یک متخصص ژنتیک:

اطلاع از ژنتیک افراد، پیش بینی سلامت را ممکن ساخته است

یک متخصص ژنتیک گفت : دانستن مسائل ژنتیکی افراد، به پیش بینی سلامت آنان در آینده کمک می کند.

 

دکتر غفاری متخصص ژنتیک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امروزه روش های تشخیصی و درمانی متفاوتی برای تشخیص بیماریهای جنین وجود دارد اظهار کرد: با توجه به اینکه سلامت نوزاد تاثیر مستقیمی در سلامت روحی روانی مادر دارد روشهای تشخیصی و پیشگیرانه در این عرصه اهمیت بالایی دارند .

وی افزود: از نظر جنبه های ژنتیکی با توجه به اینکه از لحظه تشکیل تخم تا آخرین روز عمر فرد، ماهیت ژنتیکی ثابت و یکسان خواهد بود اين در حاليست که دانستن مسائل ژنتیکی کمک خواهد کرد که پیش بینی سلامت فرد در آینده امکان پذیر شود.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه در پزشکی روزمره معمولا پزشک با فرد مراجعه کننده سر و کار دارد در حالی که در پزشکی مدرن علاوه بر فرد، برای تشخیص بیماری به سلامت اطرافیان وی نیز توجه می نماید که معمولا تاریخچه گفته می شود .

غفاري اظهار کرد: در حوزه ژنتیک علاوه بر بیمار به اطرافیان و حتی به پیش از تولد (دوران جنینی) و پیش از تشکیل ( والدین) نیز توجه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: در پزشکی سنتی، به خود فرد نیاز بود که با معاینه، گرفتن نمونه، روش های تصویر برداری از وی و... انجام و کارهای تشخیصی بر روی ان انجام می شد اما در روش های مدرن ژنتیکی حتی اگر یک سلول از فرد داشته باشیم، می توانیم تمام ماهیت ژنتیکی یا رمز ژنتیکی وی را تشخیص دهیم .

 غفاری با اشاره به اینکه در کشور ما تشخیص ژنتیک پیش از لانه گزینی و هم قبل از تولد ممکن شده است گفت: این ها روش هایی هستند که هر کدام با تکنیک های جدید امکان تشخیصشان وجود و به دلیل اهمیتی که دارند می توانند موجب بهبود جوانبی در خانواده و جامعه شده و کاهش هزینه ها ، آرامش خانواده ، کاهش بیماریها در جامعه ، بهبود کیفیت سلامت جامعه و ... را در پی داشته اند.

 

***تشخیص برخی بیماریها قبل از لانه گزینی امکان پذیر است

 

وی با بیان اینکه در سطوح کلی، آموزش بیش از پیش به افراد بالاقوه آموزش پذیر مانند دانشجویان انجام می شود که در حد نیاز مسائل را آموزش دیده و آن را در جاهای دیگر انجام دهند اظهار كرد: در گذشته، ژنتیک به صورت محدود و معدود برای چند بیماری نادر و کمیاب بود در حالیکه امروزه ژنتیک به فشار خون، سکته های قلبی، برخی بیماری های روان پزشکی، سرطان ها در اطفال و بزگسالان هم پرداخته و می تواند سرطان را در آینده جنین پیش بینی نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد : تشخیص برخی از بیماری ها مانند معلولیت ها هنگام تولد و حتی قبل از تولد امکان پذیر و در مواردی از نظر شرعی و قانونی مجاز به ختم بارداری می شوند در حالی که برخی از بیماریها حتی اگر ناتوان کننده باشند طبق قانون و اخلاق جامعه و نیز آموزه های دینی امکان ختم بارداری را ندارند که در این عرصه تشخیص برخی از بیماریها قبل از لانه گزینی امکان پذیر است تا از مواجه با چنین مشکلاتی پیشگیری شود.

***مسئولین بهداشتی از نگاه سنتی خود دست بردارند

 غفاری با اشاره به اقداماتی شامل غربالگری به ویژه در سه ماهه اول بارداري افزود: با توجه به اینکه طی سه ماهه دوم محدودیتهای اخلاقی و قانونی برای ختم حاملگی وجود داشت ، استفاده از روش های غربالگری به سه ماهه اول منتقل شده است که با توجه به کم بودن میزان وابستگی مادر به جنین در سه ماهه اول در صورت ختم بارداری آسیب کمتری متوجه وی خواهد بود .

وی یادآور شد: خوشبختانه با پیشرفتهای روز به روز این عرصه می توان دقت غربالگری ها را افزایش داده و در صورت استفاده از روش های استاندارد، بهره خوبی حاصل می شود که خوشبختانه در کشور ما با توجه به ایجاد شرایط برای استفاده از روشهای استاندارد، هزینه های جانبی معلولیت ها کاهش یافته و کیفیت سلامت افزایش خواهد یافت .

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه کشور ما در حوزه ژنتیکی بسیار پیشرفته بوده و هم راستای کشورهای پیشرو در ژنتیک می باشد تصریح کرد: با همه پیشرفتهای حاصله لازم است مسئولین بهداشتی از جمله وزرات بهداشت از نگاه سنتی دست برداشته و به متخصصین صاحب علم و تجربه این عرصه فرصت دهند که با شروع کار در بیمارستانها این خدمات را به بیماران ارائه نمایند.

غفاري در پایان خاطر نشان کرد : در بسیاری از موارد می توان از هزینه های چند 10 میلیارد تومانی وزارت بهداشت صرفه جویی كرد که متاسفانه به دلیل دیگاه سنتی در تشخیص و درمان ممکن است ، دولت هزینه را در ابعاد بزرگتر انجام و هزینه های بسیاری را صرف كند./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار