سلطانیه در گفتگو با ترند: غرب باید خود را با ایران هسته ای وفق دهد

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري ترند تأکيد کرد، غرب بايد خود را با ايران هسته اي وفق دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ سلطانيه در پاسخ به اين سؤال که اخیرا دو دور مذاکرات ایران و هیات بازرسی سازمان بین المللی انرژی اتمی بخاطر آنچه که ممانعت ایران برای بازدید این هیات از تاسیسات پارچین عنوان شد، ظاهرا به نتیجه ای نرسیده است. آیا این مذارکرات برای حصول خواسته آژانس ادامه خواهد داشت؟گفت:

همینطور که می دانید بلاخره بعد از چند ماه، ایران موافقت کرد که در رابطه با مطالعات ادعایی و یا ادعاهایی که یکی دو کشور بر علیه ایران دارند با آژانس صحبت کنیم و سولات را پاسخ بدهیم و ابهامات را رد بکنیم. این یک اقدام بسیار مهم از طرف ایران است. بدلیل اینکه من به صراحت می گویم این مطالب، این سوالات و این ادعاها و پاسخهایی که وجود دارند ، هیچ کدام در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) نیست. ما هیچ الزام قانونی مطابق "ان پی تی" نداریم که در مورد این مسائل پاسخ بدهیم.

سایت های نظامی و یا مواردی که در این ادعاها آمده در مورد موشک و غیره اصلا به هیچ وجه در وظایف آژانس هم نمی گنجد، منتهی چون ما کاملا خیالمان راحت است و می دانیم که هیچ نوع فعالیتهایی که آنها می گویند نداریم و همه اینها کذب محض است. آماده شدیم که با اینها صحبت کنیم .

در این دو دور مذاکرات قرار بود که فقط اول روی چهارچوب صحبت بشود. یعنی بر روی یک مدالیته و چهارچوبی توافق کنیم و بر اساس آن قدم به قدم برداریم و ابهامات را رد کنیم و باهم به جلو برویم. مذاکرات انجام شد ، مقامات عالی از بخشهای حقوقی و سیاسی و فنی حضور داشتند ، برای اینکه بتوانیم این مدالیته را نهایی کنیم و بعد بتوانیم به مسائل دیگر بپردازیم.

بنابراین هنوز که ما مدالیته را نهایی نکرده ایم و درباره چهارچوب به توافق نرسیده ایم، نمی توانند انتظار داشته باشند که دسترسی بدهیم. چون در هر دسترسی یا هر اقدامی باید دو طرف وظایف و تعهدات یک دیگر را بدانند.


وي در پاسخ به اين سوال که ایران بعد از چندین دور مذاکرات بی نتیجه، نهایتا ساخت سوخت هسته ای 20 درصد غنی سازه شده برای استفاده در نیروگاه آزمایشگاهی امیرآباد را آغاز و اخیرا لوله های سوخت را در قلب رآکتور قرار داد. هم اکنون ایران تا چه حجمی موفق به تولید اورانیوم 20 درصدی شده است و سقف تولید تا چه میزان خواهد بود؟ پاسخ داد:

ما انتظار داشتیم که کشورها به مسئولیت خود در چارچوب اساسنامه آژانس عمل کنند. چون اساسنامه آژانس و ماده چهار معاهده ان پی تی می گوید کشورها موظفند که به کشورهای همدیگر در عضو یک معاهده کمک کنند. در این ماده حتی لغت "تعهد" را بکار برده است، یعنی این کشورها متعهد هستند که کمک کنند . وقتی ما سوخت لازم داریم برای ابعاد انسانی و کاربرد اهداف انسانی کشورها موظف به کمک هستند. متاسفانه خودتان تمام مسائل را می دانید که دو سه سال بیشتر مذاکره کردیم و اینها حاضر نشدند به ما سوخت را بدهند. سوختی را که حدود 20 سال قبل از آرژانتین خریده بودیم، حدود 120 کیلو گرم با غنای تا 20 درصد بود. این مقدار اگر استفاده بشود و رآکتور هر روز کار کند ، چون بیمارستان های زیادی نیاز به دارو دارند، شاید حدود چهار-پنج سال بعد تمام بشود و ما بیشتر نیاز داریم. بنابراین هنوز ما 95 کیلوگرم تولید کرده ایم. در هر حال مهم این است که ما متاسفانه بدلیل اینکه اینها همکاری نکردند چاره ای نداشتیم که خودمان تولید بکنیم که خوشبختانه موفق شدیم از نظر تکنولوژی تا 20 درصد تولید کردیم و هم در واقع میله های سوخت را توانستیم تولید کنیم. اولین شبکه سوخت در قلب رئاکتور تحقیقاتی تهران قرار گرفته است. ما این روند را ادامه می دهیم که نیازمان را برطرف کنیم.


سلطانيه در پاسخ اين سؤال ترند که رآکتور امیرآباد تهران 50 سال از عمرش می گذرد، آیا برنامه ای برای نوسازی آن دارید؟نيز گفت:

الان ماباید با همان کار کنیم. البته ما رأکتورهای تحقیقاتی بیشتری لازم داریم که بتوانیم رادیو ایزوتوپ خودمان را تولید کنیم و حتی به کشورهای دوست و همسایه هم می توانیم بدهیم. چون ما این تکنولوژی را در اختیار داریم و این امکان را داریم که رادیو ایزوتوپ را به همه کشورهای همسایه بدهیم، بخاطر اینکه رادیو ایزوتوپها عمرشان کوتاه است و تا بخواهند از کشورهای دیگر بیایند می میرند. بنابراین اگر ما به کشورهای همسایه بدهیم خیلی برای آنها مفید است. امیدواریم که به هر حال رئاکتور 40 مگاواتی اراک هم راه اندازی بشود . که اگر این رئاکتور راه اندازی بشود ما رادیو ایزوتوپ بیشتری را می توانیم تولید بکنیم .


وي در جواب به اين سوال که ادامه روند غنی سازی اورانیوم در ایران با آنچه که آژانس یا شورای امنیت در قطعنامه ها از ایران خواسته اند، یعنی تعلیق غنی سازی اورانیوم در تضاد است. با این اوصاف، چه چشم اندازی برای مذاکرات ایران و گروه 5+1 می توان انتظار داشت؟تأکيد کرد:

مسئله خیلی روشن است . هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها همه می دانند که غنی سازی با این همه برخوردهای غیر دوستانه و تحریم و قطعنامه تعلیق نخواهد شد. اینها هیچ توجیهی هم ندارند ، نه توجیه حقوقی دارد و نه توجیه فنی دارد. در سایت آژانس اساسنامه آژانس و متن ان پی تی اصلا لغت تعلیق و توقف در هیچ فعالیت هسته ای وجود ندارد. یعنی همه کشورها حق دارند غنی سازی بکنند ، فقط باید آژانس نظارت بکند. کسی حق ندارد به کشور دیگری بگوید که بایستی متوقف کنی و یا تعلیق کنی. خودشان هم فهمیده اند که این کار دیگر عملی نیست. باید خودشان را با این واقعیت تطابق بدهند . ما همیشه گفته ایم اگر سوالی، ابهامی نسبت به فعالیتهای هسته ای ما دارند ما حاضر یم کمک کنیم. مثل الان علیرغم اینکه مطابق ان پی تی و پروتکل هیچ تعهدی نداریم ولی به ایشان کمک می کنیم و این مذاکرات را هم ادامه می دهیم که ابهامات رفع بکنیم.


سلطانيه در پاسخ به اين سوال که آیا آژانس کاملا به تاسیسات هسته ای ایران نظارت دارد؟تصريح کرد:

به صراحت می گویم بله، تمام تاسیسات هسته ای و تمام مواد هسته ای ، حتی گرم به گرم مواد هسته ای زیر نظر آژانس است و این گزارشی هم که الان چاپ شده (آخرین گزارش مدری کل آزانس در 26 فوریه) حرف من را ثابت می کند. دقیقا نوشته در نطنز و اراک و دیگر تاسیسات هسته ای چند تا بازرسی شده است. هیچ سوالی هم ندارند و همه چیز زیر نظارت آژانس است. فقط این ادعاها و اتهاماتی است که از سوی آمریکا و بعضی کشورها هی مطرح می کنند آژانس هم می خواهد این سوالها را از ما بپرسد تا حل بشود. این اتهامات و ادعاها در مورد مسائلی است که اصلا به فعالیتهای هسته ای هم هیچ ارتباطی ندارد، ولی ما حاضریم همکاری کنیم و ابهامات را رفع کنیم./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار