رئيس فدراسيون انجمن هاي ورزشي:

با واژه انجمن مشكل داريم

رئيس فدراسيون انجمن هاي ورزشي گفت: در فرهنگ ورزش كشور ما به عنوان انجمن نگاه كوچكي مي شود و ما تلاش خواهيم كرد تا با تدوين سياست هاي مورد نظر به اين عنوان هويت بيشتري داده و نگاه فرهنگي راتغيير دهيم.


محمد عليپور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: فدراسيون انجمن هاي ورزشي در ارديبهشت 1389 راه اندازي شد و علل اصلي تاسيس اين فدارسيون را بايد در مشكلاتي كه از گذشته در بدنه ورزش وجود دارد جستجو كرد كه مسئولان تصميم گرفتند با راه اندازي اين فدارسيون به منظور برطرف كردن نقايص و مشكلات موجود حركت كرده و زمينه را براي كسب موفقيت هاي بيشتر در سطحي گسترده تر حركت كند.
درگذشته بسياري از رشته هايي كه در حال حاضر در فدراسيون انجمن هاي ورزشي مشغول فعاليت هستند در فدراسيون همگاني حضور داشتند و اين درحالي بود كه اكثر رشته هاي حاضر در فدارسيون همگاني داراي بعد قهرماني بودند و حضور در فدراسيون همگاني زمينه رشد برايشان فراهم نشده و نمي توانستند موفق پيش رفته و درجهت كسب نتايج مورد نظر حركت كنند، خوشبختانه حضور آنها در اين فدراسيون توانست زمينه رشد و پيشرفتشان را فراهم كند و  بر استقلال آنها افزوده و موفقيت را برايشان به همراه آورد.
ما هم در فدراسيون تمام توان خود را بكار گرفتيم تا با اجراي سياست هاي مورد نظر زمينه فعاليت بهتر را براي اين رشته ها فراهم كرده و براستقلال كاري آنها بيافزاييم.
* از لحاظ فرهنگي با واژه انجمن مشكل داريم
وي افزود: خوشبختانه با وجود مشكلات فراوان توانستيم سالي پركار را پشت سر گذاشته و در جهت راه اندازي تمامي هئيت ها وانجمن هاي حاضر در شهرستانها پيش رويم ، فعاليتهاي اداري هم طبق روال دنبال شد و فدراسيون با حفظ استقلال انجمن ها سعي كرد تا بستر مورد نياز آنها را بهتر از گذشته فراهم كند.
اما مشكلي كه ما در رابطه با انجمن ها مواجه هستيم به بحث فرهنگي حاضر در جامعه ورزش كشور باز مي گردد متاسفانه در كشور ما نگاه كوچكي به واژه انجمن شده و شايد ارزش لازم و كافي براي آن وجود نداشته باشد اما در دنياي پيشرفته ورزش چنين چيزي وجود ندارد و رشته دو ميداني با تمام رشته هاي مرتبط كه در زير مجموعه آن وجود دارد تحت عنوان انجمن در حال فعاليت است و فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) هم يك انجمن عظيم و گسترده است.
بنابراين بايد از لحاظ فرهنگي اقدامات ويژه اي صورت پذيرد تا اين نگاه بطور كلي تغيير يافته وهمان نگاهي كه در دنيا به آن مي شود در كشور ما هم شده تا از اين طريق بهتري كسب گردد.
شخصا تمامي روسال انجمن ها را در رده خود مي دانم و از نظر فني انجمن هاي حاضر در فدارسيون در بهترين شرايط ممكن بوده وفدراسيون در اجراي برنامه ه اي مورد نظر آنها دخالت نمي كند.
* رشته هاي مدال آور در اولويت قرار دارد
عليپور تصريح كرد: به طور كلي از جمله اهداف اصلي حاضر در فدراسيون حمايت از رشته هاي ورزشي مدال آور است و رشته هاي حاضر در فدارسيون بايد شايستگي هاي خود را در اين خصوص خيلي خوب به نمايش گذارند.
رشته كبدي قبلا انجمن بود ولي توانست شايستگي هاي زياد خود را در عرصه هاي مختلف نشان دهد و در حال حاضر يكي از پرافتخارترين فدراسيون هاي حاضر در كشور است ، قطعا رشته هاي ورزشي حاضر در فدارسيون بايد عملكردي اين چنيني داشته باشند تا بتوانند به اهداف خوددست يابند.
فدراسيون انجمن هاي ورزشي نقش يك بازوي كمكي را براي ورزش كشور ايفا مي كند و حمايت وزارت ورزش و جوانان هم از اين فدراسيون بسيار خوب و قابل توجه است و ما اميدواريم كه بتوانيم با تداوم اين حمايت ها باعث عرض اند ام بيشتر انجمن ها شويم.
*سال 90 سالي پربار و پرمدال بود
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه سال 1390 سال بسيار خوب و پر برنامه اي براي فدارسيون انجمن هاي ورزشي بود و در اين سال بيش از 250 برنامه ورزشي به مرحله اجرا در آمد و ما تا پايان سال چندين برنامه ديگر هم در دستور كار داريم.
بطور كلي 89 مدال هم از ميادين بين المللي و بازيهاي آسيايي كسب شده و با شش مربي خارجي هم در رشته هاي متفاوت فعاليت كرديم ،‌ در اين سال 235 نفر را به مسابقات خارجي اعزام كرديم و يك سري امور هم در فدارسيون براي اولين بار اتفاق افتاد كه ازجمله مي توان به حضور رشته فلور بال براي نخستين بار به مسابقات قهرماني آسيا اشاره كرد و در راگبي هم شرايطي مشابه اتفاق افتاد و در رشته رزمي موي تاي بانوان براي نخستين بار در رقابتهاي بين المللي حضور يافتند ، كلاسهاي آموزشي مرتبط با رشته ها و همچنين راه اندازي ليگ و برنامه هاي مختلف قهرمان كشوري هم با وجود تمام مشكلاتي كه از نظر مالي داشتيم دنبال شد.
* با راه اندازي ليگ نقش اسپانسر پررنگ مي شود
عليپور گفت: در ابتداي حضور انجمن ها در فدراسيون عمومأ رشته ها داراي ليگ نبودند و فقط اقدام به برگزاري مسابقات قهرمان كشوري مي كردند كه اين روش از نظر من كاملا سنتي است راه اندازي ليگ در اغلب رشته ها هم از جمله اهداف بسيار بلند فدارسيون محسوب شده و مي تواند زمينه رشد فني و حضور بيشتر اسپانسرها را در آينده نزديك داشته باشيم.
طبق قوانين تعريف شده در فدراسيون بايد تاكيد كنم كه هيچ تفاوتي براي بخش بانوان قائل نيستيم و ما تلاش كرديم تا بتوانيم در سطحي گسترده پيش رويم و سطح عملكرد آنها را بهبود بخشيم.
* انجمن ها به زودي رتبه بندي مي شود
وي افزود: فدراسيون در تلاش براي رتبه بندي انجمن ها بوده و اين رتبه بندي تا پايان سال و يا اواخر فروردين آينده به وزارت ورزش اعلام خواهد شد.
قطعأ انجمن هاي كه عملكرد خوب و جالب توجهي داشته باشند تشويق شده و براي انجمن هاي ضعيف هم تصميم گيري جدي خواهد شد.
كلأ ما از پتانسيل بالايي در رشته هاي مختلف ورزشي از جمله رشته هاي ورزشهاي هوايي برخودار هستيم و نزديك به 3000 نفر در اين رشته موفق به دريافت كارت مربيگري وخلباني شده و مشغول پرواز كردن مي باشند، خوشبختانه با تغيير و تحولات صورت گرفته اين انجمن ها فعال تر شده و با توان بالا مشغول كار هستند در مورد رشته هاي آبي هم بايد تاكيد كنم كه در برخي از موارد چون امكانات وتجهيزات و ايجاد شرايط فعاليت بهتر سياستهاي لازم اتخاذ شده و مشكلات آنها ضبط و ربط شود
* 10 ميليارد تومان اعتبار سال 91
عليپور تاكيد كرد: درحال حاضر تقويم ورزشي سال 91 بطور دقيق نوشته شده است و اين تقويم به وزارت ورزش و جوانان ارائه گرديده كه ما بيش از هفتصد برنامه ورزشي را در آن تدارك ديده و رقمي معادل ده ميليارد تومان اعتبار با هزينه لازم براي تهيه تجهيزات و لوازم مورد نياز پيش بيني كرديم.
تهيه لوازم و امكانات مورد نياز رشته هاي حاضر در فدراسيون از جمله دغدغه هاي فكري ما بوده و اكثر اين لوازم بايد از خارج از كشور تامين شود كه اين مسئله باعث ايجاد مشكلاتي برايمان شده است.
اما با وجود حمايتهاي بسيار خوبي كه از طرف وزارت ورزش و جوانان داشته ايم توانسته ايم موفقيت هاي خوبي دربخشهاي مختلف بدست آوريم.
با توجه به كسب اين موفقيت ها بايد تاكيد كنم كه اغلب فدراسيونهاي جهاني و آسيايي با ما رابطه اي خوب و جالب توجه دارند و از تبديل شدن اكثر رشته ها به انجمن اسقبال كرده اند.
بطور كلي راه اندازي رشته هاي جديد در دنيا كاري بسيار سخت ومشكل است ولي در كشور ما شرايط كاملا متفاوت بوده و مردم استقبال خوب و شاياني از رشته هاي جديد و نو ظهور مي كنند و اين موضوعي است كه مورد توجه فدراسيونهاي جهاني و آسيايي است.
اين فدارسيون با قدرت درجهت بالا بردن سطح مدال در بدنه ورزش كشور تلاش مي كند و با تدوين سياستهاي خاص از حساسيت هاي موجود براي تبديل شدن انجمن ها به فدارسيون مستقل ومجزا راخواهد كاست.
بايد تاكيد كنم كه براي سال 91 در رابطه با اعتبار انجمن ها يك سري اقدام صورت خواهدگرفت و اعتباراتي معين براي هر يك از آنها مشخص و معلوم مي شود تا آنها بتوانند در رابطه با برنامه ريزي واجراي برنامه هاي مورد نظر دقيق تر و بهتر از قبل پيش رفته و قدرت خود را براي تحقق تمامي برنامه ها بيشتر بكار گيرند.
من از اصحاب رسانه و صدا و سيما و راديو ورزش تشكر ويژه مي كنم كه درجهت معرفي بيشتر رشته هاي مرتبط با فدارسيون پيش رفته و به انعكاس اخبار مربوطه پرداختند.
رويكرد در رسانه هاي خبري در قبال اين فدراسيون بسيار خوب و جالب توجه بود و اين رويكرد باعث شد تا نام فدارسيون انجمن هاي ورزشي خيلي زود جا افتاده و همه با آن آشنايي يابند./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار