اندر احوالات نظام آموزشي 6-3-3

امروزه كشورهاي مختلف جهان از ساختارهاي آموزشي متفاوتي برخوردارند كه طبيعتا اين ساختارها در هر كشوري بنا بر سياست ها، برنامه ها و اهداف مورد نظر آن كشور متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در اين ميان، تلاش بر اين است كه نظام آموزشي هريك از كشورها با تحولات اجتماعي و پيشرفت هاي فرهنگي متناسب با قرن بيست و يكم همگام گردد و از سويي ديگر، هماهنگي هاي لازم بين برنامه هاي آموزشي و بازار كار در حوزهاي مختلف خدماتي، صنايع، كشاورزي، بازرگاني و غيره برقرار گردد.
در سال هاي اخير، كشور ايران نيز با توجه به نا كارآمدي نظام هاي آموزشي گذشته در تحقق اهدافي نظير تناسب توليدات نظام آموزشي با بازار كار، برخورداري از راهبردها و رويكردهاي نوين آموزشي، برخورداري و بهره وري از فناوري روز در ابعاد مختلف آن و غيره دستخوش تحولاتي البته گسترده شده است.
اين تحول جايگزيني نظام آموزشي 6-3-3 از سال آينده به جاي نظام فعلي 5-3-3-1 است.
معاون دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در توضيح اين طرح مي گويد: ساختار جديد نظام آموزشي كشور در سه سال آينده با تقسيم بندي 6-3-3 به طور كامل اجرايي مي شود.
نويد ادهم ادامه مي دهد: در فاز اول اجراي نظام جديد آموزش كشور از سال تحصيلي آينده مراكز پيش دانشگاهي كه هم اكنون به صورت مستقل فعاليت مي كنند به دبيرستانها انتقال مي يابند، فضاهاي آموزشي نيز كه آزاد مي شوند در اختيار دبيرستان ها قرار مي گيرند.
با اجرايي شدن اين نظام از سال آينده دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي به كلاس ششم مي روند و بدين ترتيب سال آينده پايه اول راهنمايي نخواهيم داشت.
همين مساله خود يكي از چالش هاي پيش روي آموزش و پرورش است، چرا كه با توجه به اين مساله كه سال آينده پايه اول راهنمايي نداريم 60 الي 70 هزار معلم پايه راهنمايي هم بلاتكليفند، البته آنها بدون شك رفتن به مقطع پايين تر و تعليم دادن در مقطع دبستان را با توجه به شرايط برتر راهنمايي ترجيح نمي دهند.
چالش ديگر آموزش و پرورش در اجراي سيستم جديد آموزش مفردات و محتويات سال ششم دبستان به معلمان اين مقطع است، ضمن اينكه تامين نيروهاي اين مقطع نيز خود چالشي ديگر است.
البته وزير آموزش و پرورش از بررسي كليه اين موارد خبر مي دهد و مي گويد براي اجراي اين نظام در سال آينده تمامي تدابير انديشيده خواهد شد.اما نگاهي به نظام هاي آموزشي مختلف نگاهي بيندازيم و سپس مزاياي اجراي طرح 6-3-3 را بررسي كنيم، در قاره آسيا با مجموعه متنوعي از نظام هاي آموزشي مواجه هستيم، در ميان كشورهاي آسيايي طولاني ترين مقطع آموزش پايه به كشورهاي برونئي با 12 سال و كشورهاي آذربايجان، ارمنستان، قزاقستان به مدت 11 سال تعلق دارد.
كوتاهترين مقطع آموزشي پايه نيز به كشورهايي اختصاص دارد كه آموزش در آن مقطع تنها مختص مقطع ابتدايي بوده و حداقل دوره آموزشي 5 سال به طول مي انجامد، ازجمله اين كشورها مي توان به كشورهاي ميانمار و مغولستان اشاره كرد. پايين ترين سن ورود به مقطع آموزش ابتدايي سن 15 سالگي در كشورهاي پاكستان، سريلانكا و ميانمار است و مسن ترين دانش آموزان شاغل به تحصيل در مقطع ابتدايي نيز در كشورهاي فلسطين و اردن مشاهده مي گردد.
مقاطع آموزش رسمي با توجه به اهميت مقاطع در نظام آموزشي كشورهاي جهان به دو مقطع اصلي آموزش ابتدايي و متوسطه تقسيم مي گردد و در برخي از كشورهاي قاره آسيا نظام آموزشي تنها به دو مقطع مذكور تقسيم شده و از انشعابات بيشتري برخوردار نيست، كوتاهترين طول مدت متوسطه در مجموع كشورهاي قاره آمريكا هم در كشور ونزوئلا با طول مدت دو سال و در كشورهاي السالوادور و برزيل با طول مدت 3 سال و طولاني ترين مقطع متوسطه كه 8 سال است نيز در كشورهاي سريلانكا، كويت و در كشورهاي آذربايجان، بنگلادش، تركمنستان، سنگاپور، هند به مدت 7 سال مشاهده مي گردد اما مزيت طرح 6-3-3 كه از سال آينده در كشورمان اجرايي خواهد شد، چيست؟!
نويد ادهم دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در اين خصوص مي گويد: در دبيرستان دو گروه تحت عنوان گروه اول و دوم متوسطه در دو محيط مختلف آموزشي خواهيم داشت و در اين طرح نوع تدريس و كيفيت آموزش به علت در دسترس بودن مطالب علمي دگرگون مي شود.
وي ادامه مي دهد، با اجراي اين طرح افت تحصيلي تا حد زيادي كاهش مي يابد، ارشد بودن دانش آموزان در مدرسه حفظ مي شود و استرس و اضطراب دانش آموزان كم مي شود و براي رفتن به مقطع راهنمايي آمادگي بيشتر پيدا مي كنند، در حال حاضر نيز نيروهاي آموزشي مجرب جذب پيش دانشگاهي مي شوند كه با اجراي اين طرح امكان توزيع متعادل نيروها فراهم مي شود.
به هر روي اميد است از سال آينده با اجراي اين سيستم مشكلات قديمي آموزش و پرورش در كشورمان كاهش يابد./ز
گزارش از فرزاد آذري بقاء
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار