كودكانتان را با فوايد 2 بار مسواك زدن در روز آشنا كنيد

مسواك زدن حداقل دو بار در روز تعداد باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان در پلاك هاي دنداني كودكان را كاهش مي دهد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، دكتر مجتبي گلپايگاني رييس انجمن دندانپزشكي كودكان ايران اظهار داشت: عادات تغذيه اي كودك، نوع غذاهاي مصرفي و ميزان چسبندگي آنها به دندان عواملي مهم در بروز پوسيدگي هاي دندان در كودكان هستند.

وي افزود: مسواك زدن در كودكان بايد با نظارت والدين صورت گيرد تا از پاك شدن دندان ها اطمينان حاصل شود كه اين آموزش ها بايد در دوران نوپايي آغار شود.

 گلپايگاني تصريح كرد: كاهش دفعات مصرف غذاهاي حاوي قند به خصوص غذاهايي كه علاوه بر دارا بودن قند زياد، چسبنده هستند و مصرف مواد غذايي پروتئيني مانند پنير، آجيل و گوشت همراه با مواد غذايي حاوي قند از روش هاي پيشگيري از بروز پوسيدگي دندان در كودكان است زيرا مصرف اين مواد مانع كاهش بيش از حد PH دهان شده و به حفاظت دندان كمك مي كنند.

وي اضافه كرد: والدين براي جلوگيري از پوسيدگي دندان در كودكان بهتر است مصرف نوشيدني هاي اسيدي را محدود كنند همچنين مصرف نوشابه هاي رژيمي با وجودي كه قند ندارند توصيه نمي شود زيرا به همان ميزان نوشابه هاي غير رژيمي براي سلامت دندان مضر هستند.

مدير گروه كودكان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي بيان كرد: تشويق به ترك استفاده از شيشه و پستانك بعد از سن يك سالگي به خصوص قبل از خواب از تجمع مواد قندي اطراف دندان هاي پيشين و پسين در فك بالا و فساد و پوسيدگي آنها كه به آن پوسيدگي دنداني ناشي از شيشه و پستانك مي گويند، پيشگيري مي كند.

به گفته وي، والدين بايد كودكان خود را تشويق به استفاده از خمير دندان هاي حاوي فلورايد كه ميزان آن به اندازه يك نخود كوچك است، كنند چرا كه يون فلورايد وقتي در سطح دندان قرار گيرد، مانع از دست رفتن مواد معدني ميناي دندان شده و سبب رسوب كلسيم و فسفر موجود در بزاق در دندان مي شود. /عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار