونه ديگري مطرح كنند.
دسايس بيروني عليه ايران وجود دارد و برخي كشورها در اين زمينه نقش داشته‌اند كه نمونه آنها شهادت علي محمدي استاد فيزيك دانشگاه و دادستان شهر خوي است. البته ما در ايران، شرايط سخت‌تر از اين مسايل را هم هضم كرده‌ايم و قدرت انقلاب اسلامي آن‌قدر زياد است كه اين مسايل براي ايران تاثيرگذار نيست. آنچه را كه ما به آن تكيه مي‌كنيم اين است كه قانون براي همه عمل شود.
13 بهمن
در صحن علني: اگر امروز عده‌اي به تعارض غلط شعار عليه روسيه مي دهند كم توجهي و غفلت از يكي از اركان انقلاب دارند كه نظام جمهوري اسلامي از ابتدا بر استقلال از شرق و غرب راه خويش را آغاز كرده و حتي در سخت ترين شرايط باجي به هيچ يك از قدرت‌ها نداده است.
15 بهمن
در جمع روحانيون، خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران و اعضاي شوراي شهر و اداري شهرستان كرج: برخي از مناقشات به وجود آمده در كشور ريشه در مباحث غرب‌گرايي دارد كه آنها به دنبال ايجاد فتنه‌گري در كشور هستند، نمونه آن را مي‌توان در ماجراجوي‌هايي كه در كشورمان به راه انداختند، ديد. در اين بين افراد مختلف به خصوص سياسيون بايد درك درستي نسبت به اين مسايل داشته و با جدا كردن راه خود از اين فتنه‌گرايان، به نكات اساسي وحدت بخش توجه كنند.
در موقعيت كنوني مناقشات سياسي به لاوجهه بوده و با باعث ايجاد سايش و لطمه زدن به اعتبار كشور و به ضرر كشور است.
22 بهمن
در جمع راهپيمايان يوم‌الله 22 بهمن در قم: امروز نيز ترازوي سنجش عيار صدق سياستمداران و مديران در اين است كه آيا به وحدت ملي چنگ مي‌زنند يا راه تفرقه را مي‌پيمايند. ملت در 9 دي بر تفرقه افكنان ضدانقلاب و فريبكاري دشمنان مهر محكوميت زد.
پس از اقدامات زشت روز عاشورا و توهين به مقدسات ديني و تخريب امكانات مردمي اوباما در حالي كه در تعطيلات كريسمس در هاوايي به سر مي‌برد در يك موضع‌گيري عجولانه خشونت عليه شهروندان ايراني را محكوم مي‌كند و حتي مي‌گويد در روزهاي مذهبي نيز مردم ايران با بي‌رحمي و پرخاش روبرو هستند و حتي شجاعت ضد انقلاب را تحسين مي‌كند! وزير امور خارجه انگليس نيز مي‌گويد ما در كنار ايرانياني كه در تظاهرات شركت مي‌كنند ايستاده‌ايم و سوگوار بيگناهان ايراني هستيم.
خجالت‌آورتر اظهارات وزير خارجه آمريكاست كه بر ضرورت به كارگيري فناوري ارتباطات در عمليات‌هاي ضد ايراني تاكيد مي‌كند و مي‌گويد ما براي كمك به آشوبگران ايراني 50 ميليارد دلار هزينه مي‌كنيم. تاسف‌آور است كه وزير امور خارجه كشوري كه داعيه مديريت جهان را دارد، اين قدر ساده لوح باشد. شما فكر مي‌كنيد با 50 ميليارد دلار مي‌توانيد با عواطف يك ملت بزر گ بازي كنيد! اين اقدامات نشان مي‌دهد سياست آمريكا در مواجهه با انقلاب همان ويژگي‌هاي استكباري را دارد و چرب‌زباني‌هاي اوباما نيز يك فريبكاري بيش نيست و عده‌اي كه تصور مي‌كنند رويكرد آمريكا درباره ايران تغيير كرده است بايد در مباني فكري خود تجديد نظر كنند.
من 20 سال نماينده رهبري در شوراي امنيت ملي بودم. من از نزديك شاهد بودم آرايي كه با بي‌تجربگي و ساده‌انديشي مطرح مي‌شد هنگامي كه در مسير تصميم‌گيري رهبر انقلاب قرار مي‌گرفت در جاده صواب رهنمون مي‌شد.ملت ايران راه درست امام رهبري را به خوبي يافته و هرگز از آرمان‌هاي امام و انقلاب عقب‌نشيني نخواهد كرد. كساني كه در اين روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌هاي اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپيمايي 22 بهمن به خود بيايند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.
كساني نيز كه در حوادث پس از انتخابات اشتباهاتي داشته‌اند، بايد از نقشه دشمن پند بگيرند و دست از اختلاف افكني بين مردم بردارند؛ اين راه، راه امام و انقلاب نيست.چرا بين مردم اختلاف‌افكني مي‌كنيد؟ مگر شما نمي‌دانيد آمريكا به دنبال همين اختلافات است؟ امروز ماموريت ملي كشور دستيابي به قله‌هاي علم و دانش و توسعه و حركت به سمت سند چشم‌انداز است، اما ادامه اين حركت‌ها روند رو به رشد انقلاب را كند مي‌كند، چرا شما بستر را براي ضد انقلاب ايجاد مي‌كنيد؟
پيام ملت ايران در 22 بهمن امسال خاتمه اين رفتارهاست. در شرايط آرام است كه مسئولان كشور و دستگاه‌هاي اجرايي و مجلس مي‌توانند برنامه ميان‌مدت كشور را سامان دهد و ملت با حضور در راهپيمايي اعلام مي‌كند كه دست از اين اقدامات فرسايشي برداريد و آمريكا و ضد انقلاب دست نشانده بدانند كه با ملتي مواجهند كه راه اسلام ناب محمدي (ص) و دستاوردهاي امام و انقلاب و راه شهدا و حمايت از ولايت فقيه را در پيش گرفته و از آن يك سنگر محكم ساخته است. آنها بايد بدانند با يك هدف سخت مواجهند، بدانند ملت ايران بر آرمان‌هاي انقلاب تا پاي جان ايستاده‌ است.
ملت ايران راه درست امام و رهبري را به خوبي يافته و هرگز از آرمان‌هاي امام و انقلاب عقب‌نشيني نخواهد كرد. كساني كه در اين روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌هاي اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپيمايي 22 بهمن به خود بيايند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.
 
در مراسمي در مسجد زين العابدين قم: فكري كه امام آن را پايه انقلاب قرار داد، از افكار انحرافي راهش جدا بود . اين تفكر اسلامي را خيلي‌ها قبول نداشتند و الان برخي روشنفكران كه در دوران دوم خرداد به عرصه آمدند، مي‌گويند ما اين تفكر را قبول نداريم و دنبال يك نوع ارتجاع به سمت گرايش‌هاي فردي هستند.
متاسفيم كه در سال‌هاي گذشته از جهاد به عنوان خشونت ياد مي‌كردند كه در واقع اينطور نيست. امام شهدا را نور انقلاب مي‌دانستند و مي‌فرمودند شهادت چراغ هدايت ، هديه الهي و فخر ملت‌هاست.جهاد هم جنبه فردي و هم جنبه حيات بخش براي جامعه دارد و اگر امروز بسياري از جوامع اسلامي در ذلت بسر مي‌برند به خاطر نداشتن همين روحيه جهادي است.
در 200 سال گذشته هر جنگي در كشور رخ مي‌داد، بعد از آن قسمتي از سرزمينمان جدا مي‌شد. چون اين مردم روحيه جهاد نداشتند و اهل رفاه بودند. انقلاب اسلامي وقتي پيروز شد غرب و شرق به ايران فشار آوردند، اما همين خصوصيت جهادي و شهادت كه امام در اين ملت بوجود آورد باعث شد در برابر همه آنها بايستند.
ما بايد نسبت به سرنوشت ديگر مسلمانان غيرت داشته باشيم و اهل تسامح نباشيم . بايد متاسفم باشيم كه بعد از 31 سال برخي از افراد آمدند و گفتند نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران". اين شعار، شعار اسلام و انقلاب و حتي ايران نيست، بلكه شعار بي‌غيرتي است و اين شعار مربوط به فرزندان انقلاب نبوده است.
وزير خارجه آمريكا در مصاحبه‌اي گفت كه ما نسبت به كساني كه اين شعارها را دادند سوگواريم. ما هم به آنها پاسخ مي‌دهيم كه سوگوار باشيد، اما فرياد ملت ايران را در 22 بهمن خواهيد ديد.
فرهنگ انقلاب تفكر منبسط براي شئونات مختلف بود و روحيه جهادي هم يك محور بود و آنها مي‌خواهند همين راه را منحرف كنند و اين خصوصيت را از بين ببرند، اما بدانند كه شيعه مرتضي علي مي‌داند كجا بايد شمشير بزند و كجا روحيه لطف و مهرباني داشته باشد.
خصوصيت ديگر انقلاب و راه امام عدالت‌خواهي بود.عدالت‌خواهي انقلاب اسلامي مطابق با فرهنگ اسلامي و با جوامع ديگر متفاوت است. همانطور كه تعريف آزادي با مكاتب ديگر تفاوت دارد. در دوران دوم خرداد و در اين جريانات اخير حقايق اصلي انقلاب فراموش شد كه بايد شعارهاي اصلي انقلاب رونق داشته باشد، نه برخي از حرف‌هايي كه ريشه ندارد.
{خطاب به سران استكبار و آمريكا} خاك عالم بر سرتان اگر فكر كرديد با 50 ميليارد دلار مي‌توانيد حركت انقلاب را منحرف كنيد. انقلاب اسلامي ما ريشه و وزن دارد و اگر در حكومت اشتباهاتي هم رخ دهد، انقلاب قدرت اصلاح آن‌را دارد. شما به گرفتاري‌هاي خود برسيد در افغانستان و عراق و جاهاي ديگر مشكلات خود را حل كنيد.
در ماه‌هاي اخير شاهد برخي بگومگوها بوديم . اين جدال‌ها و ستيزه با انقلاب به ضرر انقلاب است. اين افرادي كه در اين راه جدال كردند، راه اشتباه مي‌رفتند و بايد عبرت بگيرند. اين جدال است كه حكمت را از بين مي‌برد، اگر مي‌خواهيم راه امام(ره) و انقلاب را برويم بايد تودهني به اين فتنه بزنيم.
اختلاف افكني در جامعه گناه است. رهبر معظم انقلاب فرمودند كه خواص وظيفه خود را انجام دهند. دليلش اين است كه اين اختلافات باعث فرسايش در كشور مي‌شود و وزن كشور را پايين مي‌آورد و فضاي كشور را تنگ مي‌كند و مردم ما در 22 بهمن دراين فرازو فرودها پاسخ مي‌دهند تا راه كشور هموار شود و سخن ملت سخن تمام كننده خواهد بود.
29 بهمن
در مراسم افتتاح و بهره‌برداري از 88 پروژه‌ي عمراني، خدماتي و ترافيكي شهرداري قم: فضاحت‌آور همين حرف‌هايي است كه مسوولان آمريكايي چند روز گذشته مطرح كردند كه نگران وضع مجلس، دولت و رهبري در ايران هستند و اين براي دولت آمريكا اسف‌آور است كه دچار نوعي آشفتگي سياسي شده است و احتمالا رقابت‌هاي انتخاباتي در آمريكا هم‌چنان ادامه دارد.
وحدتي كه حول مفهوم ولايت در كشور وجود دارد يك عامل اساسي براي توسعه‌ي كشور است. هركسي در آن رخنه ايجاد كند مزاحم است و در طريق همان كساني كه سنگ‌اندازي مي‌كنند تفسير مي‌شود و ما امروز بيش از هر زماني احتياج به آرامش در كشور داريم تا بتوانيم به توسعه برسيم.
2 دي
در صحن علني: حضور حماسي مردم در 22 بهمن، گفت: اين حضور حماسي به نحوي بود كه طراحي‌هاي سياسي سلطه‌گران آمريكايي و غربي را به سخره گرفت و آنان را دچار آشفتگي تحليل كرد، آنگونه كه تاب نياوردند و مسوولان آمريكايي با شتابزدگي به سفرهاي منطقه‌اي پناه آوردند تا شايد نوعي ابهت تصعني براي خويش فراهم نمايند. اما حالت نسيان سياسي اين پيش‌مرگان ديپلماتيك بسيار اسف‌آور است كه تا چند روز پيش سخن از مبارزه با نظام جمهوري اسلامي سر مي‌دادند و بودجه‌اي براي تحليل بنيه نظام مصروف نمودند، يكباره در سفر خويش نگران از جايگزيني دولت، رهبري و مجلس با ديكتاتوري نظامي شدند.
آقاي اوباما تا دير نشده بايد فكري به حال وزير خارجه‌ خود كند كه ظاهرا هنوز از ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي خارج نشده و منافع ملي آمريكا را به سادگي به مسلخ مي‌برد.
كلام متين رهبر معظم انقلاب اسلامي، متن پيام راهپيمايي ملت در 22 بهمن بود كه فرمود به صراحت اعلام مي‌كنيم ما با استكبار و نظام سلطه و تسلط چند كشور بر جهان مخالفيم و با آن مبارزه مي‌كنيم و نخواهيم گذاشت اين چند دولت با سرنوشت دنيا بازي كنند.
شرايط نشان مي‌دهد كه تمامي نيروهاي وفادار به انقلاب بيش از هر زمان ديگري بايد با پرهيز از اختلافات به وحدت دروني تمركز نمايند و در مقابل فتنه‌انگيزي آنان يك صدا و با محوريت قانون اساسي و رهبري با استواري از منافع ملي كشور دفاع كنند.
در شرايط فعلي و با اتمام حجت ملت در 22 بهمن هر گونه حرف، سخن و اقدام اختلاف‌انگيز و فتنه‌گرايانه همسويي با دشمن است. مسوولان قواي مختلف بايد با كار و تلاش صميمانه پاسخ حمايت مردمي را به درستي بدهند.
7 دي
در اجتماع ديپلمات‌ها و سياستمداران ژاپني در شوراي بين الملل تعاملات دوستانه اين کشور: ايران و ژاپن اکنون از حکومت‌هاي دموکراتيک برخوردارند و هر دو کشور نيز در گذشته داراي حکومت‌هاي غيرانتخابي بودند.
تمامي مسوولان ايراني با راي مرم انتخاب مي‌شوند. ما با انقلاب اسلامي ديکتاتوري شاه را از بين برده و به دموکراسي تبديل کرديم.
{ با اشاره به حضور 85 درصدي مردم در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران} در ايران صداهاي مختلفي وجود دارد که اين همان مسير دموکراسي است و ما آن را امري مفيد براي تکامل جامعه مي‌دانيم، چرا که تک صدايي و ديکتاتوري نه تنها حيات نيست بلکه مرگ است.
ايران و ژاپن هر دو داراي پارلمان‌هاي قوي هستند و در ايران هيچ کس نمي‌تواند پارلمان را منحل کند.
25 دي
در نشست مطبوعاتي: ما در اين سال موضوع انتخابات ايران را داشتيم و ملت ايران با شور و شعف بسيار در انتخابات شركت كردند كه اين يك نماد مهمي است براي همگرايي و تحرك آنها به جمهوريت نظام و ايجاد يك فرآيند دموكراتيك در كشور و حضور 85 درصدي در انتخابات بسيار جذاب براي كشورهاي ديگر بود. اما پس از اتفاقات بعد از آن مشخص شد كه بسياري در قبل و بعد از آن دسايسي را داشتند تا اين ارزش‌ها را از بين ببرند و با روش‌هاي مختلفي اين دسيسه‌ها روشن شد.
البته يك عده‌اي در داخل با اين دسيسه‌ها فريب خوردند و باعث شدند كه زحماتي براي كشور ايجاد شود. اما خوشبختانه آنها با شكست مواجه شدند و ملت ايران با هوشياري و تبعيت از رهنمودهاي داهيانه‌ي رهبري توانستند از آن موج تصنعي عبور كنند. از دستاوردهاي اين اتفاقات توانمندي حل مسائل پيچيده از سوي ملت و ظرافت و دقت در حفظ و صيانت كشور و هم‌چنين توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري بود.
با توجه به اين‌كه مقام معظم رهبري بارها تاكيد كردند كه همه‌ي افراد كشور در هر مسووليتي و هر جايگاهي كه هستند بايد حركت‌شان قانوني باشد، بنابراين اين حركت در مسير قانون بسيار دستاورد بزرگي است و در هر شرايطي بايد قانون حاكم باشد.
{چرا برخي در مجلس به دنبال محاكمه فرزندان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هستند } به طور طبيعي مجلس جاي اين‌گونه بحث‌ها است. پارلماني كه افكار مختلف در آن حضور دارند طبيعتا نگاه‌هاي مختلفي هم دارد اما در كل طرح اين موضوعات بايد توسط قوه قضائيه مورد رسيدگي قرار گيرد تا براي مردم چيزي مبهم باقي نماند. هر كس در هر جايي كه قرار دارد اگر نسبت به او سوال و شبهه‌اي به وجود آمده قوه قضائيه موظف است كه اين مسئله را براي شفاف‌سازي افكار عمومي رسيدگي كند.
هيچكس در برابر اجراي قانون مصونيت ندارد. همه بايد در برابر تخلفات و اجراي آن يكسان باشند و همه بايد تابع آن باشند.
كل بحث واكنش نسبت به حوادث پس از انتخابات و حوادث روز عاشورا از مجلس شكل گرفت كه مجلس از ابتدا نسبت به آن موضع داشت و باعث شد مردم نيز به صحنه بيايند. هم‌چنين فراكسيون اصولگرايان فراكسيون اكثريت مجلس است كه افراد با سلايق مختلف در آن حضور دارند و در مورد مسائل استراتژيك داراي نظر است.
{درباره گزارش كميسيون امنيت ملي از حوادث بعد از انتخابات و حوادث روز عاشورا}: اين گزارش در صحن علني مجلس هم خوانده شد و نتيجه آن هم به كميسيون اصل 90 و قوه قضاييه ارائه شد. همه تلاش ما اين بود كه با اين موضوع به نحو دقيقي برخورد شود تا مسير منافع ملت همواره محفوظ باشد.



خلق واژه هايي چون «ساکتين فتنه» و «کاسبين فتنه» دو سال بعد از انتخابات 88، شاهد اين مدعاست. برخي که در يک سال اوليه پس از اين انتخابات، تعداد محدودي را «خواص بي بصيرت» ميخواندند، هر چه به پايان سال 90 نزديکتر مي شويم دامنه مشمولين اين واژه را آنقدر گسترش دادند که نهايتا ناگزير شدند واژه «ساکتين فتنه» را جايگزينش کنند!

آنها که به جاي معرفي خود و ارائه عملکردشان، در پس سياسي کاري هاي انتخاباتي و دميدن بر تنور فتنه مخفي شده بودند، نهايتا از سوي منتقدانشان، «کاسبين فتنه» خوانده شدند. کاسبيني که با نزديک شدن به انتخابات، از «فتنه» پوستيني ساختند براي پوشش ضعف هاي خود، تخريب ديگران و ابزاري براي تبليغات انتخاباتي.
انتخاباتي که دو نامزد معترض به نتايج آن، به جاي طي مراحل قانوني اين اعتراض به تدريج به مخالفت هاي ساختار شکنانه اي روي آوردند و نشان دادند که بازی خورده فتنه ای هستند که دشمنان انقلاب طراحی کرده اند. اگر چه مقام معظم رهبری در نخستین حضورشان در نماز جمعه تهران پس از آن انتخابات -29 خرداد 88- از حضور هر چهار نامزد در اين انتخابات و حضور پرشور مردم تشکر کردند و تا ماه ها پس از آن همچنان معترضان را به پيگيري خواسته هايشان از مراجع قانوني دعوت ميکردند و بر «جذب حداکثري و دفع حداقلي» تاکيد داشتند. اما معترضان که تحت تاثیر حمایت های ضد انقلاب قرار گرفته بودند، به این مدار مدارا بی توجهی می کردند. در اين ميان برخي با ادعاي حمايت از ولايت، از مواضع ايشان پيشی گرفته و براي معترضان، احکام شديدالحني تا «اعدام» را جايز ميدانستند و برخي نيز که از قطار ولايت پذيري خارج شده بودند، بي توجه به نصايح ايشان به ادامه روش خود ادامه مي دادند و عملا با افراط گری ، هیجان آفرینی و بحران سازی های خود، حل معقول مسئله را در چهارچوب منافع ملی ناممکن می کردند و به این شکل با فریب گری و فریب خوردگی گروه مقابل، تجارت می کردند.
در اين ميان بودند چهره هايي که سرعت حرکتشان را با «ولي فقيه» تنظيم کرده بودند و به جای فریاد های بی نتیجه ، دنبال ناکام گذاشتن دشمنان در بهره برداری از یک موضوع داخلی بودند؛ کساني که فرداي انتخابات پيروزي نامزد پيروز را از تريبون علني به او تبريک گفتند و همگام با رهبري، معترضان را به پيگيري اعتراضشان از کانالهاي قانوني توصيه کردند. کساني که با تکيه بر توصيه معظم له، اهانت به ديگران ولو به بهانه رفتارهای ساختار شکنانه را جايز ندانسته و به جاي «مرده باد» و «زنده باد» به دنبال تاسي از ولايت فقيه و توصيه به رعايت قانون بودند. کساني که اقدامات موهون از اهانت به امام(ره) در 16 آذر، سر دادن شعار «نه غزه نه لبنان» در روز قدس، اهانت به ولايت فقيه در مراسم تشييع پيکر آيت الله منتظري و ... را محکوم کرده و همگان را بر حرکت بر مدار قانون و توجه به تاکيدات رهبري توصيه ميکردند. همانها که اهانت به ساحت امامت در روز عاشورا را بر نتابيده و زبان به اعتراض گشودند و.....
رئیس مجلس، يکي از آنها بود. نگاهي به سخنان انتخاباتي لاريجاني در سال 88 شاهد اين مدعاست که در جدول زير به آمده است.
 
زمان
مواضع رئیس مجلس و تحلیل ها
13 ارديبهشت
در پنجمين همايش حكمت مطهر ويژه گرامي داشت ياد استاد شهيد مطهري: اگر فردي در انتخابات وارد مي‌شود حرفي بزند كه آن را قبول دارد. در صحنه سياسي اگر فعاليت مي‌كند همان را انجام دهد كه قبول دارد نه اين‌كه براي خوشايند ديگران چيزي بگويد كه قبول ندارد.
14 ارديبهشت
در جمع مربيان سپاه حفاظت انصارالمهدي: {با اشاره به در پيش بودن انتخابات} در تفكر شهيد مطهري انتخابات مجالي براي ظهور استعدادهاست نه جنگ و جدال. حاكمان اسلامي نبايد براي قدرت جدال كنند بلكه بايد زمينه ظهور استعدادها را فراهم كنند، انتخابات مدرسه تربيت اسلامي است نه ميدان زد و خورد سياسي.
متاسفم که اين روزها تخريب و گفت‌وگوهاي تلخ در مورد كانديداهاي رياست جمهوري از سوي برخي مطرح مي‌شود.مقام معظم رهبري در سخنان مشهدشان فرمودند هر كس مي‌تواند كشور را اداره كند بايد حضور يابد. بنابراين تيراندازي به كسي كه تازه وارد صحنه انتخابات مي‌شود درست نيست. تا زماني كه اين افراد وارد صحنه نشده‌اند درباره شان چيزي گفته نمي شود ولي به محض ورود عده‌اي شروع به تيراندازي به او مي‌كنند.
برخي افراد بي ملاحظاتي داشته و باعث سوءاستفاده ديگران مي‌شوند تلخ كردن فضاي انتخابات موجب رشد نمي‌شود. فضاي سخنراني كانديداها نبايد سراسر تلخ و منفي باشد. در اين دولت فعلي اشكالاتي دارد شكي نيست ولي خدماتي هم داشته، برخي مجادلات بين دولت و مجلس وجود دارد، ولي مجلس راه تخصصي خود را مي‌رود و دولت نيز براساس نظرات خود رفتار مي‌كند. نبايد بي‌انصافي كرد بلكه بايد خدمات دولت را هم ديد تا آن را به مردم انتقال داد. اين موضوع را درباره‌ي نقدهاي منصفانه نيز بايد رعايت كرد.
اين‌كه گفته شود چند صد ميليارد به كجا رفته است، افزود: اين‌كه برخي مي‌گويند 300 ميليارد بودجه به كجا رفته است درست نيست. مرجع رسيدگي به اين موضوع ديوان محاسبات است و دادسرا درباره ‌ آن تعيين تكليف مي‌كند، ولي اين كه كل بودجه و فروش نفت زير سوال برود درست نيست. برخي دوستان اخيرا گفته‌اند نظام مالي كشور يا سرش پريده و يا تهش، ولي نه سر و نه ته نظام بودجه‌اي و مالي كشور نپريده است.
همه افرادي كه وارد انتخابات شده‌اند محترم هستند و تخريب و توهين به آنها درست نيست. افراد شناخته شده‌اي وارد عرصه انتخابات شده‌اند آنان كه از كره مريخ نيامده‌اند، پس منصفانه نيست به آنان تهمت زد يا به آنها توهين كرد، اگر نقدي مي‌شود نقد منصفانه شود.
فضاي آراسته انقلاب اسلامي را در فضاي انتخابات به ميدان تيراندازي مبدل نكنيد، با توهم نبايد حرف زد، امام فرمودند نيروهاي مسلح نبايد در انتخابات به صورت سازمان يافته دخالت كنند. خبر موثق دارم كه مقام معظم رهبري نيز همين اعتقاد را دارد، ولي خانواده‌ي نيروهاي مسلح مي‌توانند در انتخابات مشاركت داشته باشند.
فرماندهان نبايد در قالب سازماني صحبت‌هاي انتخاباتي داشته باشند، به ويژه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. سپاه قدرت بزرگي در منطقه است كه بايد از ظرفيت‌هايش صيانت شود. شان سپاه ورود به مسايل خرد سياسي و انتخاباتي نيست. از سوي ديگر، ديگران نيز نبايد دچار توهم ورود سپاه به مسايل انتخاباتي شوند.
{ خطاب به شوراي نگهبان، دولت و وزارت كشور} نبايد بي‌جهت در ديگران نگراني به وجود آورند، سپس تصريح كرد: شوراي نگهبان، دولت و وزارت كشور با مطرح كردن مسايل كوچك نبايد بي جهت اذهان سياسيون را دچار نگراني كنند. انتخابات پرشور براي نظام نقش آفرين است. حضور حداكثري اصل است و منازعات سياسي كوچك نبايد بر اين مهم تاثيرگذار باشد. مجريان و ناظران بايد روحيه اميدواري به مردم انتقال دهند.
نقل قول‌هاي برخي به ويژه درباره سخنان مقام معظم رهبري كه در مشهد بيان شد درست نيست، اتصاف برخي به معظم‌له در فضاي انتخابات جفا به رهبري است. رهبري هر گاه بخواهد بي واسطه با مردم سخن مي‌گويد. خرج كردن از كيسه اسلام به صلاح كشور نبوده و درست نيست.
31 ارديبهشت
مراسم تشويق و تجليل از حاملان كلام وحي: در انتخابات نمي‌خواهيم رهبر را انتخاب كنيم، بلكه مي‌خواهيم رييس جمهور انتخاب كنيم، رييس جمهور بايد برنامه درست براي اداره كشور و قوت كافي براي اجراي برنامه‌ها داشته باشد. عرصه انتخابات ميدان تئوري‌پردازي نيست و احتياج به تئوري پردازي‌هاي زياد در انتخابات نداريم، چراكه سياست‌هاي كلان نظام تئوري است و چارچوب‌ها را مشخص كرده است و رييس جمهور بايد آنها را اجرا كند.
ما مردم سالاري ديني داريم كه از درون تفكر اسلامي خارج شده است. سعادت سياسي ما مشاركت سياسي مردم است، مردم سالاري ديني احتياج به مشاركت دارد. بايد ديد بسترهاي فراهم شده از سوي كانديداها و متوليان انتخابات موجب افزايش مشاركت مي‌شود يا كاهش مشاركت را در پي دارد. عزت مداري جمهوري اسلامي ايران مشاركت بيشتر مردم در انتخابات است. اين اتفاق، بسياري از ترديدها و هزينه‌هاي كشور را از بين مي‌برد.
انتخاب اصلح محور دوم است، كليد آن نيز معيارهاي رهبري است. معيارهاي رهبري درسخنراني كردستان است.
اگر بخواهيم يك انقلابي بصير باشيم، بايد يك انسان مسلكي باشيم. قصد قربتي كه مقام معظم رهبري براي شركت در انتخابات در استان كردستان فرمودند مبتني بر همين ديدگاه است. كانديداي مسلكي دنبال فراهم كردن بستر براي انتخاب با بصيرت مردم است. چه كانديداها و چه متوليان بايد زمينه‌اي فراهم كنند تا مردم با خلوص دست به انتخاب بزنند.
اول خرداد
سخنراني پيش خطبه در نماز جمعه تهران:فرصت خوبي است در مبارزات انتخاباتي به جاي بحث‌هاي كلي و نظريه‌پردازي، نامزدها موضوعات دقيق و مشخصي را كه در واقع نشان دهد آن‌ها چه كارهايي را مي‌توانند دنبال كنند بيان كنند؛ در ضمن تفاوت نامزدها و تفاوت برنامه‌هايشان بايد روشن و معنادار باشد تا مردم دقيقا متوجه شوند كه كدام راه را مي‌توانند انتخاب كنند.
درك دقيق مردم براي اين‌كه بدانند كدام راه است نيازمند اين است كه مواضع ايجابي و اثباتي نامزدها زياد باشد، البته گاهي نقد هم مواضع را مشخص مي‌كند، اما اصل موضوع مواضع ايجابي و اثباتي آن‌ها در مسائل است. در نقد دولت نيز نبايد برآيند سخنان سياه‌نمايي تلقي شود همه معتقدند كه نقد دولت مفيد است اما با حد و اندازه خودش نه يك سر نخ، حتي در منطق انتخاباتي خودشان نيز مضر است. جدا از اين‌كه اين سياه‌نمايي لطماتي به تصور مردم به انقلاب مي‌زند.
ما فضاي پروسه انتخابات را نوعي توانمندسازي شرايط سياسي كشور بايد بدانيم نه اين‌كه كشور از اين رهگذر لطمه بخورد. مقام معظم رهبري در كردستان فرمودند مردم حضور پرابهت در انتخابات داشته باشند و اين گوياترين كلامي است كه در اين زمينه و در اين مقطع مي‌توان گفت. حضور مردم در همه صحنه‌هاي انقلاب داراي ابهت بود و اساسا ابهت انقلاب و نظام ما مربوط به صحنه‌هاي غرورآفريني است كه مردم با حضور و مشاركت خود رقم زدند.
يك جنبه از آثار حضور پرابهت مردم در انتخابات اولا به عزت ملت و كشور و تعظيم و تكريم و كرنشي است كه در ديگران ايجاد مي‌كند و نكته دوم دلگرمي و اطميناني است كه در دوستان انقلاب ايجاد مي‌كند و نكته سوم هضم و احتياط در مزاحمان است. به هر حال هر كشوري يك عده مزاحم در خارج و اطراف دارد كه حضور پرابهت ملي باعث مي‌شود كه آن‌ها مقداري احتياط كنند.
حضور آگاهانه مردم براي مدتي حداقل مسير تحقق منافع ملي كشور را مهيا خواهد كرد و از طرفي در تاريخ گذشته كشور ما هميشه قدرت مردم همراه با قدرتمندي دين بوده است، و بالعكس هر وقت قدرت مردم پس زده شد، به فاصله كمي قدرت دين نيز پس زده شد. تاريخ گذشته ما مي‌گويد قدرت مردم در كشور ما در سيماي قدرت دين تجلي پيدا مي‌كند. حضور پرابهتي كه رهبري فرمودند هم از منافع ملي كشور در داخل و خارج صيانت مي‌كند و هم كمك مستمر به تجلي و ظهور دين در كشور ما مي‌كند و آن را بارور مي‌كند.
رهبر معظم انقلاب مشخصات اصلح را به نيكي بيان كردند كه اين راهي است كه همه مي‌توانند بر اساس آن انتخاب درست داشته باشند. تحرك رسانه‌ ملي از ديگر موضوعات مهم در بحث انتخابات است. يكي از نامزدهاي محترم نيز نامه‌اي به رييس قوه قضائيه و رييس مجلس در مورد بحث رسانه‌ي ملي نوشت، ما در اين زمينه با مسوولان صداوسيما صحبت كرديم و آنچه ما ديديم يك برنامه‌ جامع تدارك ديده شده و تلاش خوبي كردند كه در انتخابات همه نامزدها فرصت كافي داشته باشند و بتوانند عقايدشان را بيان كنند. البته اين كار بايد با يك شورآفريني قرين باشد كه ان‌شاءالله اين كار رخ خواهد داد.
تقاضاي ما اين است كه فضاي مطلوبي كه براي انتخابات است و مي‌تواند مدرسه‌ي تربيت سياسي باشد تبديل به زد و خوردها و مشاجرات نشود كه كينه را در كشور زياد كند.
8 خرداد
 
خبر حمايت لاريجاني از نامزدي خاص درانتخابات رياست جمهوري تكذيب شد «نظر به انتشار خبر "حمايت رياست محترم مجلس شوراي اسلامي از يكي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري" در برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري، به استحضار مي‌رساند ضمن احترام دكتر علي لاريجاني به همه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، ايشان تاكنون از هيچكدام اين عزيزان حمايت خاصي نداشته و خبر منتسب به رييس مجلس تكذيب مي‌گردد.»
در همين روز 211 نماينده با صدور بيانيه‌اي از محمود احمدي‌نژاد حمايت كردند و لاريجاني براي يكسال ديگر به عنوان رييس مجلس انتخاب شد.      
13 خرداد
در سخناني در جمع مردم روستاي قلعه چم: رييس جمهور داراي جايگاه مهمي ‌است. رييس جمهور يك فرد نيست بلكه يك جمع است و عده زيادي از مسوولان زير مجموعه او هستند و انتخاب رييس جمهور به معناي انتخاب يك مجموعه خواهد بود.
ما نيازمند افراد كاردان، فهيم و انقلابي هستيم تا بتوانند از خود مايه گذاشته و انقلاب را پيش ببرند. انتخاب بايد از روي بصيرت باشد. حضور مردم در صحنه، پيام اساسي براي خارج و داخل كشور خواهد داشت و چشم‌هايي كه در منطقه نگاه به انتخابات ما دارد ميزان مشاركت مردم در اداره كشور را ارزيابي مي‌كنند. هر چه ميزان حضور مردم در صحنه چشم‌گير باشد، ياس و نااميدي براي دشمنان به همراه خواهد داشت و اقتدار ايران را به رخ جهانيان خواهد كشيد.
با هر راي ملت تهديدات مرتفع و هزينه كشور كاهش مي‌يابد و راه و شرايط را هموار مي‌كند تا مسوولان گام‌هاي بعدي را سريع‌تر بردارند. انتخابات براي كشور صرفا يك حركت نمادين نيست. انتخابات براي كشور ما يك حركت جوهري و حقيقي است و حكومت ما مبتني بر راي ملت است. تاكيد رهبري براي حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي به دليل اسرار و تاثيراتي است كه بر انتخابات ما نهفته است.
ما نبايد انتخاب خود را با جوسازي انجام دهيم بلكه بايد فكر كنيم چه كسي براي آينده كشور بهتر خواهد بود.
كانديداهاي مختلف و متنوعي در انتخابات حضور دارند. همه اين افراد در تاريخ ايران سابقه مديريت دارند و زحمات فراواني كشيده‌اند و حضور اين افراد زمينه‌اي است كه شما به علت تنوع موجود با بصيرت و بررسي‌هاي لازم خود انتخاب كنيد. ما در مجلس از انتخاب مردم حمايت مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم تا با يك نگاه وحدت آميز مسير آينده طي شود.
در همه انتخابات افرادي وجود دارند كه علاقه‌مند به كانديداي خود هستند. توجه داشته باشيم كه همه شورآفريني‌ها و تلاش‌هايي كه در زمينه انتخابات صورت مي‌گيرد در يك مسير اخلاقي درست و همراه با وحدت باشد.
نبايد اتحاد و همدلي مردم از بين برود. مردم بايد با بصيرت خود فرد مناسب را انتخاب كنند، ولي آنچه كه بايد مورد توجه باشد اين است كه ايران پيشرفت نخواهد كرد مگر اين كه وحدت ملي آن حفظ شود. بايد با همدلي و وحدت خود و به دور از تفرقه در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شويم و مسير رشد و توسعه‌ كشور را فراهم نماييم.
24 خرداد
لاريجاني در نطق صحن علني: انتخابات شكوهمندي در 22 خرداد ماه محقق شد كه اولا وجود نامزدهاي مختلف با سلايق گوناگون سياسي، اقتصادي و فرهنگي بستر مناسب براي حضور در انتخابات را فراهم نمود و بايد از همه كانديداهاي عزيز تشكر كرد كه در اين اقدام ملي نقش آفرين بودند و توانستند ميدان انتخابات را به يك مدرسه سياسي تبديل كنند.
درك و تيزبيني ملت در صحنه‌آرايي انتخابات چه قبل از راي‌گيري و چه در روز راي گيري كه با آرامش و دقت در متن مبارزات انتخاباتي حاضر شدند شايان تقدير است كه توانستند جلوه‌هاي عظيم شگرف عزم ملي را در سپهر انديشه انقلاب اسلامي به ظهور برسانند. واقعا مشاركت حدود 85 درصدي مردم در پاي صندوق‌هاي راي يك سرمايه ملي براي حركت آتي كشور است كه بايد به درستي از آن بهره جست. نقش آفريني رسانه‌ها مخصوصا صدا و سيما، با برنامه‌هاي متعدد و مناظرات در خلق اين حماسه ملي بسيار اثرگذار بود كه از دست اندركاران متعهد و فهيم آن سپاسگزاري مي‌شود.
بايد توجه داشت صيانت از پيام اقتدار حضور ملي در انتخابات 22 خرداد ماه و بهره‌گيري از اين توشه و توان ملت در راه پيشرفت و عدالت احتياج به انضباط و رعايت آرامش و به كارگيري قواعد و قوانين كشور دارد تا در فضاي معقول، خواست ملت پيگيري شود.
از اين جهت همه نامزدها، سياستمداران و احزاب و رسانه‌ها را به ايجاد فضاي مودت و برادري بين آحاد ملت دعوت مي‌كنيم كه اين گام نخست مدنيت اسلامي است و البته بلوغ و شايستگي و فرزانگي ملت عزيز اين مسير را هموار خواهد كرد.
زماني است كه بايد بحث‌هاي داغ و مجادلات انتخاباتي جاي خود را به عرصه جديد همگرايي و هم‌افزايي توان‌ها جهت پيشرفت كشور بدهد.مجلس شوراي اسلامي انتخابات 22 خرداد را نقطه عطف مباركي مي‌داند و از ملت عزيز سپاسگزار است، چراكه انصافا وظيفه خود را به بهترين وجه به انجام رساندند و اينك زمانه فعليت رساندن اين استعداد ملي در متن كار و تلاش و فعاليت ديواني كشور است.
{ با تبريك انتخاب مجدد دكتر احمدي‌نژاد}بر اين باوريم كه با اين حماسه مردمي بسترهاي راهگشا براي حل مشكلات كشور براي دولت فراهم شده است. مجلس شوراي اسلامي با دولت جديد مسير همكاري و همدلي برادرانه در چارچوب نظامات قانوني را پيگيري خواهد كرد.
بايد اذعان نمود خلق اين خيزش بزرگ مردمي در انتخابات در پناه هدايت‌هاي حكيمانه رهبري فرزانه انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) محقق شد. ما اين نفس گيري جديد حركت انقلاب را هديه رهبري و ملت مي‌دانيم كه تداوم راه امام (قدس سره) و شهداي عظيم الشان را رقم زدند.
24 خرداد
بيانيه تشکر 220 نماينده مجلس از حضور پرشور مردم در انتخابات
25 خرداد
حضور جمعي از نمايندگان مجلس در كوي دانشگاه تهران و گفت‌وگو با دانشجويان
رييس مجلس هياتي را مامور رسيدگي به حمله به کوي دانشگاه و مجتمع سبحان کرد. اعضاي اين هيات:ابوترابي‌فرد(رئيس هيات)، دكتر الياس نادران، دكتر حميدرضا كاتوزيان، دكتر علي عباسپو تهراني، دكتر كاظم جلالي(سخنگوي اين کميته)، دكتر عليرضا زاكاني/در اسرع وقت گزارش جامع و بي‌طرفانه‌اي در مورد آنچه اتفاق افتاده تهيه و به اينجانب ارائه نماييد.
26 خرداد
-          در نطق صحن علني: 22 خرداد با مشارکت حداکثری ملت، زمینه حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در جهت گام اساسی دهه چهارم انقلاب یعنی پیشرفت و عدالت را فراهم کرد/به همه آقایان (کاندیداها) توصیه می‌کنیم سیر قانونی را در پیش بگیرند/چه معنایی دارد نیمه شب به دانشجویان در کوی دانشگاه حمله شود و یا ساعت 2:30 بامداد عده‌ای به مجتمع مسکونی سبحان حمله کنند و آسایش ساکنان را برهم بزنند. وزیر کشور در این زمینه مسوول است و باید پاسخگو باشد.
31 خرداد
در نطق صحن علني:{ با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران} رعايت قانون شرايط كشور را عادي مي‌كند/ ما نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي تمركز و استواري مقام رهبري بر پيمودن راه قانوني حتي در اين شرايط را مهمترين هديه براي تحكيم مباني عدالت در جامعه مي‌دانيم./انتخابات باشكوه 22 خرداد هر چند برخي مناقشات را پيرامون آن دامن زدند، ولي متن آن براي همه ايرانيان غرورآميز است، به نحوي كه رهبر معظم نسبت به آن تجليل و تعظيم نمودند./رفتار كانديداها بايد از منظر ملي قابل دفاع باشد، كوفتن بر طبق اختلافات اگر از سر حق طلبي هم باشد در شرايط امروز ايران كه همگان شاهد ماجراجويي عده‌اي در داخل و خارج هستند بايد در طراز رفتار ملي تبلور يابد/خيلي زود الفاظ فريبكارانه تغيير را معنا كرديد، روساي چند كشور اروپايي بايد از اقدامات گذشته خود سرافكنده باشند كه در زمان شاه ديكتاتور در كنار او بودند و نسبت به حقوق بشر دم نمي‌زدند و در جنگ عراق در كنار صدام بودند و حتي هواپيماهاي سوپراستاندارد به او اجاره دادند و امروز با فرصت طلبي تصور نمودند در اختلاف درون خانواده ايران مجالي يافته‌اند.
4 مرداد
در نطق صحن علني: شكوه انتخابات و حضور 85 درصدي ملت در پاي صندوق‌هاي راي مدل زيست اجتماعي دموكراتيك و ديني نظام اسلامي را برجسته نمود، خيلي عجيب نبود كه دشمنان مخصوصا آمريكا و اسراييل تلاش خود را مصروف مشوه جلوه دادن چنين جايگاهي نمايند. حركت‌هاي عجيب و غريب رسانه‌اي و دخالت‌هاي عجولانه برخي كشورها سر از چنين استراتژي داشته است، به همين ميزان دل‌نگراني براي دوستان فراهم نمود.
‌ جاي اين سوال اساسي وجود دارد كه چرا سياست‌مداران چنين مجال تبليغاتي براي دشمن فراهم نمودند تا غرب ترغيب شود گزنده سخن گويد و تصورات واهي پيدا كند. اخيرا وزير خارجه آمريكا گفته است كه ما مجال گفت‌وگو با ايران را فراهم كرديم، لكن آنها چنان درگير مسائل داخلي خود هستند كه نمي‌توانند تصميم بگيرند.  البته بد نيست آنها در چنين تخيلاتي غوطه‌ور باشند، اما مناسب و بلكه ضروري است نقادانه به اصلاح مسير بپردازيم، امام حسين(ع) مي‌فرمايند از نشانه‌هاي مرد دانا نقادي او از گفتار خود و آگاهي او از اسرار و آراي گوناگون است.
به نظر مي‌رسد اساس كار در اين مقطع مي‌تواند بر اين سه وجه استوار باشد، اول بيش از هر زمان ديگر به وحدت ملي جامعه توجه شود و همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند به ازاي هر اختلاف‌نظري، افتراق‌ها دامن زده نشود و افراد متهم نشوند، تلاش اصلي تكيه بر اصول و مباني جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد كه مبناي وحدت جامعه است. طبيعي است كه با چنين رويكردي بايد نسبت به بسياري از مسائل اختلافي خرد گذشت نمود و از طرح بيانات تند و خشن نسبت به يكديگر حتي اگر از وجهي درست هم باشد، در چنين شرايطي پرهيز كرد چراكه مخل وحدت ملي جامعه است. دوم اين‌كه نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به عنوان مظهر وحدت ملي كشور مورد توجه همگان قرار گيرد، جهموري اسلامي ايران در پناه رهبري حضرت امام (ره) و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) در اين سي‌سال، تجربه‌ ارزشمند از پيشرفت و مقاومت اندوخته است و بايد از گذشته درس آموخت.
بايد در سايه آرامش و ايجاد فضاي امن براي همه جريان‌ها امكان حركت توسعه كشور فراهم آيد، وقت و فكر و ذهن صاحب‌نظران مصروف پيشرفت كشور شود، لذا بايد از هر تحرك بياني، قلمي و اجتماعي كه ظرفيت ناامني در كشور پيدا مي‌كند پرهيز شود. ‌اين به معني ناديده انگاري حقوق اساسي ملت نيست، بلكه زمينه‌سازي جهت تحقق حقوق اساسي ملت است. مجلس شوراي اسلامي به همه سياست‌مداران، ‌احزاب و صاحب‌نظران توصيه مي‌كند در اقدامات خود به اين مثلث تحرك سياسي توجه نمايند.
كشورهايي كه در ماجراهاي اخير با سوءاستفاده رسانه‌اي قصد تخريب جايگاه ايران را داشتند متوجه خواهند شد كه ايرانيان از نظر عقايد هرچند اختلافاتي داشته باشند، اما در لابه‌لاي مويه‌هاي دروغين آنها لبخندهاي كريه آنها را مشاهده كرده و در مقابل آنها ايستادگي خواهند كرد و قدرت جمهوري اسلامي آن گونه‌ نيست كه با چند مانور تبليغاتي آنها بتوانند نفوذ ايران را كاهش دهند و به موقع پاسخ‌هاي ايران را دريافت خواهند كرد.
 
14 مرداد
در مراسم تحليف رئيس جمهور: قطعا مجلس شوراي اسلامي با تحليل واقع‌بينانه از شرايط كشور و با تاسي به توصيه‌ي رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) استراتژي خود را در همگرايي و مساعدت دولت در اين جهات مي‌داند و بر همكاري صميمانه‌ي قواي سه گانه تاكيد دارد تا فرصت و زمينه مساعد براي رفع مشكلات مردم فراهم گردد و هم پيام روشني باشد براي برخي دولت‌هاي غرب كه با رفتار عجولانه‌ي خود در ماجراهاي پس از انتخابات و با تخيلات واهي عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند كه ايرانيان با هر عقيد‌ه‌اي در مقابل دسايس بيگانگان يك دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌دراني آنها را خواهند داد./ حركت قانونمند، از موارد سفارش مجلس به رييس‌جمهور است كه بر اين اساس اجراي قانون جوهره‌ي عدالت مي‌باشد.
19 مرداد
در مراسم روز خبرنگار: اتفاقات بعد از انتخابات و برخي بي‌سليقه‌گي‌هايي كه رخ داد شرايط را به گونه‌اي كرد كه آنها آن را فرصت خوبي ديدند تا به تخريب بپردازند و نتيجه انتخابات را به سمتي ببرند كه وزن آن را كاهش دهند، البته برخي هم از داخل به اين موضوع دامن زدند. ممكن است هر كدام از كانديداها نسبت به هم گله‌اي داشته باشند و اشكالاتي را وارد بدانند كه البته اين موارد امكان دارد در سر جاي خودش قابل بحث باشد، اما همه در درون يك مجموعه قرار داريم و مي‌دانيم كه خارج از ايران كسي به دنبال احقاق حقوق ديگران نيست، بلكه مي‌خواهند اين پيام را مخابره كنند كه نارضايتي در ايران وجود دارد تا تاثيرگذاري ملت ايران را كاهش دهند. براي بنده كاملا روشن بود كه آنها اين مسير را دنبال مي‌كنند و اگر كسي اهل بصيرت بود و شرايط كشور و دنيا را دنبال مي‌كرد نيز به همين نتيجه مي‌رسيد. برخي مسائل در داخل كشور است كه امكان دارد اختلافات و دلتنگي‌هايي بين افراد وجود داشته باشد، از سويي ديگر اين موارد مي‌تواند غباري ايجاد كند كه حركت توسعه‌ كشور ناپيدا شود، اما در اينجا سوال آن است كه در اين شرايط كشور وظيفه رسانه‌ها چيست؟ ممكن است خود شما مسائل خرد را كه مي‌بينيد احساسات‌تان جريحه‌دار شود و مسائل كلان را مدنظر قرار ندهيد، البته اگر به حقوق ملت در جايي تجاوز شده و به كسي احيانا ضرري رسيده بايد مدنظر قرار گرفته شود، اما در كنار اين مساله بايد مسائل كلان را هم ديد؛ لذا فكر مي‌كنم در شرايط فعلي اگر از منظر ملي به موضوع رسانه نگاه كنيم بايد ببينيم كه آن كاري كه انجام مي‌دهيد منافع ملي را در نظر مي‌گيرد يا موجب ضرر به منافع ملي مي‌شود؛ لذا در اين زمينه اولويت‌بندي بسيار مهم است.
21 مرداد
در نطق صحن علني: چند روز پيش، ‌حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي كروبي خطاب به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نامه‌اي را نوشته و در رسانه‌ها منتشر كردند كه هرچند در فضاي افكارعمومي تكان دهنده بود و فورا در اكثر رسانه‌هاي خارجي بدان پرداخته شد، اما از منظر كار كميته بررسي مجلس شوراي اسلامي از قبل مورد توجه قرار گرفته بود، به دليل اين‌كه از حدود يك ماه پيش، در چند سايت بدان اشاره شده بود و ما لازم ديديم كميته مجلس موضوع را پيگيري كند/پس از طرح موضوع از جانب آقاي كروبي از كميته مجلس درخواست نمودم نتيجه بررسي خود را ارائه نمايد، اينك اجمالي از متن گزارش كميته بررسي مجلس را تقديم مي‌كنم. پس از مقدماتي كه مطرح كردند اين نكته اصلي است كه در گزارش كميته مجلس مطرح شده است؛ در خصوص پيگيري وضعيت بازداشت شدگان پس از حوادث انتخابات كميته به شكل جدي پيگير موضوع است و گزارش جامع آن در آينده نزديك نهايي خواهد شد، اما آنچه در نامه منتسب به جناب آقاي كروبي كه خطاب به رياست محترم مجلس خبرگان ارسال نموده‌اند، اعلام مي‌گردد: 1- در بررسي‌هاي دقيق و جامع انجام شده از بازداشت‌شدگان در كهريزك و اوين هيچ گونه موردي كه مبتني بر آزار و تجاوز جنسي باشد، مشاهده نگرديده است.2-در صورتي كه جناب آقاي كروبي، ‌شواهد، بينه و مستنداتي مبني بر آزار و تجاوز جنسي در اختيار دارند به جنابعالي يا هيات اطلاع دهند تا به صور جدي پيگيري شود./لازم به ذكر است اينجانب از طريق ديگري نيز موضوع را پيگيري كردم و نتيجه همان است كه در گزارش كميته مجلس آمده است؛ ملاحظه مي‌كنيد كه موضوع آزار جنسي بازداشت‌شدگان كذب است و بر سر امري كه مبناي واقعي نداشت چه سر و صدايي به راه انداخته شد/ اين امر يك هشدار باش به سياست‌مداران است كه مراقبت نمايند در شرايط غبارآلود افكار عمومي، هر ادعايي را قبل از تحقيق، آن هم تحقيق كافي به سطح رسانه‌ها نكشانند تا دستاويز بيگانگان گردد. البته در ماجراي پس از انتخابات اشتباهاتي در بازداشتگاه‌ كهريزك رخ داد كه با پيگيري‌هاي انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) با متخلفين برخورد شده، ولي به هيچ وجه اين تخلفات از اين جنس نبود و همچنان موضوع درحال پيگيري است. ‌اين امر نشان مي‌دهد نظام جمهوري اسلامي از توانمندي خود اصلاحي برخوردار است و رهبري نظام با نگاهي نافذ و عادلانه همانگونه كه با آشوبگران برخورد كردند، دستور برخورد با متخلفين در بازداشتگاه‌ها را نيز داده‌اند.{ با اشاره به اظهارات اخير وزراي خارجه آمريكا و فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات} ‌اين اظهارات قدري شفاف‌تر، ‌انگيزه و حرص و ولع آنان را در مداخله در امور ايران نشان مي‌دهد.  وزير خارجه فرانسه اعلام نمود در سفارت فرانسه در تهران بر روي تمامي تظاهركنندگان ايراني در حوادث اخير باز بوده است، تعجب‌آور است كه اين گونه كشورها با اين بضاعت عقلاني چگونه داعيه اداره دنيا را در سر مي‌پرورانند، شما در سفارت خود را باز نگه داشتيد، آيا هيچ تظاهركننده‌اي به آنجا رجوع كرد؟ البته از برخي عناصر عقب افتاده سرويس آنان نيز اطلاعاتي به دست آمد، سخنان وزير خارجه فرانسه را يك جنس توهم دانست كه نوع فراگيرتر آن در سخنان وزير خارجه آمريكا مبتلور شده است و افزود: «وزير خارجه آمريكا گفته است كارهاي زيادي انجام داديم تا معترضين را واقعا قدرتمند نماييم و بر حمايت از اپوزسيون ادامه خواهيم داد.  واقعا فضاحت‌آور است ديپلماسي يك كشور اين‌قدر فرصت‌طلبانه طراحي شود. حال كه شما به قول خود كارهاي زيادي در حمايت از اپوزسيون و به هم زدن امور ايران انجام داده‌ايد، ‌مي‌توانيد قدرت خود را ارزيابي كنيد كه اين كارهاي زياد شما چقدر ارزش سياسي و امنيتي داشت، اين نمونه‌اي از وضعيت شما در دنياي امروز است و ريشه اين عدم توفيق‌ها ديپلماسي بيمارگونه ايالات متحده و نفرت عمومي نسبت به تفرعن توخالي آنان است.»
27 شهريور
در نماز جمعه قم: در شرايط كنوني برخي افراد بي اطلاع و منحرف در برخي سايت ها عنوان مي كنند كه مساله فلسطين چه ربطي به ما ايرانيان دارند كه اين امر بسيار تاسف انگيز است، مگر فلسطيني ها مسلمان نيستند و مگر ما پيرو امام علي(ع) و امام حسين(ع) نيستيم، همين بي خيالي هاي كشورهاي عربي بود كه رژيم صهيونيستي را به چنين جايگاهي رساند.
عزت كشور ما در اين نيست كه سرخود را زير برف كند تا دشمن به سراغ وي برود، بلكه عزتمندي ايراني و ايرانيان در اين است كه با قدرت نفوذ خود را نشان دهند تا دشمن جرات تعدي را نداشته باشد و در واقع امروز دفاع از مردم فلسطين جداي از وظيفه‌ي ديني ما كاملا و مستقيما به منافع ايرانيان پيوند خورده است.
اسراييل پيوسته ايران را به حمله‌ي نظامي تهديد مي‌كند، شايد اسراييل و آمريكا تصور كرده‌اند كه جنجال‌هاي پس از انتخابات، ايران را به خود مشغول كرده ونسبت به سرنوشت فلسطين بي تفاوت شده است. اين يك اشتباه محاسباتي بزرگ است، ملت ايران در راه انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) و با راهنمايي‌هاي مقام معظم رهبري به صورت يك صدا در حركت است و در مقابل هر تحرك و موضوعي كه منافع ما را تهديد كند، پاسخي دندان شكن خواهد داد.
تهديد به حمله يك جنگ رواني است. ما به اوباما و آمريكا كه متحد اسراييل است مي گوييم كه اگر مي خواهيد اسراييل غزل خداحافظي را بخواند و وي را تشييع جنازه كنيد، عليه ما تحريك كنيد. آمريكا بايد مراقب باشد تا مادران سربازان خود را داغ دار نكند، اقدام ايران عليه كساني كه منافع كشور ما را به خطر اندازند درد آور و داراي سوزش دائمي خواهد بود.
30 شهريور
در جمع تعدادي از سرداران عمليات شكست حصر آبادان و مسئولان اين شهر: ولايت فقيه عامل وحدت ملي و ايستادگي كشور است و ما چه قبل و چه بعد از جنگ در بحران‌هاي مختلف نقش برجسته ولايت فقيه را ديده‌ايم./ خصوصيت حكومت ديني اين است كه وقتي ولي فقيه در راس قرار دارد مردم احساس مي‌كنند يك تكيه‌گاه امن دارند و او را آدم خبيري مي‌دانند كه براي خدا كار مي‌كند.
5 مهر
در حاشيه افتتاح نمايشگاه انجمن نجوم: ‌آنچه رهبر انقلاب در عيد فطر و در ديدار با خبرگان گفته‌اند فضاي روشني را مشخص كرد و تمام كساني كه مي‌خواهند فضاي وحدت آفرين را حفظ كنند بايد به راهي كه ايشان مشخص كرده‌اند تاسي كنند. بايد فضاي اتهام را كمتر كنيد تا فضاي وحدت ايجاد كنيم. گاهي رسانه‌ها تيراندازي سياسي مختلفي به يكديگر مي‌كنند، اما بايد توجه كنند كه با اين كار كمكي به وحدت كشور نمي‌كنند.  وحدت كشور نيازمند تمسك به اصول يعني روحانيت، قانون اساسي، رهبري و ولايت فقيه است. رسانه‌ها پيش از پرداختن به شكاف‌ها به عوامل اشتراك و وحدت بپردازند تا بتوانند اذهان را به هم نزديك كنند.
6 مهر
لاريجاني در جشنواره ربع قرن دفاع مقدس: توجه به اصول وحدت ملي يعني به فكر ملي با همان اصولش يعني مرجعيت و روحانيت توجه شود، همچنين علاوه بر توجه به فكر ملي براي ايجاد وحدت ملي بايد قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي كشور و سپس ولايت فقيه همواره سرلوحه‌ي كارها باشد. اگر مي‌خواهيم در مقابل سر و صداهايي كه به هر دليل ايجاد مي‌شود و اين روزها بر سر مساله‌ي هسته‌يي جيغ بنفشي راه انداخته‌اند بايستيم بايد به اصول وحدت ملي توجه كرد، نخبگان ديني و سياسي نيز در اين امر موثرند، همه بايد تلاش كنند اختلافات كاهش پيدا كند نه آنكه مراكز اختلاف‌انگيز را شناخته و در آن مراكز لانه كنند.
17 مهر
در مراسم افتتاح بنياد شهيد مطهري: {با اشاره به شعارهايي كه در روز قدس داده شد} چنين شعارهايي عزت اسلامي را مخدوش مي‌كند و كساني كه با چنين گروه‌هايي پيوند داشته‌اند، بايد اعلام موضع مي‌كردند، نه اين‌كه سكوت كنند. جمهوري ايراني باعث عزت كشور نيست و استقلالي كه در حال حاضر در كشور وجود دارد به خاطر جمهوري اسلامي است و كساني كه براي عزت اسلامي دل‌مشغولي دارند، بايد اين افراد را راهنمايي مي‌كردند، نه اين‌كه سكوت كنند، زيرا امر به معروف و نهي از منكر موجب ايجاد فضاي سالم تذكر مي‌شود.
8 آذر
در صحن علني: فضاي غير اخلاقي، شايعه سازي و تهمت و ايجاد دو دستگي بين مردم و وانمود كردن اختلاف بين مسوولان جوهره استراتژي جنگ نرم است. تذكر رهبر معظم به سياسيون و اصحاب رسانه در اين امر را بايد با هوشياري و دقت پيگيري نمود. در شرايط فتنه آميز، همه كساني كه دستي بر سياست دارند و صاحب قلم و گفتار هستند در ايجاد وحدت و آرامش در كشور بايد براساس قول حق و نه ظن هم راستا شوند آن هم تا آنجا كه همت‌ها و اراده‌ها را معطوف به عزتمندي كشور و احقاق حقوق ملت، تحت تدابير ارزشمند ولايت فقيه مي‌كند نه از سر كينه‌ورزي به طرح مطالبي بپردازند كه آرامش جامعه را برهم بزنند.
 تذكار جدي حضرت ايشان به كساني كه با تشويق و لبخند دشمن مي‌خواهند با نظام اسلامي، قانون اساسي و حركت عظيم مردمي تقابل نمايند راهگشا است و انتظار مي‌رود بر اين مبنا آقايان اصلاح مسير نمايند و اين چندمين بار است كه رهبر معظم هم انذار دادند و هم راه درست را نشانگر شده‌اند.
پس از اين تذكرات مشفقانه،‌ ملت عزيز انتظار تصحيح گفتارها و رفتارها را دارند و حضراتي كه در ماجراهاي پس از انتخابات مدخليت داشتند بدانند كه ادامه اين مسير حركت سياسي در چارچوب قانون اساسي تلقي نمي‌شود، بلكه مين‌گذاري جلوي پاي ملت و اختلاف‌افكني خواهد بود كه باعث فرسايش توان ملي مي‌گردد.
9 آذر
در نشست خبري: در فضايي كه مخاطرات بيروني و دشمن خارجي وجود دارد، موضوع وحدت موضوعي اساسي است كه زمان خاصي ندارد.در شرايط فعلي آنچه مهم است، اين است كه در برخي كشمكش‌هاي سياسي در كشور كه حالت مشمئز كننده‌اي ايجاد كرده اطراف قضيه با نگاه ملي و دقيق استراتژيك به موضوع توجه داشته باشند.ادامه اين مباحث به نفع كشور نيست؛ چرا كه در صورت ادامه منافع ملي كشور دچار سايش مي‌شود.حتما درك درست از شرايط و توجه به راهنمايي هاي مقام معظم انقلاب كمك مي كند كه فضاي كشور به سوي همگرايي سوق داده شود و لذا همه بايد در اين فضا كمك كنند.
در سخنان اخير مقام معظم رهبري نكات بسيار مهمي بود كه طبق آن نبايد بي‌جهت به افراد تهمت و انگ زده شود و همه رسانه‌ها بايد تلاش كنند كه فضا سالم و برادرانه بوده و موضوعات در مسير اخوت دنبال شود. مقام معظم رهبري در مورد شعارهاي تند نيز گفته‌اند كه هر كسي را منافق و ضد ولايت فقيه نگوييد.
برخي در مساله انتخابات مناقشاتي داشته‌اند. اين افراد بايد توجه كنند كه انتخابات تنها موضوع مهم كشور نيست، مسائل بسيار مهم ديگري نيز در كشور هست كه قلمرو منافع ملي را روشن مي‌كند، تمركز بيش از حد روي اين موضوع مي‌تواند ايجاد سايش كند. مگر در زماني كه همين افراد مسوول برگزاري انتخابات بودند، مناقشات به وجود نمي‌آمد؟ وقتي ايستادگي‌هاي بلاوجه صورت گيرد، بايد انتظار داشت كه از آن سوء استفاده نيز بشود، در اين صورت توان ملي كشور دچار سايش مي‌شود.
مجلس هشتم بر اين باور است كه ما بايد اين مسير را ادامه دهيم و در اين راستا با كسي تعارف نداريم. اگر ايرادي ببينيم وارد مي‌شويم همان‌طور كه پس از انتخابات كميته‌هايي در مجلس تشكيل شد و به مسائل كوي دانشگاه و مجتمع سبحان رسيدگي كرد و جلوي اين كارها را گرفت. ايستادگي، حرف و حضور مجلس در اين خصوص تاثيرگذار بود. در ماجراي كهريزك نيز مجلس به جد اين وقايع را دنبال كرد و گزارش‌هاي مجلس در اصلاح مسير موثر بود.
البته ممكن است افرادي دلخور شوند، اما ارزشي كه اين اقدامات براي تاريخ دارد مهم‌تر از اين دلخوري‌هاي خرد است. مجلس بايد به اين باور رسيده باشد كه حفاظت از منافع ملي اقتضاء مي‌كند كه مجلس با كسي رو در بايستي نداشته باشد.
{در پاسخ به اينکه شما در جريان انتخابات زماني كه فراكسيون اصولگرايان مي‌خواست از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كند، گفته بوديد كه چون همزمان رييس فراكسيون و رييس مجلس هستيد نبايد از كانديدايي طرفداري كنيد. زماني هم كه يكي از گزارش‌ها به دفتر شما رسيده بود تبريك رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد را از آن حذف كرده بوديد. نظر شما در اين خصوص چيست؟} اين تا حدي شوخي است كه در دفتر من چنين اتفاقي افتاده است و من چنين چيزي را به ياد نمي‌آورم. من معتقدم نظامات كشور بايد متناسب با جايگاه باشد و مشاجره‌ها بحث ديگري است. من خود روز شنبه رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد را تبريك گفتم، اما در مقابل هم معتقدم مجلس نبايد در انتخابات دخالت كند. اينها نمايندگان ملت هستند. همان‌طور كه معتقدم جايگاه رياست جمهوري اقتضاء نمي‌كند كه در انتخابات مجلس دخالت كند.
اين را درست نمي‌دانم كه از حيثيت مطلق مجلس در اين‌گونه امور استفاده شود. البته فراكسيون‌ها كار خود را انجام مي‌دهند و من چنين بياني نداشته‌ام كه چون رياست مجلس و فراكسيون با من است، فراكسيون بيانيه‌اي ندهد. فراكسيون يك جريان سياسي است و بر اساس اجماع تصميم مي‌گيرد، همان‌طور كه در اين انتخابات تصميم گرفت، آراي مختلفي وجود داشت و نهايتا در بين آنها راي‌گيري شد و آنها حمايت كردند. نظر من اين است كه مجلس يك جايگاه رسمي دارد و نبايد در مسايل سياسي انتخاباتي ورود پيدا كند.
{علت مردودي خواص در انتخابات اخير را چه مي‌دانيد و بايد خواص چه كنند تا در آزمون ديگر شانس‌شان را امتحان كرده و موفق شوند؟} دركشورمان از ابتداي پيروزي انقلاب عده زيادي با اخلاص خود قصد خدمتگزاري داشته و در راه انقلاب فداكاري كرده‌اند و آن را ادامه مي‌دهند اين افراد مراتب و شدت و ضعف مختلفي دارند. از سوي ديگر عده كمي بودند كه نگاه خائنانه‌اي داشته و به كشور لطمه زده‌اند. از ابتداي انقلاب در جريان سوابق جريان منافقان و بني صدر كه به مقابله با نظام ايستاده‌اند و مشكلاتي را براي نظام به وجود آورده‌اند، قرار داريد.
مرزبندي بين خدمتگزاران و منافقين بسيار حائز اهميت است، بايد به اين موضوع توجه كرد. مطالبي كه اخيرا حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مطرح كرده‌اند به اين موضوع اشاره دارد.
در ادوار مختلف افراد خدمتگزاري با مراتب مختلف بودند. به طور مثال آقاي ناطق نوري يكي از شخصيت‌هاي بارز كشور در ادوار مختلف بوده است. اين شخصيت مبارز و فعال در صحنه سياسي مدت‌ها رييس مجلس بود و اكنون نيز در بازرسي دفتر مقام معظم رهبري حضور دارد، شخصيت ايشان شخصيتي ممتاز است كه همواره در ميدان‌هاي مختلف فعال بوده است.
چه فايده‌اي است كه اين گونه افراد را تخريب كنيم؟ چرا بايد شخصيت‌ها را تنها به اين دليل كه يك موضع آنها را نمي پذيريم نفي كنيم؟ به طور طبيعي هيچ كس مطلق نيست، هر كسي در عرصه سياسي حضور مي‌يابد قابل نقد مي‌شود، ولي آيا مي‌توان خدمات گذشته آنان را ناديده گرفت و آيا اين كار براي كشور درست است؟اين موضوع درباره افراد ديگر نيز صادق است. وقتي مقام معظم رهبري در نماز جمعه‌اي كه بعد از انتخابات حضور يافتند از افراد مختلفي كه در انتخابات حضور داشتند، ياد كردند و خدمات‌شان را بر شمردند، اين يعني اين كه عرصه‌اي كه در كشور وجود دارد از سوي ايشان تعريف مي‌شود. اين درست نيست كه ما گذشته ايران و انقلاب را يك سره ناديده گرفته و تخريب كنيم. بايد توجه داشته باشيم كه ميدان افراد خدمت گذار و افراد خائن جدا شود.
اين نوعي ظرفيت‌سوزي است كه ما به اين امر توجه نداشته باشيم. بنده فكر مي‌كنم آنجا كه بصيرت حكم مي‌كند اين است كه به اين چارچوب توجه كافي داشته باشيم، افراد را بي‌جهت تخريب نكنيم، فضاي تندروانه در كشور ايجاد نكنيم كه در دالان اين فضا بسياري از چيزها حق و ناحق شود و براي كشور مشكلات ايجاد شود. بايد نگاه منصفانه داشته باشيم.
ممكن است سياست مداري در يك مقطعي در تصميم‌گيري اشتباه كند، ولي اگر قصد خدمت داشتيم بايد مجال بازگشت به آن سياست‌مدار داد. در مسايل پس از انتخاب نيز همين طور است. افرادي كه در صحنه انتخابات حاضر شدند افرادي بودند كه در گذشته كارنامه‌اي در ايران داشتند، پس از انتخابات اشتباهاتي داشتند. بايد از اين فضا استفاده مي‌كردند و مطابق قانون اساسي و قوانين عمل مي‌كردند. اكنون نيز به اين دوستان توصيه مي‌كنم كه به فضاي تندروانه دامن نزنند.
فضاي تندروانه به نفع منافع ملي كشور نيست. شاهد بوديد زماني بني صدر تندترين حرف‌ها را برعليه حزب جمهوري اسلامي مي‌زد، در آن زمان در راس اين حزب مرحوم شهيد بهشتي، آيت‌الله هاشمي و آيت‌الله خامنه‌اي بودند، اما طوفان اتهاماتي كه بني صدر به اين حزب مي‌زد مجال فكر كردن را از عرصه جامعه مي‌گرفت. پس از مدتي هم معلوم شد كه اين فرد خائن است و از ميدان به در رفت، اما در كنار آن بسترها كه به وجود آورده بود، گول منافقين را خورد كه عبرت آميز است.
برخي از كارهايي كه پس از انتخابات انجام شد ظلم به نظام و انقلاب بود و مجلس در اين زمينه‌ها حساس است. مجلس در مواقع حساس با بيانيه‌ها و حضور به موقع‌اش نسبت به برخي از افراط‌گري نسبت به انقلاب موضع‌گيري داشته است، البته از طرفي ديگر نبايد به افراد نيز تعدي شود.همان‌گونه كه مقام معظم رهبري در رابطه با برخي از اقداماتي كه در رابطه با كهريزك و كوي دانشگاه گفتند كه خون به دل ‌شان شد مي‌توان گفت كه اين حوادث كمي نبود. بنابراين نوع ورود مجلس و حساس شدنش به اين موضوع‌ها بازدارنده بود تا اين رفتارها صورت نگيرد. از طرف ديگر بسياري از اين گزارشات مفيد واقع شد، به گونه‌اي كه برخي از اين گزارشات به قوه قضاييه براي رسيدگي فرستاده شده است كه در حال حاضر دنبال مي‌شود. البته آنها از مجاري خودشان اين موارد را نيز دنبال مي‌كنند. در چنين شرايطي مي‌توان گفت كه اين مسير فعال بودن كمك مي‌كند كه جلوي اين كارها در كشور گرفته شود. انتظار ما از قوه قضاييه رسيدگي به همه ابعاد موضوع است تا حقي ضايع نشود و در اين زمينه پيگير نيز هستيم.
وحدت در كشور و نزديكي فكرها به همراه قبول اين‌كه افكار مختلفي كه در چارچوب نظام، افكار رهبري و قانون اساسي كار مي‌كنند بايد دل‌مشغولي‌شان توسعه‌ي كشور باشد. اين‌گونه مشاجرات سياسي تنها باعث مي‌شود كه ذهن‌ها از مسائل اصلي دور بماند، لذا بايد اين موضوع در كشور جا بيفتد.
فرمايشات مقام معظم رهبري نشان مي‌دهد كه كشور ما از ظرفيت نخبگي خوبي برخوردار است و مردم در هر انتخابات با آگاهي شركت مي‌كنند، اين امر نشان مي‌دهد كه اولا نبايد مساله‌ انتخابات را به تابو تبديل كنيم كه يك عده پشت آن خيمه زده و مشكلات ايجاد كنند. ما بايد مسير كشور را براي كار هموار كنيم، انتخابات تنها ابزاري براي اداره‌ كشور و براي رسيدن به اهداف است و نبايد آن‌چنان اصالت پيدا كند كه هدف گرفته شود.
گزارش كميته‌هاي مجلس كه بعد از انتخابات به شكل شفاهي به من داده شده، اما به شكل كتبي هنوز ارايه نشده است. درخصوص احتمال قرائت اين گزارش‌ها نيز زماني كه اين گزارش‌ها به شكل رسمي ارايه شد درخصوص اين مساله تصميم‌گيري مي‌كنيم.
22 آذر
در صحن علني: در حاشيه مراسم 16 آذر امسال در دانشگاه تهران به واسطه توهين به ساحت امام راحل اتفاق افتاد. كسي ترديد ندارد قشر فرهيخته دانشگاهي، هر ايده‌اي كه داشته باشد، به چنين رفتار سخيفي روي نمي‌آورد.امروز ملت ايران قبل از فرا رسيدن محرم و گريستن بر مظلوميت امام حسين (ع)، به خاطر مظلوميت امام (قدس‌سره) عزادار شد و اهانت ناجوانمردانه به نماد صلابت و بيداري مسلمانان در عصر حاضر، نماد استقلال ملت ايران، نماد عزتمندي مسلمانان در مقابل استكبار قلب همه امت را جريحه‌دار كرد. گفته مي‌شود آن صحنه موهن كه در تلويزيون منعكس گرديد مربوط به دانشجويان نمي‌شود. كسي ترديد ندارد كه قشر فرهيخته دانشگاهي، هر ايده‌اي كه داشته باشند، به چنين رفتار سخيفي روي نمي‌آورند. سخن در اين است كه وقتي فضاي سياسي جامعه را غبارآلود كرديد و در شعارها و پيام‌هاي خود، معيارها و حدود و قانون اساسي را محترم نشمرديد و به راحتي از راهنمايي‌هاي دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب عبور نموديد، مجال براي عده‌اي فراهم مي‌كنيد كه ريشه‌ها و هويت‌ها را به سخره گيرند.
 اين حوادث معلول سهل‌انگاري‌هاي سياسي، نسبت به دستاوردهاي انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي شهداست كه در رفتاري توام با عصبانيت نمايان گرديده است. در ابتداي پيروزي انقلاب، نقطه هدف تيراندازي سياسي دشمن اصل ولايت‌فقيه بود. بعيد است كسي در صحنه‌ي سياسي كشور غوري داشته باشد و نيافته باشد كه اساس مبارزه آمريكا و عوامل داخلي آنها نظير منافقين، بني‌صدر و ليبرال‌ها و گروه‌هاي ضدانقلاب در مايوس كردن مردم، حركت به سوي تخريب جايگاه ولايت‌فقيه بود.
در دهه‌ي اول انقلاب شخصيت حضرت امام و روحانيت و مرجعيت و در دو دهه بعد اين فلش به سوي مقام معظم رهبري نشانه رفت. علت اين امر هم روشن بود، آن تفكري كه به ملت ايران هويت بخشيد تا در مقابل ديكتاتوري شاه بايستد، تا در مبارزه با استكبار نقش پيشتاز در بين ملل اسلامي داشته باشند، تا حركت فراگير نسبت به صهيونيزم در منطقه و جهان ايجاد كنند، تا در دفاع از مستضعفين و ايجاد عدالت قيام نمايند، تا نمونه‌اي از مردمسالاري ديني را در دنياي پر از فريب و نيرنگ ارايه كنند، امام (ره) بود و امروز حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (دامت بركاته) با استواري و فرزانگي چراغ راهنماي ملت در اين مسير هستند.
ستيز آنان با قطب انقلاب اسلامي براي فرزندان انقلاب تازگي ندارد ،اما تعجب در اين است كه دوستان ديروز انقلاب چرا هشيار نمي‌شوند. قيام غيرتمندانه‌ي ملت در روز گذشته مخصوصا در حوزه‌ي علميه‌ي قم يادآور حضور آگاهي‌بخش آنان در 19 دي بود كه جرقه‌ي بيداري ملت گرديد. به نظر مي‌رسد كه حضور معنادار در روز گذشته نوعي اتمام حجت در مشاجرات مشمئزكننده ماه‌هاي اخير بود؛ البته بارها رهبر معظم انذار دادند و دلسوزان انقلاب مشفقانه سخن گفتند و راه را نشان دادند.
23 آذر
در مراسم سي‌امين سالگرد شهادت آيت‌الله مفتح: بايد مساله اصلي ما همان آمريكا باشد. بسياري از مناقشات فرسايش‌آميز در داخل كشور وقتي با اين نگاه نگريسته شود، متوجه مي‌شويم كه همه به صورت تصنعي به وجود آمده است .
در زمان انتخابات يك سوالي وجود داشت، اما چرا آن را به يك منازعه بزرگ تبديل مي‌كنيم؟
توهين اخير نسبت به ساحت امام خميني (ره) خيلي بد بود و معلوم است كه در همين صفحه شطرنج رقم خورده و آنها دنبال آن هستند كه مجادلات بي‌ربط در كشور ايجاد كنند، البته حق نيست كه ملت پاسخ دهند، زيرا قدر و منزلت امام چيز كوچكي نيست كه كسي تفنني با آن برخورد كند.
شما دوستاني كه اهل فكر و دانش هستيد، بدانيد كه آمريكايي‌ها دنبال چنين چيزهايي هستند و ما بايد مسائل اصلي را دنبال كنيم كه يكي از اين مسائل شناسايي دشمن است تا بتوانيم شرايط را به سمت توسعه ببريم، نه اين‌كه به مشاجرات دامن بزنيم .
آقاياني كه راهي را دنبال كردند توجه كنند كه منافع ملي ايران اين گونه نيست و ما احتياج به آرامش داريم و شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه بتوانيم كار كنيم و توسعه را فراهم كنيم .

در مراسم تجليل از 200 دانشجوي نخبه، برگزيده و فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد و دكتراي فرزندان خانواده كميته امداد امام: با يادآوري اين نكته كه ايجاد دعواي تصنعي، مسلك امام و رهبري نيست، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري گفت: رهبر معظم انقلاب صراط را مشخص كرده‌اند، اما عده‌اي به اين مساله توجه لازم را نشان ندادند و عده‌اي نيز از اين مناقشات سوءاستفاده كردند كه اين مساله به نفع جامعه نيست.
{ با اشاره به اقدام اخير در اهانت به ساحت امام خميني (ره) با دردآور توصيف كردن اين مساله} اگرچه اين مساله از سر غفلت صورت گرفت، اما وقتي مكشوف شد لازم بود كه ملت موضعش را روشن كند، مهم اين است كه اين مساله اسباب تنبه براي برخي شود كه اين كار را كردند.
بحث‌هاي موجود در كشور پس از انتخابات رياست جمهوري، كشور را دچار سايش مي‌كند، دوستان انقلاب بايد توجه كنند كه تنها مساله كشور انتخابات نيست و انتخابات تنها يك ابزار است، اما امروز شاهديم كه تبديل به اسباب سايش مي‌شود.
رهبري ديروز نكات مهمي را فرمودند و راه را نشان دادند و نگاهشان را جذب حداكثري و دفع حداقلي عنوان كردند. دوستان بايد اين مساله را دريابند و خودشان را بازتعريف كنند. دوستان به صلابت كشور و جمهوري اسلامي کمک کنند و هركس در هر جايي كه اشتباهي را كرده بپذيرد؛ چرا كه امروز كشور به اخوت و برادري و همدلي بيشتر نياز دارد تا مستمسكي براي ديگران نباشد كه به صورت چماقي منافع ملي را دنبال كنند.
{با اشاره به تجربيات گذشته‌ كشور در مورد افشاگري} در تجربيات گذشته كشور بايد به اين نكته توجه كرد كه شايد عده‌اي جامعه را به اين سمت هول دادند؛ همان‌گونه كه اوايل انقلاب شاهد بوديم كه برخي گروه‌ها جولان مي‌دادند و شعار روزنامه‌ها افشاگري شده بود. افشاگري برخي چيزها كه به منافع كشور لطمه بزند خوب نيست و آبروي فردي را ريختن، بي‌ديني است، ساحت مدينه غدير، اين‌گونه امور نيست. دل امام علي (ع) پر از اسراري بود كه در دوراني كه كنار نشسته بودند چيزي نگفتند؛ چرا كه مصلحت را در اين مي‌ديدند تا در جامعه اختلاف رخ ندهد.
8 دي
در صحن علني: روزهاي اخير در دهه محرم براي مردم فهيم و متدين كشور حاوي دو درس بود. نخست نشان دادن درس دينداري، غيرت، حريت و همبستگي معنوي در مدرسه سيدالشهدا امام حسين(ع) بود؛ به طوري كه همه اقوام و اصناف ايراني با قلبي حزين، حماسه سالار شهيدان را در قلمرو ايران اسلامي و حوزه تفكر اسلامي به تصوير كشيدند.
دراين جا سلايق مختلف اجتماعي و سياسي در امواج يكرنگي معنويت عاشورايي، طوفاني از قدرت استعلائي كيش اهل بيت(ع) و انقلاب رهايي بخش اسلامي را به پا نمودند كه در عصر از خودبيگانگي مدرنيته و فرار از مرگ‌آگاهي غيرقابل تصور بود. چرا كه دنيازدگي عصر حاضر تربيتي را براي انسان‌ها مهيا كرده است كه فرسنگ‌ها از چنين عواطفي فاصله پيدا كرده است و هر چه بيشتر در فرديت فرو رفته و از سنت‌هاي جمع‌گراي معنوي دور گشته است.
 اين امر اختصاص به مكتب عاشورا دارد كه هر سال موجي از شوريدگي و شيدايي حسيني در قلوب مومنان ايجاد مي‌كند و رشته‌اي است كه همه لحظات سالانه آدمي را تحت تاثير خود قرارمي‌دهد تا به سعادت برسد، كه "ان الحسين مصباح الهدي و سفينه النجاه".
درس دوم كه تامل برانگيز شد، گستاخي عده‌اي چه در مراسم تشييع مرحوم آيت‌الله منتظري در شهر مقدس قم و چه در روز عاشورا در تهران به ساحت مقدس ماه محرم و عاشوراي حسيني بود. صورت ظاهر موضوع را به ادامه بحث و جدل‌هاي انتخابات اخير مربوط ساخته‌اند، اما اين يك صورت فريب‌كارانه بيش نيست. ماهيت آنچه كه در اين ايام رخ داد چيزي جز يك اقدام ضد ديني و ضد انقلابي نبود.اين كه مراسم تشييع يك عالم بهانه‌اي شود جهت دفع كينه نسبت به اصل انقلاب، آيا جز فرصت‌طلبي نام ديگري دارد؟
همه كساني كه حتي نقدي بر آرا سياسي ايشان وارد مي‌دانستند حرمت فقاهت را پاس داشتند و به مقام علمي ايشان احترام گذاشتند و حكمت و ادب حوزه فكري امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را نشان دادند. آيا پاسخ اين متانت سياسي و ادب اجتماعي و ديني، چنين گستاخي‌ها، آن هم در شهر كريمه اهل بيت بود؟ هر چند مردم انقلابي و آگاه استان قم با حضور در صحنه، پاسخ اين شناعت سياسي را دادند اما وجه ضد ملي ماجراجويي‌هاي اخير را بيشتر روشن كرد.
حادثه روز عاشورا يكباره بخش اعظم هويت اين جريان را علني كرد. بعيد است كسي درد توهين سهمگين اعمال سبك و ضد ديني ظهر عاشوراي اين عده را با همه وجود درك نكرده باشد. چرا ظهر عاشورا كه همه به احترام سيدالشهدا(ع) و در سوگ او در عمق وجود خود عزادار هستند شما به آرمان يك ملت توهين كرديد؟ شما توجه داريد به چه مقامي بي‌احترامي كرديد؟ به ولي خدا به واسطه فيض‌الهي. مگر اين امري است كه بتوان به راحتي از آن گذشت. امروز همه ما در مقابل ساحت مقدس امام حسين(ع) خجل و شرمنده‌ايم، عذر خواهيم از محضر ولي‌الله الاعظم امام زمان(عج) كه عصر عاشورا چنين حوادث بي‌سابقه‌اي در كشور اهل بيت رخ داد.
با اقدامي كه روز عاشورا انجام داديد عملا جنگ با خدا و ولي خدا را آغاز كرديد. جداي از عقوبت اخروي اين جا موضعي است كه به هيچ وجه از آن نمي‌گذريم، شما نسبت به ولايت فقيه كه ميراث فكري امام(ره) و ثمره خون صدها هزار شهيد است توهين نموديد و با سخافت درشت گويي كرديد و به تخريب امكانات دولت و مردم پرداختيد حال به خوبي عيان كرديد كه مساله انتخابات بهانه بود و خوب است اين را هم بدانيد كه ما در راه امام حسين(ع) و صيانت از معارف عاشورا و حفظ حرمت اهل بيت(ع) و دفاع از ولايت فقيه، تا پاي جان ايستاده‌ايم و با هيچ كس مماشات نخواهيم كرد.
مجلس شوراي اسلامي از مسوولان امنيتي دولت اعم از وزارت‌ كشور و اطلاعات و قوه قضاييه مي‌خواهد اين گونه افراد هتاك نسبت به ساحت دين را دستگير و با چنين افراد ضد انقلابي، بدون هيچ ملاحظه‌اي اشد مجازات را جاري كنند.
نمايندگان ملت به عنوان امناي ملت به طور جد پيگير اجراي عدالت در مورد اين افراد هستند، و لازم است كميسيون امنيت ملي و قضايي نهايت سعي خود را در استيفاي حقوق ملت به كار گيرند، مخصوصا اين افراد بايد نسبت به تخريب امكانات مردم و يا تجهيزات و اماكن دولتي كه با ماليات مردم ساخته شده‌اند پاسخ‌گو باشند. اينجا لازم است عرض كنيم ما حساب جريان‌هاي سياسي داخل انقلاب، نظير جريان‌هاي موسوم به چپ در نظام را از چنين افراد ضد انقلاب جدا مي‌دانيم؛ چه آنان عموما حسن سابقه در ديانت و تعلق خاطر به انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) داشته‌اند. اما انتظار هم داريم برخي از آقايان كه در حوادث انتخابات اعتراضاتي داشته‌اند به هوش بيايند، و با اين همه اماره و بينه، مسير خود را به طور روشن از اين جريان زشت كار، جدا كنند.
نه اين كه مجددا بيانيه صادر و در آن فضا را غبار آلوده‌تر كنند. سخنان مفتضح مسوولان انگليس، آمريكا و اسرائيل در حوادث ضد ديني عاشورا، آن‌قدر عيان و چندش‌آور است كه جايگاه اين حركت را در تخريب ارزش‌هاي ديني و انقلابي كاملا روشن مي‌كند. جزع و فزع وزير جنگ فلاكت‌زده رژيم صهيونيستي براي كمك بيشتر كشورهاي غربي به اين حركت ضد ديني، به ايضاح شرايط سياسي، كمك بسيار كرد؛ مخصوصا دستپاچگي رسانه وهابيت سلطنتي، بيش از حد رسوايي به بار آورده است، كه اميدوارم همه اين وقايع و حقايق، حضرات معترض را به خود بياورد و توجه كنند به خاطر برخي مجادلات سياسي با برادران انقلابي خود، يكباره همسفر يك عده ضدانقلاب ضددين نشوند.
البته يكي از نعمات اين آزمون الهي، جلوگيري از لغزش عده‌اي در تصور ساده‌انگارانه نسبت به تحولات آمريكا بود. نوع رفتارهاي آمريكا درحوادث چند ماه اخير، چيزي جز فرصت‌طلبي براي ضربه‌زدن به منافع ملي ايرانيان و مسلمانان نبود، حال چه دخالت‌هاي كودكانه در مسايل داخلي ما و چه ژست‌هاي چند پهلو در مساله هسته‌اي، و از ديگر مسائل، موضوع درخواست سفر جناب آقاي جان كري به ايران است.
اين روزها در سطح رسانه‌ها به آن پرداخته شده است. البته چندي پيش طي نامه‌اي تقاضاي خود را مطرح كردند. آيا بهتر نيست به جاي سفر به ايران، به رفتارهاي دوگانه ايالات متحده پايان دهيد؟ در همين شرايط كه اين نامه نوشته شده شاهد اقدامات ستيزه‌جويانه كنگره و دولت آمريكا چه در مسايل هسته‌اي و چه اقدامات موذيانه در مسايل اخير هستيم؛ يا بايد اين نوع حركت‌ها تنافر سياسي را حمل بر آشفتگي سياسي نمود يا اقدامات فريب‌كارانه؛ در هر صورت توصيه ما اين است كه حداقل خودتان تحليل يكساني از شعار تغيير داشته باشيد، تا بتوانيد آن را براي ديگران تفسير كنيد.
چه آن چه تا امروز از تغيير در مشرق زمين دريافت شده است چيزي جز رجعت به سياست‌هاي گذشته نبوده است. سخنان اخير رييس‌جمهور آمريكا در حمايت اين عده كه اقدامات ضدديني در روز عاشورا انجام دادند بيشتر اين رجعت را نشان مي‌دهد. آقاي اوباما بايد شرمنده رفتارهاي ضد حقوق بشر سربازانش در ابوغريب، گوانتانامو، افغانستان و عراق باشد و اعلام مي‌كنيم، اين گونه ستايش‌هاي شما از اين گروه، هم آبروي شما را مي‌برد و هم پس زمينه حركتي اين عده ضد دين را بهتر نشان مي‌دهد و قاطعيت عمل نظام را بيشتر موجب مي‌شود.
اقدامات آشوبگران و هتاكان در روز عاشورا را باعث خجالت بود. در كشور امام زمان (عج) عده‌اي با تحريك اجانب بر ضد آيين و كيش مقدس اسلامي بي‌حرمتي كردند.
 
در جمع نمايندگان و كاركنان مجلس شوراي اسلامي كه در محكوميت اقدامات هتاكان در روز عاشورا بر سر مزار شهداي گمنام در مجلس حضور يافته بودند: امروز همه‌ي ما عزاداريم. دليل اين مسئله هم به خاطر ايام محرم و هم به خاطر جسارتي است كه به سرور و سالار شهيدان شده است. اين مسئله همه‌ ما را خجل كرد، چرا كه در كشور امام زمان(عج) عده‌اي با تحريك اجانب بر ضد كيش و آيين مقدس اسلامي تا اين حد بي‌حرمتي كردند.
راهپيمايي نمايندگان به عنوان يك كار نمادين عاملي بود كه نشان مي‌دهد مجلس در برابر اين توطئه‌ها آرام نمي‌نشيند و براي صيانت از حقوق اساسي ملت و انقلاب اسلامي يكپارچه است و از آن دفاع مي‌كند.
حادثه‌ي روز عاشورا و قبل از آن در قم يك زنگ خطر و بيدارباش براي همه بود. همگان بايد بدانند كه با اين اقدامات فضا غبارآلود شده و عده‌اي فتنه‌گر كه با آرمان‌هاي امام(ره) و انقلاب ستيز دارند به خود جسارت اهانت به حريم سيد الشهداء(ع) را مي‌دهند. همه‌ي نيروهاي انقلابي بايد توجه كنند كه دشمن در پي آن است با رخنه در ستون و صفوف انقلابي به حركت‌هاي ضد انقلابي خود شكل مي‌دهد.
ولايت فقيه ستون جمهوري اسلامي است. ولايت فقيه عامل ايستادگي ملت است و همين ولايت فقيه باعث شد كه در طول 30 سال ملت بتواند در برابر خيل عظيم دشمنان پايداري عظيم از خود نشان دهد و اگر در دوران جنگ ولايت فقيه نبود، نمي‌توانستيم در برابر دشمنان ايستادگي كنيم. ولايت فقيه چهره ديكتاتوري بني‌صدر را برداشت، اما عده‌اي تصور مي‌كنند كه فضايي ايجاد شده كه بتوانند عليه منافع كشور اقدام كنند، اما آنها سخت در اشتباه هستند.
ملت ايران با تندي و جديت با عوامل حوادث روز عاشورا برخورد مي‌كند و اين جمع نمايندگان كه از همه‌ي سلايق تشكيل شده نشان مي‌دهد كه همه در پاي آرمان‌هاي انقلاب يكصدا هستيم.
اوباما در رفتار سبك و كودكانه‌ يك سال اخير از يك طرف بحث از حقوق مسلمانان مي‌كند و از طرف ديگر در تلاش است با بروز برخي مسائل در كشورهاي اسلامي از آنها سوءاستفاده كند، اما بايد بداند كه زمان اين اقدامات به پايان رسيده است. ما امروز در كنار مزار شهدا با روح بلند امام(ره) پيمان مي‌بنديم كه تا آخرين نفس پاي آرمان‌هاي انقلاب ايستاده‌ايم و در مقابل اين حركت‌هاي ضد انقلابي و براي دفاع از انقلاب و ولايت فقيه تا پايان جان ايستاده‌ايم.
پس از پيروزي انقلاب از اين حوادث زياد داشته‌ايم، اما با صلابت نيروهاي انقلابي مانند كف روي آب از بين رفته‌اند و ما اين جريان ضدانقلاب و ضددين را سركوب مي‌كنيم.
 
9 دي
در مراسم راهپيمايي مردم گناباد: در حال حاضر فضا تا حد زيادي غبارآلود شده و هر كسي ديگري را متهم مي‌كند و رسانه‌ها هم غوغايي به پا كردند، اما ملتي كه صراط صحيحي داشته باشد راه در مقابلش باز مي‌شود.
مدت‌ها است كه در كشور ما صحبت‌هايي مي‌شود و بهانه‌جويي‌هايي مطرح مي‌كنند كه ظاهر و باطني دارد و بايد از صبر جميل مردم در اين مدت سپاسگزاري كنيم، زيرا بيش از شش ماه است كه از انتخابات گذشته است اما اين صحبت‌ها همچنان ادامه دارد و مردم ما با متانت تحمل كردند.
كشور ما بر اساس اراده مردم رقم مي‌خورد و افتخار مي‌كنيم كه كشور ايران همه اقداماتش بر اساس اين اراده مردم است. بسياري از كشورهاي اطراف ايران صورت ظاهر بزك كرده و دموكراسي را نشان مي‌دهند، اما مردم آن‌ها نقشي در كشور ندارند؛ اما ما پاي دموكراسي خود ايستاده‌ايم و از آن صيانت مي‌كنيم و بايد به لوازم آن متعهد باشيم. ضمن آنكه در انتخابات به صورت طبيعي يك عده مورد قبول مي‌گيرند و عده‌اي قرار نمي‌گيرند، اما كش دادن اين موضوع درست نيست و به مصلحت كشور ما نخواهد بود البته اين اتفاقات ظاهر قضيه بود.
اين اتفاقات باطن ديگري هم داشت كه چند روز پيش آن را ديديم. چرا ما در مقابل چنين آزموني قرار گرفته‌ايم؟ من اين آزمون و امتحان را براي هماهنگ‌سازي روحيه‌ اين كشور مفيد مي‌دانم و شما سربلند بيرون آمديد و انقلاب را سربلند كرديد.
ما در آيات الهي داريم كه فتنه بالاترين قتل است و مجازات آن جهنم جاودان است و علت آنكه به اين ميزان مورد توجه قرار گرفته آن است كه فتنه آسيبي به جامعه مي‌رساند و جنسش متفاوت از قتل‌هاي ديگر است، زيرا يك قتل ناجوانمردانه حداكثر ايجاد ناامني در منطقه مي‌كند و دستگاه عدليه بايد آن را پيگيري كند، اما فتنه بيم را از بين مي‌برد. وظيفه‌اي كه خداوند در قرآن كريم براي ما مشخص كرده، آن است كه همه بايد در مقابل فتنه ايستادگي كنيم و به پا خيزيم زيرا همه در مقابل فتنه مسوول هستيم.
نبايد از امتحان و آزمون‌ها نگران باشيم. ما بايد در اين آزمون‌ها استعدادهاي خود را پرورش دهيم تا از آزمون سربلند بيرون بياييم. ضمن آنكه همه ما در معرض آزمون هستيم و اين آزمون‌ها براي همه مفيد است، البته اگر كسي مي‌خواهد دعا كند از خداوند بخواهد از اين فتنه‌هاي گمراه كننده به راحتي بيرون بيايد.
آن‌هايي كه قوي‌تر هستند آزمون‌شان سخت‌تر است. اما ملت‌هايي كه در حالت خواب‌آلودگي قرار دارند و آگاهي‌شان كم است آزمون‌شان ضعيف‌تر است، اما ملتي كه مي‌گويد اين سرزمين امام زمان است بايد آمادگي آزمون‌هاي بزرگ را داشته باشد تا جلودار باشد.
همچنين در اين ميان عده‌اي نگذاشتند انتخابات با اين عظمت به خوبي به دنيا معرفي شود و نكته‌ مهم آن تحركاتي است كه كشورهاي ديگر انجام دادند كه از جمله آن رژيم صهيونيستي كه در دشمني‌اش ترديدي نيست در مورد انتخابات ما حرف زدند و آخرين بار نيز وزير جنگ آنها عنوان كرد كه اين اقدام موهن كه روز عاشورا شروع شد اگر كشورهاي غربي كمك كنند موجب اميدواري خواهد بود. آمريكايي‌ها نيز برخلاف حرف‌هايي كه در اين دوره جديد زدند با يك زبان تيز و گزنده عنوان كردند كه بايد به حقوق بشر در ايران توجه داشته باشيم و رژيم ايران نبايد به كساني كه در اين روز اهانت كردند سخت بگيرد.
در 13 آبان و 16 آذر جسارتي به عكس امام خميني(ره) شد اما پس از آن ديديم كه در تشييع جنازه يك عالم روحاني به دليل آنكه مرجع تقليد بود عده‌اي زيادي كه با او هم‌سليقه‌ سياسي نبودند شركت كردند، اما عده‌اي در اين مراسم صحبت‌هايي كردند كه نبايد انجام مي‌شد و اين اتفاق در روز عاشورا تكرار شد در واقع در آن روز به ولايت فقيه توهين كردند و در روز عاشورا به دين توهين كردند در حاليكه همه هويت ما مجاهدت‌ها در اين راه است.
در روز عاشورا شعارها يك طرف به دين و طرف ديگر به ولايت فقيه بود و اين همان موضوعي است كه مورد افتخار آن‌هاست كه البته مساله كوچكي هم نيست. همه اين حوادث درس بزرگي به ما مي‌دهد و ما نبايد از آن فرار كنيم بلكه بايد عمق بيشتر پيدا كنيم و انتخاب درست داشته باشيم.
راه سعادت در آن است كه از ولايت فقيه تبعيت كنيم. ولايت فقيه هست كه مي‌تواند در شرايط فعلي راه درست را به ما نشان دهد و بايد خدا را ستايش كنيم كه رهبري فرزانه مانند آيت‌الله خامنه‌اي را داريم.
دغدغه اين مرد الهي چيزي جز دين نيست ضمن آنكه سياست امري است كه افراد را اين طرف و آن طرف مي‌كشد، اما ايشان چه زماني كه در مشهد بودند و به عنوان مبارز فعاليت مي‌كردند و چه زماني كه نماينده مجلس، رييس‌جمهور و حتي رهبر شدند تغيير نكرده‌اند.
حضور وظيفه‌شناسانه مردم در راهپيمايي امروز نشان داد كه مردم ما پاي اساس دين با همه وجود ايستاده‌اند، اما وظيفه‌ ديگر آن است كه به اين جسارت افراد يك پاسخ كوبنده داده شود.
ملت ما از دستگاه امنيتي و عدليه اين را مي‌خواهند كساني كه در روز عاشورا چنين جسارتي را كردند حتما مجازات جدي شوند و دوم آنكه پاسخ خسارت‌هايي كه به امكانات دولتي زده شده از آن‌ها گرفته شود و همچنين كساني كه تحريك كننده، تشويق كننده و يا در اين حركت حضور داشتند بايد در مقابل اين خسارت‌هايي كه وارد شده پاسخگو باشند.
ما نيز در مجلس شوراي اسلامي اين جسارت را پيگيري مي‌كنيم و از دستگاه‌هاي مربوطه پيگيري آن را خواهانيم.
{مردم شعار "سران فتنه سبز اعدام بايد گردند" را سر دادند} اين نداي مطالبات مردم است و دستگاه‌هاي امنيتي بايد به اين موضوع رسيدگي كنند و افراد را به مجازاتشان برسانند. نكته ديگر حضور شما در صحنه راهپيمايي آن است كه اگر بار ديگر كسي جسارتي به اولياي دين و همچنين علمدار كشور آيت‌الله خامنه‌اي كند با متن ملت مواجه خواهد شد.
در اجلاسيه‌ بزرگداشت يك هزار شهيد منطقه‌ تربت‌حيدريه: امروز روش دشمنان نسبت به ايران عوض شده است و به تضعيف داخلي پرداخته‌اند، اما راه نجات ما از اين وضعيت پيروي از مقام معظم رهبري است و هر سليقه سياسي كه دلش براي منافع اسلام و انقلاب مي‌سوزد بايد اطاعت از ولايت فقيه كند كه اين راه نجات كشور است.
پيروان ولايت فقيه راسخ هستند و فرزندان اسلام و انقلاب ضمن حمايت از ولايت فقيه اجازه نمي‌دهند عده‌اي خفاش‌وار به امام حسين(ع) و مقدسات ديني اهانت كنند.
ملتي كه اين همه آزمون‌هاي مختلف را طي كرده از اين آزمون هم سربلند بيرون مي‌آيد. مردم اين منطقه در انقلاب پيش‌رو بودند، و قبل از آن‌كه جاهاي ديگر ايران تحول جديد براي انقلاب داشته باشند براي مبارزه با ديكتاتور زودتر از همه جا حركت كردند و به همين دليل است كه نماينده مردم اين منطقه عنوان مي‌كند كه اگر مردم تهران نمي‌توانند در مقابل افرادي كه روز عاشورا به امام حسين (ع) و مقدسات اهانت كردند، بايستند؛ مردم تربت حيدريه به تهران مي‌آيند و در مقابل آنها مي‌ايستند.
ما در اين 30 سال فراز و فرودهاي زيادي طي كرده‌ايم و تجربيات زيادي داشته‌ايم. تاريخ اين 30 سال ما قابل مقايسه با گذشته نيست و چيزي كه ما را در مقابل تلاش‌هاي دشمنان براي مبارزه با ايران از جمله جنگ، دخالت در كشور و حركت‌هاي نرم با اين صلابت حفظ كرده دو چيز است كه يكي تبعيت از خدا و رسول او و ديگري جهاد است.
در زماني كه بوش بر روي كار بود با بيان جنگ‌هاي صليبي و اينكه ايران محور شرارت است سعي داشتند تا مقدمات براي حمله نظامي ايجاد كنند و تصور مي‌كردند مي‌توانند با فشار سخت ايران را بگيرند، اما راهبري‌هاي مقام معظم رهبري وضع را به كلي عوض كرد و آنها شرايط بدي در عراق و افغانستان پيدا كردند و خودشان نيز اذعان مي‌كنند دچار مشكل شده‌اند. آنها به اين نتيجه رسيدند كه بايد ادبيات خود را عوض كنند و بايد شرايط دروني كشور را تغيير دهند زيرا از بيرون نمي‌توانند كشور را به دست بگيرند، اگر بوش صريح و سخت با ايران مواجه مي‌شد همه ملت ايران تكليف خود را مي‌دانستند، اما امروز رفتار مزورانه آمريكايي‌ها براي نفوذ در ايران فضا را مشوه مي‌كند.
آمريكايي‌ها در مسائل هسته‌يي و انتخابات نيز بيش از حدشان حرف زدند، همين آقاي اوباما كه سال تحويل را به ايران پيام داد، چرا اكنون از يك مشت اوباش كه به امام حسين(ع) اهانت كردند، حمايت كرد، لذا اكنون مي‌توان تحليل درستي از آمريكا داشت. آمريكايي‌ها يك اشتباه بزرگ در مورد ملت ايران مي‌كنند و فكر مي‌كنند با لفاظي‌ها مي‌توانند عده‌اي را فريب دهند، اما ديديم كه شعار تغيير آنها به زودي رو شد.
برداشت من اين است كه آمريكايي‌ها به دنبال دخالت در امور داخلي كشور هستند و تا مدت‌ها وضعيت فعلي را دنبال مي‌كنند، اما زماني اين خط فتنه كور مي‌شود كه ملت ايران يك صدا در صحنه باشند و با اين افراد با جديت برخورد كنند. نبايد از هياهوهاي اين افراد ترسيد و جالب اينجاست كه در ظهر عاشورا عده‌اي كه ضد دين بودند به امام حسين(ع) توهين كردند و ساختمان‌هاي دولتي آتش زدند و به ولايت فقيه توهين كردند. اما از آن طرف غربي‌ها و آمريكا نسبت به اين افراد اظهارنگراني كردند و به ايران عنوان كردند كه حقوق اين افراد در حال پايمال شدن است، اما ما خوب مي‌دانيم كه حرف آنها را نبايد جدي گرفت و بايد با قاطعيت با آنها برخورد كرد و راهش همين است كه مردم در صحنه باشند.
در فضاي غبارآلود هستيم كه بگومگو و جدال وجود دارد و هر كس گوشه‌اي حق را مي‌گويد و ناحق را نمي‌گويد.ممكن است همه افراد اطلاعات كافي نداشته باشند، اما راه آن است كه در فضاي غبارآلود تمسك به ولايت فقيه داشته باشيم كه اين راه همه را به مقصد مي‌رساند، در اين سي سال هر وقت پيرو ولايت بوديم پيروز شديم و در هرجا كه حرف‌هاي روشنفكري زده شد ضرر كرديم.
11 دي
در جمع مردم چناران: غربي‌ها مي‌دانند كه روحانيت فكر انسان‌ها را مي‌سازند و حركت‌هاي عمق‌ بخشي را به وجود مي‌آورند لذا در مقابل آن‌ها گروه‌هاي مختلفي مانند منافقين، توده‌اي‌ها، مجاهدين خلق و آمريكايي‌ها فعاليت مي‌كردند.
دومين نكته آن است كه مردم ما بر روي مسئله ولايت فقيه و حمايت از آن يكصدا ايستاده‌اند و ولايت فقيه نيز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمايي كرده است. آنها ترورهاي وسيعي را كه در اوايل انقلاب به راه انداختند براي آن بود كه انقلاب ما را به زمين بزنند، اما امام (ره) در مقابل آن ايستادند.
در جنگ تحميلي نيز اگر ولايت فقيه نبود مردم به صحنه نمي‌آمدند و ما توفيقي نداشتيم. حوادث اخير هم از همين جنس است اما با شكل ديگري است. اين حادثه‌اي كه پنج الي شش ماه با آن زندگي مي‌كنيم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتايج انتخابات بود و به همين دليل يك دودستگي به وجود آمد.
البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسي اعتراضي دارد آن را به صورت قانوني پيگيري كند نه اينكه تنها حرف آن را بزند؛ اما يك عده گوش نكردند و از اين فرصت‌ها نيز در نهايت غربي‌ها استفاده كردند.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب گفت: اين موفقيت‌ها موجب شده تا آنها نسبت به ايران بغض پيدا كنند و به همين دليل هم از فرصت پيش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند. سخن ما اين است كه شما كه حرف مردم را شنيده‌ايد بدانيد كه اين افراد كساني نيستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادي كه اموال دولتي را آتش زدند و به امام حسين (ع) و ولايت فقيه توهين كردند بايد به صورت جدي مورد مجازات قرار گيرند.
بايد تكليف خود را روشن كنيد، اگر مي‌گوييد با آن‌ها نيستيد علني اعلام كنيد نه اينكه با حرف‌ها و پيغام‌هاي خود بنزين در آتش بريزيد. ما نمي‌گوييم كه نقد نكنيد و نمي‌گوييم كه دولت و مجلس هيچ ايرادي ندارند اما كارهايي كه اين روزها رخ داد نقد نبود، آيا شما مي‌خواستيد دوباره ديكتاتوري در كشور ايجاد كنيد و به عنوان آزادي بيان خفقان ايجاد كنيد؟
 
پيش‌خطبه‌هاي نماز جمعه مشهد:كشور ما در شرايط فعلي دچار فتنه شده است، البته فتنه يك امتحان و آزمون است و ملت ما با هوشياري با آن برخورد كرده است. ايمان بدون بصيرت سعادت انسان‌ها را تامين نمي‌كند. آن ايماني مورد رضايت الهي است كه بتواند از درون فتنه‌ها عبور كرده و صلابت خود را همچنان داشته باشد.
در چه شرايطي فتنه شكل مي‌گيرد؟ زماني كه حق و باطل شبيه‌سازي مي‌شوند زمينه شكل‌گيري فتنه به وجود مي‌آيد، البته در زندگي متعارف اين گونه نيست، اما وقتي گردباد فتنه به وجود مي‌آيد تشخيص آن با باطل مشكل مي‌شود، لذا فتنه‌گران حرف باطل خود را با ظاهر حق‌نما بيان مي‌كنند.
فتنه حتي به خود به وجود آورندگان هم رحم نمي‌كند و آنها را به سمت ديگر پرتاب مي‌كند. شما شاهد بوديد كه بعد از انتخابات يك سري دعاوي مطرح شد، اما بعدا متن آن چيزي كه ظاهر شد با ظاهر آن متفاوت بود به گونه‌اي كه ديديد در روز عاشورا به امام حسين(ع) جسارت كردند در واقع وقتي گردباد فتنه به وجود مي‌آيد شرايط براي همه از بين مي‌رود و آتش فتنه فرو خورنده خود فتنه‌گران نيز مي‌شود.
شبه‌افكني، تفرقه‌افكني، نفي افتخارات گذشته جامعه، استفاده از شعارهاي به ظاهر جذاب كه باطن آن ستم است و استفاده از احساسات براي تحريك مردم از جمله روش‌هاي فتنه‌گران است. در اين شش ماه از همه اين ابزارها استفاده شد و بين صفوف مختلف، سياسيون و مردم اختلافاتي ايجاد كردند. فتنه پيام‌هاي منفي و مثبت به همراه دارد. در شرايط غفلت پيامدهاي فتنه منفي خواهد بود، اما اگر بصيرت داشته باشيم مي‌توانيم پيامدهاي مثبت آن را متوجه شويم.
اگر با فتنه درست رفتار نشود ارزش‌ها فراموش مي‌شود. در صورتي كه با فتنه برخورد نشود حاكميت حاكمان سودجو، گروه‌گرا، دشمن حقيقت و گستاخ در جامعه مهيا مي‌شود. البته در صورتي كه با فتنه‌گران برخورد شود پيامدهاي مثبتي به همراه خواهد داشت كه از جمله آن جدا شدن و مشخص شدن مرزبندي‌ها، ‌پختگي اجتماعي و سياسي، به فعليت رسيدن استعدادهاي ملت خواهد بود.
عمل بر اساس يقين،‌ رجوع به قرآن، ‌تمسك به اهل بيت(ع)، ‌مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع فتنه‌گران، ‌بردباري و مدارا و تلاش براي آرام كردن اوضاع از جمله شيوه‌هاي مبارزه با فتنه است كه همه بايد آن را شناخته و به آن عمل كنند.
حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه نشان داد كه ملت ما از اسلام، ‌اهل بيت(ع) و رهبري عقب‌نشيني نكرده است.اگر عده‌اي تصور مي‌كنند كه با آتش زدن امكانات دولتي و شعارهاي آمريكايي‌پسند مي‌توانند ملت ما را به عقب‌نشيني وا دارند اشتباه بزرگي مي‌كنند، زيرا ملت ما نشان داده است كه در اين مسير با هيچ‌كس مماشات نمي‌كنند.
{خطاب به كساني كه در شعارهاي خود به مقام معظم رهبري توهين كرده بودند} آيا مي‌خواهيد با شعار بر عليه ولايت فقيه مجددا در كشور ديكتاتوري ايجاد كنيد؟
{با اشاره به دخالت‌هاي كشورهاي غربي و عربي در مسائل ايران} ملت ايران فريب رنگ‌ها و الفاظ را نمي‌خورد و پاسخ محكمي به آمريكايي‌ها مي‌دهد و شما مطمئن باشيد كه ما پاي اشد مجازات به توهين‌كنندگان به امام حسين(ع) ايستاده‌ايم و ضروري است دستگاه‌هاي دولتي اعم از وزارت كشور و اطلاعات و همچنين قوه قضاييه پاسخ درستي به درخواست ملي بدهند و افرادي را كه در ظهر عاشورا چنين جسارتي كردند و همچنين كساني كه مبدع آن هستند را به مجازات سخت برساند.اين گروه ضد انقلاب و ضد دين در بستري كه فراهم شد جرات چنين جسارتي را كردند لذا سياسيوني كه به مجادلات سياسي دامن زدند متوجه باشند كه چه گردبادهاي سياسي به وجود آمد. بر همين اساس نيز توهين به امام حسين(ع) شد.ما نمي‌گوييم شما سوابق ديني و انقلابي نداريد اما شما بايد مرزبندي خود را مشخص كنيد وگرنه عامل تحريك مي‌شويد.
ما شاهد بوديم كه چه ميزان رهبر انقلاب و ناصحان صحبت كردند، اما انتظار ملت از شما اين است كه به اين شكل مشاجرات پايان بدهيد و جهت خود را روشن كنيد. ما قصد توهين به شما را نداريم، اما خودتان عامل مي‌شويد بنابراين دست از اين امور برداريد كه نجات كشور در همين امر است.
{خطاب به مردم شركت‌كننده در راهپيمايي } شما با اين روحيه مقاومتي كه نشان داديد قطعا پيروز خواهيد بود و با تمسك به ولايت فقيه صراط مستقيم را مي‌يابيد و با تمسك به ولايت فقيه است كه سعادت ملت تامين مي‌شود و ما نيز براي راه ولايت فقيه جان خود را مي‌دهيم. اما كساني كه در اين ماجرا مناقشاتي را ايجاد كرده‌اند بدانند كه فرصت آنها تمام شده است و آنها بايد خود را با اراده ملت تنظيم كنند، زيرا در غير اين صورت سيل خروشان ملت آنها را سر جاي خودشان مي‌نشاند.
اين‌كه استعدادهاي انقلابي و ديني كشور بتواند به فعل تبديل شود و شاخه‌هاي ذهني مختلف متمركز شود به يك كارهاي هويت‌بخشي نياز دارد و فتنه‌ به وجود آمده اين وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه بايد در درون مسائل و مشكلات آبديدگي به وجود آيد. لذا فكر مي‌كنم در حال حاضر ما يك حركت كماني و جامعه ما به يك هوشياري رسيده است.
 
در جلسه شوراي اداري مشهد: در حال حاضر حركت‌هايي در كشور در بحث سياسي مي‌شود كه سايش‌هايي در صحنه بين‌المللي در كشور ما ايجاد كرده است. كساني كه مبدع اين مسائل هستند بايد ارزيابي از رفتار خود داشته باشند، اما در كل منافعي هم اين اتفاقات به همراه داشت؛ زيرا هميشه فتنه‌ها وجه مثبت هم به همراه دارد.
اين‌كه استعدادهاي انقلابي و ديني كشور بتواند به فعل تبديل شود و شاخه‌هاي ذهني مختلف متمركز شود به يك كارهاي هويت‌بخشي نياز دارد و فتنه‌ به وجود آمده اين وجه مثبت را به همراه داشت. ضمن آن‌كه بايد در درون مسائل و مشكلات آبديدگي به وجود آيد. لذا فكر مي‌كنم در حال حاضر ما يك حركت كماني و جامعه ما به يك هوشياري رسيده است.
قطعا حضور مردم يك وجه مثبتي از اين موضوع را داشته است. البته توصيه مي‌كنم كه آرام‌بخشي در كشور را به صورت جدي دنبال كنيم؛ زيرا براي پيدا كردن علت اين موضوعات نيازمند آرامش هستيم و بايد صبورانه آنها را دنبال كرد.
 
در شهرستان فريمان: {با اشاره به شرايط فعلي كشور و فشارهاي خارجي‌اي كه از طرف دشمنان نسبت به ايران وارد مي‌شود} اينكه مقام معظم رهبري در 13 آبان عنوان كردند كه گول الفاظ آمريكايي‌ها را نخوريد بسيار موضوع قابل توجهي است و ما در اين روزها آن را درك كرده‌ايم، زيرا آمريكايي‌ها در ايام جديد مي‌گفتند ما رفتارمان را عوض كرده‌ايم و به حقوق مسلمانان توجه مي‌كنيم اما وقتي ديدند زمينه براي اخلال آنها فراهم شده است به يك باره رفتار خود را تغيير دادند و آن دندان‌هاي تيزي كه مي‌گفتند كشيده‌اند و نشان نمي‌دهيم، را نشان دادند. البته كساني كه به مسائل بين‌المللي آشنا هستند مي‌دانستند كه چنين اتفاقي خواهد افتاد اما به هر حال رفتارهاي آنها ترديدهايي را به وجود آورد و بررسي همين رفتار پنج الي شش ماهه آنها نگاه موذيانه آنها را نشان مي‌دهد.
{با اشاره به اتفاقات روز عاشورا و اهانت به ساحت امام حسين (ع) و ولايت فقيه} آمريكا در همين موقع موضع‌گيري روشني داشت و عنوان كرد كه همين گروه كه به امام حسين و هويت ديني توهين كردند بايد حمايت شوند و اين گروه بخشي از جريان سياسي ايران هستند و حكومت ايران نبايد با آنها برخورد كند.
{با اشاره به حضور مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه} شما در اين راهپيمايي حماسه بزرگي را خلق كرديد و در اين حركت نشان داديد كه ايمان شما به خداوند راسخ است و آنجا كه به حيثيت و دين شما توهين مي‌شود كوتاه نمي‌آييد. نكته ديگر آن بود كه وقتي ملت ايران احساس كردند عده‌اي دنبال آن هستند كه با آرمان‌هاي شهدا و انقلاب بازي كنند و آن را به تمسخر بگيرند، با صداي بلند به ميدان آمديد و نشان داديد كه اجازه نمي‌دهيد كسي كوچك‌ترين جسارتي به اركان انقلاب وارد كند و مردم يك صدا اعتقاد راسخ خودشان را به ولايت فقيه و حضرت آيت الله خامنه‌اي نشان دادند.
{پس از سردادن شعار "ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند" و "مرگ بر منافق"} روز چهارشنبه نيز شعارهاي شما از همين نوع بود و شما به ميدان آمديد تا از اصل ولايت فقيه دفاع كنيد. اين ايمان راسخ يك سرمايه ملي براي كشور ما محسوب مي‌شود. شعارهاي شما در اين راهپيمايي چه بود كه مردم در پاسخ به او گفتند "حسين حسين شعار ماست، ‌شهادت افتخار ماست". اين شعارها قيمت دارد و شما با صداي بلند نفرت خود را نسبت به آمريكا نشان داديد.
{پس از شعار "قوه قضاييه انتقام انتقام"} چرا مي‌گوييد انتقام، بگوييد عدالت اجرا شود. البته ما از همه مسوولان دولتي مانند وزارت كشور و وزارت اطلاعات و همچنين قوه قضاييه مي‌خواهيم با اين افراد كه به حقوق ملت تجاوز كرده‌اند برخورد كند و عدالت را در مورد آنها به نحو اشد اجرايي كند.{پس از شعار "آشوبگر عاشورا اعدام بايد گردد "} مطمئن باشيد اين اراده شما محقق خواهد شد و اين افراد مجازات سنگيني مي‌شوند. ترديد نداشته باشيد كه جوسازي رژيم صهيونيستي و آمريكا در مورد اين افراد هيچ تاثيري در تنبيه و مجازات آنها نخواهد داشت و با آنها برخورد قاطع خواهد شد.
مردم از مجادلات سياسي خسته شده‌اند. اين حضور شما يك هشدارباش نيز به همه سياسيون بود كه مراقب رفتارها و سخنان خود باشند و در اين فضا با لجاجت رفتار نكنند. بايد شرايط كشور آرام باشد تا مسوولان بتوانند به خدمت خود ادامه دهند و در فضاي غبارآلود نمي‌توان خدمات را به نيكويي انجام داد.
{با تشكر از حضور آن‌ها در راهپيمايي عاشوراييان در محكوميت حرمت‌شكني عاشوراي حسيني} اين حضور شما پاسخي به حركت شوم برخي افراد در ظهر عاشورا بود كه به ساحت مقدس امام حسين (ع) و هويت ايراني و ديني جسارت و توهين كردند و با درشت‌گويي حرفهايي زدند كه به عزتمندي كشور توهين شد. لذا حضور شما پاسخ دقيقي بود به حرفهاي گزافي كه در مورد ايران گفته ‌شد.
تلاش اين افراد آن است كه نظام اسلامي و حضور مردم در صحنه تضعيف شود. اما شما با حضورتان به آنان نشان داد‌يد روحيه‌ انقلابي و صيانت از انقلاب و آرمانهاي انقلاب در شما موج مي‌زند؛ گرچه ممكن است آنها موضوع را به گونه‌ ديگري منعكس كنند، اما اگر مردم در صحنه باشند بسياري از مخاطرات از كشور كم مي‌شود.
{خطاب به كساني كه حرمت روز عاشورا را شكستند} شما چكاره هستيد كه به حقوق مردم تجاوز مي‌كنيد و اموال دولتي را كه با پول بيت‌المال و مردم ساخته شده از بين مي‌بريد؟ آيا مردم حق ندارند از قوه قضائيه بخواهند با شما برخورد جدي كند تا امكاناتشان از بين نرود؟البته هوشياري مردم باعث مي‌شود مسوولان با قدرت با اين رفتار برخورد كنند.
در حال حاضر مردم مرزبندي خودشان را نشان دادند؛ لذا انتظار است همه گروهها و افراد اصيل نيز مرزبندي خود را با چنين جريان‌هايي به خوبي نشان دهند تا فرصتها هرز نرود. در اين چند ماه فضا را غبارآلود كرده بودند اما اكنون خيلي چيزها روشن شده و بايد توجه كنند كه فضا از اين بدتر نشود و شرايطي فراهم شود كه مسوولان بتوانند خدمت خالصانه كنند.
12 دي
در جمع مردم سبزوار: {با اشاره به مسائل داخلي كشور و حوادث بعد از انتخابات} اگر كسي فكر مي‌كند براي ثبات خود مي‌تواند انتخابات را تحت‌الشعاع قرار دهد و يا از آن عبور كند بايد گفت كه اشتباه مي‌كند.
بايد بدانيم كه عارضه پس از انتخابات كدام‌ قسمت‌ها را خراش مي‌دهد، ضمن آن كه اتفاقات پس از انتخابات مجادلاتي را به وجود آورد. حال اين سوال مطرح است آيا اين اتفاقات به اخوت و برادري در كشور كمك مي‌كند؟‌ آيا به حيثيت جمهوري اسلامي در بيرون كمك مي‌كند و وزن ايران را بالا مي‌برد؟ آيا وضعيت اقتصادي كشور را بهبود مي‌بخشد؟
بنده هر چقدر فكر مي‌كنم مي‌بينيم اين مجادلات به كدام بخش از مولفه‌هاي قدرت در كشور كمك كرده به نتيجه نرسيديم. البته اين وقايع مورد سوءاستفاده كشورهاي غربي قرار گرفت. صددرصد اين مجادلات سياسي به ضرر كشور است.
انتظار اين بود كه با انذارهاي رهبر انقلاب در اين مدت مقداري حواس‌ها جمع‌تر مي‌شد البته خيلي از دوستان تلاش كردند، انذار دادند شايد رهبر حكيم ما بيشتر از همه راه‌ها را باز كردند اما اين عده در اين زمينه بي‌تدبيري كردند و درست نبود و اقدامات آن‌ها موجب اين حوادث شد و موجب شد كه ظهر عاشورا افرادي به مقدسات توهين كنند بنابراين حق بود كه ملت به صحنه بيايند و بگويند نمي‌گذاريم شما به اهل البيت (ع) و معارف ما توهين كنيد.
ما بنا نداريم كه اجازه دهيم اين همه شهيد بدهيم، ملت همه‌ هستي‌اش را بدهد و عده‌اي دنبال ديكتاتوري در كشور باشند. بنابراين اين عده بايد پاسخ جدي از ملت مي‌گرفتند. شما نشان داديد كه انقلاب زنده است و مردم نسبت به آرمان‌هاي امام (ره) وفادار هستند. اين پيام شما را غربي‌ها و برخي افراد در داخل كه اين كارها را سامان دادند، دريافت كردند.
اين حوادثي كه رخ داد نسبت به وقايع انقلاب كوچك بود. آن‌ها كاري كردند كه اميرنشين‌ها هم به حرف آمدند و اين براي ما سخت بود. همچنين برخي كشورها مثل انگليس و آمريكا نيز به وجد آمدند اما شما ترديد نكنيد با اين افراد برخورد جدي مي‌شود. اين حركت نشان داد كه اراده ملت اين است بنابراين اين مشاجرات را خاتمه دهيد و نبايد با رفتارها و حرف‌هاي خود فضايي ايجاد كنيد كه اين سوءاستفاده‌ها انجام شود.
در جمع مردم نيشابور: راه ولايت فقيه راهي است كه ما را به سعادت مي‌رساند، فهم توحيد بدون اين صراط امكان‌پذير نيست. من نمي‌گويم در اين موضوع نوعي جمود در سايه سياست به خرج دهيم بلكه مي‌خواهم بگويم كه توانمندي فكر اسلامي و فكر انقلاب اسلامي بستگي به اين داشت كه در اين مسير چه ميزان مصمم حركت كرده‌ايم.
هرگاه ملت ما از راه ولايت فقيه جدا شد با گرداب‌ها مواجه شد و اگر كسي بخواهد با راه دل هم حركت كند بدون توسل به ولايت فقيه امكان‌پذير نيست.
در حوزه سياست نيز چنين است، يعني در شرايط پس از انقلاب فراز و فرودهاي گوناگوني پشت سرگذاشته‌ايم، يا اگر ولايت فقيه از كشور ما كه ادامه راه اولياء دين است به هر دليل نبود، ما دچار ديكتاتوري جديد مي‌شديم.
آن عاملي كه در كشور ما استواري ايجاد كرد تا پس از تغيير دولت‌ها، يك راه را در مسائل استراتژيك دنبال كنيم ولايت فقيه بود. آن راهي كه باعث شد راه امام(ره) و شهدا در كشور حفظ شود ولايت فقيه بود .اين يك ستم به هويت ملي ما و اراده ملي است كه عده‌اي در كشور راه افتادند و به نكات برجسته‌اي كه عامل استقرار ملت و مردم ماست حمله مي‌كنند.
حرف‌هاي سخيف زدند و جدال بلاوجه در كشور راه انداختند، مسائلي مطرح مي‌كنند كه گويي به عنوان علمداران آزادي اين مباحث را مطرح مي‌كنند. در صحنه بين‌الملل مدعي حقوق بشر شده‌اند اما يك نفر در صحنه‌ي بين‌المللي نگفت كه چرا با ماليات مردم بايد ساختمان ساخته شود و آن گاه عده‌اي آن را به آتش بكشند.
آيا توهين به ولايت فقيه، آزادي فكر است؟ نمي‌گويم كه همه كساني كه در عالم سياست هستند راضي به اين امر بودند، اما اين اقدامات هم خيلي زشت بود. اين ظلم به انقلاب بود و ملت انتظار آن را نداشت كه با يك حركت زشت، زيبايي حركت ميليوني مردم را مشوه كنند؛ لذا حق بود كه مردم به صحنه آمده و از هويت ملي‌شان دفاع كنند و نشان دهند كه پاي ولايت فقيه ايستاده‌اند.
البته الان هم دير نشده است و همه كساني كه راه را به كجي بسته‌اند آن را اصلاح كنند و كسي در كشور دنبال كينه‌ورزي نيست. در اين مدت ناسپاسي شد.آقايان كمي به هوش بيايند. همان‌طور كه مقام معظم رهبري گفتند ما به دنبال جذب حداكثري و دفع حداقلي هستيم، در اين زمينه نيز نهايت تلاش خود را كردند، البته اكنون هم براي اين افراد دير نشده است. در اين فضا بايد مواضع خود را روشن كنيم و عيار و مرزبندي خود را اعلام كنيم، اما شما جوري عمل مي‌كنيد كه همه چيز را مشوه مي‌كند، آن وقت لازم است كه ملت اراده خود را اعلام كند.
توصيه ما به شما اين است كه صداي ملت را بشنويد، اين به ايجاد يك اخلاق متعادل سياسي در كشور و وحدت ملي كمك مي‌كند و اميدوارم كه خداوند نيز در اين زمينه كمك كند.
 
در جمع مردم قوچان: اگر كسي از مناقشات سياسي فاصله بگيرد و يك مقدار توجه كند كه ديگران چه تصوري از ايران دارند به گونه‌ ديگري فكر خواهد كرد و ديگر در ظهر عاشورا به امام حسين(ع) توهين نمي‌كنند و شعاري نمي‌دهند كه دل پدران شهيد را بسوزاند.
بنده از ابتداي اين مجادلات سياسي احساس مي‌كردم كه گام‌هاي غلطي در حال برداشته شدن است. البته در كشوري كه آزادي بيان و دموكراسي وجود دارد اين‌گونه حرف‌ها عجيب نيست، اما بايد به يكسري از مسائل توجه جدي داشت.
حوادث چند روز اخير نيز بسيار قابل تامل است و ما در مجلس شوراي اسلامي اين نظر را داشتيم كه اين‌گونه گام برداشتن در واقع حركت بر روي مين است يعني كارهايي مي‌كنند كه موجب ساماندهي اختلافات عميق مي‌شود و به حيثيت نظام جمهوري اسلامي ضربه مي‌زند؛ لذا نمايندگان در مقابل اين‌گونه اقدامات ايستادگي كرده و خواهند كرد.
ما هر چه داريم از اهل بيت و ولايت فقيه داريم. ما مي‌دانيم كه ولايت فقيه در كشور ما ثبات ايجاد كرده است و بر همين اساس نيز به صورت روشن اعلام مي‌كنيم كه ما پاي اين مسئله و دفاع از ولايت فقيه با تمام وجود ايستاده‌ايم.
همه‌ توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اثر تدابير رهبري بوده است. دولت‌هاي مختلف در اين 30 سال حضور داشته‌اند و هر كدام گاهي در مسائل سياست خارجي و يا داخلي راه درستي را نمي‌رفتند اما ولايت فقيه آن را به راه درست مي‌رساند. حالا شما مي‌خواهيد ولايت فقيه را هدف قرار دهيد. والله كه چيزي مهم‌تر از ولايت فقيه برايمان نيست.
اكنون زمان آن است كه همه‌ي جريانات سياسي به گوش باشند و همه بايد بدانند كه ما در سنگر حمايت از اسلام، ولايت فقيه و آرمان‌هاي انقلاب تا آخرين نفس مي‌ايستيم.
 
در جمع مردم چناران: مردم ما بر روي مسئله ولايت فقيه و حمايت از آن يكصدا ايستاده‌اند و ولايت فقيه نيز كشور را در مخاطرات مختلف راهنمايي كرده است. آنها ترورهاي وسيعي را كه در اوايل انقلاب به راه انداختند براي آن بود كه انقلاب ما را به زمين بزنند، اما امام (ره) در مقابل آن ايستادند.
در جنگ تحميلي نيز اگر ولايت فقيه نبود مردم به صحنه نمي‌آمدند و ما توفيقي نداشتيم. حوادث اخير هم از همين جنس است اما با شكل ديگري است. اين حادثه‌اي كه پنج الي شش ماه با آن زندگي مي‌كنيم مقدماتش قبل و بعد از انتخابات به وجود آمد و موضوع آن اعتراض به نتايج انتخابات بود و به همين دليل يك دودستگي به وجود آمد.
البته رهبر انقلاب مكررا اعلام كردند كه اگر كسي اعتراضي دارد آن را به صورت قانوني پيگيري كند نه اينكه تنها حرف آن را بزند؛ اما يك عده گوش نكردند و از اين فرصت‌ها نيز در نهايت غربي‌ها استفاده كردند.
فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي ايران در سال‌هاي پس از انقلاب موجب شده تا آنها نسبت به ايران بغض پيدا كنند و به همين دليل هم از فرصت پيش آمده در پس از انتخابات استفاده كردند.
سخن ما اين است كه شما كه حرف مردم را شنيده‌ايد بدانيد كه اين افراد كساني نيستند كه صحنه را ترك كنند، ضمن آن كه افرادي كه اموال دولتي را آتش زدند و به امام حسين (ع) و ولايت فقيه توهين كردند بايد به صورت جدي مورد مجازات قرار گيرند. بايد تكليف خود را روشن كنيد، اگر مي‌گوييد با آن‌ها نيستيد علني اعلام كنيد نه اينكه با حرف‌ها و پيغام‌هاي خود بنزين در آتش بريزيد.
ما نمي‌گوييم كه نقد نكنيد و نمي‌گوييم كه دولت و مجلس هيچ ايرادي ندارند اما كارهايي كه اين روزها رخ داد نقد نبود، آيا شما مي‌خواستيد دوباره ديكتاتوري در كشور ايجاد كنيد و به عنوان آزادي بيان خفقان ايجاد كنيد؟
13 دي
در همايش سربداران شهر سبزوار: اگر همه به قانون پايبند باشيم در عرصه اقتصادي نيز پيشرفت مي‌كنيم و در عرصه‌ سياسي نيز توانمند مي‌شويم و از اين حوادث كمتر رخ مي‌دهد، ضمن آن كه اگر پايبندي به قانون، فرهنگ شود، اگر كسي بي‌قانوني كند، جامعه آن را طرد مي‌كند.
در حوادث اخير نيز يكي از مشكلات همين بود كه برخي بي‌قانوني‌ها به وجود آمد؛ اما با آن برخوردي انجام نشد، اما قباحت اين بي‌قانوني به نظر نيامد و تجري پيدا كرد و در ظهر عاشورا صورت سخيف آن علني شد.هر چه ما در معارف ديني عمق داشته باشيم، اين حوادثي كه به وجود مي‌آيد ديگر تكرار نخواهد شد و كمتر رخ مي‌دهد، زيرا در همان مرحله اول افراد مي‌توانند باطن اين قضايا را ببينند.
اگر مي‌بينيد در طول تاريخ ايران ما يك استمرار فكري داريم به خاطر آن بود كه در طول تاريخ تشيع، از يك معارف خاصي برخوردار بوديم.
همه‌ گروه‌ها و جريان‌هايي كه روحانيت را نفي مي‌كردند متاع جايگزين خوبي براي آن نداشتند، لذا اگر ما يك سعادتي را براي انقلاب و كشور مي‌خواهيم بايد به اين بعد كه همان روحانيت است توجه جدي كنيم، زيرا در اين صورت فكر علمي و گرايش به فضل زياد شده و همين عامل پيشرفت كشور مي‌شود.
19 دي
در اجلاس فرماندهان نيروي انتظامي: استراتژي آمريكا و غرب اين است كه با دامن زدن به اختلاف در داخل كشور، فرسايش در توان ملي ايجاد كنند، بهانه‌اي كه دستاويز قرار دادند انتخابات بود، ولي همت آنان اختلاف‌افكني و نشانه‌گيري دو ركن اصلي بود؛ يكي روحانيت و معارف اهل بيت و ديگر ولايت فقيه. خيلي عجيب است آنها انتخابات را بهانه قرار دادند، اما عمده حمله‌ آنان به ولايت فقيه است. ولايت فقيه چه نقشي در بحث انتخابات دارد؟ ولايت فقيه شرايط را آماده انتخابات وسيع 85 درصدي نمود. اگر مشاجره‌اي داريد چه ربطي به ولي فقيه دارد. اين نشان مي‌دهد مسئله انتخابات نيست بلكه با حوادث روز عاشورا و قبل از آن در قم كاملا مكشوف شد كه آنها عامل تداوم اقتدار ايران را هدف گرفته‌اند، و متاسفانه برخي هم با غفلت زمينه‌ حركت‌هاي ضدديني و ضدانقلابي را فراهم نمودند، اينجاست كه بايد توجه جدي نمود.
هدف دشمن را بايد دقيقا شناخت كه آنها تخريب آرمان‌هاي ديني و اصل ولايت فقيه را هدف‌گيري كردند تا هم فضاي اختلاف را عميق‌تر كنند و هم زمينه را براي عدم ثبات، تدارك نمايند، كه كشور نتواند اقدامات توسعه‌ اقتصادي را شكل دهد، اين جريان ضدديني و ضدانقلابي محكوم به شكست است، و همه بايد مرزهاي خود را نسبت به آن مشخص كنند.
از جانب ديگر بايد توجه داشت بين مقولات سياسي مخلوط‌سازي نشود، به كوچك‌ترين تفاوتي راي افراد را مخالف و منافق نكنند، تذكر رهبر معظم انقلاب در جذب حداكثري و دفع حداقلي و تذكر ديگر ايشان كه به مجرد هر اختلاف‌نظري، شعار منافق ندهيد، اين سياست متين را نشان مي‌دهد كه به خلاف استراتژي دشمن، بايد در داخل همه تلاش كنند فضاي وحدت‌بخش را ايجاد نمايند تا شرايط كار و تلاش و سرمايه‌گذاري و توسعه فراهم گردد.
20 دي
در صحن علني مجلس: بيان روشن رهبر معظم انقلاب در صف‌كشي جريان ضدانقلاب متشكل از دولت‌هاي استكباري به خصوص ايالات متحده و انگليس و رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي ماركسيسم و سلطنت‌طلب و ليبرال در مقابل ملت عزيز، جهت‌گيري درست دوستداران انقلاب را تنظيم مي كند. تا اراده‌ها به جاي ايجاد فرسايش سياسي با يكديگر يا تنازع در امور فرعيه، يكسره در اين مرحله انقلاب، به سوي مبارزه با اين ائتلاف ضد دين و ضد انقلاب و استكباري متمركز گردد.
اين موقف روشن قلمرو مشخصي را تعريف نمود تا همه كساني كه امروز در امتداد گذشته انقلابي خود به درستي گام بر نداشتند، اصلاح مسير كنند. به نظر مي‌رسد چنانچه حضرات معترضين در اين مقام راه خود را با صراحت از ائتلاف ضد انقلاب و ضد دين متمايز نمايند، جداي از اصلاح حيات سياسي خود، كمك جدي به روشني راه مبارزه استكباري ملت ايران خواهند داشت كه ان‌شاء الله نزد خداوند مأجور خواهند بود.
رهبر معظم، استراتژي دشمن را سرگرم سازي ملت و دولت به همين جدال‌ها معرفي نمودند.ايشان توصيه دقيقي داشتند كه همه افراد جامعه تلاش كنند. در اين طراحي حريف گرفتار نشوند، تا شاهد چرخه پرتحرك توسعه كشور در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي باشيم.  اين جهت گيري مترقي، هم براي سياستمداران و هم صاحبان رسانه‌ها بايد مبناي عمل قرار گيرد تا از هرگونه مجادله غيرضرور پرهيز شود و فضاي اصلي سياسي كشور را به بحث و گفت‌وگو پيرامون چگونگي توسعه كشور اختصاص دهند.
تاكيد رهبر معظم در پايان سخنان خويش به همه جوانان و عزيزان بسيجي مبني بر پرهيز از هر گونه اقدام بي‌رويه و ابتناء يكسره امور كشور بر منهج قانوني بايد بر همه دوستداران انقلاب نصب‌العين قرار گيرد؛ چرا كه اين گونه اقدامات هر چند با خيرخواهي صورت پذيرد، عملا بستر سوء استفاده ديگران را فراهم كرده و به آشفتگي محيط سياسي- اجتماعي منجر مي‌گردد.
{در پاسخ به تذکري که به لزوم برخورد با متخلفين در گزارش کميته ويژه مجلس اشاره داشت}در اين‌كه قوه‌ي قضاييه بايد همه‌ي ابعاد موضوع را مورد رسيدگي قرار دهد، ترديد نيست. فكر مي‌كنم در فرازي از ريشه‌ها و علت‌هاي گزارش كميته‌ي ويژه بر اين موضوع تاكيد شده است.
{در پاسخ به سوال ستار هدايت‌خواه كه عنوان كرده بود در هيچ جاي آيين‌نامه چنين اختياري به رييس مجلس داده نشده كه كميته‌اي تشكيل و اين كميته گزارشش را به مجلس ارائه بدهد}رييس مجلس مي‌تواند چنين كميته‌اي تشكيل دهد؛بررسي منصفانه باعث اقتدار مجلس است. من متاسفم كه جنابعالي اين قدر زود قضاوت مي‌كنيد. مجلس در اين هفت، هشت ماه بارها موضع خود را در مسائل حساس و كلان و هم در بيانيه‌ها و هم در صحبت‌هاي بنده، ‌اعلام كرد بنابراين چگونه شما از يك فعل آن را به كل مجلس گسترش مي‌دهيد؟
مجلس در اين مدت 7 و 8 ماه پيش، از همه قوا در اين موضوع حساس، اعلام موضع كرد چه با امضاي نمايندگان چه با مواضع رييس مجلس و كميسيون‌ها. از كجا مي‌گوييد رييس مجلس چين حقي را ندارد؟ رييس مجلس طبق ماده 21 ‌وظايفي دارد و بعد هم نوشته شده "در ساير موارد مذكور در قانون اساسي و ديگر مقررات" اگر مساله مهمي رخ داد، ‌رييس مجلس به عنوان اينكه عضو شوراي عالي امنيت ملي، مجمع تشخيص مصلحت و رييس يك قوه است مي‌تواند بررسي كند.
بنابراين رييس قوه مي‌تواند كميته‌اي تشكيل دهد، نتيجه‌اش را بگيرد. همچنين اين كميته براساس ماده 33 تشكيل شد ما از كميسيون امنيت ملي خواستيم اين موضوع را بررسي كند،‌ اين كميسيون، كميته‌اي تشكيل داد، كميسيون حقوقي نيز گفت كه ما هم مي‌خواهيم يكي دو نفر را اضافه كنيم و اين كار را كردند.
در تبصره بند 6 ماده 33 وظايف كميسيون‌ها آمده است "كميسيون‌ها مي‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات با سوءمديريت با دعوت از مسولان ذي‌ربط بررسي كنند گزارش آن را به هيات رييسه بدهند" اين كار انجام شد. اين كار كاملا قانوني است به نظرم بررسي منصفانه‌اي نيز كردند باعث اقتدار مجلس است. نگاه منصفانه داشتن توسط مجلس حسن است و در غير اين صورت ما در مسائل مهم و حساس چه در مورد اين فتنه و قبل و بعد آن نمايندگان مجلس مواضعي گرفته‌اند و موضع مجلس هم كاملا شفاف است. نظير بحث‌هايي كه بعد از عاشورا شد، موضع مجلس كاملا آشكار بود. اما اين به آن معنا نيست كه از برخي مسائل ديگر در كشور تغافل كنيم. اين مساله جاي خود، آن مساله هم جدي بايد پيگيري شود.
 
چکيده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس: مرتضوي فقدان گنجايش اوين را علت انتقال بازداشتي​هاي 18 تير به کهريزک به عنوان يک زندان استاندارد عنوان کرد. ولي مسئولين اوين اين ادعا را رد کردند/از دادستان وقت تهران خواست اولا كساني كه داراي اتهام سنگيني نيستند هرچه سريعتر آزاد شوند، ثانيا تكليف همه بازداشت‌شدگان براساس قواعد حقوقي هرچه سريعتر تعيين شود ،‌ثالثا اطلاع رساني به خانواده‌ها با سرعت انجام پذيرد تا التهابات ناشي از نگراني آنان كاهش يابد ، رابعا براساس گزارشات رسيده تخلفاتي از ناحيه برخي از ضابطين خصوصا در كهريزك وجود دارد ،لذا هر چه سريعتر مسير برخورد با آنان هموار شود. حدود 140 نفر به اين ترتيب آزاد شدند/آزارهاي زندانيان کهريزک عبارت بود از زنداني شدن 147 نفر در يك مساحت كم ، عدم وجود تهويه ، فقدان آب و غذاي مناسب ، شنيدن فحش‌هاي ركيك ، كلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم ، ‌همجواري با اراذل و اوباش و تحقير شدن/زندانيان 209 مي گفتند: به دليل آن‌كه زنداني نظامي هستند كه خود را متعلق و فدايي آن مي‌دانند شكوه دارند و اين موضوع را عذابي روحي شديد براي خود مي‌دانستند./اعضاي كميته منصوب از ناحيه دو تن از كانديداها كه پيگير مسايل بازداشت شدگان پس از انتخابات بودند با تقاضاي قبلي جهت ملاقات با هيات در مجلس حضور يافته و با كميته ملاقات كردند، در اين ملاقات آنها ضمن تشريح دريافت‌هاي خود و گزارشات رسيده به آنان، مدعي شدند كه 69 نفر در حوادث اخير كشته شده‌اند، اين هيات از آنان خواست ليست حاوي اسامي و مشخصات اين افراد را ارايه دهند، آنان نيز ليستي را متشكل از نام و فاميل ارايه كردند، پس از آن از آنها خواسته شد مشخصات بيشتري كه قابل پيگيري باشد را ارايه دهند و آنان نيز پذيرفتند وليكن تا زمان تدوين اين گزارش جز همان ورقه حاوي نام و فاميل افراد اطلاعات تكميلي واصل نشده است./پس از انتشار نامه آقاي كروبي مبني بر آزار جنسي برخي از زندانيان، كميته با ايشان نيز جلسه مفصلي داشت و پرسيده شد آيا براي شما وقوع آزار جنسي بر روي اين چهار نفر قطعي است؟ وي با برآشفتگي منكر قطعيت شد و قائل بود كه به اين دليل نامه‌اي به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسي نمايند و در صورت وقوع با اين مساله برخورد جدي شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.  آقاي كروبي از ارائه هر گونه سند و مدركي به كميته استنكاف ورزيد و اعلام كرد در صورت تعيين هياتي از جانب شخص رييس قوه‌ قضاييه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارايه نمايد. اين خواسته آقاي كروبي از طريق كميته با رياست مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر لاريجاني در ميان گذاشته شد و نهايتا رياست قوه قضاييه با تعيين سه نفر نماينده از طرف خود آنان را مسوول بررسي همه‌جانبه موضوع نمود كه گزارش كار اين كميته به اطلاع همگان رسيد.بررسي‌هاي همه‌جانبه انجام شده به هيچ موردي از آزار جنسي نرسيده و آن را قويا تكذيب مي‌نماييم. /در مساله مربوط به بازداشتگاه كهريزك عملا دو ظلم بزرگ انجام شده است.
الف – ظلم آشكار بر بازداشت‌شدگان 18 تير ماه كه بايد از آنان دلجويي درخوري شود.  ب – ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوري اسلامي رفته و عملا آبروي يك نظام برآمده از خون شهيدان به بازي گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامي در منظر جهانيان شده است و بايد دستگاه قضايي با ريشه‌يابي دقيق و برخورد جدي با همه عوامل اين حادثه تلخ اعم از قضايي، اداري و انتظامي و بدون رعايت هر گونه ملاحظه‌اي و با تقدم دلسوزي تام نسبت به آبروي نظام جمهوري اسلامي اين مساله را به نتيجه برساند و افكار عمومي را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلي بدون توجه به عناوين آنان برخورد نمايد./ اساسا طرح مساله‌اي با عنوان مننژيت رد شده است/از علل اصلي پديد آمدن اين حوادث نبايد غافل ماند و از جمله القاي يك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات رياست جمهوري و رفتارهاي غيرقانوني كه سبب ايجاد اين حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب‌هاي قانوني مسير خود را طي مي‌نمودند و اگر دو كانديداي رياست جمهوري دست به قانون‌شكني، تحريك احساسات و عواطف مردم نمي‌پرداختند امروز شاهد اين گونه حوادث تلخ نبوديم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و تضييع فرصت گران‌سنگ حضور 40 ميليوني مردم در پاي صندوق‌هاي راي شود. بي‌ترديد آنان بايد پاسخگو باشند و دستگاه قضايي در خصوص اين گونه رفتارهاي مجرمانه نبايد بي‌اعتنا باشد.
23 دي
در صحن علني مجلس: سخنان ناسنجيده و سخيفي هم سناتور مك‌كين و ليبرمن درباره‌ي حوادث ايران زدند كه با حرف‌هاي سبك رييس‌جمهور ايالات متحده كه گفته بود مردم ايران حتي در روزهاي مذهبي با مشت آهنين روبه‌رو شدند از نظر محتوايي نزديك به هم است و اين امر نشان مي‌دهد دو جناح حاكميت آمريكا در مقابله با منافع ملي ايرانيان، كاملا هم موضع و در يك راستا عمل مي‌كنند و كساني كه با ساده‌انگاري به تغييرات آمريكا دل سپرده بودند، مي‌توانند كژي خام‌انديشي خود را دريابند.
مسوولان ايالات متحده بايد بدانند با اين اقدامات موذيانه خلا قدرت سياسي خود را نمي‌توانند پر كنند، و بعيد است اين رفتارهاي دوگانه كمكي به حل مشكل بدهي 14 هزار ميليارد دلاري آنان بكند. امروز سوال ملت عزيز اين است، با چنين شرايطي نبايد از سياستمداران و جناح‌هاي داخل اين انتظار را داشت كه در مقابل اين دسايس روشن، از منظر ملي به صحنه بنگرند و در دفاع از منافع ملي يكصدا شوند؟
چرا با رفتارها و بيانيه‌هاي خود شرايطي را تدارك مي‌كنيد كه فضاي وسوسه‌آميز براي بيگانگان فراهم شود. بنده به دليل سوابق طولاني كاري در مسايل امنيت ملي كشور راحت خدمت سران ماجراهاي اخير عرض مي‌كنم، متاسفانه برآيند اقدامات چند ماهه شما به ضرر منافع و امنيت ملي ايران بوده و به هر دليل بستري را تدارك كرده است كه بيگانگان فرصت را براي اقدامات ايذايي براي ملت مغتنم بشمارند. هر چند فرزندان انقلاب اسلامي در كمين‌گاه قرار دارند تا مداخله‌گران بيگانه تروريست را جوابي قاطع دهند و من مطمئن هستم نتيجه‌ي اين امتحان الهي، چيزي جز توانمندي جمهوري اسلامي نخواهد بود.
اما سخن در اين است كه شما آقايان كه سابقه‌دار در انقلاب هستيد چرا از منظر ملي به اين رويدادهاي چند ماهه نمي‌نگريد؟ لزومي ندارد كه حوادث مختلف كه به صورت كنش و واكنش درآمده مجددا شمارش شود يا در بيانيه‌ها مندرج گردد، و بنده از مسير همه آنها مطلع هستم.
امروز وقتي پاي منافع ملي و امنيت ملي ايران در ميان است و به عينه مي‌بينيد كه چه مي‌گويند و چه مي‌كنند، جاي درنگ نيست. تمام مسايل غير از منافع ملي و امنيت ملي بايد به كناري نهاده شود و همپاي ملت و رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تقابل با بيگانگان و ضدانقلاب سنگر بگيريد.
مجال براي ساير بحث‌هاي سياسي وجود دارد. ماموريت تاريخي و ملي همگان در اين دوره‌ي زماني، همصدايي با ملت و رهبري معظم در مبارزه با استكبار و ضدانقلاب و ايجاد فضاي همگرايي و آرامش جهت توسعه‌ي كشور مي‌باشد كه اميدواريم خداوند اين توفيق را به همه عطا فرمايد.
24 دي
در برنامه تلويزيوني تهران بيست: اگر گفت‌وگو و مجادله‌هاي سياسي با آداب همراه باشد حيات يك جامعه را نشان مي‌دهد اما متاسفانه پس از انتخابات اين گفت‌وگوها از آداب خارج شد كه در طراز انقلاب اسلامي نبود؛ به عبارتي ديگر با نگاهي به شش يا هفت ماه گذشته مي‌توان به اين نكته پي‌برد كه اگر رفتارها آراسته بود هيچ‌گاه اين موضوع‌ها و اين وضعيت در جامعه بروز پيدا نمي‌كرد. البته از گذشته نيز اين امر مكشوف بود كه چنين رفتارهايي درست نيست.
كشور ما در چارچوب قانون اساسي با نهادهايي هم‌چون دولت، مجلس و قوه قضاييه و در راس آن رهبري تشكيل شده است. احترام نگذاشتن به چنين نظم و قانون اساسي بدترين چيزي است كه جريان سياسي مي‌تواند در كشور ايجاد كند. بر اين اساس مي‌توان گفت كه در حوادث پس از انتخابات برخي رفتارهاي خلاف قانوني را دنبال كردند كه مشكلاتي را به وجود آورد. البته آن‌ها ممكن است كه بگويند كه دعاوي داشته‌اند اما هر فردي بايد ادعاهايش را در چارچوب قانون ارائه كند. از سوي ديگر در طي اين دوران برخي از مسائل از مسير عادي خود خارج شد.
 
مشاجرات و مجادلات سياسي بايد تابع آدابي باشد . نبايد اموري كه به طور طبيعي داراي اندازه‌اي نيست تمام فضاي كشور را تحت‌الشعاع قرار داده و در افكار مردم سايش ايجاد كند.
بنده به دليل تجربه‌اي كه در مسايل امنيت ملي دارم مي‌گويم كه بحث‌هايي كه برخي از سران مجادلات در كشور مطرح كردند به منافع و امنيت ملي كشور لطمه زد.
هرگاه مجادلات سياسي فرسايشي شد و افراد و سران قضايا با نگاهي ملي و مبتني بر منافع ملي به موضوع نگاه نكرده و درست تحليل نكنند، دشمنان به وسوسه و اشتباه مي‌افتند و فكر مي‌كنند كه زمان رخنه و ضربه زدن است. در شرايط فعلي نيز اشتباهي رخ داد البته ظرفيت نظام ما ظرفيت بسيار بزرگي است كه خيلي از اين حوادث را توانسته تا كنون حل كند چون با مردمش رابطه‌اي راحت دارد و مي‌تواند با تشريح موضوعات هم‌گرايي ايجاد كند.
در اين بين سوال اين است كه چرا پس از 30 سال افرادي كه در دوراني مديران كشور بودند و درك درستي از شرايط انقلاب داشتند به اين موارد توجه نكردند كه سايش بيش از حد در برخي از مجادلات چنين فضاهايي را به و جود مي‌آورد. تحليل بنده اين است كه هنگامي كه اين موارد از حدي عبور كند كاملا به ضرر منافع ملي تمام شده و تلقي‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌كند. البته قدرت كشور براي حل مساله ترور و شناسايي آن بسيار زياد است.
نكته ديگر در بررسي حوادث پس از انتخابات تاثيرگذاري ايران در مسائل بيروني است. يعني تلقي‌هاي متفاوتي ايجاد مي‌شود كه افراد بايد با نگاهي ملي اين موضوعات را مورد توجه قرار دهند.
حادثه روز عاشورا حادثه مهمي بود كه بايد ذهن كساني كه غفلت داشتند را هوشيار مي‌كرد؛ اين كه در روز عاشورا در حالي كه مردم سوگوار بودند به مراسم سوگواري امام حسين(ع) توهين شود و برخي رفتارها و حرف‌هايي كه در شان نبود مطرح شد نشان دهنده اين است كه حركت ضدديني و ضدانقلابي انجام شده است. اين حادثه براي مردم تهران و همه كشور ناگوار بود كه بعد از آن مردم حركت جهنده‌اي را در 9 دي‌ماه نشان دادند. مي‌توان گفت كه اراده مردم حفظ معارف فرهنگي و ديني به عنوان ميراث خودشان است. هم‌چنين اين كه مردم ما به آرمان‌هاي‌شان تعلق خاصي داشتند كه همه اين موارد را مي‌توان در حركت جهنده مردم در 9 دي‌ماه مشاهده كرد. مردم در اين روز بزرگ‌منشي و بزرگواري را از خودشان نشان دادند. البته رسانه‌هاي مختلف به اين موضوع پرداختند كه جاي تاسف است كه برخي از آن‌ها اين حادثه بزرگ را به نحو ديگري منعكس كردند كه مطمئنا اين انعكاس از بزرگي حادثه نمي‌كاهد.
حرف‌هاي اوباما در مورد روز عاشورا خيلي سخيف و سبك بود و سناتور مك‌كين نيز سبك‌تر سخن گفت. اين سخنان وجه بيروني اين مسائل است اما وجه دروني آن خيلي بيش‌تر از آن است. بدان معنا كه آن‌ها فرصتي براي خودشان مغتنم شماردند تا به منافع ملي ايران ضربه زنند يعني اين كه يك اغتشاش كوچك در ايران را چنان بزرگ جلوه مي‌دهند و به حادثه‌اي براي ضربه زدن به اعتبار و حيثيت ايرانيان تبديل مي‌كنند.
در حادثه روز عاشورا كاملا مكشوف بود كه جرياني از بيرون اين موضوع را تحريك مي‌كند كه به وضوح مي‌توان رگه‌هايي از دخالت سرويس‌هاي امنيتي در آن ديد.
فعالان سياسي بايد مرزهاي‌شان را روشن كنند . كساني كه در حوزه فعاليت‌هاي سياسي نقش دارند بايد به وضوح بدانند كه گام‌هاي‌شان به چه سمتي است و مرزهاي‌شان را روشن كنند تا رفتارها مخلوط نشود. هيچ‌كس نمي‌خواهد پيشينه انقلابي سران قضايا را تخريب با خراب كند اما پيشينه انقلابي همه مساله نيست امروز نيز بايد ديد كه چگونه تصميم‌سازي مي‌كنند.
بعد ديگر اين قضايا مربوط به مردم است كه خوشبختانه مردم ما از بيداري نسبتا جاودانه‌اي برخوردارند كه حركات آن‌ها ماندگار مي‌شود. در كنار همه اين مسائل بايد به اين نكته توجه كرد كه مردم انتظار وجود آرامش در كشور را دارند همان‌گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند كل سيستم نظام بايد بچرخد تا وضع اقتصادي و شرايط معيشتي مردم بهبود و تغيير پيدا كند. اما وقتي فضا غبارآلود مي‌شود به طور طبيعي اين شرايط به تاخير مي‌افتد.
ايجاد امنيت و آرامش براي كشور نكته بسيار مهمي است . اين گونه حوادث نوعي آزمون را تداعي مي‌كند كه در صورت هدايت درست موجب توانمندي ذهني سياسي جامعه مي‌شود اما در اين بين بايد حد امور را رعايت كرد يعني شرايط به گونه‌اي باشد كه مردم بتوانند به مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي‌شان بپردازند از اين رو وظيفه مسوولان، سياسيون، احزاب و به طور مشخص رسانه‌ها انعكاس درست شرايط است.
به طور نمونه در شرايط اخير از لحاظ سياسي شرايطي به وجود آمده كه ذهن خبرنگاران را زود جلب مي‌كند و به مساله اصلي تبديل مي‌شود اما بايد بررسي شود كه آيا همين موضوع مساله اصلي كشور است كه بايد مرتب برجسته‌سازي شود. اين همه كار در كشور انجام مي‌شود اما آيا تمام اهتمام رسانه‌ها برجسته‌كردن اين موضوع و رساندن مردم به درك كامل از آن است يا آن كه در دالان رسانه‌يي خود ساخته كه ديگران نيز تحميل مي‌كنند افتاده‌اند. يعني مدام مسائلي را برجسته مي‌كنند كه همه ذهن مردم را مي‌گيرد اين در حالي است كه مردم مسائل ديگري در ابعاد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارند و مي‌خواهند بدانندكه به طور مثال وضع تهران به چه سمتي مي‌رود و چه كارهايي انجام مي‌شود.
 
رسانه‌ها بايد استراتژي درستي داشته باشند .توصيه بنده اين است كه استراتژي‌تان اين باشد كه كل قلمروي مورد نياز مردم را معرفي كنيد. توصيه ديگر بنده به آقايان سياستمدار در عرصه‌هاي مختلف است كه مناظرات و سخنان‌شان بايد همراه با رعايت آداب اسلامي و ايراني باشد. مناظراتي كه در تلويزيون در چند وقت اخير راه افتاد خوب است اما بايد علاوه بر پوشش دادن همه زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آداب را در آن رعايت كنند يعني اين مناظرات نبايد تبديل به جدال بلاوجه شود؛ مطمئنا با رعايت آداب اسلامي ايراني سخن گفتن در فضاي صميمي و مودت آرامش را در بين مردم ايجاد مي‌كند.
{ آيا ظرفيت‌هاي قانون اساسي براي پيگيري مطالبات مردم و حتي مخالفان مناسب است} ممكن است قوانين داراي نواقصي باشد اما اين طور نيست كه جلوي تحركات را بگيرد. قانون اساسي داراي ظرفيت‌هاي سياسي براي ايجاد تحركات سياسي و دموكراتيك است. براي احزاب و رسانه‌ها نيز قوانيني وجود دارد كه اكنون طرحي در مجلس براي قانون احزاب توسط عده‌اي از نمايندگان تهيه شده كه اين موضوع گامي به جلو است. نمايندگان طرح ديگري را راجع به انتخابات تهيه كرده‌اند كه اين طرح نيز نسبت به قوانين كنوني انتخابات گامي به جلو و نگاه جامع‌تري دارد. رسانه‌ها مي‌توانند بر روي اين موارد بحث كنند و يا اين كه اين موضوع را بررسي كنند كه چگونه مي‌توان نظارت‌ها را بهتر كرد.
هنگامي كه نظم سياسي در كشور مطابق با قانون اساسي برقرار شود اين مسائل مي‌تواند در قالب گفت‌وگوهايي بين سياستمداران و احزاب رسانه‌ها به صورت دقيق تر بيان شود. در مجلس نيز به روي كسي بسته نيست. مجلس در تغيير آيين‌نامه داخلي‌اش به اين موضوع اهتمام ورزيده كه به غير از نمايندگان دولت براي حضور در كميسيون‌ها و صحن علني نمايندگان بخش خصوصي نيز مي‌توانند در مجلس حضور پيدا كرده و سخنانش را بيان كنند. ذهن مجلس كاملا آماده است تا افكار مختلف را شنيده و بهترين را برگزيند.
29 دي
در حاشيه مراسم روز 29 دي‌ كه با نام "غزه، نماد مقاومت" نام‌گذاري شده: {در پاسخ به ارزيابي‌ از مناظرات برگزار شده اخير در صدا و سيما} اصل اين‌كه مناظرات در كشور در ابعاد مختلف به صورت جدي وجود داشته باشد بد نيست، و در واقع فضايي ايجاد مي‌شود كه افكار عمومي بتوانند بر روي موضوعات اصلي تمركز پيدا كند. اما نبايد به اين مساله به عنوان يك كار مقطعي توجه كرد و بايد به عنوان يك استراتژي در تلويزيون و رسانه‌ها مورد پيگيري قرار گيرد. البته بايد  بر رعايت نزاكت و ادب لازم در اجراي مناظرات تاكيد كرد و فكر مي‌كنم كه عرض اين كار را بايد وسيع و مجال اظهارنظر را براي همه صاحب‌نظران فراهم كرد.
30 دي
در جلسه شوراي اداري استان مركزي: سلوك رهبري بر اين مساله استوار است كه ايشان نمي‌خواهند تحت حمايت از رهبري، به كسي توهين شود و بارها تاكيد كرده‌اند كه نظامات كشور بايد رعايت گردد.در صحنه بودن به معناي آشفتگي در كشور و عدم حفظ حريم‌ها نيست. راهي كه مقام معظم رهبري توصيه مي‌كنند بايد به عنوان خط مشي دنبال شود؛ چرا كه افراط‌گرايي باعث دشمني بيشتر مي‌شود. عده‌اي تخيلاتي دارند و علاقه دارند كه در اين ماجرا تخيلات خود را دنبال كنند، اما انقلاب اسلامي ما اصولي دارد كه با تخيلات دنبال نمي‌شود.
كشور دنباله‌رو راه امام (ره)، مقام معظم رهبري و قانون اساسي است. نبايد جامعه را به خاطر تخيلات عده‌اي متشنج كرد. انقلاب اسلامي آن‌قدر پرتوان است كه توانست مسائل بزرگ‌تر از حوادث پس از انتخابات را هضم كند و آنها را تبديل به فرصت نمايد.
ملت ايران با تأسي به رهبري از اين امتحان پيروز بيرون مي‌آيند كه راه آن پيروي از مقام معظم رهبري و توجه به سنت‌هاي ديني در اين مسير است.
تمركز اصلي در كشور بايد بر روي توسعه باشد و حواشي ديگر نظير جنگ و جدل‌هاي سياسي باعث انحراف ذهن مي‌شود و فرصت‌سوزي را به دنبال دارد. شايد عده‌اي چنين فكري براي كشور داشته باشند، اما بايد توجه كرد كه همان‌گونه كه مقام معظم رهبري گفته‌اند همه بايد به دنبال توسعه كشور باشيم و به آن توجه كنيم. بحث‌هاي سياسي جايگاه خود را دارد كه نبايد اذهان را از تمركز دور كند.
ايجاد فضاي آرام و با مودت با مردم را براي تحقق سرمايه‌گذاري‌ها و رشد كشور لازم است. در فضاي آشفته‌ سياسي،‌ توسعه ايجاد نمي‌شود و بايد فضا آرام باشد تا سرمايه‌گذاران تشويق شوند. بايد با توجه به اين مسائل، نقايص را ديد و در كارها با مرجعي مقايسه كرد تا انحرافي ايجاد نشود.
انتخابات رياست جمهوري گذشته را از نظر سياسي و فرهنگي بسيار باشكوه بود كه مي‌توانست از نظر وزن سياسي و اجتماعي منشأ تحولاتي براي كشور باشد. حضور 85 درصد مردم بر سر صندوق‌هاي راي در جوامع دموكراسي بسيار نادر و پرارزش است و به اين دليل دشمنان طرحي ريختند تا اثرات آن را كاهش دهند. در 7-6 ماه گذشته مجادلات بلاوجهي در جامعه دامن زده شد كه كشور به آنها نياز نداشت و در وزن و توسعه كشور تاثيرگذار بود.
عده‌اي براي توجيه خودشان دلايلي را مطرح مي‌كنند و مسائل معلول را در صدر مي‌آورند اما دليلي براي عدم ايجاد آرامش در كشور وجود ندارد.
بايد ديد که سطح رفتارهاي پس از انتخابات در كشور آيا با آرمان‌هاي امام (ره) و رهنمودهاي رهبري سنخيت داشته و آيا در چارچوب قانون و در انطباق با منافع ملي و امنيت ملي بوده است يا خير. فرض كنيم عده‌اي از نتايج انتخابات ناراضي‌اند. آيا اين اعتراضات نبايد در چارچوب قانون رسيدگي شود؟ انتظار اين بود كه وقتي مقام معظم رهبري تاكيد مي‌كنند كه بايد قانون رعايت شود و كسي نبايد از سيستم خارج شود، آنها نيز به اين مساله تمكين مي‌كردند. لذا نسبت اين مسائل با رعايت قانون، منفي است.
از ابتداي كار كه بحث شوراي نگهبان مطرح شد، گفتند كه چون برخي از اعضاي شوراي نگهبان موضعي دارند لذا ما به آن‌جا شكايت نمي‌كنيم؛ در حالي كه اعضاي شوراي نگهبان متدين هستند و از قانون اساسي صيانت مي‌كنند.اين ادعا را داراي اشكال است. كسي حق ندارد كه بخواهد شوراي نگهبان كنار برود و چيز ديگري در اين زمينه ايجاد شود.
 حوادث پس از انتخابات با منافع ملي در تضاد بود. جايگاه ايران در منطقه، تاثيرگذاري و نفوذ آن امر حيرت‌آوري بود كه مجاهدت‌هاي زيادي پس از انقلاب به خاطر آن صورت گرفت و جمهوري اسلامي توانست مدلي از دموكراسي و اسلاميت را ارايه كند. لذا تخريب آن به ضرر منافع ملي است و مخدوش كردن آن به منافع ملي ضرر مي‌زند.
هم‌چنين اين مقوله در تضاد با امنيت ملي بود. هر وقت در درون ايران مجادلات از حدي خارج مي‌شود زمينه‌هاي وسوسه‌ دشمنان را فراهم مي‌آورد. مجادلاتي كه در دولت قبل به وجود آمده بود فضا را براي ترور ايجاد كرد كه شاهد ترور آقايان صيادشيرازي و لاجوردي بوديم. وقتي كشور دشمنان بزرگ دارد و اين دشمن زماني كه احساس كند مجادله وجود دارد از اين فضا استفاده مي‌كند. با توجه به همه‌ اينها مي‌توان نتيجه گرفت كه اين كارها از منظر انطباق با منافع ملي نمره منفي مي‌گيرد.
دو گوهر گرانبهاي به يادگار گذاشته شده از امام (ره) رعايت قانون و اصل ولايت فقيه بود كه با روش‌هاي اتخاذ شده پس از انتخابات در مقابل فكر امام (ره) ايستادگي شد. رهبر انقلاب در 7-6 ماه گذشته كرارا تاكيد كردند كه كسي حق بي‌توجهي به قانون را ندارد و لذا نبايد از ايشان نيز توقع اتخاذ راه‌هاي غيرقانوني را داشت. وقتي بالاترين فرد كشور به رعايت قانون تاكيد دارد ممكن است شما در اهداف خرد خود به نتيجه‌اي نرسيد، اما اين مساله سرمايه‌اي براي كشور است.
اگر اين توقعات با منافع كشور و قانون سايش دارد، چرا ادامه مي‌دهيد؟ خاطرنشان كرد: بايد از منظر منافع ملي، عاقلان توجه كنند كه نكاتي كه مقام معظم رهبري روز گذشته فرمودند بسيار مهم است و با اين بيانات مشخص مي‌شود كه راه براي كساني كه مي‌خواهند رفتارشان را درست كنند باز است و به رفع اشتباهات نيز كمك مي‌كند، مگر اين‌كه كسي منكر آنها باشد.
مجلس در اين زمينه هيچ چيز پنهاني ندارد. ما اين قضيه را پي‌گيري كرديم و پي‌گيري آن از طريق قوه قضاييه را نيز مورد تاكيد قرار مي‌دهيم كه اگر كسي در اين مسير تعدي صورت داده به مجازات خود برسد. ضمن اين‌كه مقام معظم رهبري نيز در ديدار دانشجويان فرمودند كه تخلفات و جنايات از سوي نيروهاي ناآشنا بايد مورد رسيدگي قرار گيرد كه اين مساله بدون وابستگي سازماني آنها بايد باشد و از معضلات دستگاه‌هاي اجرايي است.اگر ما در كشور به حقوق و منافع ملت توجه داريم بايد اين كارهاي خارج از مدار قانون و راه امام (ره) را كه به منافع كشور ضرر مي‌زند به اتمام برسانيم و رهبري نيز بر اين مساله تاكيد كردند و البته مردم در روز 9 دي اراده خود را نشان دادند. لذا خوب نيست كه در برابر اين خواست مردم ايستادگي كرد.
كشمكش‌ها روحيه‌ خردمندي را از جامعه مي‌گيرد. لذا بايد براي توسعه كشور بستر مناسب فراهم شود و اگرچه ممكن است برخي از اين حوادث امتحاني براي كشور باشد، اما بايد به مشي گفته شده توسط مقام معظم رهبري توجه كافي صورت گيرد و مجلس نيز پي‌گير است كه امورات و بحث‌ها برابر قانون باشد و در نهايت نگاه داهيانه رهبري مبناي عمل قرار گيرد.
 
در جمع مردم شازند: اگر كشوري بخواهد حركت سالم در مسير توسعه داشته باشد احتياج به آرامش دارد. كساني كه در داخل به مشاجرات دامن مي‌زنند بايد به اين نكته توجه كنند كه در فضاي غبارآلود امكان سرمايه گذاري مطلوب وجود ندارد. سايش‌هاي سياسي فقط تاثير سياسي در كشور ندارد و ابعاد مختلف موثر است و حركت‌هاي توسعه را زير سوال مي‌برد. اين مسايل مديران را محتاط مي‌كند و لذا اين خواسته معقول است كه به اراده آنها توجه شود.
9 دي نشان دهنده اراده مردم است. همه بايد توجه كنند كه نبايد كاري صورت دهند كه مردم احساس كنند در برابر آنها هستند. بايد در اين زمينه راه خود را روشن نمايند. اگر ضد انقلاب بخواهد معضلي در كشور پديد آورد بايد موضع خود را روشن كند. وقتي جريانات غرب و ضد انقلاب در روز عاشورا ماجراجويي كرد بايد برخورد جدي با عوامل آن صورت گيرد و مردم با انقلاب خود مي‌خواستند كه مسيري براي آينده به كشور باز كنند تا راه امام دنبال شود و توسعه كشور محقق گردد نه اين كه به خاطر لجاجت مشاجرات ادامه يابد.
اول بهمن
در جمع مردم محلات: حركات خارجي در كشور تا حد زيادي براي انحراف مردم و مسوولان از توسعه است كه با تبعيتي كه مردم در 9 دي از مقام معظم رهبري و دفاع از نظام نشان دادند اين غائله‌ها ختم مي‌شود. همه گروه‌ها بايد در مقابل قانون مطيع باشند و جريان‌هاي سياسي حاضر موضع خود را به طور شفاف اعلام كنند.
 
در يادواره سرداران و هزار شهيد شهرستان خمين: ولايت فقيه عامل استقامت كشور در برابر بيگانگان، مبارزه با استكبار و صيانت از جمهوري اسلامي است كه تمام فتنه‌هايي كه در طول 30 سال گذشته به وجود آمده توسط ولايت فقيه آرام شده است. در دولت قبل سوالات بلاوجهي مطرح مي‌شد اما اين ولايت فقيه بود كه كشور را به سمت درست هدايت مي‌كرد و ولايت فقيه توانست با بيداري نيروهاي انقلابي كشور را از برخي مسائل انحرافي دور كند و جلوي اين تفكرات انحرافي را بگيرد. با توجه به اين مسئله بايد از ميراث گرانقدر امام (ره) صيانت كنيم.
جمهوريت و آزادگي در كشور مورد تاكيد امام (ره) بود که تاكيدات بسيار در برگزاري انتخابات در بدترين شرايط نيز، داشتند. چرا که جمهوريت نظام مسئله‌ بزرگ و افتخارآفريني در كشور است و بحث‌هاي تقلب خود يك دروغ بزرگ است. تن دادن به اين حرف‌ها جمهوريت نظام را زير سوال مي‌برد. همه‌ي اركان كشور به بحث انتخابات به نوعي مربوط هستند كه اين خود يكي ديگر از ميراث‌هاي بزرگ امام (ره) است.
 
در جمع روحانيون استان مركزي: {با اشاره به حضور جرياناتي مختلف پس از انتخابات در كشور} جرياني در كشور حضور دارد كه تحت عنوان دفاع از ولايت و رهبري هر كاري مي‌كند كه من مطمئنم مقام معظم رهبري از اين رفتارها راضي نيستند. نبايد زمينه‌هاي اختلاف‌افكني و تهمت و فحاشي فراهم شود. ما هر چه روايت و حديث داريم بر اين مساله تاكيد دارد كه اين قبيل رفتارها باعث فتنه مي‌شود و به جامعه صدمه مي زند.
جريان ديگري كه پس از انتخابات در كشور شكل گرفت طيفي است كه از انتخابات شكايت داشتند، اما سوابق آنها در داخل انقلاب است كه براساس بيانات رهبري بايد اين طيف صف و موضع خود را از حركت‌هاي ضدانقلابي جدا كند و بايد به اين نكته توجه كنند كه مخلوط عمل كردن باعث رفتن دود به چشم خودشان است و آنها را مخدوش مي‌كند ضمن اين كه به منافع ملي و ملت نيز صدمه وارد مي‌كند.
جريان ديگر تحركات ضد انقلاب و جريانات ضد ديني بود كه در روز قدس ، عاشورا و تشييع جنازه آيت‌الله منتظري رفتارهاي خود را بروز داده است.اين جريان داراي نسبتي عجيب با ولايت فقيه است. ولايت فقيه ما مامني است كه زمينه‌هاي استقرار كشور را فراهم مي كند و عامل ايجاد دموكراسي است. ولايت فقيه ضد ديكتاتوري و عاملي است كه نمي گذارد كسي در جايي زياد ماندگار شود.{خطاب به اين جريان} اگر در انتخابات مشكل داشتيد اين مساله چه ربطي به ولايت فقيه دارد؟ اين رفتار شما امري غير طبيعي است. اين جريان فقط مي خواهد از بستر فراهم شده استفاده كند و در مجموع آنها با اصل انقلاب مخالفند.
بايد اين سه جريان را شناخت. برخي ممكن است كه براي دفاع از رهبري حرفهايي بزنند اما بايد دقت كنند كه برخي رفتارها ضربه مي‌زند. گاهي حرف‌هاي شاذ باعث ايجاد ضربه مي‌شود و هر كس در حوزه ماموريت خود بايد در مسير رهبري حركت كند. حرف‌هاي شاذ زدن از طريق انقلابي، در مسير رهبري بودن نيست.
بايد بدانيم كه هر يك از اين جريانات در آينده چه رفتاري مي‌خواهند داشته باشند و لذا با شناخت آنها نسبت به علاج فتنه عمل كنيم. غبرخي اختلافات و تشنج‌هاي سياسي در كشور را باعث از دست رفتن فرصت توسعه كشور دانست.
تحليل ارايه شده در فارين پاليسي اين است كه چون هدايت ايران تحت نظر رهبري است لذا مصالحه و جنگ سخت است، لذا آمريكا بايد تغيير رويه دهد و در يك طراحي جديد با استفاده از اپوزيسيون و رسانه‌هاي فارسي زبان و جعل اخبار، همبستگي داخلي ايران را از بين ببرد. اين اقدام در جهت گيج شدن نهادهاي اطلاعاتي و رسانه‌اي كشور است تا عناصر نظام در برابر يكديگر قرار گيرند. گاهي رهبر معظم انقلاب در صحبت هايشان به اين طراحي ها اشاره مي‌كنند اما عده‌اي تصور مي‌كنند كه اين تحليل‌ها را نمي‌توان پذيرفت، اما پشت اين تحليل‌ها اطلاعاتي موجود است.
2 بهمن
در خطبه‌هاي پيش از نماز جمعه‌ي شهرستان ساوه: ما در مقاطع مختلف پس از انتخابات شاهد حوادثي بوديم كه مي‌توانست شوك‌هاي امنيتي در كشور ايجاد كند. ضمن اين‌كه سنگ‌اندازي‌هايي از طرف قدرت‌هاي غربي و استكبار عليه ملت ايران انجام مي‌شد تا بتوانند موقعيت خود را كه از دست رفته است، باز يابند.
{با تاكيد مجدد بر اشتباهات محاسباتي آمريكا و غرب مبني بر يافتن فرصتي براي دامن زدن به اختلافات پس از انتخابات رياست جمهوري} رهبر انقلاب از همان ابتدا راه را براي همه روشن كردند، اما عده‌اي نفهميدند و نخواستند كه از اين مسير بروند؛ در حالي كه ايشان همه را به مسير قانون دعوت كردند، اما اين مساله درك نشد و سايش‌هايي ايجاد شده و دشمنان از آن سوءاستفاده كردند.
به ولي فقيه كه عامل ترقي كشور است توهين شد و اين امر ساده‌اي نبود و روشن شد كه جريان ضدانقلاب و ضدديني در پشت اين قضيه است، ولي مردم اراده‌ي خود را در روز 9 دي نشان دادند كه پاي انقلاب، رهبر و معارف اهل بيت با تمام هستي‌شان ايستاده‌اند.
اين مساله نعمتي براي ملت ايران است. امروز مجالي وجود دارد كه افراد سرنوشت خود را درست تعريف كنند و در زمين حريف بازي نكنند. از لحاظ ديني ولي فقيه هرچه گفت بايد فرد مومن از آن اطاعت كند و از لحاظ سياسي نيز بايد ولي فقيه را به عنوان اصل در وحدت كشور قرار دهيم.
ضمن اين‌كه صف ضدانقلاب و كساني كه با فكر ديني مشكل دارند را جدا مي‌كنيم، بايد بين مومنان اخوت و برادري ايجاد نماييم.
بايد تمام تلاش‌ها در جهت پيوندها و نه اختلاف‌افكني باشد؛ چرا كه اختلاف‌افكني باعث زدايش دين و ايمان مي‌شود.
مرزبندي جريان‌هاي سياسي بايد مشخص شود. اين به نفع همه‌ي گروه‌هاست كه مرزهاي خود را با ضدانقلاب مشخص كنند. برخي از اين جريان‌ها فكر مي‌كنند كه با اين كار پيروانشان مي‌ريزند، اما بايد بدانند افرادي كه ريزش مي‌كنند طرفدار هيچ فرد و گروهي نيستند و لذا بايد مسووليت اخروي را گروه‌ها در نظر بگيرند. بايد در جامعه وحدت و مودت ايجاد شود تا فضاي توسعه در كشور فراهم گردد.
6 بهمن
در جمع کارمندان سفارت ايران و کويت و ايرانيان مقيم کويت: بايد ستون‌هاي انقلاب به عنوان راهنماي هميشگي ما باشند. اگر چه آمريکايي‌ها تلاش مي‌کنند آن را غبار آلود کنند و سعي مي‌کنند شرايطي فراهم شود که ستون‌هاي انقلاب درک نشود؛ اما همين ستون‌هاي اصلي فکر انقلاب موجب باروري انقلاب شده‌اند.
7 بهمن
در نشستي با خبرنگاران رسانه‌ها در كويت: {در پاسخ به سوالي در مورد شرايط داخلي ايران پس از انتخابات} در اين زمينه بايد به چند نكته توجه كرد. در ايران مسايل دموكراسي و حضور مردم در سرنوشت خود بسيار جدي است و لذا آراي مختلف به صورت فعال مطرح است.
طبيعي است كه در انتخابات اختلاف نظرها اوج مي‌گيرد و در همين راستا نيز ممكن است براي برخي كشورها كه از نظر ساختار سياسي، حالت سكون در افكار عمومي دارند، عجيب باشد. در برخي كشورها رييس‌جمهور سي سال تغييري نمي‌كند، اما در ايران گردش نيرو وجود دارد و در انتخابات وضع عوض مي‌شود و اين شرايط دموكراتيك ايران است.
وضعيت پس از انتخابات در ايران با آنچه كه برخي رسانه‌ها به آن مي‌پردازند متفاوت است. برخي مطبوعات دوست دارند اين موضوع را به گونه ديگري مطرح كنند.
دسايس بيروني عليه ايران وجود دارد و برخي كشورها در اين زمينه نقش داشته‌اند كه نمونه آنها شهادت علي محمدي استاد فيزيك دانشگاه و دادستان شهر خوي است. البته ما در ايران، شرايط سخت‌تر از اين مسايل را هم هضم كرده‌ايم و قدرت انقلاب اسلامي آن‌قدر زياد است كه اين مسايل براي ايران تاثيرگذار نيست. آنچه را كه ما به آن تكيه مي‌كنيم اين است كه قانون براي همه عمل شود.
13 بهمن
در صحن علني: اگر امروز عده‌اي به تعارض غلط شعار عليه روسيه مي دهند كم توجهي و غفلت از يكي از اركان انقلاب دارند كه نظام جمهوري اسلامي از ابتدا بر استقلال از شرق و غرب راه خويش را آغاز كرده و حتي در سخت ترين شرايط باجي به هيچ يك از قدرت‌ها نداده است.
15 بهمن
در جمع روحانيون، خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران و اعضاي شوراي شهر و اداري شهرستان كرج: برخي از مناقشات به وجود آمده در كشور ريشه در مباحث غرب‌گرايي دارد كه آنها به دنبال ايجاد فتنه‌گري در كشور هستند، نمونه آن را مي‌توان در ماجراجوي‌هايي كه در كشورمان به راه انداختند، ديد. در اين بين افراد مختلف به خصوص سياسيون بايد درك درستي نسبت به اين مسايل داشته و با جدا كردن راه خود از اين فتنه‌گرايان، به نكات اساسي وحدت بخش توجه كنند.
در موقعيت كنوني مناقشات سياسي به لاوجهه بوده و با باعث ايجاد سايش و لطمه زدن به اعتبار كشور و به ضرر كشور است.
22 بهمن
در جمع راهپيمايان يوم‌الله 22 بهمن در قم: امروز نيز ترازوي سنجش عيار صدق سياستمداران و مديران در اين است كه آيا به وحدت ملي چنگ مي‌زنند يا راه تفرقه را مي‌پيمايند. ملت در 9 دي بر تفرقه افكنان ضدانقلاب و فريبكاري دشمنان مهر محكوميت زد.
پس از اقدامات زشت روز عاشورا و توهين به مقدسات ديني و تخريب امكانات مردمي اوباما در حالي كه در تعطيلات كريسمس در هاوايي به سر مي‌برد در يك موضع‌گيري عجولانه خشونت عليه شهروندان ايراني را محكوم مي‌كند و حتي مي‌گويد در روزهاي مذهبي نيز مردم ايران با بي‌رحمي و پرخاش روبرو هستند و حتي شجاعت ضد انقلاب را تحسين مي‌كند! وزير امور خارجه انگليس نيز مي‌گويد ما در كنار ايرانياني كه در تظاهرات شركت مي‌كنند ايستاده‌ايم و سوگوار بيگناهان ايراني هستيم.
خجالت‌آورتر اظهارات وزير خارجه آمريكاست كه بر ضرورت به كارگيري فناوري ارتباطات در عمليات‌هاي ضد ايراني تاكيد مي‌كند و مي‌گويد ما براي كمك به آشوبگران ايراني 50 ميليارد دلار هزينه مي‌كنيم. تاسف‌آور است كه وزير امور خارجه كشوري كه داعيه مديريت جهان را دارد، اين قدر ساده لوح باشد. شما فكر مي‌كنيد با 50 ميليارد دلار مي‌توانيد با عواطف يك ملت بزر گ بازي كنيد! اين اقدامات نشان مي‌دهد سياست آمريكا در مواجهه با انقلاب همان ويژگي‌هاي استكباري را دارد و چرب‌زباني‌هاي اوباما نيز يك فريبكاري بيش نيست و عده‌اي كه تصور مي‌كنند رويكرد آمريكا درباره ايران تغيير كرده است بايد در مباني فكري خود تجديد نظر كنند.
من 20 سال نماينده رهبري در شوراي امنيت ملي بودم. من از نزديك شاهد بودم آرايي كه با بي‌تجربگي و ساده‌انديشي مطرح مي‌شد هنگامي كه در مسير تصميم‌گيري رهبر انقلاب قرار مي‌گرفت در جاده صواب رهنمون مي‌شد.ملت ايران راه درست امام رهبري را به خوبي يافته و هرگز از آرمان‌هاي امام و انقلاب عقب‌نشيني نخواهد كرد. كساني كه در اين روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌هاي اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپيمايي 22 بهمن به خود بيايند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.
كساني نيز كه در حوادث پس از انتخابات اشتباهاتي داشته‌اند، بايد از نقشه دشمن پند بگيرند و دست از اختلاف افكني بين مردم بردارند؛ اين راه، راه امام و انقلاب نيست.چرا بين مردم اختلاف‌افكني مي‌كنيد؟ مگر شما نمي‌دانيد آمريكا به دنبال همين اختلافات است؟ امروز ماموريت ملي كشور دستيابي به قله‌هاي علم و دانش و توسعه و حركت به سمت سند چشم‌انداز است، اما ادامه اين حركت‌ها روند رو به رشد انقلاب را كند مي‌كند، چرا شما بستر را براي ضد انقلاب ايجاد مي‌كنيد؟
پيام ملت ايران در 22 بهمن امسال خاتمه اين رفتارهاست. در شرايط آرام است كه مسئولان كشور و دستگاه‌هاي اجرايي و مجلس مي‌توانند برنامه ميان‌مدت كشور را سامان دهد و ملت با حضور در راهپيمايي اعلام مي‌كند كه دست از اين اقدامات فرسايشي برداريد و آمريكا و ضد انقلاب دست نشانده بدانند كه با ملتي مواجهند كه راه اسلام ناب محمدي (ص) و دستاوردهاي امام و انقلاب و راه شهدا و حمايت از ولايت فقيه را در پيش گرفته و از آن يك سنگر محكم ساخته است. آنها بايد بدانند با يك هدف سخت مواجهند، بدانند ملت ايران بر آرمان‌هاي انقلاب تا پاي جان ايستاده‌ است.
ملت ايران راه درست امام و رهبري را به خوبي يافته و هرگز از آرمان‌هاي امام و انقلاب عقب‌نشيني نخواهد كرد. كساني كه در اين روزها و ماه‌ها با اقدامات خود شعله‌هاي اختلاف را دامن زده‌اند در پس راهپيمايي 22 بهمن به خود بيايند و را از مقابل ملت كنار بروند و با ملت همراه باشند.
 
در مراسمي در مسجد زين العابدين قم: فكري كه امام آن را پايه انقلاب قرار داد، از افكار انحرافي راهش جدا بود . اين تفكر اسلامي را خيلي‌ها قبول نداشتند و الان برخي روشنفكران كه در دوران دوم خرداد به عرصه آمدند، مي‌گويند ما اين تفكر را قبول نداريم و دنبال يك نوع ارتجاع به سمت گرايش‌هاي فردي هستند.
متاسفيم كه در سال‌هاي گذشته از جهاد به عنوان خشونت ياد مي‌كردند كه در واقع اينطور نيست. امام شهدا را نور انقلاب مي‌دانستند و مي‌فرمودند شهادت چراغ هدايت ، هديه الهي و فخر ملت‌هاست.جهاد هم جنبه فردي و هم جنبه حيات بخش براي جامعه دارد و اگر امروز بسياري از جوامع اسلامي در ذلت بسر مي‌برند به خاطر نداشتن همين روحيه جهادي است.
در 200 سال گذشته هر جنگي در كشور رخ مي‌داد، بعد از آن قسمتي از سرزمينمان جدا مي‌شد. چون اين مردم روحيه جهاد نداشتند و اهل رفاه بودند. انقلاب اسلامي وقتي پيروز شد غرب و شرق به ايران فشار آوردند، اما همين خصوصيت جهادي و شهادت كه امام در اين ملت بوجود آورد باعث شد در برابر همه آنها بايستند.
ما بايد نسبت به سرنوشت ديگر مسلمانان غيرت داشته باشيم و اهل تسامح نباشيم . بايد متاسفم باشيم كه بعد از 31 سال برخي از افراد آمدند و گفتند نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران". اين شعار، شعار اسلام و انقلاب و حتي ايران نيست، بلكه شعار بي‌غيرتي است و اين شعار مربوط به فرزندان انقلاب نبوده است.
وزير خارجه آمريكا در مصاحبه‌اي گفت كه ما نسبت به كساني كه اين شعارها را دادند سوگواريم. ما هم به آنها پاسخ مي‌دهيم كه سوگوار باشيد، اما فرياد ملت ايران را در 22 بهمن خواهيد ديد.
فرهنگ انقلاب تفكر منبسط براي شئونات مختلف بود و روحيه جهادي هم يك محور بود و آنها مي‌خواهند همين راه را منحرف كنند و اين خصوصيت را از بين ببرند، اما بدانند كه شيعه مرتضي علي مي‌داند كجا بايد شمشير بزند و كجا روحيه لطف و مهرباني داشته باشد.
خصوصيت ديگر انقلاب و راه امام عدالت‌خواهي بود.عدالت‌خواهي انقلاب اسلامي مطابق با فرهنگ اسلامي و با جوامع ديگر متفاوت است. همانطور كه تعريف آزادي با مكاتب ديگر تفاوت دارد. در دوران دوم خرداد و در اين جريانات اخير حقايق اصلي انقلاب فراموش شد كه بايد شعارهاي اصلي انقلاب رونق داشته باشد، نه برخي از حرف‌هايي كه ريشه ندارد.
{خطاب به سران استكبار و آمريكا} خاك عالم بر سرتان اگر فكر كرديد با 50 ميليارد دلار مي‌توانيد حركت انقلاب را منحرف كنيد. انقلاب اسلامي ما ريشه و وزن دارد و اگر در حكومت اشتباهاتي هم رخ دهد، انقلاب قدرت اصلاح آن‌را دارد. شما به گرفتاري‌هاي خود برسيد در افغانستان و عراق و جاهاي ديگر مشكلات خود را حل كنيد.
در ماه‌هاي اخير شاهد برخي بگومگوها بوديم . اين جدال‌ها و ستيزه با انقلاب به ضرر انقلاب است. اين افرادي كه در اين راه جدال كردند، راه اشتباه مي‌رفتند و بايد عبرت بگيرند. اين جدال است كه حكمت را از بين مي‌برد، اگر مي‌خواهيم راه امام(ره) و انقلاب را برويم بايد تودهني به اين فتنه بزنيم.
اختلاف افكني در جامعه گناه است. رهبر معظم انقلاب فرمودند كه خواص وظيفه خود را انجام دهند. دليلش اين است كه اين اختلافات باعث فرسايش در كشور مي‌شود و وزن كشور را پايين مي‌آورد و فضاي كشور را تنگ مي‌كند و مردم ما در 22 بهمن دراين فرازو فرودها پاسخ مي‌دهند تا راه كشور هموار شود و سخن ملت سخن تمام كننده خواهد بود.
29 بهمن
در مراسم افتتاح و بهره‌برداري از 88 پروژه‌ي عمراني، خدماتي و ترافيكي شهرداري قم: فضاحت‌آور همين حرف‌هايي است كه مسوولان آمريكايي چند روز گذشته مطرح كردند كه نگران وضع مجلس، دولت و رهبري در ايران هستند و اين براي دولت آمريكا اسف‌آور است كه دچار نوعي آشفتگي سياسي شده است و احتمالا رقابت‌هاي انتخاباتي در آمريكا هم‌چنان ادامه دارد.
وحدتي كه حول مفهوم ولايت در كشور وجود دارد يك عامل اساسي براي توسعه‌ي كشور است. هركسي در آن رخنه ايجاد كند مزاحم است و در طريق همان كساني كه سنگ‌اندازي مي‌كنند تفسير مي‌شود و ما امروز بيش از هر زماني احتياج به آرامش در كشور داريم تا بتوانيم به توسعه برسيم.
2 دي
در صحن علني: حضور حماسي مردم در 22 بهمن، گفت: اين حضور حماسي به نحوي بود كه طراحي‌هاي سياسي سلطه‌گران آمريكايي و غربي را به سخره گرفت و آنان را دچار آشفتگي تحليل كرد، آنگونه كه تاب نياوردند و مسوولان آمريكايي با شتابزدگي به سفرهاي منطقه‌اي پناه آوردند تا شايد نوعي ابهت تصعني براي خويش فراهم نمايند. اما حالت نسيان سياسي اين پيش‌مرگان ديپلماتيك بسيار اسف‌آور است كه تا چند روز پيش سخن از مبارزه با نظام جمهوري اسلامي سر مي‌دادند و بودجه‌اي براي تحليل بنيه نظام مصروف نمودند، يكباره در سفر خويش نگران از جايگزيني دولت، رهبري و مجلس با ديكتاتوري نظامي شدند.
آقاي اوباما تا دير نشده بايد فكري به حال وزير خارجه‌ خود كند كه ظاهرا هنوز از ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي خارج نشده و منافع ملي آمريكا را به سادگي به مسلخ مي‌برد.
كلام متين رهبر معظم انقلاب اسلامي، متن پيام راهپيمايي ملت در 22 بهمن بود كه فرمود به صراحت اعلام مي‌كنيم ما با استكبار و نظام سلطه و تسلط چند كشور بر جهان مخالفيم و با آن مبارزه مي‌كنيم و نخواهيم گذاشت اين چند دولت با سرنوشت دنيا بازي كنند.
شرايط نشان مي‌دهد كه تمامي نيروهاي وفادار به انقلاب بيش از هر زمان ديگري بايد با پرهيز از اختلافات به وحدت دروني تمركز نمايند و در مقابل فتنه‌انگيزي آنان يك صدا و با محوريت قانون اساسي و رهبري با استواري از منافع ملي كشور دفاع كنند.
در شرايط فعلي و با اتمام حجت ملت در 22 بهمن هر گونه حرف، سخن و اقدام اختلاف‌انگيز و فتنه‌گرايانه همسويي با دشمن است. مسوولان قواي مختلف بايد با كار و تلاش صميمانه پاسخ حمايت مردمي را به درستي بدهند.
7 دي
در اجتماع ديپلمات‌ها و سياستمداران ژاپني در شوراي بين الملل تعاملات دوستانه اين کشور: ايران و ژاپن اکنون از حکومت‌هاي دموکراتيک برخوردارند و هر دو کشور نيز در گذشته داراي حکومت‌هاي غيرانتخابي بودند.
تمامي مسوولان ايراني با راي مرم انتخاب مي‌شوند. ما با انقلاب اسلامي ديکتاتوري شاه را از بين برده و به دموکراسي تبديل کرديم.
{ با اشاره به حضور 85 درصدي مردم در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران} در ايران صداهاي مختلفي وجود دارد که اين همان مسير دموکراسي است و ما آن را امري مفيد براي تکامل جامعه مي‌دانيم، چرا که تک صدايي و ديکتاتوري نه تنها حيات نيست بلکه مرگ است.
ايران و ژاپن هر دو داراي پارلمان‌هاي قوي هستند و در ايران هيچ کس نمي‌تواند پارلمان را منحل کند.
25 دي
در نشست مطبوعاتي: ما در اين سال موضوع انتخابات ايران را داشتيم و ملت ايران با شور و شعف بسيار در انتخابات شركت كردند كه اين يك نماد مهمي است براي همگرايي و تحرك آنها به جمهوريت نظام و ايجاد يك فرآيند دموكراتيك در كشور و حضور 85 درصدي در انتخابات بسيار جذاب براي كشورهاي ديگر بود. اما پس از اتفاقات بعد از آن مشخص شد كه بسياري در قبل و بعد از آن دسايسي را داشتند تا اين ارزش‌ها را از بين ببرند و با روش‌هاي مختلفي اين دسيسه‌ها روشن شد.
البته يك عده‌اي در داخل با اين دسيسه‌ها فريب خوردند و باعث شدند كه زحماتي براي كشور ايجاد شود. اما خوشبختانه آنها با شكست مواجه شدند و ملت ايران با هوشياري و تبعيت از رهنمودهاي داهيانه‌ي رهبري توانستند از آن موج تصنعي عبور كنند. از دستاوردهاي اين اتفاقات توانمندي حل مسائل پيچيده از سوي ملت و ظرافت و دقت در حفظ و صيانت كشور و هم‌چنين توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري بود.
با توجه به اين‌كه مقام معظم رهبري بارها تاكيد كردند كه همه‌ي افراد كشور در هر مسووليتي و هر جايگاهي كه هستند بايد حركت‌شان قانوني باشد، بنابراين اين حركت در مسير قانون بسيار دستاورد بزرگي است و در هر شرايطي بايد قانون حاكم باشد.
{چرا برخي در مجلس به دنبال محاكمه فرزندان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هستند } به طور طبيعي مجلس جاي اين‌گونه بحث‌ها است. پارلماني كه افكار مختلف در آن حضور دارند طبيعتا نگاه‌هاي مختلفي هم دارد اما در كل طرح اين موضوعات بايد توسط قوه قضائيه مورد رسيدگي قرار گيرد تا براي مردم چيزي مبهم باقي نماند. هر كس در هر جايي كه قرار دارد اگر نسبت به او سوال و شبهه‌اي به وجود آمده قوه قضائيه موظف است كه اين مسئله را براي شفاف‌سازي افكار عمومي رسيدگي كند.
هيچكس در برابر اجراي قانون مصونيت ندارد. همه بايد در برابر تخلفات و اجراي آن يكسان باشند و همه بايد تابع آن باشند.
كل بحث واكنش نسبت به حوادث پس از انتخابات و حوادث روز عاشورا از مجلس شكل گرفت كه مجلس از ابتدا نسبت به آن موضع داشت و باعث شد مردم نيز به صحنه بيايند. هم‌چنين فراكسيون اصولگرايان فراكسيون اكثريت مجلس است كه افراد با سلايق مختلف در آن حضور دارند و در مورد مسائل استراتژيك داراي نظر است.
{درباره گزارش كميسيون امنيت ملي از حوادث بعد از انتخابات و حوادث روز عاشورا}: اين گزارش در صحن علني مجلس هم خوانده شد و نتيجه آن هم به كميسيون اصل 90 و قوه قضاييه ارائه شد. همه تلاش ما اين بود كه با اين موضوع به نحو دقيقي برخورد شود تا مسير منافع ملت همواره محفوظ باشد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار