بوسيله مركز پژوهشهاي مجلس صورت گرفت؛

بررسي اولویت‌های زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی، اولویت‌های زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان را بررسی کرد.

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام کرد: وضعیت محیط زیست ساحلی و دریایی در تمامی مناطق متأثر از فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و شرایط امنیتی در جوامع انسانی است.

براساس این گزارش، فعالیت‌ها و عواقب مخرب ناشی از این فعالیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع در منطقه، پسآب‌های خانگی، کشاورزی و شرایط نامطلوب رودخانه‌ها، بهره‌برداری بیش از حد و نامطلوب از منابع زنده و غیرزنده دریایی، حمل و نقل و تردد دریایی، خطوط لوله نفت، وقوع چند جنگ منطقه‌ای و به آتش کشیدن چاه‌های نفت منطقه و موارد بسیار متعدد دیگر شرایط زیست‌محیطی منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به حد غیرقابل قبولی تنزل داده و زنگ‌های خطر را در این منطقه به صدا درآورده است.

این گزارش درباره مهمترین چالش‌های محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان می‌افزاید: آلودگی ناشی از نفت و مشتقات آن، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، تخلیه فاضلاب‌های انسانی و بروز پدیده شکوفایی جلبک‌ها، تخریب ساحل و زیستگاه‌های ساحلی ناشی از ساخت و سازهای بی‌رویه و خشک کردن دریا و اعمال فشار بر اکوسیستم خلیج فارس از طریق تغییرات اقلیمی، چالش‌های عمده این مناطق هستند.

این دفتر برای حل مشکل محیط زیست دریایی این مناطق نتیجه می‌گیرد: اقدامات حفاظتی انجام شده برای کند کردن فعالیت‌های تخریبی محیط زیست از توان لازم برخوردار نیست. کمبود دانش و اطلاعات در زمینه فرآیندهای اکولوژیکی دریا و ساحل، مانع ارزیابی دقیق از شرایط موجود نزد مسئولان و مردم می‌شود.

همچنین، مدیریت صیادی و بهره‌برداری در جهت ناپایدار کردن محیط زیست منطقه سوق داده می‌شود. آثار مخرب سیاست‌های شرکت‌های آب و فاصلاب و واحدهای صنعتی که نزدیک سواحل هستند، شرکت‌های کشتیرانی، شهرداری‌ها، گردشگری و... به هیچ وجه متناسب با توسعه پایدار نیست و مدیریتی یکپارچه در حوزه دریایی و ساحلی بر منطقه حاکم نبوده و نسبت به آن نیز بی‌توجهی می‌شود.

در پایان، دفتر مطالعات زیربنایی پیشنهاد می‌کند: ضروری است در زمینه قوانین و مقررات، سیاست‌ها، برنامه‌های حفاظتی، نیروی انسانی، تحقیقات و تجهیزات، پایش و ارزیابی، مباحث مدیریتی و مالی، ارزیابی و تحولی جدی در مدیریت یکپارچه مناطق دریایی و ساحلی انجام شود./س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار