گیلان/ نوروز 91 و گذری بر میراث فرهنگی

آشنايي با شهر تاريخي ماسوله

استان گیلان به خاطر قرار گرفتن در میان کوه و جنگل و دریا و برخورداری از طبیعت مفرح یکی از قطب های مهم گردشگری در شمال ایران است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛این استان علاوه بر داشتن مناطق ساحلی و جنگلی ، روستاهای زیبا و دیدنی بسیاری دارد . یکی از این مناطق دیدنی منطقه تاریخی "ماسوله" در ناحیه کوهستانی شهرستان فومن است.

 

ماسوله ، شهرک چشمه سارهای شفاف با معماری بی نظیر متعلق به 800 تا هزار سال پیش در 63 کیلومتری رشت و 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن واقع شده است.

 

این شهرک تاریخی با سبک بناهای پلکانی و مصالح خشتی پشت به کوهستان تالش قرار دارد و معماری آن به گونه ای است که بام هر خانه ، حیاط خانه دیگری است .

 

براساس نوشته های تاریخی، شهرک ماسوله متعلق به دوره ساسانی است و در دوران قیام میرزا کوچک خان جنگلی یکی از پایگاههای مهم این سردار رشید و دلاور اسلام بود . این روستای تاریخی از سال 54 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و اخیراً دفتر ثبت جهانی ماسوله در مرکز استان گیلان فعالیت خود را برای به ثبت رسانی این شهرک تاریخی و گردشگری آغاز کرده است . این شهرک با توجه به زیبایی طبیعت و به علت معماری بی نظیرش شهرت بسیار دارد و همه ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است .

شهرک "ماسوله" با همه ویژگی هایش از هم اکنون آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.