در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد؛

جنجال رسانه‌اي غرب در قبال فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران

علي اصغر سلطانيه در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به گزارش‌هايي كه از سوي آژانس منتشر شد، گفت: گزارش‌هاي آژانس بر اين ادعا صحه گذاشته كه فعاليت‌هاي ايران در امر هسته اي هيچ گونه انحرافي نداشته و اين گزارش‌ها اين گونه اتهامات را رد مي كند.

تازه ترين گزارش آژانس نشان داد كه ايران در فعاليت هاي هسته اي خود هيچ گونه انحرافي نداشته است اين گزارش حاصل هزار ساعت بازرسي بود كه دبير كل آن را ارايه كرد و رسيدن ايران به قله هاي علم و فناوري را تاييد كرد.
با جا گذاري صفحه تحقيقاتي در فوردو و راه اندازي نسل جديد سانترفيوجها شگفتي دوستان و خشم دشمنان را برانگيخته است.
سوال اينجاست غرب به رهبري آمريكا چرا به جاي تعامل فني و حقوقي با برنامه هسته اي ايران به دنبال سياسي كاري و ايجاد جنجال رسانه اي است.
چه راه هايي وجود دارد همكاري ايران و آژانس به يك مداليته و همراه با ضمانت اجراي قابل اعتماد همراه باشد.


به گزارش حوزه سياست باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته دو ميهمان ويژه داشت؛ مهدي محمدي كارشناس مسايل هسته اي و ميهمان تلفني علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي اتمي.


ابتدا حسن عابديني مجري برنامه سوالي از مهدي محمدي با اين مضمون پرسيد كه امروز يك خبر رسانه اي مبني بر اينكه اسرائيل به مراكز هسته اي ايران حمله كرده و تاسيسات هسته اي ايران را از بين برده منتشر شد، در صورتي كه اين اتفاق 6ماه پيش افتاده بوده، به نظر شما چرا رژيم صهيونيستي اقدام به ساختن چنين خبرهايي مي كند، مهدي محمدي در پاسخ گفت: خبري كه امروز منتشر شد بايد به عنوان يكي از طنزهاي تاريخي در پرونده هسته اي ايران ذخيره شود. اين خبر در روزنامه هاآرتص به چاپ رسيده بود و به اين موضوع اشاره داشت.

 

وي ادامه داد: اين موضوع دليل اوضاع روحي نابسامان اسرائيلي ها پس از گزارش يوكيا آمانو و همچنين بازديدها است؛ كه بايد پرسيد اگر تاسيسات هسته اي ايران از بين رفته، پس اين بازرسان از كدام منطقه ها بازديد كرداند؟ و چگونه در مورد اين تاسيسات گزارش هايي ارايه شده است؟


اين كارشناس مسايل هسته اي افزود: امروزه اسرائيلي ها نگران اين هستند كه در مقابل ايران تنها بمانند؛ زيرا آمريكا به تدريج از منطقه خارج مي شود و اين باعث شده كه اعتماد به نفس اسرائيل هر روز كمتر شود.


محمدي اضافه كرد: ترس ديگر اسرائيل از تكميل شدن برنامه هسته اي ايران و همچين تركيب آن با بيداري اسلامي است كه در منطقه شروع شده و تهديدي جدي براي اسرائيل خواهد بود.

 

وي در پاسخ به سوال مجري كه پرسيد همزمان با گزارش آژانس در مورد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، جامعه اطلاعاتي آمريكا نيز اعلام كردند كه ايران به دنبال تسليحات نظامي نيست، پس چرا اين گونه سياست هاي دو پهلو در قبال ايران اتخاذ مي شود؟ گفت: اين برآورد اطلاعاتي از سال 2007 صورت مي گيرد و اعلام شد كه ايران به دنبال برنامه اتمي و صلاح هاي نامتعارف نيست.

 

اين كارشناس مسايل هسته اي در ادامه تصريح كرد: اين گزارش براي آمريكا بسيار گران تمام شد زيرا، زيرپاي استراتژي فشار به ايران را خالي كرد و بيشتر از همه اسرائيلي ها از اين موضوع نگران شدند كه آمريكا ايران هسته اي را بپذيرد و در مورد آخرين گزارش در سال 2012 نكته جالب اين است كه باز هم به اين امر اشاره شده است كه ايران هيچ گونه انحرافي در فعاليت هاي هسته اي خود نداشته است و در اين حالت آمريكا نمي خواهد با توجه به گزارش هاي جامع اطلاعاتي و گزارش هاي آژانس، سياست هاي عراق را در مورد ايران هم انجام دهد. زيرا از تبعات بسيار سنگين موضوع هراس دارد.


سپس در ارتباط تلفني علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژنس در مورد ارزيابي از گزارش آمانو و تفاوت اين گزارش با گزارش قلبي گفت:‌ اين گزارش كه ارايه شده، آخرين وضعيت برنامه هسته اي ايران را نشان تا به حال مي دهد.

 

وي افزود: هر گزارش ارايه شده نشان مي دهدكه ايران اسلامي تا چه حد پيشرفت كرده و در گزارش هاي حسابرسي شده اعلام مي شود كه در فعاليت ها ايران هيچ گونه انحرافي وجود ندارد و اتهامات وارده به جمهوري اسلامي را رد مي كند؛ اما در مورد خواسته هاي غير معقول مثل بازديد از تاسيسات هسته اي پارچين، اين يك امر سياسي است كه ما بارها آن را اعلام كره ايم و در شوراي حكام نيز آن را ثبت كرده ايم و به نظر ما اين ادعا هيچ گونه وجه حقوقي ندارد.

 

نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي هسته اي تصريح كرد: فردا در جلسه توجيهي در مورد گزارش ارايه شده توسط يوكي آمانو دوباره اين گزارش مرور خواهد شد.

 

سلطانيه در مورد بازديد فرستادگان آژانس از تاسيسات هسته اي ايران افزود: قرار بر اين نبود كه بازديدي صورت گيرد و اين يك خواسته معقول نبود و ما براساس يك دعوت براي ترقيب به همكاري بيشتر، اين هئيت را فراخوانديم؛ در واقع اين گروه، گروه بازرسي نبود؛ بلكه در هر سه بخش آژانس از لحاظ فني، سياسي حضو داشته اند.

 

وي ادامه داد: در اين مذاكرات آنها يك خواسته اي داشت كه در چارچوب مذاكرات نبود؛ ما اعلام كرديم كه قبلا از سايت پارچين بازديد به عمل آمده و شواهدي دال بر ادعاي نظامي بودن فعاليت هاي آنجا پيدا نشد و اعتقاد داريم كه همه موارد بايد در چارچوب قوانين NPT صورت گيرد.

 

علي اصغر سلطانيه در مورد مداليته جديد بين ايران و آژانس و اينكه همانند مداليته قبلي باشد يا خير خاطرنشان كرد: در مداليته قبلي به 6 سوال مطرح شده ايران پاسخ داده است و در مداليته سال 2007 به 118 سوال نيز پاسخ داده شده است و قرار بر اين بود كه در چارچوب برنامه كاري آژانس قرار بگيرد و تا زمان آمانو آن را مخدومه اعلام كندكه اين امر صورت نگرفته است و بيشتر مذاكرات تهران بر سر مداليته و مدارك ارايه شده بود و ايران تمايل داشت كه اين پرونده براي هميشه بسته شود.


مهدي محمدي سپس در مورد ارزيابي خود از گزارش آمانو تصريح رد: اين گزارش يك گزارش پيش پا افتاه است كه نكته قابل توجهي در آن وجود ندارد آمانو ركورددار ارايه سياه ترين گزارش ها عليه ايران بود كه اين ركورد به اين سادگي ها قابل شكسته شدن نيست و تنها نكته كليدي اين است كه ايران دست خالي توانسته به پيشرفت هايي دست يابد و اين گزارش پيشرفت هاي فني ايران را تاييد مي كند.


اين كارشناس مسائل هسته اي در مورد سوالي با اين مضمون كه پس از بارگذاري صفحه سوخت در فوردو بسياري از غربي ها به اين نتيجه رسيده اند كه ايران به يك مصونيت استراتژيك رسيده است و اين كه تفاوت نيروگاه فوردو و نطنز در چيست، افزود: به جز صفحات سوخت، سه پيشرفت ديگر گزارش شد. آزمايش ها در نطنز افزايش يافته است و مواد غني شده بيشتري توليد خواهد شد. بدون هيچ گونه تاثير از تحريم ها و اين امر با دانش بومي صورت گرفته است و سرعت وكيفيت توليد را نيز افزايش خواهد داد و نكته مهمتر اين كه نيروگاه ها و مكانيزم و فرآيند غني سازي كوچكتر خواهد شد كه اين خبر براي غربي ها يك خبر ناگوار است.


مهدي محمدي افزود: با نصب رآكتور در فوردو معادله استراتژيك در پرونده هسته اي ايران تغيير خواهد كرد. زيرا گزينه معادله سوخت را از ميان بر مي دارد و چانه زني يكي از اهرم هاي غربي را نيز از ميان برداشته است.

 

وي خاطرنشان كرد: نكته مهمتري كه با راه اندازي فوردو صورت گرفت، بي اثر شدن تهديدهاي نظامي و اعمال حريم ها بود. زيرا هيچ گونه حمله نظامي نمي تواند به سايت فوردو صورت گيرد و به همين خاطر است كه يك منطقه مصون ايجاد شده است.

 

محمدي ادامه داد: از سوي ديگر با گزارش آژانس و اعلام پيشرفت هاي ايران مي توان گفت كه تحريم ها هيچ گونه تاثيري بر اين روند  نداشته است.


اين كارشناس مسائل هسته اي در پايان گفت: با راه اندازي نيروگاه فورودو راه مصالحه توسط غربي ها با ايران عملا بسته شده است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار