گزارش حضور متكي، بيادي و روح‌الاميني در پارك ملت

دبير سياسي جبهه متحد اصولگرايان و دو تن از اعضاي جبهه ايستادگي ميهمان برنامه پارك ملت بودند و درباره مسائل مختلف مربوط به انتخابات مجلس و ويژگي‌هاي لازم براي نمايندگان صحبت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران ،در برنامه پارك ملت شب گذشته منوچهر متكي وزير امور خارجه سابق با اشاره به اينكه در مجلس اول بيست و هفت ساله بودم و به عنوان نماينده حضور داشتم گفت:‌ صرف نظر از ليست‌هاي موجود اين روزهاي مهمي است كه مردم خود را آماده مي‌كنند حضور خود را در جايي كه تبلور حاكميت ملي و اراده ملي است به منصه ظهور برسانند.

تفاوت انتخابات مجلس با ساير انتخابات اين است كه مردم با شناخت از كانديداها و سوابق مديريتي آنها دست به انتخاب آگاهانه تر مي‌زنند؛ ضمن اينكه اگر كار مجلس را نگاه كنيم در سه مطلب اصلي قانون‌نويسي، بخش نظارتي و بخشي هم زمينه لازم آن نمايندگان يعني اخلاق كاري است.

 

دبير سياسي جبهه متحد اصولگرايان افزود:‌ هر حزب و مجموعه سياسي به آنچه نزد خود مواضع و ديدگاه‌ها را تشخيص مي‌دهد و بدان اتكا مي‌كند نگرش‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي،‌اقتصادي و فرهنگي را پيدا مي‌كند اما تفاوت مبنايي بين جريان‌ها نيست و آنها در چارچوب قانون اساسي و منافع مردم عمل مي‌كنند بلكه تفاوت در نوع نگرش و شيوه‌هاست ضمن اينكه در قانون‌گذاري اين اختلاف خود را نرم‌تر نشان مي‌دهد ولي در كار اجرايي بيشتر اين مسئله نمايان مي‌شود.

 

منوچهر متكي با بيان اينكه در بحث قانون‌نويسي طي 32 سال گذشته مجلس دچار روزمرگي بوده اظهار داشت:‌ در بسياري از كشورها نشست بهاره و پاييزه مجلس وجود دارد و جلسات به صورت مستمر نيست و اين همه نيز قانون‌نويسي وجود ندارد كه باعث پراكندگي گردد؛ كاري كه جريان‌هاي سياسي بايد در اين بخش روي آن متمركز شوند برنامه چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله دوم است اما نقشه راه نياز است تا با تدوين يك استراتژي ببينيم كه قوانين اصلي مورد نياز كشور چيست.

 

متكي با اشاره به اينكه يك بخش هم در تفاوت جريان‌ها تعاملات آنهاست تصريح كرد:‌ در تعاملات برخي از برداشت‌هاي عمومي تند و معتقد به واگرايي است و برخي ديگر متعادل و نزديك به همگرايي است لذا درباره شيوه كار مجلس و بحث نظارت آن بر ساير قوا نيز تفاوت نظر وجود دارد يعني بعضي براساس نقد منصفانه و بعضي بدون خط قرمز نوع تعاملات خود را تعيين مي‌كنند.

 

عبدالحسين روح‌الاميني عضو جبهه ايستادگي در ادامه برنامه پارك ملت درباره اينكه آيا حوزه‌هاي مستقلي براي تفاوت‌ گروه‌ها تعيين مي‌شود يا اينكه اختلاف شخصي افراد موجب تنوع ليست‌هاست گفت:‌ من از موقعي كه جوان‌تر بودم همه مجالس را از اول تا امروز دنبال كرده‌ام و مشروح مذاكرات مجلس در روزنامه رسمي و حتي جزييات را مي‌خواندم. در كنار تحولات سياسي مجلس آيينه تحولات كشور بود؛ نماينده نمايشگر و سنجشي از سيستم سياسي اجتماعي ماست و به مانند دولت‌هايي كه متفاوت بوده گرايش‌هاي هر دوره مجلس نيز تفاوت داشته و به هر حال در هر برهه‌اي مانند سوم تير 84، 22 بهمن 57،‌ 2 خرداد 76 و ... اين مردم‌سالاري حقيقي در كشور ديده شده كه اكثريت مجلس، زعما و افراد آن دست به دست شده و لذا اين يك سنت الهي ا ست و در دست كسي نمي‌ماند.

 

روح الاميني با اشاره به اينكه از مجلس اول به بعد همواره قبيله‌گرايي در مجلس بيشتر شده افزود:‌ قبيله مداري و قبيله محوري يعني هر‌آنچه حول وحوش من و دوستانم است وجود داشته باشد. تعبير رهبري نيز در نقد قبيله‌گرايي مهم است چون ما متاسفانه بعد از حزب جمهوري اسلامي ديگر هيچگونه سيستم حزبي نداشته‌ايم در رفتارها غلبه اكثريت، نوع كارنامه، برنامه و مديريت متاسفانه قبيله گرايي بيشتر شده و ا ين ليست‌هاي متعددي كه 30، 40 تا ليست بوجود آمده و ديگر شورش را درآورده است در راستاي همين قبيله گرايي است.

 

وي با اشاره به اينكه ما تنها يك گفتمان انقلاب اسلامي داريم و زيرگفتمان هاي آن نيز دو الي 4 مورد بشود اظهار داشت: چرا اين همه ليست بوجود مي‌آيد جواب آن فقط قبيله گرايي است و بنده با همين نظارت به عنوان شهروند فعال مي‌بينم كه كانديداها با ايجاد وعده‌ها انبوه توقعات ايجاد مي شود و انبوهي از آنها در صف كميسيون ها قرار مي‌گيرد. اينكه در كميسيون ها موضوعات بررسي مي شود تا كار كارشناسي صورت گيرد مثبت است و از اين لحاظ بهتر شده و مركز پژوهش‌ها نيز آنرا دنبال كرده اما در درون مجلس سال دوم و سوم فهرست طولاني از اين طرح ها و لوايح وجود دارد كه عملا مجلس در سال اول آنها را دنبال كرده است؛ بعد امضا جمع مي‌كنند كه اولويت مهمتر جلوتر قرار مي‌گيرد و الان هم كه به خاطر راي آوردن مجلس را تعطيل كرده‌اند؛ آيا اين قبيل مشكلات از قبل قابل پيش بيني و سنجش نيست؟ لذا مجلس نهم بايد از همان اول مانند يك منو موارد ضروري و اصلي را تعيين كند.

 

روح الاميني با اشاره به ا ينكه عصاره فضايل ملت در خانه ملت بايد براي ملت كار كند تصريح كرد: موارد طرح‌ها و لوايح بايد محدود شود تا كيفيت بهتري حاصل شود؛ در كوبا و همچنين در برخي كشورهاي اروپايي نمايندگان دائم در جلسه نيستند نياز به يك نظام برنامه‌ريزي و مشورتي مانند مديريت برنامه و مديريت صنعتي در مجلس داريم. رفتار قبيلگي نيز در انتخابات فهرست‌ها ايجاد مشكل كرده و تعاملات درون مجلس را دچار اختلال مي‌كند. به قول مثلي كه مي‌گويد؛ "تجزيه خوب بود، مرده‌شور تركيب را ببرد!" بنابراين بعد از آن كه وارد مجلس شدند و پراكندگي قوانين براي در اولويت قرار دادن، ايجاد مشكل كرد تازه لابي و ريش سفيدي شروع مي‌شود كه ريشه آن در قبيله گرايي است و فقط حرف از حق‌محوري مي‌زنيم لذا نه برنامه مي‌دهيم و نه كارنامه‌اي ارائه مي‌كنيم.

 

حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز مهمان ديگر اين برنامه بود و درباره نهله‌هاي مختلف فكري يا ديدگاه هاي سياسي و اقتصادي گفت: براساس آيه قرآني كه همه قول ها را گوش دهيد و بهترين انرا انتخاب كنيد و روايت پيامبر كه همه به موعظه نياز دارند و رهبري نيز در نماز جمعه تاكيد كردند كه در بحث اخلاق نزول كرده‌ايم در حالي كه در علم پيشرفت‌هاي زيادي داشته‌ايم، بسياري از معضلات ريشه اخلاقي دارد و نمي‌توانيم بگوييم كسي مومن ا ست اما برنامه ندارد. كسي هم كه مجلس مي رود بايد اخلاق را به عنوان سيستم رفتاري رعايت كند.

 

بيادي با اشاره به اينكه زمينه‌هاي ايجاد قبيله‌گرايي مهم است افزود: از صدر اسلام دو تفكر اشاعره و معتزله بودند و برخي يكي از اينها را به حق مي‌دانستند اما امام صادق مي گفتند كه جبري در اسلام براي انتخاب اينها وجود ندارد. اين دو تفكر امروز به شكل مدرنيته كنوني رشد پيدا كرده و اين مسئله ربطي به گروه خاصي ندارد و به شكل افراطي در كشور ديده مي‌شود اين تفكرات باعث برخي اتفاقات است زيرا از مجلس پنجم به بعد تغيير رويه‌اي بوجود آمد و از مجلس ششم ديگر مجلس درست و حسابي نداشتيم و بداخلاقي‌هايي كه در مجلس ششم تاثير منفي گذاشت مجالس هفتم و هشتم هم نتوانستند آن خلاء‌ها را پر كنند. مثلا درباره سوال‌ها و استيضاح‌ها مجالس پنجم به قبل را با بعد از آن كه مقايسه كنيم مي‌بينيم كه مجلس اول چقدر زيبا، آزاد و با اقتدار بوده و همينطور كه جلو رفتيم از مجلس پنجم به بعد مشكلاتي بوجود آمده است.

 

سخنگوي جبهه ايستادگي با بيان اينكه مركز پژوهش هاي مجلس نيز به رياست آقاي توكلي كار خاصي نكرده اظهار داشت: آن 5 تا مجلس اول برنامه داشتند و با هدف جلو مي‌امدند اما الان درباره مشكلاتي مانند تفريغ بودجه‌ها مجلس پاسخگو نيست زيرا با يك قيام و قعود قضيه حل مي شود و حسابرسي‌ها و سوال از ديوان محاسبات نشده و نمايندگان در قديم پاسخگو بودند ولي الان نيستند معضل مجلس افراط و تفريط بوده و بحث اخلاق مهمترين پارامتر ايجاد اين مشكل است. به قول امام خميني (ره) مجلس عصاره فضايل ملت است بنابراين خيلي بد است كه مسائل اخلاقي را رعايت نكنند و متاسفانه انحراف در همه گروه‌ها وجود دارد و مختص به يك گروه نيست.

 

منوچهر متكي در پاسخ به اين سوال كه اين مشكلات آيا ناشي از انتخاب‌هاي غلط يا عدم كنترل و نظارت صحيح نماينده‌ها است و اينكه برنامه و مهمترين موضوع مجلس آينده براساس عملگرايي يا برنامه محوري است گفت:‌ شما اگر نماينده مجلس را در نظر بگيريد از اول صبح با كوله‌باري از تماس‌هاي مردمي اعم از شخصي تا عمراني و تقاضاها و درخواست‌ها مواجه هستيد البته نمايندگان تهران ساز و كار ديگري دارند (حسن بيادي در اينجا اشاره كرد كه كارهاي سياسي را نمايندگان تهران بوجود مي‌آورند)

 

وزير سابق امور خارجه كشورمان افزود: بخشي از نمايندگان متاسفانه در مجلس در راستاي مذاكرات حضور ندارند و متاسفانه كمتر اظهار نظر كارشناسي درباره طرح‌ها و لوايح انجام مي‌دهند؛ هر نماينده اي نيز به تعدادي كارشناس نياز دارد البته مركز پژوهش‌ها تا حدودي به اين موضوع كمك كرده اما نماينده نيازمند اين ابزار است از سويي ديگر نقص ديگر اين است كه قبل از افتتاح مجلس صدها لايحه در نوبت قرار دارد و مجلس قبلي در وضعيتي قرار مي‌گيرد كه آن طرح‌ها و لوايح را با خود مي‌برد بنابراين مطالعات علمي و پژوهش‌هاي كشور كافي نبوده و نياز به تهيه نقشه علمي جامع كشور است. همانطور كه رهبري وظيفه دانشگاه‌ها را براي پژوهشگران تاكيد كرده است در قانون نويسي نيز نياز به اين نقشه جامع داريم و متاسفانه در 32 سال گذشته اين نقشه جامع را نداشتيم و اين نيازمند كار همه قوا و تمام نظام است.

 

حسن بيادي درباره وجود اين گونه مشكلات و عيب‌ها گفت: مانند درختي كه كرمو در مي‌آيد متاسفانه اين مسائل بوجود مي‌آيد و بدون رودربايستي بايد بگوييم كه ساختارهاي غلط باعث اين مسائل است و همين موجب شده كه دولت ها همه مجالس را دور بزنند در حالي كه دولت براي اجراي قانون‌ها و برنامه هاي مجلس بايد كار كند. برخي مواقع نيز استيضاح وزير در مجلس به دليل رفاقت بازي است كه فلان معاون وزير بركنار شده رفيق آقاي نماينده بوده است يعني ساختار غلط است و اين ساختار كشور مشكل دارد كه اجازه اين كار را مي‌دهد.

 

نايب رئيس شوراي شهر تهران افزود: در بازنگري قانون اساسي 2 كار اساسي انجام شد؛ يكي اينكه شرط مرجعيت براي ولايت فقيه به اجتهاد تبديل شد كه معجزات خود را انجام داد و ديگري در مورد نخست وزير كه اشتباه صورت گرفت زيرا وقتي كه رئيس جمهور به مقام رهبري رسيد و براي نخست وزير نيز ساختاري نداشتيم كه مثلا او را چه كسي ا نتخاب كند بنابراين اين پست حذف شد اما باز هم جواب نداد. الان مردم از نمايندگان وظايف وزير و مديركل و بخش‌دار را مي‌خواهند،‌نمايندگان براي نظارت و فكر كردن بايد عمل كنند اما در هنگامي كه مجلس تعطيل است به حوزه‌هاي خود رفته‌اند تا حرف‌هايي بزنند و اگر اين صحبت‌ها را كه حتي در حيطه وظايفشان نيست نكنند در حوزه خود راي نمي‌آورند در حالي كه يك نماينده بايد براي كل كشور باشد.

 

در ادامه اين برنامه درباره اين نكته حسن بيادي كه حضور كانديداها در صدا و سيما در هفته‌هاي قبلي نيز غيرقانوني بوده، شهيدي فر مجري برنامه گفت كه اين قانون از امشب و يك هفته قبل از انتخابات موضوعيت دارد و درباره هفته قبل از آن قانون چيزي نداشته و ساكت است.

 

منوچهر متكي در ادامه درباره اينكه زماني جريان‌هاي سياسي يك كاركرد مشخص محتواي حزبي داشتند و نمونه آن حزب جمهوري اسلامي بود كه به رهبري شهيد بهشتي در حوزه‌هاي مختلف قضايي،‌مديريتي،‌ا قتصادي و سياسي منشور و مانيفست داشت گفت:‌ الان بايد گروه‌هاي سياسي براي حضور در مجلس منشوري داشته باشند كه وضع موجود، وضع مطلوب و راهكار رسيدن به آن را شرح دهند و مجلس نبايد بيش از حد معيني دوز و درجه سياسي داشته باشد. كميسيون‌هاي مختلف در مجلس نيز بايد تخصصي باشد و جابجا نباشد زيرا كارآمدي مسئله مهمي است لذا گروه هاي سياسي بايد در ليست 30 نفره خود در تهران چند نفر اقتصاددان ، چند نفر كارشناس سياسي،‌چند نفر آشنا به مسائل امنيتي و نظامي،‌ چند نفر نمايندگان مجامع كارگري و ورزشي داشته باشند نه اينكه اين ليست‌ها نمايشي باشد.

 

وي با بيان اينكه مردم با اراده خود مي‌خواهند سرنوشت‌شان را در دست بگيرند افزود: در رژيم سابق اراده دست نه مردم و نه حتي شاه بود بلكه او بايد در هر كاري با سفير انگليس و آمريكا مشورت مي‌كرد در حالي كه اكنون مردم با حرص و ولع خاصي در آنجا كه به اركان نظام برمي‌گردد از نظام دفاع مي كنند بنابراين حق دارند كه رئيس جمهور و نماينده را خود انتخاب كنند كه شكوه اين مسائل در 22 بهمن ديده شد و در 12 اسفند نيز مردم سرنوشت خود را تعيين مي‌كنند. بعد از آن درون مجلس تخصص‌هايي كه مورد نياز است و همچنين ا خلاق قوي اسلامي بايد حاكم شود.

 

متكي در پاسخ به اين سوال كه آيا نبايد در حالي كه همه پاي درس اخلاق نمي‌آيند براي شئون مجلس قاعده و قانوني داشت گفت:‌ از خوب و بد در جامعه يك فهم عرفي وجود دارد زيرا كاري كه فرد در جامعه مي‌كند و اخلاق يك امر انتزاعي و در خلاء نيست. مثلا در تعامل با ارباب رجوع تكريم حرمت او مهمتر از انجام كار است؛‌نحوه تعامل افراد نيز مهم است كه در وصاياي امام و رهنمودهاي رهبري هم وجود دارد. اختلاف و نگاه‌هاي متفاوت نيز خوب ا ست و اگر كسي كژي هم مي‌بيند بايد فرياد بزند ولي آن هم بايد اخلاقي باشد نه اينكه آن فرد آسيب ببيند بلكه آن كار بد بايد مذموم شمرده شود لذا خميرمايه اخلاق و انقياد به قانون چارچوب و مرز مشخص اخلاق است.

 

بيادي با اشاره به اينكه بعد از 33 سال همواره مي‌گويند كه الان شرايط حساس و ويژه است تصريح كرد: درباره دستاوردهاي انقلاب، دانش و تكنولوژي،‌8 سال دفاع مقدس كه الگويي براي آزادمردان دنياست و ا لگوي بيداري ا سلامي است كه امثال سيد حسن نصرالله از آن بوجود آمده است بسيار مي توان صحبت كرد كه در 22 بهمن از آن صحبت كرده ايم اما اكنون بايد ايده بدهيم و با وجود اين مردم خوب حاضر در صحنه باز هم عقب هستيم و كوتاهي هايي كه داشتيم بر گردن همه ماست و بايد خودانتقادي كنيم.

 

روح‌الاميني با اشاره به اينكه يك بار خدمت مقام معظم رهبري گفتم كه كارها در جمهوري اسلامي بايد مانند صلوات خاصه امام رضا (ع) تام و تمام، كامل، ديدن همه ابعاد، پاك،‌بدون غل و غش وبدون افراط باشد و مورد توجه ايشان قرار گرفت افزود: ترادف و تواتر براي اين كار لازم است براي خانه‌اي كه مي‌خواهيم براي 1404 بسازيم مجلس نبايد طوري باشد كه آجرهاي قبلي را خراب كند يا دولت راه خود را برود. مجلسي كه در راس امور ا ست و برخي هم اخيرا گفتند كه فقط يك كمي در راس امور است! تجميع تجارب و سرمايه‌هاي ملي و اجتماعي است و مردم به اين خوبي كه حتي در زير هواپيماهاي صدام راهپيمايي خود را انجام مي‌دادند را قدر نهيم و كشور بايد از اين توان خود به صورت تزايدي استفاده كند.

 

وي با بيان اينكه مجلس 4 سال يكبار دست به دست مي‌گردد وجود نقشه راه را مهم دانست و تاكيد كرد:‌ برخي از نمايندگان وعده مي‌دهند كه ماه را به مريخ مي‌دوزند و آنرا به زحل صادر مي كنند در حالي كه اين غلط است و ما بايد در بحث نظارت مجلس تمركز ملي را قائل شويم نه اينكه فرد نماينده فقط به صورت محلي ا نتخاب شود. در مقابل تهديدات،‌تحريم‌ها و گوهر ناب شهدا و امام و رهبري كه پيچ تاريخ را تكان دادن صددرصد راي مي‌دهيم و ديگران را تشويق به راي دادن مي كنيم اما ليستي كه بايد از ايده‌آل‌هاي ساده زيستي و عدم وام‌داري كانون‌هاي قدرت و ثروت باشد متاسفانه در برخي از روستاها فرد مخارج زيادي انجام مي‌دهد در حالي كه اگر او صلاحيت داشته باشد بايد ملي فكر كند. آقاي نماينده اي كه خود و خانمش در اصفهان همواره چه در ليست باشند و چه نباشند از مردم راي مي‌آورند متاسفانه بر همين اساس وارد مجلس شده‌اند! نماينده بايد بيشتر كار كند و كمتر بخوابد و فعاليت اقتصادي و درس و بحث و كارهاي متفرقه نداشته باشد بنابراين مي ‌توان از يك حوزه كوچك نيز يك آدم ملي بيرون بيايد.

 

حسن بيادي نيز با اشاره به اينكه سرلوحه همه كارها بايد حفظ و حراست از دستاوردهاي انقلاب باشد و اپوزيسيون نظام نبايد داخل مجلس شود اظهار داشت:‌ درست است كه شوراي نگهبان تاييد صلاحيت كرده اما موقعي كه نماينده اشتباه كرد بايد جواب دهد ولي متاسفانه خيلي از مواقع رد صلاحيت مي‌كنند؛ مثلا اگر براي مجلس دو شاخصه را كم دارد اما به درد وزارت يا جاي ديگر مي‌خورد و كسي هم كه از وزارت عزل مي‌شود كاري مي‌كنند كه مديركل هم نشود.

 

وي افزود:‌ هر اپوزيسيوني در فراكسيون‌ها نيز معاند نيست و مردم به هر دليلي نماينده را انتخاب كرده‌اند اما يكي از معضلات جدي مجلس قوانين جديدي است كه همين آدم ها را با مدرك زير كارشناسي ارشد كنار گذاشته است زيرا در مسائل اقتصادي و سياسي نمي ‌توان گفت افراد زير مدرك كارشناسي ارشد نمي‌توانند اظهارنظر كنند در حالي كه در برخي مواقع با تجربيات خود بهتر نيز وارد مي‌شوند از سوي ديگر هم اخلاق شخصي حاصل اجتماعي دارد و بالعكس . اخلاق در همه زمينه‌ها بايد باشد اگر ما اين اخلاقيات را در اين 30 سال تبديل به سيستم مي‌كرديم مجلس بايد پاسخگوي مردم در بسياري از زمينه‌ها مي‌بود اما پاسخي ندارد و كارش كه تمام مي‌شود بدون جوابگويي مي‌رود. به هر حال هر شخص توانا و خوبي را بايد استفاده كنيم همچنين در سيستم، ‌رفتارها مانند باركد و قيمت مقطوع كالاها مشخص است.

 

منوچهر متكي درباره هزينه‌هاي انتخابات و تبليغات تصريح كرد:‌ ما نبايد دچار افراط و تفريط شويم؛ يك كانديدا يا مجموعه‌اي كه هزينه‌هاي خارج از عرف انجام مي‌دهد بايد سوال شود كه به قول رهبري اين يك ميليارد و دو ميليارد را براي خرج كردن از كجا آورده‌اند البته امر انتخابات هزينه‌هاي عرفي در حد متعارف و حداقلي دارد اما براي اينكه افراد در دام ديگران نيفتند و وام‌دار جريانات سياسي نشوند در بسياري از كشورها خود دولت بخشي از هزينه‌هاي ا نتخابات را تامين مي كند و خوب است كه در مجلس نهم نيز اين قانون پيگيري شود( حسن بيادي در اينجا خطاب به متكي از مسئله هزينه‌هاي جبهه متحد اصولگرايان پرسيد كه شهيدي فر مجري برنامه اعلام كرد كه وارد حوزه‌هاي مصداقي نشويم)

 

وزير سابق امور خارجه كشورمان درباره اينكه نقش مجلس در سياست خارجي چه مي‌تواند باشد و در موضوعاتي مانند انرژي هسته‌اي،‌آرمان فلسطين و ... پافشاري كند نسبت مجلس با اين موضوعات چيست اظهار داشت:‌ تقريبا در دنيا مجلس مانند تعريفات انجام شده در قانون اساسي ما نيست. در كشورهاي دنيا تقريبا يك حزب دولت و مجلس را در اختيار دارد اما در ايران قواي سه گانه مستقل از يكديگرند. مجلس بايد يكي اهداف نظام را در دنيا فراهم كند و ديگري كارهاي زمينه‌اي ديگري را در اين باره انجام دهد. در چند سال اخير با اقدامات آمريكا درباره اتهامات حمايت از تروريسم و تصويب احكام در دادگاه‌هاي آمريكا عليه ايران براي حمايت از قربانيان تروريسم و پرداخت غرامت به آنها وجود داشته و بنده كه در سال 80-79 از ژاپن به ايران آمدم و مشاور وزير خارجه شدم مجلس قانون خوبي را تصويب كرد درباره اينكه اين احكام را براي مقابله به مثل تصويب كند وپيگيري احكام صادر شده در اين دادگاه ها را و ماموريت انجام آنرا در وزارت خارجه بنده انجام مي‌دادم.

 

متكي افزود: ديپلماسي پارلماني بخشي از ديپلماسي نظام در چارچوب سياست خارجي كل كشور است در مسئله انرژي هسته‌اي ما وارد يك تصميم‌سازي شديم كه تعليق كنار گذاشته شده و فعاليت هسته‌اي از سر گرفته شود. سه نفر در شوراي امنيت ملي بوديم و در آن زمان همه نمايندگان مجلس بدون استثنا پيگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي را امضا كردند؛‌از اقليت‌هاي مذهبي تا مسلمان و از اصولگرا تا اصلاح طلب همه امضا كردند بنابراين وقتي افراد ملي فكر كنند مانيفست همه مي‌تواند اين طور يكسان باشد. مجلس بايد افق بين‌المللي را خوب ببيند و به مسائل جهاني اشراف داشته باشد و با تدابير درست پاسخ‌هاي روشني را داشته باشد و به مباحث بين‌المللي كلان توجه كند. مجلس مي‌تواند فرصتي باري ديپلماسي و ديپلمات‌ها بسازد كه يكي از موارد همين مسئله تحريم نفت بود كه اعلام كرديم 6 ماه قبل از آنها خودمان صادرات را قطع مي كنيم و اكنون مي‌بينيد كه نفت به بالاي 122 دلار رسيده است از آن سو وقتي عربستان سيگنال داده كه من نفت اروپا را تامين مي كنم وقت اين است كه پرونده‌اي عليه عربستان به راه بياندازيم كه چرا يك عضو اوپك عليه عضو ديگر اوپك اين كار را انجام داده است.

 

عبدالحسين روح‌الاميني با اشاره به اينكه رقابت‌هاي انتخاباتي خوب است اما فهرست‌هاي زياد مجلس را دچار مشكل مي‌كند و مردم را سردرگم،‌گفت:‌ درباره اينكه چطور مي‌توان در توسعه سياسي اين وضعيت را مديريت كرد افراط و تفريط بسيار بد است و نه مثل برخي از كشورها كه فقط يك كانديدا و يك گروه وجود دارد و نه اينكه اين همه تكثر باشد. با تفرق آرا كارآمدي مجلس كاهش مي‌يابد و هر گروهي بايد از خودش شروع كند كه تخريب‌ها و پرخاش‌ها كمتر شود. مردم نيز قبيله‌اي و ليستي راي نمي‌دهند و حتي خود سياسيون و از جمله بنده هم از تمام ليست ها آدم هاي قوي تر را انتخاب مي‌كنم ضمن اينكه ما اصرار بر وحدت داشتيم اما آقايان نخواستند!

 

حسن بيادي در اين زمينه گفت:‌ نتيجه خودخواهي پوست انداختن و چند دسته شدن است. مردم معطل اين ليست‌ها نمي‌مانند و خيلي فهيم و آگاه و در خيلي از جاها جلوتر هستند.

 

در پايان اين برنامه متكي از ميان 500 كانديداي تهران تنها صد نفر را در ليست‌هاي مختلف دانست كه ديگران افراد مستقل هستند و در اين راستا بايد تعامل جبهه‌هاي مختلف صورت گيرد و حتي برخي گفتند كه اكنون همه جبهه اي شده‌اند! در اينجا بيادي اشاره كرد كه مردم به افراد جديد راي مي دهند و البته روح‌الاميني گفت كه اجازه دهيم مردم خودشان قضاوت كنند. و اينكه از صدا و سيما به خاطر اين گونه برنامه‌هاي بديع بايد تشكر كرد و خطاب به شهيدي‌فر گفت؛ تا آخر بايستيد كه ما ايستاده‌ايم!

/ع2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار