نوروز امسال به كجا برويم؟

روستاي "كندلوس" نگيني در طبيعت البرز شمالي+عكس

روستاي "كندلوس" از توابع بخش كجور شهرستان نوشهر و از شمال به روستاي پيده از غرب و جنوب غرب به رشته كبود البرز و دره زانوس و از شرقي به روستاي ميركلا محدود مي‌شود،اين روستا در محدوده اي كوهستان و در يكي از دره هاي زيباي رشته كوه البرز استقرار يافته و ارتفاع آن از سطح دريا 1650 متر است.

به گزارش خبرنگار گروه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛روستاي كندلوس همراه با سه روستا پيده،گيل كلا، ميركلا، مجموعه روستايي ميخساز را تشكيل مي دهند به روايتي ناصرالدين هنگام عبور از اين منطقه عده اي كولي را درحال ساخت و ساز ادوات فلزي مشاهده مي كند و نام منطقه را ميخساز مي نامند.

                      

معماري خانه هاي روستاي كندلوس گلي و شامل محله هايي به نام هاي درزي كلا،ملاكلا، جورسري است و اين روستا يكي از قديمي ترين سكونت گاههاي انساني منطقه كجور به شمار مي‌رود.

                      

روستاي كندلوس درميان دره بسيار زيبايي در رشته كوههاي البرز استقرار يافته و چشم اندازهاي بي نظيري دارد.رنگ مزارع گياهان دارويي،جلوه باغ هاي ميوه،سرسبزي ارتفاعات سر به فلك كشيده البرز،آب و هواي مطبوع و چشمه هاي آب معدني،شكوه و جذابيت خاصي به روستاي كندلوس بخشيده است.

                      

ديو چشمه،بزرگترين چشمه آب معدني سرد منطقه است كه اطراف آن را انواع گل ها و گياهان فرا گرفته اند. چشمه آب معدني ديگري نيز در پايش دست روستا قرار دارد،حواشي رودخانه كندلوس و دره زانوس با انواع گونه هاي گياهي و جانوري،از ديگر جاذبه هاي طبيعي روستاست.

                       

بافت مسكوني سنتي، تپه هاي باستاني چندين گورستان مربوط به دوره پيش از اسلام و فرهنگ غني محلي، روستاي كندلوس را به فضاي متمايزي تبديل كرده است.

                     

مجتمع فرهنگي و توريستي،امكانات مورد نياز گردشگران اعم از اقامت،رستوران، پارك كودك فروشگاههاي مواد خوراكي،فروشگاه محصولات فرهنگي و يك موزه مردم شناسي،جذابيت هاي كندلوس را دو چندان كرده است موزه اين مجموعه با الهام از داستانهاي شاهنامه ساخته شده در قسمتي از آن اشياي مختلف ارزشمند دوران هاي مختلف تاريخي و در قسمتي ديگر جلوه هايي از آداب و رسوم و ويژگي هاي فرهنگي مردم منطقه به نمايش گذاشته شده است آرامگاه امامزاده فضل و فاضل با قدمتي 100 ساله از اماكن زيارتگاهي روستاست./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار