60 هزار بيگناه در زندانهاي آل سعود

رئیس بنیاد غیردولتی حقوق مدنی عربستان تصريح كرد ین 30 هزار تا 60 هزار نفر زنداني در زندانهاي عربستان بسر ميبرند كه بسیاری از آنها صرفا به خاطر رفتار مشکوک و یا داشتن عقاید غیر قابل قبول حکومتی بدون هيچگونه اتهامي، سالهاست که در زندان هستند و خانواده ها از سرنوشت آن ها بی اطلاعند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد القحطانی رئیس بنیاد غیردولتی حقوق مدنی عربستان (حسم) در گفتگو با شبکه الجدید، تعداد زندانیان رابین 30 هزار تا 60 هزار نفر برآورد کرده است.

وی افزود: در زندان حائر ریاض که ظرفیت 7 هزار نفر زندانی سیاسی امنیتی دارد تعداد زندانیان آنقدر زیاد است که علاوه بر نگهداری بیش از ظرفیت و فشرده زندانیان، تعداد سر ریز را به زندانهای قصیم، ابها و رمام منتقل کرده اند.

ضمن آنکه تعداد خانواده زندانیان که با مراکز حقوق بشری جهت حمایت از حقوق خود مرتبطند این اعداد را تایید می کند.

وی گفت: وضع زندانیان هیچ خوب نیست.

بعضی از افراد دچار بیماری های سخت شده اند، که تعدادی از آنها که آزاد شده اند دچار بیماری های صعب العلاجند.

از سوی دیگر بنا به گزارش سایت الواحد، انتشار یک فیلم محرمانه از داخل زندان های عربستان در یوتیوب حاکی از ازدحام بازداشتی ها و سختی اوضاع و بدرفتاری با آنهاست، موجی از اعتراض ها نزد فعالان حقوق بشری ایجاد کرده است.

بنا به گزارش این سایت، "حسین یوسف" فعال حقوق بشری که پس از چند ماه بازداشت در زندان الخبر آزاد شده در گفتگو با خبرنگار فرانس 24 ضمن تایید اوضاع اسف بار زندان ها و حضور وی به همراه 22 نفر دیگر در یک سلول 5در6 متری گفته است: به علت کمبود جا ناگزیر از خواب نوبتی و یا خوابیدن در توالت ها بوده اند.

وی می گوید: موقع بازجوی بصورت وحشیانه کتک خورده و از ناحیه کمر دچار آسیب شده است و به سبب نبود امکانات درمانی، مدت طولانی زمین گیر شد و نهایتا به علت شدت بیماری به بیمارستان منتقل شده است.

در گزارشی نیز که دیده بان حقوق بشر از وضع زندان های سعود منتشر کرده است، ضمن تاکید بر وضع اسفبار بازداشتگاه ها گفته است در شهریور گذشته 5 زندانی اتیوپیایی در اثر ازدحام جمعیت در زندان به علت خفنگی مرده اند.

بر خلاف گذشته هم اکنون تعداد زندانیان تحصیل کرده و صاحبان فکر و اندیشه و فعالان سیاسی و حقوقی اکثریت قابل توجهی از زندانیان را تشکیل می دهند و بالطبع خانواده و بستگان آن ها نیز از اقشار میانی و تاثیرگذار جامعه هستند. /ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار